AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #21 Del Skrevet 22. november 2017 2 timer siden, 17snart20 skrev: Beklager masingen min, Ts, men har du betalt for skjørtet, eller ville du finne ut hva andre mente om prisen først? Jeg synes det er ganske dårlig gjort å gi deg én pris i forkant av oppdraget for så å slenge i ansiktet ditt at prisen plutselig har steget med ytterligere 350,- kroner. Da er man ikke "en venn", men en spekulant. Forøvrig så synes jeg ikke det er såå dyrt med et skjørt til 500,- kroner. Joda, i butikken så selges de for alt fra 99,- og oppover, men et skjørt sydd på oppdrag av en "profesjonell" sydame skal jo tross alt ha dekket inn materialkostnadene, arbeidstimer med mer, så prisen for alt dette "bakes" gjerne inn i sluttsummen. Fordelen med å få en sydame til å sy klær til deg er at da får du et plagg som ingen andre har, men ulempen er at det kan bli dyrt i lengden. Spesielt hvis du har dårlig råd fra før av. Hvem har sagt profesjonell sy dame? Anonymkode: db049...a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #22 Del Skrevet 22. november 2017 Fikk du det tilkjørt? Anonymkode: 24988...a1b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BiancaH96 Skrevet 22. november 2017 #23 Del Skrevet 22. november 2017 Synes ikke 500 er spesielt mye for et skjørt, men merkelig at hun plutselig skrudde opp prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykkebamsen Skrevet 22. november 2017 #24 Del Skrevet 22. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem har sagt profesjonell sy dame? Anonymkode: db049...a00 Jeg skrev profesjonell i anførselsestegn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #25 Del Skrevet 22. november 2017 3 timer siden, 17snart20 skrev: Fordelen med å få en sydame til å sy klær til deg er at da får du et plagg som ingen andre har, men ulempen er at det kan bli dyrt i lengden. Spesielt rundt knærne begynner det å bli dyrt. Anonymkode: 58725...c99 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #26 Del Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Spesielt rundt knærne begynner det å bli dyrt. Anonymkode: 58725...c99 Anonymkode: 24988...a1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #27 Del Skrevet 22. november 2017 Nei det er billig! På et par sokker så bruker man ca 10 timer å strikke, så du kan jo begynne å regne timeprisen på å sy et skjørt, og innkjøpspris av materialer. Da er prisen rundt 3 kr timen. Man skal også tenke på at det er mye bedre å støtte privatpersoner på den måten, enn bedrifter som HM som utnytter ansatte i asia og filippinene for at de selv i HM skal tjene 98% provisjon på det mens under 2% egentlig går til de som har lagd det. Anonymkode: bb923...a52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #28 Del Skrevet 22. november 2017 Bare si "Avtalte vi ikke 150 kr? Beklager, men når det var avtalen så er det alt jeg hadde tenkt å betale, da trenger jeg ikke skjørtet likevel! Men det var kjempefint da!" elns. Anonymkode: 7b7df...553 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 23. november 2017 #29 Del Skrevet 23. november 2017 500 kroner er ikke mye for materialder og jobb. Men dersom avtalen var 150 kroner, kan hun ikke komme etterpå og kreve mer uten en god grunn. Hadde hun f.eks. sagt at det viste seg at materialene var dyrere enn hun trodde, hadde det vært helt innafor. For det var vel ikke meningen at venninnen din skal måtte betale for å sy skjørt til deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #30 Del Skrevet 23. november 2017 Om noen sa til meg at de ville sy for 150 kr, så hadde jeg tenkt de at ville gjøre det som en gave og ta minimalt for jobben. Da hadde jeg blitt ganske overrasket om de endret på det etterpå. Om de syr til vanlig vet de vel hva det koster, så det burde ikke kommet som en overraskelse, samt at hun kunne jo latt være å kjøpte materiale om det ble for dyrt Skulle likt skjørtet veldig godt for 500kr, og jeg hadde nok aldri sagt ja takk til noe sydd igjen Anonymkode: 4a077...8d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #31 Del Skrevet 23. november 2017 På 21.11.2017 den 22.13, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som er en hyggelig dame .Hun sa at hun ville sy et kjørt til meg for en billig pris 150 kr sa hun. Når hun var ferdig med kjørte så sa hun at hun ville ha 500 kr for det. Ble veldig paff fordi jeg synes 500 kr er mye for et helt nøytralt kjørt som er langt. Er det dyrt? Anonymkode: db049...a00 Hvor mange timer tror det går med fra klipping og tilpassing av mønster, stoff, påsetting av mønster og tilpasning av trådretning, klipping, merking, tråkling, tilpasning av for og glidelås, før det kan syes sidesømmer, kasting av alle sømmer, linning eller løpegang til strikk, opplegg og alt det jeg nå kan ha glemt? Selv om du skriver "kjørt" så vil jeg tro det er et skjørt vi snakker om? Om du har kjøpt stoff, for, sytråd, mønster, glidelås og alt annet så er kr. 500 knapt 50 kroner timen. Ville du ts, jobbet for en slik luselønn? Skulle hun få 150 kroner så er det knapt 10 kroner timen inkudert strøm og slitasje på symaskin og utstyr. I tillegg kommer alt arbeidet med rydding, vasking av klippestøv, tråder og annet rot. Håndarbeid er aldri noe som svarer seg å drive på med fordi arbeidet ikke blir verken priset eller satt pris på av mottaker som noe annet enn noe andre som en selvfølge skal nyte godt av. Jeg er flau på dine vegne ts, som er så gniten og lite villig til å betale for håndarbeid. Anonymkode: be855...3a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #32 Del Skrevet 23. