Gå til innhold

Var dere typiske "jentejenter"?

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forvirrer mange kvinner, de vet ikke helt hvor de har meg. 

Anonymkode: d14fc...54c

Historiemessig så er det ofte slik at kvinner ikke bryr seg? Det er mer menn som stusser over slike ting. De er livredde for homo-rykter og bryr seg mer om hva andre mener om dem. Kvinner har i mange år gjort hva de vil på kryss og tvers av "kjønnskultur"

Anonymkode: f95f6...901

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid likt forskjellige ting og interesser, er ikke noe guttejente av den grunn. Hele diskusjonen gir bismak og hvertfall når man skal forsøke å faktisk ta en slik diskusjon seriøst. 

Hva likte du å leke med - gutteting eller jenteting? Guttejente eller jentejente? Er du halvt gutt siden du likte sandkasse, spenning og klatret i trær? Nei....

Jeg likte rosa og synes fortsatt at det finnes mange fine rosafarger og nyanser. Liker også flere forskjellige blåfarger...

(Nei, det betyr ikke at alt jeg eier er rosa eller blått).

Anonymkode: 6a631...e5b

• Liker 1
Skrevet

Finnes det fortsatt mennesker som bruker betegnelsen "guttejente/jentejente"?

Anonymkode: c887d...36a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Xx

Endret av Cyndaquil
  • Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alltid likt forskjellige ting og interesser, er ikke noe guttejente av den grunn. Hele diskusjonen gir bismak og hvertfall når man skal forsøke å faktisk ta en slik diskusjon seriøst. 

Hva likte du å leke med - gutteting eller jenteting? Guttejente eller jentejente? Er du halvt gutt siden du likte sandkasse, spenning og klatret i trær? Nei....

Jeg likte rosa og synes fortsatt at det finnes mange fine rosafarger og nyanser. Liker også flere forskjellige blåfarger...

(Nei, det betyr ikke at alt jeg eier er rosa eller blått).

Anonymkode: 6a631...e5b

Men det er jo slik de fleste ser verden, er det ikke? Så jeg tenker det er viktig å ta den debatten og utfordre andre når det gjelder hva de ser på som jentete og guttete. Og hvorfor de behandler barna sine som de gjør, hvorfor de kjøper den type leker eller hva de skulle være som de gjør. 

Selvsagt hadde det vært topp om disse grensene ikke eksisterte, men om du ser i en hvilken som helst lekebutikk er dette grenser som i stor grad eksisterer. Blått på høyre, rosa til venstre, og det er ingen tvil om hva som er ment for hvem. Kanskje dette skille mellom kjønn til og med har blitt større med årene

Anonymkode: e7d4f...fcc

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo slik de fleste ser verden, er det ikke?

:fnise: Nei...

Det gjør "verden" virkelig ikke.

Anonymkode: 85226...c35

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt hadde det vært topp om disse grensene ikke eksisterte, men om du ser i en hvilken som helst lekebutikk er dette grenser som i stor grad eksisterer. Blått på høyre, rosa til venstre, og det er ingen tvil om hva som er ment for hvem. Kanskje dette skille mellom kjønn til og med har blitt større med årene

Dette er dessverre mest et salgstriks

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik jeg oppfatter at verden ser på det iallefall ... :fnise: 

Anonymkode: 42e18...571

Skrevet

Jeg var verken en som gikk rundt i tyllkjoler eller en som bare var opptatt av fotball og hang med gutter (som noen velger å kalle guttejente). Jeg gikk kledd i alle mulige farger, inkl. rosa, lekte mye med dukker, men også med min brors biler. Husker jeg kunne ønske meg fine ting med glitter på til jul, men var samtidig misunnelig på broren min som fikk bilbane, byggesett og slike ting. Jeg var et rolig barn som gjerne satt stille og puslet med ting, men var også glad i å være ute og klatret mye i trær, gikk på ski med faren min, hjalp bestefaren min i garasjen osv. Ser ikke for meg at jeg skilte meg veldig ut blant verken jenter eller gutter, dvs. at jeg hadde interesser mange både gutter og jenter ofte kunne ha. Men jeg fikk etter hvert som jeg ble eldre og etter hvert tenåring et behov for å pynte meg litt, men det var det liten forståelse for hjemme, med en mor som var svært lite opptatt av klær og sminke. Jeg hadde en del kunstneriske interesser som foreldrene mine aldri forstod, og dette inkluderte også å eksperimentere litt mer med klær og ulike fargesammensetninger. Etter hvert som jeg ble eldre, og enda mer som voksen, ble jeg mye mer feminin i framtredenen enn som barn, og elsker nå å kle meg i fine kjoler, sminke meg og ordne håret.

