Gå til innhold

Mastercard

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært dum å brukt Mastercard opp til 40.000. betalte 1500 kr pr mnd men ikke forrige mnd. uten purring eller noe, kun en ekstra faktura på 4500 denne mnd (som jeg betalte) fikk jeg en epost fra lindorf igår der det sto at jeg har en inkasso sak på meg på 7500 kr og at jeg må betale den snarest for å få saken avsluttet.  Skulle jeg ikke heller fått et brev ang dette? og  hvorfor går det rett fra 1500 til 7500? Tenker at det bør være ok hvis jeg til neste lønning også betaler 4500 ekstra ? betalte jo faktisk den regningen på 4500 før jeg fikk eposten..hvor fort går det videre?

Anonymkode: 7cdbe...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært dum å brukt Mastercard opp til 40.000. betalte 1500 kr pr mnd men ikke forrige mnd. uten purring eller noe, kun en ekstra faktura på 4500 denne mnd (som jeg betalte) fikk jeg en epost fra lindorf igår der det sto at jeg har en inkasso sak på meg på 7500 kr og at jeg må betale den snarest for å få saken avsluttet.  Skulle jeg ikke heller fått et brev ang dette? og  hvorfor går det rett fra 1500 til 7500? Tenker at det bør være ok hvis jeg til neste lønning også betaler 4500 ekstra ? betalte jo faktisk den regningen på 4500 før jeg fikk eposten..hvor fort går det videre?

Du må lese betingelsene for kredittkortet ditt. Du kommer til å få krav om å betale inn hele kreditten i kortet ditt. 

Du må og lese det du har fått fra Lindorf. Det du skal betale dem, er nemlig ikke bare brukt og misbrukt kreditt men også et klekkelig inkassogebyr. Du må kontakte Lindorf og få til en betalingsavtale som du følger til punkt og prikke så du unngår å vikle deg inn i Luksusfellen problematikk. Og ta for all del ikke opp ny kreditt for å løse denne saken da sitter du i kredittfella ganske raskt. 

Anonymkode: ff97e...712

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må lese betingelsene for kredittkortet ditt. Du kommer til å få krav om å betale inn hele kreditten i kortet ditt. 

Du må og lese det du har fått fra Lindorf. Det du skal betale dem, er nemlig ikke bare brukt og misbrukt kreditt men også et klekkelig inkassogebyr. Du må kontakte Lindorf og få til en betalingsavtale som du følger til punkt og prikke så du unngår å vikle deg inn i Luksusfellen problematikk. Og ta for all del ikke opp ny kreditt for å løse denne saken da sitter du i kredittfella ganske raskt. 

Anonymkode: ff97e...712

jeg har ikke fått noe annet enn denne eposten av Lindorf, ikke et brev eller noe annet.. Gjelder det fortsatt når jeg allerede har betalt alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det direkte at du har fått en inkassosak eller er det et varsel om det? Nøyaktig hva er ordlyden i e-posten? Det virker rart at ikke hele kreditten er overført om kravet er sendt til inkasso. 

Et inkassovarsel skal for øvrig sendes per post, ev. i tillegg til e-post, men det er mulig det ikke har kommet fram til deg (enda). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å betale kr 7971,81 til konto xxxx med KID xxxx avsluttes inkassosaken og kredittkonto gjenåpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inkassovarsel kan vel i grunn sendes rett etter forfall, men man skal ha to uker på å betale. Anbefaler at du ringer lindorf og sjekker om de 4500 kr du har betalt er registrert på beløpet du har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått 40.000 i kredittgrense når du åpenbart er en som ikke skulle hatt kredittkort in the first place?

Anonymkode: 1af9d...047

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dem er lovpålagt å sende inkassovarsel pr post, og at vanligvis blir hele beløpet overført til inkasso om man misligholder, så ville jeg blitt mistenksom om dette er svindelforsøk... 
Inkasso har høye renter ja, men det dobler seg ikke så kjapt. 
Inkassovarsel skal være med 14 dagers betaling. 
Så generelt er det flere ting som skurrer litt med denne eposten du har fått... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, _popcorn_ skrev:

Siden dem er lovpålagt å sende inkassovarsel pr post, og at vanligvis blir hele beløpet overført til inkasso om man misligholder, så ville jeg blitt mistenksom om dette er svindelforsøk... 

synes også det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg hørtes en smule "shady" ut. Du skal ha fått purringer før en sak går til inkasso!

