Gå til innhold

Svoger vil ikke delta i begravelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min manns onkel døde denne uken.

Han hadde vært alvorlig syk det siste året og var innlagt på sykehus da han sovnet inn.

Begravelsen er neste uke og siden han ikke hadde egen familie (enkemann i ung alder og ingen barn) hjelper jeg svigermor med å organisere gravferd og minnestund.

Nå i kveld fikk vi den svært overraskende meldingen at min manns bror ikke kan delta. Først var svaret i meldingen at hans samboer ikke hadde lyst å være alene hjemme mens datteren var hos sin far. Da pressiserte vi at samboeren naturligvis var ønsket og inkluderet som nærmeste familie. 

Da kom nytt svar at hun var ikke komfortabel med begravelser. 

Så vi satt det temmelig paff alle sammen. Jeg vet min svoger er litt konfliktsky og min svigerinne kan være noe "dramatisk" men jeg synes dette var merkelig.

Og med tanke på hvor nær min mann og svoger var sin onkel er det bare trist! En periode nå de var 16-17 år bodde jobbet svigerfar utenlands et år, da kom onkel hver søndag for å øvelseskjøre med dem slik at de "holdt det vedlike" og brukte nettverket sitt til å skaffe en rimelig og komfortabel hybel til min mann når han studerte i utlandet.

Med andre ord en raus og god mann som er gått bort😔

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, bare trist og oppgitt...

Anonymkode: af798...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes det er frekt å deg å mase sånn på svoger, svoger har sagt han ikke kommer, da får du respektere det.

jeg skjønner det er tris men det har ingenting med deg å gjøre, og jeg hadde latt det gå.

Anonymkode: 2731d...b40

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for alt du vet kan det hende han bruker henne som unskyldning også er det egentlig han som ikke har lyst å gå.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg synes det er frekt å deg å mase sånn på svoger, svoger har sagt han ikke kommer, da får du respektere det.

jeg skjønner det er tris men det har ingenting med deg å gjøre, og jeg hadde latt det gå.

og regner med svigerinnen var invitert i begravelsen ellers så er det bare merkelig, og jeg skjønner hvorfor svoger ikke ønsker å dukke opp..

Anonymkode: 88835...e46

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt merkelig at han ikke vil delta i begravelsen, men heldigvis går den beslutningen ikke ut over onkelen, for han er død. En går i begravelse for de etterlattes sin del, og for sin egen del. 
Men ingenting annet å gjøre enn å ta det til etterretning.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun maser jo ikke? De har jo gitt en tilbakemelding på svaret til svoger, og bare sagt ifra at samboeren hans også er velkommen.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og regner med svigerinnen var invitert i begravelsen ellers så er det bare merkelig, og jeg skjønner hvorfor svoger ikke ønsker å dukke opp..

Anonymkode: 88835...e46

Ja, det står jo klart og tydelig at hun er blitt gjort oppmerksom på at hun er velkommen.

Les da ordentlig da, folkens!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicathv said:

jeg har lest, og det som var poenget mitt var at da burde ts ikke mast siden hun allerede var invitert.

Så egentlig er det de begge to som takker nei, som sviger si ifra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet ikke alt om alle. Du vet ikke om svoger hadde samme gode forhold til onkel som din mann. Det kan være mye som ligger bak den avgjørelsen han har tatt, om ikke å delta i begravelsen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sorceress said:

Man vet ikke alt om alle. Du vet ikke om svoger hadde samme gode forhold til onkel som din mann. Det kan være mye som ligger bak den avgjørelsen han har tatt, om ikke å delta i begravelsen. 

Enig, jeg tror ikke jeg hadde gått i begravelsen til mine to onkler eller tanta mi, rett og slett at jeg aldri ser dem og har ingen fohold til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bare skal respektere avgjørelse, det kan være mye du ikke vet om din svogers begrunnelse. Skal det være noe minnesamvær etterpå? Kan han og samboeren evt være der, ta imot folk og lage kaffe?

Jeg liker av mange grunner heller ikke begravelser, jeg går kunne hvis jeg ikke har noe valg. Noen har garantert snakket bak min rygg mer enn en gang om hvorfor jeg ikke er der, det er deres problem. Jeg pleier heller besøke graven og ta mitt eget farvel noen dager etter ståheien er over, den døde merker uansett ikke forskjell. 