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor mange timer tror det går med fra klipping og tilpassing av mønster, stoff, påsetting av mønster og tilpasning av trådretning, klipping, merking, tråkling, tilpasning av for og glidelås, før det kan syes sidesømmer, kasting av alle sømmer, linning eller løpegang til strikk, opplegg og alt det jeg nå kan ha glemt? Selv om du skriver "kjørt" så vil jeg tro det er et skjørt vi snakker om? Om du har kjøpt stoff, for, sytråd, mønster, glidelås og alt annet så er kr. 500 knapt 50 kroner timen. Ville du ts, jobbet for en slik luselønn? Skulle hun få 150 kroner så er det knapt 10 kroner timen inkudert strøm og slitasje på symaskin og utstyr. I tillegg kommer alt arbeidet med rydding, vasking av klippestøv, tråder og annet rot. Håndarbeid er aldri noe som svarer seg å drive på med fordi arbeidet ikke blir verken priset eller satt pris på av mottaker som noe annet enn noe andre som en selvfølge skal nyte godt av. Jeg er flau på dine vegne ts, som er så gniten og lite villig til å betale for håndarbeid. Anonymkode: be855...3a4 Som sagt, syersken vet jo dette når hun tilbyr seg å sy, så hvorfor sa hun 150kr til TS som ikke har peiling? Ville du sagt til en venn at du ville sy for 150, men så endret mening på butikken når du stod og kjøpte stoff? Du ville ikke for eks spurt vennen din om hun var fortsatt interessert først? Nå tror jeg også TS nevnte at denne dama sa det skulle være en gave. Det er jo en fin måte å guilte mennesker til å kjøpe det du lager på. Du sier først en lav pris du vet er feil, så sier du senere at du skal ha x4 så mye for det. Anonymkode: 4a077...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 23. november 2017 #33 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Å bruke et skjørt som er sydd av en venninne det hadde jeg ikke greid å bruke. Ville heller hatt et skjørt av bomull, lin, ull eller bedre materiale. Endret 23. november 2017 av makkapakka 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 23. november 2017 #34 Del Skrevet 23. november 2017 Kan jo være hun mente hun ville ta 150 kr for å sy. I tillegg kommer materialer. Stoff er dyrt. TS kan ikke forvente at syersken skal betale for det, glidelås, knapper, tråd og lignende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #35 Del Skrevet 23. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, syersken vet jo dette når hun tilbyr seg å sy, så hvorfor sa hun 150kr til TS som ikke har peiling? Ville du sagt til en venn at du ville sy for 150, men så endret mening på butikken når du stod og kjøpte stoff? Du ville ikke for eks spurt vennen din om hun var fortsatt interessert først? Nå tror jeg også TS nevnte at denne dama sa det skulle være en gave. Det er jo en fin måte å guilte mennesker til å kjøpe det du lager på. Du sier først en lav pris du vet er feil, så sier du senere at du skal ha x4 så mye for det. Anonymkode: 4a077...8d9 Hva som er sagt og hva som ble ment der og da har vi bare ts sine ord for. Vi vet ikke hva den andre parten har tenkt eller sagt. Hvis du ser oppramsingen min så ser du og at jeg er høyst sykyndig. Jeg har sydd et skjørt til en kollega for mange år siden etter forespørsel fra henne. Jeg ble lovet både betaling og heder og ære. Det jeg fikk var knapt nok et takk, noe som ikke er uvanlig etter å ha laget noe til folk. Derfor lager eller reparerer jeg ikke et eneste stykke tekstil til noen lengre. Anonymkode: be855...3a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 23. november 2017 #36 Del Skrevet 23. november 2017 Hun vil sikkert ha skjørtet selv. Sleip dame Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #37 Del Skrevet 23. november 2017 Om det er dyrt eller ikke kommer an på materialet, og hvor lang tid hun har brukt på det. Men har hun sagt 150, kan hun ikke plutselig gå opp i pris. Har man en avtale, har man en avtale. Og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Jeg hadde sagt hun kunne beholde hele skitet, om hun ikke holder seg til avtalen. Anonymkode: 66adc...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #38 Del Skrevet 23. november 2017 Jeg lurer på hvordan det startet. Sa hun av seg selv at hun kunne sy et skjørt til deg for 150kr? Spurte du henne om hun kunne sy et skjørt til deg? Sa du at det skjørtet hun hadde på seg/hadde sydd var fint og hun tenkte at du kanskje hadde lyst på? 150kr er ikke dyrt for jobben, og materialer kan det være veldig forskjellig pris på. Jeg synes det er ufint å sy et skjørt som mottaker egentlig ikke har bedt om og forvente betaling uten å forsikre seg om at mottaker vet hva det koster og har lyst på det. Jeg synes det er ufint å forvente at venner skal sy eller gjøre andre tjenester mer eller mindre gratis. Her kommer det veldig an på hvordan ideen oppstod. Uansett burde hun påpekt at materialene kom i tillegg om hun sa seg villig til å sy for 150kr. Det kan være tankeløst fordi dere har snakket forbi hverandre. Håper dere har ryddet opp i det og begge er fornøyde Anonymkode: 1af1f...2cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HederaHelix Skrevet 23. november 2017 #39 Del Skrevet 23. november 2017 1 time siden, makkapakka skrev: Å bruke et skjørt som er sydd avt av en venninne det hadde jeg ikke greid å bruke. Ville heller hatt et skjørt av bomull, lin, ull eller bedre materiale. Hihi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nåleputa Skrevet 23. november 2017 #40 Del Skrevet 23. november 2017 Kan du ta bilde av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå