Gå til innhold

Var dere typiske "jentejenter"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett det flere ganger at mange tenker at jentebarn er slik og guttebarn er sånn, så blir litt nysgjerrig på om dere selv var slik da dere var barn? Elsket dere prinsesser, barbidukker og fargen rosa? Ønsket dere å malerommet deres rosa og gå i kjoler hele tiden? Var dere stille og fredelige som alltid satt i ro? Hvor lik er dere stereotypen dere selv har av jentebarn?

Selv var jeg helt annerledes. Kunne leke litt med dukker, men hovedsaklig lekte jeg med lego og dyrefigurer, samt plastelina. Det var det jeg likte. Elsket kule monsterdyr eller robotfigurer. Husker at jeg faktisk ønsket meg mer av den type leker, men foreldrene mine var ikke av den sorten som kjøpte noe særlig utenom jul og bursdager, så det var ikke så mye jeg fikk. Jeg husker fortsatt at noe av de kulste lekene var en drage som kunne bevege på hode og armer, samt noen robotinsekt som kunne endre form mellom robot og insekt. Tenker at om jeg vokste opp idag, selv om der er mange flere kule leker av den sorten jeg likte, så ville jeg sannsynligvis fått rosa lego med kjøkken eller dukkeklær, så jeg hadde hatt like lite leker jeg likte idag som da jeg vokste opp 

For øvrig, jeg skriver jentejenter siden det er flest kvinner her inne, men om noen menn vil kommentere på om de var typisk guttegutter, så er det selvsagt helt greit

Anonymkode: e7d4f...fcc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hater dette spørsmålet, for vi tenker fremdeles at det var kulere å være guttejente enn jentejente. Jeg var et fritt barn, et barn som både lekte med dukker og var aktivt ute, var på fisketur med far og hadde rosa sekk, fikk hull i ørene og lekte med gutter og jenter.

Anonymkode: 511d0...48b

• Liker 8
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg var nok guttejente som det kalles, spilte fotball, klatret i trær, lekte med biler, dinosaurer men lekte også med barbie og my little pony.

Skrevet

Jeg har aldri vært en jentejente, verken som barn eller som voksen. Jeg foretrakk å leke med biler og lego, herje i sandkassen, leke med pil og bue, snekre båter osv. Jeg hater å pynte meg, og var rasende hver gang min mor skulle kle meg opp i kjole når vi skulle i penbesøk. Rosa og prinsesser var uinterssant. 

Anonymkode: e7d21...308

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hater dette spørsmålet, for vi tenker fremdeles at det var kulere å være guttejente enn jentejente. Jeg var et fritt barn, et barn som både lekte med dukker og var aktivt ute, var på fisketur med far og hadde rosa sekk, fikk hull i ørene og lekte med gutter og jenter.

"Vi"? For min del føler jeg at jeg har vokst forbi det stadie der en identitet er kulere enn en annen. Jeg er mer opptatt av å behandle mennesker som individer heller enn grupper eller stereotyper. Har ikke noe problem med at noen er jentejente så lenge det er den de er og ikke noe som er påprakket. Samme med gutter og jenter som skiller seg ut fra stereotypen, så lenge de selv velger hvem de er eller vil være, så er det det viktigste. Når alt kommer til alt er det viktigste om de forsøker være et menneske som bidrar positivt til de rundt seg. 

Tråden min er mest nysgjerrig på hvor disse stereotypene om jenter og gutter kommer fra. For om de selv var ulike stereotypen, hvorfor behandle egne barn som kategorier?

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Vi"? For min del føler jeg at jeg har vokst forbi det stadie der en identitet er kulere enn en annen. Jeg er mer opptatt av å behandle mennesker som individer heller enn grupper eller stereotyper. Har ikke noe problem med at noen er jentejente så lenge det er den de er og ikke noe som er påprakket. Samme med gutter og jenter som skiller seg ut fra stereotypen, så lenge de selv velger hvem de er eller vil være, så er det det viktigste. Når alt kommer til alt er det viktigste om de forsøker være et menneske som bidrar positivt til de rundt seg. 

