Gå til innhold

Barn med downs syndrom invitert i bursdag.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fryktelig dersom det stemmer. Alle bør inkluderes. 

• Liker 24
Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig, men stakkars gutt som aldri blir invitert i bursdag. Selv om man har Downs syndrom, så har man jo følelser på lik linje som andre og behov for sosial kontakt. Flott at du inkluderte han, han koste seg sikkert :) 

Anonymkode: 7acd0...c9c

• Liker 25
Skrevet

Blir rørt når jeg leser sånn, det er så fint at du inviterte han også. Og i hvert fall når moren sier at han ikke har vært invitert før, det syns jeg er så trist at jeg griner for den lille gutten.

Er ikke sikkert han var helt med, men han var med, hvis du skjønner hva jeg mener. Det gjør sikkert noe med han også - at han teller. Selv om han kanskje ikke lekte sammen med de andre så var han en av gjengen. Det er så bra. 

Jeg håper ikke det er vanlig at barn med Downs blir utelatt og jeg håper noen tar tak i dette på skolen hos dere slik at det ikke skjer igjen. 

Anonymkode: 17b97...c22

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, appelsinjuice skrev:

Fryktelig dersom det stemmer. Alle bør inkluderes. 

Ja! Og barn med DS er jo sosiale på lik linje med andre barn. De legger jo merke til det hvis de ikke blir invitert, og det å gå i barnebursdag er jo en viktig barndomserfaring, tenker jeg. 

Ts

Anonymkode: 36f16...654

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir rørt når jeg leser sånn, det er så fint at du inviterte han også. Og i hvert fall når moren sier at han ikke har vært invitert før, det syns jeg er så trist at jeg griner for den lille gutten.

Er ikke sikkert han var helt med, men han var med, hvis du skjønner hva jeg mener. Det gjør sikkert noe med han også - at han teller. Selv om han kanskje ikke lekte sammen med de andre så var han en av gjengen. Det er så bra. 

Jeg håper ikke det er vanlig at barn med Downs blir utelatt og jeg håper noen tar tak i dette på skolen hos dere slik at det ikke skjer igjen. 

Anonymkode: 17b97...c22

Dette var ikke en sånn skrytetråd ‘se så godt menneske jeg er’, altså. Jeg ble bare oppriktig sjokkert at folk kan tenke at det er Ok å ikke inkludere! 

Ts

• Liker 25
Skrevet (endret)

Jeg tror nok en del har for lite kunnskaper om Downs og tror at det vil bli et problem...men det er jo som regel ikke sånn. 

Foreldrene mine fortalte meg at da jeg var liten og vi bodde i statene, så hadde vi vært på en reise og møtt et par med en datter med Downs, og mens foreldrene våre snakket, så passet hun på meg. Foreldrene hennes var ganske så glade over at mine foreldre lot henne passe på meg, og sa at ingen andre ville la barna deres leke med deres datter fordi hun hadde Downs. Altså... :blink: 

Endret av Peanut
Skrevet

Det tror jeg ikke er vanlig, trodde ikke det skjedde i det hele tatt faktisk. Jeg kjenner bare ett barn med downs syndrom, men han blir invitert i bursdager hele tiden, så mye at foreldrene synes det blir litt stress og pes.

De som går i klassen hans er også veldig flinke til å inkludere ham ellers, de kommer ofte og ringer på og vil ha ham med ut og leke på fritiden.

Anonymkode: 2a3be...b09

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var ikke en sånn skrytetråd ‘se så godt menneske jeg er’, altså. Jeg ble bare oppriktig sjokkert at folk kan tenke at det er Ok å ikke inkludere! 

Ts

Uhyre viktig tema du tar opp.

Anonymkode: 62b6b...065

• Liker 4
Skrevet

Jeg har jobbet med barn med ulike former for funksjonsnedsettelser og det å bli utelatt fra bursdager er mer regelen enn unntaket, dessverre. People are shit. 

Anonymkode: 10298...469

• Liker 6
Skrevet

Veldig bra at du inviterte han, TS! :) Det skulle ha vært flere som deg! Ble trist når jeg leste at han ikke hadde blitt invitert før...:(

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp med skolen. Det er ikke greit at han blir ekskludert! Her må foreldrene i klassen opplyses om at han faktis går på vanlig skole og er i en vanlig klasse og er på lik linje med de andre barna i klassen. At han har Downs skal ikke bety noe. De er faktisk kjent for å være utrolig snill, omtenksomme og utrolig sosiale. 

Dette må tas tak i på mandag og skolen på ta ansvar for at han skal få være med på alt de andre barna får være med på. Her kan foreldrene til gutten være med på et felles møte sammen med klasseforstander og de andre foreldrene og opplyse dem om hva det innbærer å ha Downs og at selv om han skiller seg litt ut så er han en frisk og glad gutt som elsker å være med på ting akkurat som de andre barna.

