Gå til innhold

Samboer teller hele tiden

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Film ham mens han teller, og at du forsøker å ha en samtale med ham men at han er for opptatt med å telle til å samtale. 

Anonymkode: 1d130...754

Han ville føle dette som overgrep.

Anonymkode: a08d2...f41

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 timer siden, gjestvest skrev:

Hei TS

Jeg forstår din fortvilelse. Din samboer har en tvangslidelse. Tvangslidelse går ut på å ha en redsel for at noe forferdelig skal inntreffe. For å sørge for at denne hendelsen ikke inntreffer vil vedkommende finne egne veier å unngå at dette skjer. Din samboer har her funnet telling som en løsning. 
Årsaken til at han reagerer med irritasjon og sinne når du avbryter er at han må da telle på nytt. 
Dersom han ikke følger sin ritual vil han kunne kjenne det fysisk. Som f.eks knyting i magen. Han kan ikke uten videre gå bort fra sin ritual. Det handler tross alt om liv og helse. Hvem sitt liv eller helse det gjelder er det kun han som vet. Det føles trygt for ham å holde det trygt. Det er derfor viktig å vise ham forståelse. Han må selv ønske å søke hjelp.

Det er også mulig han ikke engang er klar over at han teller. Har det gått lang tid, han har telt over en lang periode, er det mulig det har blitt normalen for ham. Akkurat som når vi drar hjem uten å måtte tenke over hvilken gater vi må gå i. 

Jeg vet at han selv vet at han teller, og når han gjør det. Vil bare så gjerne hjelpe han sånn at han får hjelp til å få kontroll på det. Vet at det er folk som har lagt merke til at han gjør det, og jeg vet at han har fått noen kommentarer på hva i all verden han driver med.. Men han driter i det, så lenge han får gjort det.. 

Anonymkode: 22220...f53

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det helt likt som deg med min samboer. Da vi hadde vært i lag i ett år, hadde jeg tatt opp problemet med han mange ganger, på samme måte som du har gjort nå, og han reagerte på samme måte. Plutselig en dag kom han og sa at han snart kom til å bli sykmeldt pga behandling. Og da nevnte han at han hadde fått svært god behandling en gang tidligere der han hadde blitt helt frisk, men at dette var lenge siden. Bli derfor ikke overrasket om det er masse du ikke vet om fortiden hans :) Jeg følte meg litt dum som hadde vært så hyggelig og lagt frem problemet så bra jeg kunne, også visst jeg liksom ikke at dette var gammelt nytt og noe han hadde fått diagnose på osv tidligere. Det var litt sårende å liksom ikke ha fått vite noe. Sier ikke at dette trenger å gjelde deg, eller at du ville tatt det på samme måte. Men vil bare si det sånn i tilfelle, bli altså ikke overrasket :) Og når de først får hjelp (krev hjelp av fylkets OCD team), så får de god hjelp. Dette er en ganske meningsløs ting å streve med når en ser tilbake på det. De blir helt friske. Og kreftene du har brukt i de dårlige tidene hans er egentlig helt bortkastet, da det er ingenting du kan gjøre til det bedre. Det er kun profesjonell behandling som hjelper, og de blir helt friske (blir ikke alltid helt bra med en gang behandlingen er over, men den blir bedre og bedre etter behandlingen er avsluttet).

Anonymkode: 0885d...b67

Er det beste jeg kan gjøre å bare vente til han skjønner det selv? :) Hvis han ikke har en diagnose på det fra før, så er jeg redd han aldri vil innse at han har et problem.. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Film ham mens han teller, og at du forsøker å ha en samtale med ham men at han er for opptatt med å telle til å samtale. 

Anonymkode: 1d130...754

Føler det blir veldig stygt gjort.. Det har jeg ikke samvittighet til 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at han selv vet at han teller, og når han gjør det. Vil bare så gjerne hjelpe han sånn at han får hjelp til å få kontroll på det. Vet at det er folk som har lagt merke til at han gjør det, og jeg vet at han har fått noen kommentarer på hva i all verden han driver med.. Men han driter i det, så lenge han får gjort det.. 

Oj.....da har gan rimelig fremskreden OCD.

Er du sikker på at du vil være i denne relasjonen?

Jeg har hatt angst selv så andre etterhvert merket det, men oppsøkte selvsagt hjelp av eget initiativ.

Anonymkode: c78eb...4fb

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj.....da har gan rimelig fremskreden OCD.

Er du sikker på at du vil være i denne relasjonen?

Jeg har hatt angst selv så andre etterhvert merket det, men oppsøkte selvsagt hjelp av eget initiativ.