Tråden min er mest nysgjerrig på hvor disse stereotypene om jenter og gutter kommer fra. For om de selv var ulike stereotypen, hvorfor behandle egne barn som kategorier?

Beklager "vi". Mange. Jeg synes man skal gi barn muligheter til å gjøre hva de vil, og presentere ulike leker for dem og ulike klær. De blir tidsnok presentert for samfunnets stereotyper, og foreldrene trenger ikke gi dem dette på forhånd.

• Liker 6
Skrevet

Var et helt vanlig 70-talls barn, lekte mye med dukker og dukkehus, lego, playmo, tegning, fotball og hoppet strikk, fargen rosa dukket ikke opp i min verden før pastellhelvete på 80-tallet da jeg gikk på ungdomsskolen, venner som var "jentejenter" lekte "fine damer" (ikke prinsesser).  Jeg hadde mest guttevenner før tiårs alder. Vokste opp med brødre, og ble ikke behandlet annerledes, selv om de ikke lekte med dukker. Jeg mislikte å gå i kjole, uten at det gjorde meg til guttejente av den grunn, jeg hadde velourbukser og langt hår og blondebluser til pent.

Har to jenter selv, den ene er ganske jentejente, jeg behandler henne da på ingen måte som en kategori, verken hun eller hun andre som er "vanlig jente". Eller er hun guttejente, hun har noen biler hun faktisk leker med, og liker konstruksjonsbygging?

Anonymkode: ba3b2...a99

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Calandria skrev:

Jeg var nok guttejente som det kalles, spilte fotball, klatret i trær, lekte med biler, dinosaurer men lekte også med barbie og my little pony.

Hva er guttejente med dette? Lurer jeg på :heks:

Anonymkode: 6af45...857

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er guttejente med dette? Lurer jeg på :heks:

Anonymkode: 6af45...857

Jeg ble kalt det når jeg var liten av for eksempel besteforeldre.

Skrevet

blir bare forvirret når jeg hører at et kjønn får tildelt egenskaper som "tøffere", "lettere å henge med" og "mer følsom"

gutter og jenter er følsomme, gutter og jenter er tøffe, gutter og jenter er lett å henge med og de aller fleste jeg kjenner har feminine+maskuline orienteringer

jeg er 100% jente, ikke en jentejente eller guttejente

• Liker 7
Skrevet

Jeg var ikke rosa-jente (lekte aldri med dukker el.l., tok aldri hull i ørene, hadde ingenting rosa på jenterommet), men heller ikke guttejente. Hatet fysisk aktivitet a la røffe ballspill og lekeslåssing. Null interessert i biler.

Hadde mange "nøytrale" hobbyer fra tidlig alder. Lego og playmo, samlet på ALT mulig rart som jeg kategoriserte og brukte mye tid på: frimerker, klinkekuler, fyrstikkesker osv., Brukte svært mye av fritiden min på å øve på instrumentet mitt, lesing (eventyrbøker som Robinson Crusoe etc).

Er likedan i dag. :) Ikke opptatt av sminke eller hår (bare setter det opp i en hestehale), men er absolutt ikke maskulin i stilen heller.

Anonymkode: 39474...ae3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Microscopic skrev:

jeg er 100% jente, ikke en jentejente eller guttejente

Ok. Kom tilbake når du er blitt 100% kvinne.

Anonymkode: fc7fc...4d1

• Liker 2
Skrevet (endret)

Var nok mer «jentejente», vil jeg påstå. Lekte med dukker og barbie, trillet lekebabyer rundt i barnevogn, elsket glitrende ting, smykker og øredobber, elsket å kle meg i kjoler.

Kunne også leke med biler, lekesloss, leke at jeg var i krig og reddet landet, spille tv-spill, etc. 

Men for det meste gikk det i kjoler, mammas høye hæler og barbie. 

Er litt sånn enda; litt jålete, men kan godt plutselig droppe de høye hælene og være mer chill. Kommer an på dagen! :) 

Endret av s0la
Skrevet

Jeg var nok en jente som  elsket rosa, ballett, prinsesser, dukker osv. Likevel bar barndommen min preg av at jeg vokste opp på landet med bare gutter rundt meg. Jeg fløy rundt med guttene, og selv om jeg var like tøff som de, behandlet de meg litt mer forsiktig enn de gjorde med hverandre. Vi lekte både med lego og biler, men var i grunnen mest ute. 