Men jeg er opptatt av at barna mine skal introduseres for ulike interesser, og jeg legger bevisst ikke opp til snakk om hvor "tøffe" de er osv. De er også opptatt av mange ulike ting, men om det skyldes deres medfødte personlighet eller hva vi har vist for dem, er vanskelig å si. Men for meg virker det som noen dyrker veldig at gutten deres skal være såkalt tøff, både med hvordan man snakker til dem, hvordan man kler dem fra de er babyer og hvilke interesser man oppfordrer dem til å ha. Jeg liker å ta med barn på forskjellige ting, uavhengig av hvilket kjønn de har, selv om de selvsagt også påvirkes av jevnaldrendes interesser osv. Men jeg er sjeleglad for at de foreløpig, i barnehagen, leker like gjerne med jenter som med gutter, men hører jo at dette ofte blir annerledes på skolen.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa ikke verden, jeg sa de fleste (i Norge) ser verden slik. Det er en forskjell. I mitt miljø ser de fleste på jenter og gutter på denne todelte måten. Kanskje du har vokst opp i et annet miljø, men det betyr ikke at det er vanlig. Jeg har vokst opp i en stor slekt der ingen er utdannet, for eks. Jeg tror at jeg vet mer om hva folk flest tenker enn noen som har vokst opp i et miljø der alle eller de fleste har høyere utdanning. 

For meg virker det som om mange har veldig kategoriske og stereotypiske oppfatninger av det meste. Mennesker på KG motbeviser ikke akkurat det med alle sine menn/kvinner/uføre er drittmennesker tråder. 

Så om du ikke har mer å bidra med i denne tråden, som for eks egne meninger...

Skrevet

Jeg var (om man skal bruke slike kategorier) en jenteguttejente. Jeg lekte med dukker, my little pony og barbie, elsket å pusle med stillesittende aktiviteter som tegning, maling, puslespill, var skikkelig hestejente... Men jeg lekte også med biler, lego, lekte i sandkassen, var med pappa og snekret i garasjen... Fram til skolealder lekte jeg like mye med gutter som med jenter, deretter var jeg nok mest med jenter. I min oppvekst var ikke dette så uvanlig, mange var som meg. Som barn fikk jeg heller ikke bare jenteleker (hang kanskje litt sammen med at jeg hadde tre single, barnløse onkler som kjøpte bursdags- og julegaver de hadde lyst til å leke med sammen med meg). Jeg gikk heller ikke konstant kledd i rosa. Så jeg kjenner meg ikke helt igjen i den at alle "kategoriserer" sine gutter og jenter.

Nå har jeg blitt mor selv. Jeg må nok innrømme at jeg kjøper mye blått til han, men fordi jeg syns det er søtt, ikke fordi det er så tøft 😂 Han er foreløpig bare ett år, så han har ikke så mange "interesser" ennå, men han skal få lov til å gjøre akkurat hva han vil når han blir eldre. Og jeg har ikke planer om å bestemt lede han i en retning som er typisk "guttete". Vil han spille fotball, skal han selvfølgelig få lov til det, men det er andre ting jeg heller håper han får av interesser (for eksempel speider eller sang/kor).

Anonymkode: 18dad...389

Skrevet

Jeg var et rolig barn, skoleflink og lekte med alt mulig rart. Jeg kunne like gjerne bygge togbane som leke med dukker. Vi hadde sykkelløp i gaten, klatret i trær og bygget store snøborger om vinteren. Jeg elsket kjoler og husker fremdeles favorittkjolen min som ble helt utslitt til slutt. Det var ikke det skillet på rosa og blått på den tiden slik det er nå, det var mer fargerikt. Lego var Lego og ingen tenkte over at jenter hadde "behov" for rosa Lego Friends.

