Gå til innhold

Prøverør 2018

FlyBabe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, Barneønske90 skrev:

Jeg har et lite dilemma jeg lurer på om noen har vært bort i det samme. Har nettopp fått et jobbtilbud jeg sterkt vurdere å takke ja til. Er så sykt lei av jobben jeg har nå og trenger sårt noe nytt for å ikke gå på en psykisk smell. Har akkurat funnet ut at jeg er gravid! På grunn av min min livmor (unicorn uterus) vil jeg mest sannsynlig bli sykemeldt tidlig. Om alt går fint, vil jeg være 23 uker på vei ved start av ny jobb og kanskje sykemeldt.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil jeg ha rett på foreldrepenger og sykepenger? Noen som har vært i samme situasjon eller lignende? 

Takk ja til jobben! Ny jobb har ingenting å si for foreldrepenger eller sykepenger. Bare pass på å gå direkte fra en stilling til en annen. Det påvirker kun mulighet til bruk av egenmelding. Hvordan graviditeten din blir, vet du ikke enda. Tenk på hva du har lyst til og vil gjøre deg mest glad. Jobben finner alltid en vikar! Jeg takket ja til ny jobb midt under mitt forrige forsøk. Er så glad jeg gjorde det, for forsøket gikk dårlig, men jeg har en fantastisk ny jobb. 

Anonymkode: 2170a...c47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier egentlig ikke teste så mye for jeg har tatt nok negative tester i mitt liv, men denne gangen lurer jeg på om jeg skal teste. Jeg fikk satt inn 2 x 2 dagers mandag 2/7 og tenkte å teste før jeg reiser bort torsdag 12. Da er det vel rugedag 11, eller 13 dpo og rimelig gode sjangser for nøyaktig resultat? Skal ikke ta blodprøve før 17 siden jeg reiser bort så synes det ble litt vel lenge å vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wiley skrev:

Jeg pleier egentlig ikke teste så mye for jeg har tatt nok negative tester i mitt liv, men denne gangen lurer jeg på om jeg skal teste. Jeg fikk satt inn 2 x 2 dagers mandag 2/7 og tenkte å teste før jeg reiser bort torsdag 12. Da er det vel rugedag 11, eller 13 dpo og rimelig gode sjangser for nøyaktig resultat? Skal ikke ta blodprøve før 17 siden jeg reiser bort så synes det ble litt vel lenge å vente. 

Testet positivt på 13 dpo, en cb digital som viste 2-3 på ettermiddagsurin 😊 selv om det er individuelt hvor mye HCG man produserer, burde det være romlig sikkert den dagen. Hadde blodprøvedag 14dpo (det er vel vanlig) Lykke til 💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Maldo skrev:

Det som er litt dumt hvis du bytter jobb er usikkerheten i forhold til å få fast ansettelse etter 6 mnd hvis du vet at du er gravid. 

Snakk med legen din, kanskje legen vil sykmelde deg allerede nå med tanke på situasjonen din ? 🌺

7 timer siden, Barneønske90 skrev:

Jeg skal til fastlegen til fredag, så skal høre da. Syntes det er lenge til fredag. Skal også ringe til Nav i morgen. 

Du sier noe når du nevner prøveperiode.

Ingen arbeidsgiver har lov å bruke graviditet i prøveperiode som grunn for å si opp. Prøveperiode innebærer i utgangspunktet kun kortere oppsigelsestid, men oppsigelsen må likevel være saklig begrunnet. Bare sånn til orientering :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk ja til jobben! Ny jobb har ingenting å si for foreldrepenger eller sykepenger. Bare pass på å gå direkte fra en stilling til en annen. Det påvirker kun mulighet til bruk av egenmelding. Hvordan graviditeten din blir, vet du ikke enda. Tenk på hva du har lyst til og vil gjøre deg mest glad. Jobben finner alltid en vikar! Jeg takket ja til ny jobb midt under mitt forrige forsøk. Er så glad jeg gjorde det, for forsøket gikk dårlig, men jeg har en fantastisk ny jobb. 

Skal gå direkte fra gammel stilling til ny stilling. Det som ville gjort meg mest glad hadde vært å takke ja til jobben. Vet at jeg vil gå til en mye bedre arbeidsplass enn det jeg er på nå. Har frem til tirsdag på å bestemme meg, så bli en telefon til nav i morgen for sikkerhetsskyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg vel kanskje tro på det! 🙈 skal ta blodprøve i dag, så da får jeg vel vite litt mer😊

AC6BCB93-58DE-4E00-9408-4D09F545BA27.jpeg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen arbeidsgiver har lov å bruke graviditet i prøveperiode som grunn for å si opp. Prøveperiode innebærer i utgangspunktet kun kortere oppsigelsestid, men oppsigelsen må likevel være saklig begrunnet. Bare sånn til orientering :)

Det er sant, å loven har jo akkurat blitt endret for å verne om gravide i arbeidslivet.

men dessverre så skje dette ofte, med begrunnelse i andre ting.

meg selv som eksempel, jeg var i prøveperiode i ny jobb da jeg var gravid. Iløpet av de 7 ukene jeg var gravid var det mye fravær pga legetimer osv, samt at jeg var gravid utenfor livmoren å hadde mye smerter som gjorde at jeg var en del borte.

det resulterte i at jeg ikke fikk fast ansettelse pga av budsjettet som jeg da ikke klarte å nå pga fravær med operasjon osv, samt «forseint komming» selv om jeg hadde med lege bekreftelse.

jeg valgte å fortelle hva som hadde skjedd til min leder, å fikk beskjed 5 dager etterpå om at jeg da ikke fikk forlenget .

men håper at det ordner seg for deg 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Livi skrev:

Nå kan jeg vel kanskje tro på det! 🙈 skal ta blodprøve i dag, så da får jeg vel vite litt mer😊

AC6BCB93-58DE-4E00-9408-4D09F545BA27.jpeg

Såååå gøy🤞🏼🤞🏼🤞🏼 Gratulerer❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringt endelig riksen tilbake! HCG på 78 og ul 6. August🎉 litt uvirkelig, men fantastisk😀😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2018 den 8.21, Maldo skrev:

Det er sant, å loven har jo akkurat blitt endret for å verne om gravide i arbeidslivet.

men dessverre så skje dette ofte, med begrunnelse i andre ting.

meg selv som eksempel, jeg var i prøveperiode i ny jobb da jeg var gravid. Iløpet av de 7 ukene jeg var gravid var det mye fravær pga legetimer osv, samt at jeg var gravid utenfor livmoren å hadde mye smerter som gjorde at jeg var en del borte.

det resulterte i at jeg ikke fikk fast ansettelse pga av budsjettet som jeg da ikke klarte å nå pga fravær med operasjon osv, samt «forseint komming» selv om jeg hadde med lege bekreftelse.

jeg valgte å fortelle hva som hadde skjedd til min leder, å fikk beskjed 5 dager etterpå om at jeg da ikke fikk forlenget .

men håper at det ordner seg for deg 🌺

Har snakket med nav som sier at jeg har krav på både sykepenger og foreldrepenger så lenge jeg får dirkete fra en jobb til en annen. Må nesten være ærlig med den nye jobben og fortelle det over sommerferien. Er nok greit å holde de oppdatert i tilefelle jeg skulle bli sykemeldt før oppstart av ny jobb. 

Krydder fingrer for at svangerskapet går fint. Går rundt og er redd for å miste mtp livmoren og statestikken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Barneønske90 skrev:

Har snakket med nav som sier at jeg har krav på både sykepenger og foreldrepenger så lenge jeg får dirkete fra en jobb til en annen. Må nesten være ærlig med den nye jobben og fortelle det over sommerferien. Er nok greit å holde de oppdatert i tilefelle jeg skulle bli sykemeldt før oppstart av ny jobb. 

Krydder fingrer for at svangerskapet går fint. Går rundt og er redd for å miste mtp livmoren og statestikken. 

Så bra🌺 dette kommer til å ordne seg, krysser fingrene 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
On 7/8/2018 at 1:35 PM, Barneønske90 said:

Jeg skal til fastlegen til fredag, så skal høre da. Syntes det er lenge til fredag. Skal også ringe til Nav i morgen. 

Du sier noe når du nevner prøveperiode.

On 7/8/2018 at 9:15 PM, Barneønske90 said:

Skal gå direkte fra gammel stilling til ny stilling. Det som ville gjort meg mest glad hadde vært å takke ja til jobben. Vet at jeg vil gå til en mye bedre arbeidsplass enn det jeg er på nå. Har frem til tirsdag på å bestemme meg, så bli en telefon til nav i morgen for sikkerhetsskyld. 

Gratulerer med både ny jobb og graviditet! Ikke vær redd for prøvetiden, du er fast ansatt og de kan ikke si deg opp uten saklig grunn. 

Jeg går selv og venter på et eventuelt jobbtilbud i disse dager. Oppstart i august i så fall siden jeg er i prøvetid i nåværende jobb med bare to uker oppsigelsestid. Syns det er vanskelig å eventuelt takke ja vel vitende om at det blir nytt forsøk i august, føler jeg lurer arbeidsgiver, men jeg trives heller ikke i nåværende jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Sisti skrev:

Gratulerer med både ny jobb og graviditet! Ikke vær redd for prøvetiden, du er fast ansatt og de kan ikke si deg opp uten saklig grunn. 

Jeg går selv og venter på et eventuelt jobbtilbud i disse dager. Oppstart i august i så fall siden jeg er i prøvetid i nåværende jobb med bare to uker oppsigelsestid. Syns det er vanskelig å eventuelt takke ja vel vitende om at det blir nytt forsøk i august, føler jeg lurer arbeidsgiver, men jeg trives heller ikke i nåværende jobb. 

Takk for det. 

Syntes du skal tenke på deg selv og takke ja til jobben hvis du ikke trives der du er. Alle som ansetter unge kvinner må nesten forvente at de ønsker barn en eller annen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wiley skrev:

Negativ test på meg i dag, rugedag 11. Tror nok løpet er kjørt. 

Så kjedelig da! Skal du ta blodprøve også eller? Jeg hadde positiv test på mandag, men har blødd bittelitt i dag. Prøver å være positiv, men blir jo litt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Livi said:

Så kjedelig da! Skal du ta blodprøve også eller? Jeg hadde positiv test på mandag, men har blødd bittelitt i dag. Prøver å være positiv, men blir jo litt bekymret.

Blodprøve på tirsdag, men har mistet trua. 

Er jo mye som kan føre til småblødninger men selvsagt blir man jo redd. Håper det gir seg og at du slipper flere slike bekymringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykken var kortvarig denne gangen😔. Har blødd masse og hatt store menssmerter. Blodprøve i morgen for sikkerhetsskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Livi said:

Lykken var kortvarig denne gangen😔. Har blødd masse og hatt store menssmerter. Blodprøve i morgen for sikkerhetsskyld

Neiii, hadde håpet det gikk bedre for deg, så utrolig trist 💜

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wiley skrev:

Neiii, hadde håpet det gikk bedre for deg, så utrolig trist 💜

Ja! 😔Men nå er det bare å forberede seg på frys forsøk.😊 hvordan går det med deg? Har du testet mer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...