Dukkene (og senere barbiedukker) lå igjen hjemme, og gjensynsgleden var stor når jeg kom hjem og fant frem lekene i min egen lille verden.

Tror aldri at noen tenkte på meg som guttejente hverken den gangen eller i dag. 

Anonymkode: 79d07...7ae

Skrevet

Var nok mer guttjente, men jeg følte meg veldig utenfor. Jeg fikk ikke henge med guttene de første årene fordi jeg var jente, men jentene ville ikke henge med meg fordi jeg ikke var jentete nok. Prøvde å leke med dukker, sminke osv, men knakk ikke helt den koden. 

Var ikke før slutten av barneskolen/begynnelsen ungdomsskolen hvor gutta endelig aksepterte meg som en i gjengen. 

I dag er jeg godt voksen. Har jobbet som tungbilsjåfør og bilberger, største interessene mine er jakt, våpen, gaming osv. Jeg er tante til mange og får inntrykk av at det er enklere for mine tantebarn å ha de interessene de selv vil uten å bli utenfor. Er vel litt mer informasjon rundt dette mtp serier, dokumentarer og medier. At man heller ikke trenger å bli stemplet som homo bare fordi man liker ting som ikke er typisk for det kjønnet. 

Mange som faktisk fortsatt tror jeg er lesbisk til tross for at jeg har hatt en mann i 15 år nå :roll: 

Anonymkode: 42e18...571

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 23.11.2017 den 11.11, AnonymBruker skrev:

Ok. Kom tilbake når du er blitt 100% kvinne.

Anonymkode: fc7fc...4d1

?

Endret av Microscopic
Skrevet

Jeg hadde rosa rom en stund, likte sminke og klær. Likte barbie fordi jeg kunne kle på henne kule klær som jeg selv sydde. Tegnet natur og blomster. Digget lego, kunne slåss med gutta om det måtte til og klatret i trær. Likte idrett, ballspill og dans. Har aldri sett på meg som noe annet enn jente som bare likte mange forskjellige ting. 

Anonymkode: 6286a...72f

• Liker 3
Skrevet

Jeg var passe spaltet. Ville bli kvitt alt som var rosa som 6-åring. Ville ha blått, fordi det var "guttete". Elsket Barbie. Senere ble jeg en liten sminket rockebabe som elsket biler, ville heller henge under et panser og skru enn å lære ting på kjøkkenet av mamma. Jeg er fortsatt helt ubrukelig på kjøkkenet. Nå er jeg en raring som elsker å drive med håndarbeid og se på programmer om bilrestaurering. Liker best å henge med gutta, selv om jeg framstår som høyst feminin i klesveien og sminken. Dette forvirrer mange kvinner, de vet ikke helt hvor de har meg. 

Jeg ble oppdratt til å slik at jeg kunne være den jeg ville, fikk både biler, dukker, og bøker. Fikk kle meg som jeg ville og leke hva jeg ville. Var mange voksne som reagerte på at jeg "fikk lov" til det, jeg var jo jente og burde drive med typiske "jenteting". 

Rart å se rundt meg, det er så mange som venter barn nå, og typiske rollemønstre henger igjen. Rosa og søtt til jentene, blått og tøft til gutta. Jeg tror det kommer til å være sånn i lang tid fremover. 

Anonymkode: d14fc...54c

Skrevet

Spyr av alt som er jentete. Bruker mye nøytrale kjoler og støvletter som voksen, for jeg liker klassisk damestil. 

Anonymkode: 90ce7...c3e

Skrevet

Har alltid tenkt på mennesker som bruker "guttejente/jentejente" som beskrivelse av seg selv eller beskrivelse av andre som enkle mennesker. Det krever nemlig ikke altfor mye refleksjon...

Før i tiden gikk gutter i kjole og rosa var en guttefarge...

Anonymkode: f95f6...901

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...