Skrevet

Det er desverre helt vanlig at de som er litt utenfor ikke blir invitert på sånt 😔 Det gjelder de som kanskje står litt utenfor sosialt, barn med down syndrom, sykdommer (ikke smittsomme) som gjør at foreldre (er som regel de som er skeptisk) ikke vil ha dem i hus. 

Anonymkode: deb6b...9bf

• Liker 2
Skrevet

Trodde også det var alle eller ingen. Litt sjokkert nå. I min barndom ble ei utviklingshemmet jente utelatt,  men det er 30 år siden.

Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt begynte på ny skole nå i høst. Han går i 3. Klasse. Vi hadde bursdagsselskap for han på fredag og inviterte alle guttene i klassen +en del av de fra gamleklassen etc. Så det ble et litt større selskap enn vi hadde tenkt, men, men...

i den nye klassen hans er drt en gutt med Downs syndrom, gutten min leker ikke noe med han, men jeg er vandt til at det er ‘alle eller Ingen’ man inviterer. Jeg vet ikke om han koste seg eller ikke, han havner jo litt på siden i leken, og jeg er ikke så vandt til slike barn, men jeg gjorde jo mitt beste for å prøve å dra han med. 

Moren til denne gutten tok meg til side når hun skulle hente og var helt på gråten. Hun takket og takket for at vi hadde invitert hennes sønn også. Dette var første gang på tre år at han var invitert i en bursdag😢

Jeg blir helt satt ut! De andre har altså invitert alle guttene i klassen unntatt denne gutten😱 er ikke det helt horribelt?! Er dette virkelig vanlig? 

Det er uhørt og horribelt! Man skal inkludere ALLE. Kanskje andre foreldre utelatte han pga redsel for hvordan han skal håndteres og de vet kanskje ikke hvordan. Men det er jo bare å spørre moren/far om å bli igjen, eventuelt spørre om hvordan håndtere barn med downs syndrom. Verre er det ikke.

Jeg hadde selv invitert den/de med down syndrom/andre sykdommer. Jeg aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg rundt en med down syndrom, hvordan "håndtere" en person med down syndrom. Men da hadde jeg jo bare spurt moren/far om hun kunne blitt igjen i bursdagen for å hjelpe til, og da lærer jeg og samtidig. Noe som kan komme godt med ved neste bursdag og man kanskje har lyst til å prøve selv uten at mor er der. Men jeg ville ikke bare ha invitert i bursdager, men også av og til ellers i året også. Viktig å lære barn at alle skal være inkludert, og at man skal behandle alle fint og spesielt være der for de som trenger det ekstra mye,  og det gir mye for barna senere i livet. Både dine egne og den som har det litt annerledes :) 

Jeg tenker at det må samles inn til foreldremøte, for å snakke om at de har et barn i barnas klasse med downs syndrom, og forklare rundt dette. Ta opp det at barnet blir utelatt/utestengt og ingen/noen  vil leke med barnet. Foreldrene må jo lære barna sine at alle skal være inkludert. Ser du noen som står alene i friminuttet, så skal du gå bort å spørre om h*n vil leke sammen. Osv.. Læreren må undervise barna om down syndrom, og hjelpe barna litt på vei, så det blir lettere for de å kunne leke med den som har down syndrom. 

Skolen har et ansvar for at alle skal ha det bra, alle skal være inkludert. Men det ansvaret har foreldrene også, og overføre det til barna sine. 

Endret av Minlillesky
  • Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Skribent09 skrev:

Veldig bra at du inviterte han, TS! :) Det skulle ha vært flere som deg! Ble trist når jeg leste at han ikke hadde blitt invitert før...:(

Jeg tenker at det skulle da virkelig bare mangle! Hadde det vært mitt barn hadde jeg grått mine salte tårer tror jeg :( Som sagt er ikke dette en skrytetråd, men dette er 8 år gammle barn, det er jo nettopp denne tiden man må bruke for å vise barn hvor viktig det er å inkludere. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å tvinge 14 åringen sin til å invitere noen de ikke vil, men det starter jo når de er små. Man må vise dem tidlig at det er viktig å inkludere alle. Det er jo ikke rart at barn mobber og utestenger hverandre når foreldre syntes det er greit at så små barn ikke blir invitert. 

TS

• Liker 10
Skrevet
11 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Dette ville jeg tatt opp med skolen. Det er ikke greit at han blir ekskludert! Her må foreldrene i klassen opplyses om at han faktis går på vanlig skole og er i en vanlig klasse og er på lik linje med de andre barna i klassen. At han har Downs skal ikke bety noe. De er faktisk kjent for å være utrolig snill, omtenksomme og utrolig sosiale. 