Anonymkode: c78eb...4fb

Jeg er så glad i han, og vil ikke gå fra han. Men jeg vil han skal få hjelp, for jeg tror ikke det er bra for han.. kunne ønske jeg kunne hjulpet han.. er det mulig at jeg kan motivere han til å få profesjonell hjelp?

Gjest førstedamen
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så glad i han, og vil ikke gå fra han. Men jeg vil han skal få hjelp, for jeg tror ikke det er bra for han.. kunne ønske jeg kunne hjulpet han.. er det mulig at jeg kan motivere han til å få profesjonell hjelp?

Har du prøvd å gå i dybden og forklare han hvordan hverdagen hans og din ville sett ut om han slapp å telle? 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det beste jeg kan gjøre å bare vente til han skjønner det selv? :) Hvis han ikke har en diagnose på det fra før, så er jeg redd han aldri vil innse at han har et problem.. 

Nei, jeg synes ikke du bør vente til han finner det ut selv :) Du bør oppfordre han til å gå til fastlegen sin og be om henvisning til OCD-teamet i fylket. Du kan eventuelt tilby deg å bli med han til legen. Dersom han nekter dette, ville jeg tatt det opp med familien hans, eller din egen lege. Du kan også ta kontakt med foreningen Ananke, som hjelper mennesker med OCD og de pårørende. Du virker veldig tålmodig, og han er heldig som har deg som er så glad i han. Dere finner nok ut av det til slutt, men jeg synes du bør være streng og kreve at han ber om hjelp med det samme. Ikke avvent det, for situasjonen blir ikke bedre hvis ikke (vil bare gå opp og ned i perioder). Det kan være han blir sint på deg når du tar opp problemet, men det bør du lukke ørene for. Du tenker tross alt på hans (og ditt) eget beste. Jeg ville tenkt at jo mer avvisende han er, jo større behov har han for hjelp.

Anonymkode: 0885d...b67

• Liker 1
Skrevet

Han har tydeligvis et problem og det som gjør det vanskelig for deg er at han ikke innser det selv. Jeg ville filmet det, som andre nevner. Så ville jeg først forsøkt å prate med ham om det. Uten å være anklagende eller sint. Hvis han overhodet ikke er åpen for at han er et problem, så ville jeg vist ham filmen. 

Hvis han fortsatt ikke klarer å se at han har et problem, så ville jeg vurdert om dette er et forhold jeg vil bli værende i. Av den grunn at dette antagelig vil eskalere og bli verre om han ikke får hjelp. Og han kan ikke få hjelp før han selv innser at han trenger det.

Kanskje vise ham denne tråden som tredje utvei?

Anonymkode: 5dd32...3f5

Skrevet
På ‎22‎.‎11‎.‎2017 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Er det noe jeg kan gjøre for kanskje få han til å innse at han har et problem?

Han vet at han har et problem, og når han sier at det ikke er et problem for ham, så lyver han. Du kan jo tenke deg selv, hvis du måtte telle alle ting du hadde,for hvis ikke, så kom du til å dø i morgen eller andre angstskapende ting. Jeg tror jeg ville gitt ham et ultimatum, at hvis han ikke oppsøker hjelp så går du fra ham. Han har det ikke godt når han driver på sånn, og du kan jo ikke få barn med ham før han blir frisk.

Anonymkode: 2fd0c...9d3

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke tvinge han til å oppsøke behandling om han selv ikke vil det. Det vil han bare bli mer frustrert av og er til ingen nytte. Det er dessverre slik at han selv må ville ta steget. Du kan oppmuntre, men ikke press. 

Det er heller ingen god ide å avbryte han i tvangen. Du vil da bare skape mer angst, han blir irritert og må starte på nytt for det skal bli riktig.  Personer med ocd kan bli sinte når du bryter mønsteret deres, men det er ikke vanlig at man "klikker" og skader noen om  det er det du er bekymret for. Men du behøver heller ikke vente på han om du skal rekke noe. Kan være greit å lage noen avtaler på det, om han ikke ønsker arbeide med saken. 

Ocd hander mye om kontroll, så det er ikke noe rart at man vil si at man har kontroll på det. Å bryte ut av mønsteret vil føre til mangel på kontroll og det er det siste ocden vil. Kanskje det stemmer at det ikke er et stort problem for han nå, kanskje det er det, men ocd har ikke som vane å forsvinne av seg selv. Ubehandlet vil det som oftest bare bli verre. Du kan jo prøve å forklare det,  at det er bedre å ta det på et tidlig stadie enn å vente på at det utvikler seg. 

Hilsen ocder. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...