Jeg ville ringt Lindorff, men finn telefonnummeret selv på nettet, og ring dem og hør om du faktisk har en inkassosak. ELLER ring til kortselskapet ditt og hør om de har sendt noe til inkasso, og evt hvilket beløp det var.

Ikke betal før du har sjekket at dette faktisk er en legitim sak. Synes det hørtes veldig mistenkelig ut. Beløpet stemmer ikke, de truer med å holde kortet sperret og lokker med å åpne det igjen hvis du bare betaler dette litt raskt. Litt sånn "bare betal oss raskt uten å sjekke noe".

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nasse1 skrev:

Står det direkte at du har fått en inkassosak eller er det et varsel om det? Nøyaktig hva er ordlyden i e-posten? Det virker rart at ikke hele kreditten er overført om kravet er sendt til inkasso. 

Et inkassovarsel skal for øvrig sendes per post, ev. i tillegg til e-post, men det er mulig det ikke har kommet fram til deg (enda). 

Det er IKKE krav til at inkassovarsel skal sendes pr.post lenger, det kan sendes elektronisk. Loven er endret.

http://blogg.intrum.no/na-kan-du-sende-inkassovarsel-elektronisk

6 timer siden, _popcorn_ skrev:

Det er helt normalt at en får sjansen til å betale deler av beløpet for å friskmelde kortet slik at inkassosaken avsluttes. Dette er som regel minimumsbeløpet + purregebyr/inkassosalær.

1 time siden, Million skrev:

Dette synes jeg hørtes en smule "shady" ut. Du skal ha fått purringer før en sak går til inkasso!

Jeg ville ringt Lindorff, men finn telefonnummeret selv på nettet, og ring dem og hør om du faktisk har en inkassosak. ELLER ring til kortselskapet ditt og hør om de har sendt noe til inkasso, og evt hvilket beløp det var.

Ikke betal før du har sjekket at dette faktisk er en legitim sak. Synes det hørtes veldig mistenkelig ut. Beløpet stemmer ikke, de truer med å holde kortet sperret og lokker med å åpne det igjen hvis du bare betaler dette litt raskt. Litt sånn "bare betal oss raskt uten å sjekke noe".

Det er IKKE krav til at det skal sendes purringer før inkassovarsel.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/

Anonymkode: 8f3cc...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE krav til at inkassovarsel skal sendes pr.post lenger, det kan sendes elektronisk. Loven er endret.

Det er helt normalt at en får sjansen til å betale deler av beløpet for å friskmelde kortet slik at inkassosaken avsluttes. Dette er som regel minimumsbeløpet + purregebyr/inkassosalær.

bør vel uansett slippe unna inkasso når purringen ble betalt før inkassokravet ble sendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

oj, takk for info, var ikke klar over at dem hadde endret loven ang at det skal gå pr post! Men det er veldig greit å vite :) 
Men jeg trodde det var sånn at dersom man misligholdt kredittkort, så gikk hele gjelden inn til krav... Sånn jeg skjønte det ang studielån iallefall, at hele lånet går til inkasso, men man da får mulighet til å betale misligholdt termin og så flyttes lån tilbake til lånekasse... Trodde det samme gjaldt kredittkort og annen gjeld. 
Men beløpet skurrer uansett, dersom det opprinnelige beløpet var 4500,-, så er det salær på 700-1400,- alt ettersom om det er enkel eller tung salær, og purregebyr skal vel være maks 10% av inkassosalær, derav virker kravet TS har fått urimelig høyt. 
Dette er som jeg skjønner inkassosaker da, så rett meg gjerne om jeg har mer feil :) Fine og informerende linker du gir, alltid greit med gode kilder hvor man lærer mer, selv om man ikke er i inkasso-situasjon selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et inkassovarsel ER jo en purring.......  Dessuten var det allerede gått til inkasso, det trådstarter snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, Million skrev:

Et inkassovarsel ER jo en purring.......  Dessuten var det allerede gått til inkasso, det trådstarter snakker om.

ja men purringen/varselet ble betalt før inkassomailen kom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja men purringen/varselet ble betalt før inkassomailen kom..

Ja, men da kontakter du dem bare og fremlegger kvittering på når du betalte. Betalte du før datoen saken ble sendt til inkasso av kreditor, så må de trekke saken.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...