Barna mine blir introdusert for varierte leker og aktiviteter. Selv da vi hadde bare gutter fikk de rosa dukkevogn (jeg husker fremdeles da eldste falt fullstendig for den i butikken), dukker, dukkeklær og dukkeseng. De fattet aldri nevneverdig interesse for det utover en periode hvor de trillet rundt og rundt på dukken, men det var aldri rollelek med dukken slik søsteren deres har drevet med lenge så det har vært klare, kjønnsstereotypiske, forskjeller i hva de liker å leke med uten at jeg tror det har kommet fra oss. Ellers merker vi godt det Vera Vinge nevner, at i barnehagen leker de på tvers av kjønn mens straks de begynner på skolen kommer det et klart skille uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Det var i allefall veldig markant for oss da guttene våre begynte på skolen. Fra å ha både gutte- og jentevenner i barnehagen har begge nå kun venner av eget kjønn. Det er ingen som har bestemt at det skal være slik. Vennegruppene består av både gutter og jenter, de har lærerbestemte lekevenner i storefri og det er også på tvers av kjønn og de er jo ellers helt fri til å velge hvem de vil leke med i friminutter eller på SFO, så kjønnsdelingen skjer bare helt av seg selv. Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er hverken bra eller trist, det er som det er og så lenge de er glade barn med gode venner er jo det langt viktigere enn hvilket kjønn vennene har. 

Skrevet

Jeg liker ikke egentlig kategoriseringen av "jentete" og "guttete", men la gå. Jeg var dels ei typisk "jentejente". Jeg lekte med dukker og barbiedukker, og hoppet tau og strikk. Samtidig var jeg aldri veldig glad i kjoler, og spesielt ikke fargen rosa, og jeg klatret gjerne i trær. Jeg var i og for seg også glad i å lese, og var et typisk stille barn som kunne leke i timevis for seg selv. Av aktiviteter drev jeg med turn, ridning og spilte piano, som vel strengt tatt er aktiviteter hvor flertallet er jenter.

Jeg har vokst opp til å bli minimalt interessert i klær og mote, relativt interessert i sminke, men bruker det sjelden, glad i å lage mat, bake og strikke. Jeg er singel, så når ting skal fikses fikser jeg det selv: jeg monterer møbler, skrur til løse håndtak, smører opp sykkelen og slike ting. Hjemmet mitt er i og for seg koselig og relativt feminint, men jeg er veldig lite interessert i interiør og slikt.

Oppsummert vil jeg kanskje si jeg befinner meg et sted imellom? Jeg er nok på sett og vis ganske feminin, men lite opptatt av typiske "jentegreier".

Anonymkode: 3450f...356

Skrevet

Nei, jeg var verken jentejente eller guttejente. Jeg lekte godt med både jenter og gutter, var aldri spesielt glad i dukker men heller ikke biler. Jeg var en aktiv unge som ikke hadde ro til å sitte å leke med ting. Jeg var også den yngste i nabolaget så vi lekte mer leker, kledde oss ut og spilte diverse spill. Når først jeg satt i ro likte jeg å bygge Lego, tegne, male, plastalina og slike ting. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var bare meg selv.

Lekte mest med lego og slikt jeg kunne konstruere samfunn av, elsket å bygge hytte.

Notorisk lesehest,. Lekte mye " oppfinner" eller " professor"

Har aldri hatt en barbiedukke ( men lekte med en venninnes) likte å trille dukkevogn ( men puslet ikke nevneverdig med dukker).

Likte å kreere dukkeklær, likte å lekeslåss, veldig eventyrlysten og dro stadig på oppdagelsesferd, likte fine kjoler svært godt, men hadde konstant grønske og hull på knærne, rev opp flere skjørt og kjoler mens jeg klatret over gjerder. Elsket å lufte hunder, drive på med hester og andre dyr. Musikalsk, flink til å synge og opptrådde en del.

Hadde bare guttevenner til jeg ble omtrent 5, fordi det bare var gutter i nabolaget og omgangskretsen, ellers har det vært omtrent halvt om halvt, hele livet. 

Jeg er fortsatt sånn: Liker å lage ting, strikke, sy, hekle, snekre, skru, trene kampsport, prøve ut og oppdage nye ting, innovativ, liker tekniske duppedingser,. Har en relativt stor kjolesamling og får iblant beskjed fra samboer om at jeg skal ta på meg noe annet enn finkjole, og vernestøvler, når jeg finner ut at jeg bare må grave blomsterbed, rett etter vi har vært i selskap. Elsker planter og dyr, Finner svært mange ting og temaer interessante,

Opptrer bare på jobb, men er tydeligvis en musikalsk inspirasjonskilde for barna . :-) 

Skrevet

Ønsket meg barbiebåt(til de to dukkene jeg hadde) og lekte med naboens Barbie...hus? noe stort hvertfall 
Men var oftere med på ringstikk og kinaputt sprenging med gutta, startet på samme sport og hobby som gutta når jeg ble eldre, og ville til og med starte på samme studie som gutta . Har nok alltid vært en guttejente ja men også vært innom ting som ballett osv men der slutta jeg etter et par ganger. 