Anonymkode: 8255e...a9d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min manns onkel døde denne uken.

Han hadde vært alvorlig syk det siste året og var innlagt på sykehus da han sovnet inn.

Begravelsen er neste uke og siden han ikke hadde egen familie (enkemann i ung alder og ingen barn) hjelper jeg svigermor med å organisere gravferd og minnestund.

Nå i kveld fikk vi den svært overraskende meldingen at min manns bror ikke kan delta. Først var svaret i meldingen at hans samboer ikke hadde lyst å være alene hjemme mens datteren var hos sin far. Da pressiserte vi at samboeren naturligvis var ønsket og inkluderet som nærmeste familie. 

Da kom nytt svar at hun var ikke komfortabel med begravelser. 

Så vi satt det temmelig paff alle sammen. Jeg vet min svoger er litt konfliktsky og min svigerinne kan være noe "dramatisk" men jeg synes dette var merkelig.

Og med tanke på hvor nær min mann og svoger var sin onkel er det bare trist! En periode nå de var 16-17 år bodde jobbet svigerfar utenlands et år, da kom onkel hver søndag for å øvelseskjøre med dem slik at de "holdt det vedlike" og brukte nettverket sitt til å skaffe en rimelig og komfortabel hybel til min mann når han studerte i utlandet.

Med andre ord en raus og god mann som er gått bort😔

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, bare trist og oppgitt...

Anonymkode: af798...8f7

Jeg synes det er ufint å utlevere mennesker på denne måten i den sårbare situasjonen (sviger)familien din befinner seg i. 

Hvorvidt noen vil delta i en begravelse eller ikke er en privatsak ingen andre har noe med. Og særlig ikke noen som ikke er nærstående familie. 

Anonymkode: 197d2...582

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er ufint å utlevere mennesker på denne måten

Jo, men i denne tråden er ingen utlevert, dette er anonymt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er leit TS, men her må du bare respektere din svogers avgjørelse.

Det kan være mer bak denne avgjørelsen som du ikke vet om, for alt vi vet kan svigerinna bli brukt som unnskyldning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at du er trist og oppgitt, TS. Jeg synes det er helt på trynet. Det er ingen som liker å gå i begravelse, det er noe av det verste som finnes. Man går for å vise sin respekt for den avdøde, og om man ikke behøver å si farvel selv så går man for de nærmestes skyld. Stakkars svigermor! Svogeren din fremstår som en vattnisse. Det er en knapp time av livet hans...

Anonymkode: de74f...491

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GiftMann38 skrev:

Hva kaller du en dame som prøver å forhindre mannen sin i å dra i en begravelse da?

Du tror på spekulasjonen til TS du, så du spekulerer på en spekulasjon. Hva kalles det da? Jo, du griper de halmstråene du kan for å skrive dritt om kvinner :fnise:

Jeg tror brødrene har lik oppvekst, men ulik opplevelse av den. Det er ikke til å ta feil av. Svært mange i min familie tror jeg og min søster føler eksakt det samme, for de eksakt samme tingene. Søsteren min tror det også, at jeg tenker likt som henne. Men vi gjør ikke det. Jeg tror svogeren bare ikke vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår godt at du er trist og oppgitt, TS. Jeg synes det er helt på trynet. Det er ingen som liker å gå i begravelse, det er noe av det verste som finnes. Man går for å vise sin respekt for den avdøde, og om man ikke behøver å si farvel selv så går man for de nærmestes skyld. Stakkars svigermor! Svogeren din fremstår som en vattnisse. Det er en knapp time av livet hans...

Anonymkode: de74f...491

For alt du vet kan han ha svært gode grunner til å ikke ville vise sin respekt for den avdøde. 

Anonymkode: 571d1...026

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 minutt siden, miss summers said:

Du tror på spekulasjonen til TS du, så du spekulerer på en spekulasjon. Hva kalles det da? Jo, du griper de halmstråene du kan for å skrive dritt om kvinner :fnise:

Jeg tror brødrene har lik oppvekst, men ulik opplevelse av den. Det er ikke til å ta feil av. Svært mange i min familie tror jeg og min søster føler eksakt det samme, for de eksakt samme tingene. Søsteren min tror det også, at jeg tenker likt som henne. Men vi gjør ikke det. Jeg tror svogeren bare ikke vil.

Jeg tror TS har svært mye bedre forutsetninger til å synse om dette enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...