Dette må tas tak i på mandag og skolen på ta ansvar for at han skal få være med på alt de andre barna får være med på. Her kan foreldrene til gutten være med på et felles møte sammen med klasseforstander og de andre foreldrene og opplyse dem om hva det innbærer å ha Downs og at selv om han skiller seg litt ut så er han en frisk og glad gutt som elsker å være med på ting akkurat som de andre barna.

Jeg tenkte på det, men jeg syntes det er litt rart at foreldrene til denne gutten ikke har tatt det opp selv. Jeg vil jo ikke være hun overivrige nye moren som turer frem. Tror jeg skal snakke litt mer med denne moren først og se hva hun tenker. For alt jeg vet har jo dette kanskje vært tatt opp før. 

Ikke at det betyr noe, men jeg var jo litt spent på hvordan det skulle bli med denne gutten (for jeg kjenner ingen andre med Downs syndrom) men han var en veldig grei gjest å ha på besøk altså, blid og hyggelig gutt. 

TS

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Minlillesky skrev:

Det er uhørt og horribelt! Man skal inkludere ALLE. Kanskje andre foreldre utelatte han pga redsel for hvordan han skal håndteres og de vet kanskje ikke hvordan. Men det er jo bare å spørre moren/far om å bli igjen, eventuelt spørre om hvordan håndtere barn med downs syndrom. Verre er det ikke.

Jeg hadde selv invitert den/de med down syndrom/andre sykdommer. Jeg aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg rundt en med down syndrom, hvordan "håndtere" en person med down syndrom. Men da hadde jeg jo bare spurt moren/far om hun kunne blitt igjen i bursdagen for å hjelpe til, og da lærer jeg og samtidig. Noe som kan komme godt med ved neste bursdag og man kanskje har lyst til å prøve selv uten at mor er der. Men jeg ville ikke bare ha invitert i bursdager, men også av og til ellers i året også. Viktig å lære barn at alle skal være inkludert, og at man skal behandle alle fint og spesielt være der for de som trenger det ekstra mye,  og det gir mye for barna senere i livet. Både dine egne og den som har det litt annerledes :) 

Jeg tenker at det må samles inn til foreldremøte, for å snakke om at de har et barn i barnas klasse med downs syndrom, og forklare rundt dette. Ta opp det at barnet blir utelatt/utestengt og ingen/noen  vil leke med barnet. Foreldrene må jo lære barna sine at alle skal være inkludert. Ser du noen som står alene i friminuttet, så skal du gå bort å spørre om h*n vil leke sammen. Osv.. Læreren må undervise barna om down syndrom, og hjelpe barna litt på vei, så det blir lettere for de å kunne leke med den som har down syndrom. 

Skolen har et ansvar for at alle skal ha det bra, alle skal være inkludert. Men det ansvaret har foreldrene også, og overføre det til barna sine. 

altså den "redselen" skjønner jeg godt, jeg var også spent på hvordan det skulle bli, jeg har selv ingen erfaring med slike barn og va jo litt redd for at det skulle bli veldig vanskelig (spesielt når han skulle være her alene uten foreldre) men det er jo INGEN unskyldning for å ikke invitere han. Da må man gå i seg selv som et voksen menneske og tenke at "jeg er voksen og dette takler jeg," alternativet er at et barn må takle å ikke bli invitert :( 

TS

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på det, men jeg syntes det er litt rart at foreldrene til denne gutten ikke har tatt det opp selv. Jeg vil jo ikke være hun overivrige nye moren som turer frem. Tror jeg skal snakke litt mer med denne moren først og se hva hun tenker. For alt jeg vet har jo dette kanskje vært tatt opp før. 

Ikke at det betyr noe, men jeg var jo litt spent på hvordan det skulle bli med denne gutten (for jeg kjenner ingen andre med Downs syndrom) men han var en veldig grei gjest å ha på besøk altså, blid og hyggelig gutt. 

TS

Ja, ta en prat med moren. 

Kanskje dere nå var et forbilde for de andre barna. Og kanskje dere kan invitere han igjen til f.eks filmkveld etc med en gruppe sånn at sønnen din også ser at han ikke er så annerledes og kan inkludere han mer ellers i klassen?

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Det er veldig veldig merkelig at det ikke har vært et spesifikt tema på foreldremøtene, på konferansetimene, i foreldrenegruppen seg i mellom, noe som er tatt opp med klassen gjentatte ganger. Min erfaring er at "alle skal med", og det er noe de fleste foreldre er svært opptatt av (og lærerne og skolen). Det finns alltids noen FÅ drittsekkforeldre som sitter på foreldremøter og mener at det ikke er viktig og at deres lille gullklump må få be hvem de vil, men det er ikke majoriteten.

Jeg ville tatt det opp med klassekontaktene selv jeg, og hørt om hva slags miljø det er i den klassen og om det bør settes inn noen tiltak. For hvis alle kan utestenge et barn med downs med letthet, da gjelder det alle: "jeg leker ikke med ham, for han er ny?"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...