Anonymkode: 790f0...418

Skrevet

Jeg var vel hverken guttejente eller jentejente da jeg var barn. Jeg var et ganske rolig og snilt barn, som ofte likte meg best i mitt eget selskap, gjerne med en bok. På ganske mange bilder jeg har sett av meg selv som liten hadde jeg kort hår, nå har jeg langt hår, selv om jeg ikke gjør så mye med håret mitt da. Jeg ble også som barn heller lite kledd i kjoler, men nå var det jo heller ikke så hysteri med prinsesser, tyllkjoler og slikt den gangen, som det ofte kan være nå i dag. Jeg likte godt å leke med dukker og perle litt, men jeg elsket også å leke med lego og å legge puslespill, og kunne gjerne leke litt med biler. Vi hadde dessverre aldri dyr hjemme, bortsett fra min bror fisker og min søsters undulat, men jeg var ganske glad i dyr, spesielt hester, og drev litt med ridning i flere år. Jeg brukte ikke å sminke meg noe særlig som yngre eller stjele mammas sminke, og i voksen alder bruker jeg ikke sminke til vanlig, men det er nok delvis fordi jeg har hatt eksem siden jeg var ganske lite, og har også slitt en hel del med sensitiv hud. Likte enkelte ting i rosa som liten, f.eks hadde jeg en rosa barbiebil, men dag i dag kan jeg ikke fordra rosa, derimot elsker jeg blått.

Jeg er nok kanskje litt guttejente i dag, men ikke en utpreget en. Mye av de typiske feminine interessene interesser meg ikke, og jeg er ikke spesielt glad i f.eks mye smykker og dill, og jeg kler meg heller aldri i kjole.

Skrevet

Jeg er så GLAD det ikke var "in" å være trans da jeg var liten.

Jeg stod og tisset, jeg tisset gjerne i trakt (sånn kjøkkentrakt), hvert år ønsket jeg meg guttetiss til jul, jeg lekte med togbaner og byttet "jente"gavene mine med min fetter, jeg var tøff i trynet, likte å sloss, hatet kjoler osv.

Når jeg ble eldre ble jeg superbimbo og gikk med tonnevis av sminke, smykker, extensions, solarium, kjoler og skjørt hele tiden, høyhelte sko på skolen osv. Tenk hvis de hadde gitt meg pubertetsstoppende hormoner :P hjelpes!

Anonymkode: a864d...e23

Skrevet

Nei. Tror jeg var litt kjønnsforvirra en stund, frem til skolen.  Altså ikke usikker på eget kjønn, jeg visste jeg var jente, men var derfor overbevist om at bestekompisen min også var jente, fordi vi var jo like. Husker jeg kranglet med mamma om det, som våget å påstå at Per var gutt. :ler:

Var ingen guttejente heller, men foreldrene mine har aldri vært spesielt opptatt av kjønnsspesifikke ting. Lekte med dukker og biler, Lego og Barbie, spilte Tekken på playstation. Brukte mye gutteklær som liten fordi jeg likte motivene. Etter hvert ble jeg mer jentete i klesstilen, men fortsatt mye kjønnsnøytrale klær, noen jentejente har jeg aldri vært. Er ingen damedame heller. :P Foreldrene mine har alltid hatt et avslappet forhold til slikt, og jeg håper jeg greier det samme med mitt barn. 

Skrevet

Til spørsmålet ditt: Barna i dag har enormt mange flere leker enn for 20-30 og 40 år siden, så mangfoldet er også mye større på det enkelte barnerommet tror jeg. Selv om lekebutikken er mer fargekodet, er ikke barna det (i interesser), og heller ikke majoriteten av foreldrene. Jeg opplever at i hvertfall når jenter ønsker seg "gutteting" og nøytrale ting, får de det, i stort monn. Mulig det er verre for enkelte gutter å ønske seg dukker og rosa ski, men jeg kjenner da noen som tom går i kjole med foreldrenes velsignelse, så det er ikke så helsvart som du skal ha det til tror jeg. De fleste er veldig bevisste på det der med kjønnskategorie og ytre båser man ikke vil putte barna i, selv om babybodyene er rosa og lyseblå.

Anonymkode: ba3b2...a99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...