Gå til innhold

Jeg er to personer samtidig

Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg er ei jente på 19 år som ble utsatt for komplekse relasjonstraumer frem til jeg ble "forlatt" da jeg var 2 og havnet i fosterhjem da jeg var ca. 3 år.

For noen dager siden merket jeg at jeg ikke bare er meg, men at jeg har en annen person inni meg. Denne personen er ei lita jente på 2-3 år og har et navn. Jeg har ikke vært klar over dette før, men nå er det så tydelig for meg at jeg ikke vil gi slipp på henne. Hun er en del av meg, og har nok båret over halvparten av smerten min. Jeg har slitt mye psykisk gjennom mange år og har diagnosen: "Uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning". Har vært borti selvskading et år og har kraftige tendenser til emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (men ikke diagnosen).

Men det var først for noen dager siden jeg la merke til denne lille jenta inni meg. Ingen andre ser henne, for som sagt, hun er liten. Hun er redd, sårbar, utrygg og har bare lyst til å gråte. Når jeg føler meg utrygg kommer hun frem i den form at hun ønsker å bli plasket med i et badekar og gå med bleier (dette vil ikke den ekte jeg). Så på en side har vi meg, oppegående, skoleflink og har mange venner. På den andre sida er henne, det sårbarhet barnet, som ønsker å være og oppføre seg som en baby. 

Noen ganger kan jeg plutselig få sterk emosjell smerte, skade meg, også vips, så forsvant all smerten like fort som den kom. Men som sagt, jeg føler hun beskytter meg. Ingen andre enn kjæresten min vet om henne. Jeg er den dominante inni meg, og undertrykker det lille barnet på innsiden. Jeg er delt i to. Jeg er to personer, men jeg har ikke visst det før nå. Ingen andre kjenner henne heller, for hun har vært for undertrykt til å komme frem. Det er så mange ganger der jeg har blitt "blokket" eller reagert altfor kraftig i forhold til situasjonen, der jeg vet at det er overdrevent, men likevel så løper følelsene av med meg. Som jeg skrev for en tid tilbake siden: "Tanker og følelser koordinerer ikke på normal måte. Det er akkurat som om at de ikke vil samarbeide. De lever sine egne liv, og jeg blir stående i midten"

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du er veldig klok som reflekterer så mye og som kjenner deg selv så godt. Jeg tenker du vil komme langt.

Men jeg tenker også at du trenger å prate med noen som kan hjelpe deg med det med selvskading. For det er virkelig ikke bra!

Anonymkode: e69dc...cdb

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er veldig fint at du begynner å bli kjent med flere deler av deg selv. 

Når du skriver at du blir "blokket" så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er du som reagerer/handler, men en annen del av deg.

Det kan hjelpe å prøve å bli kjent med delen(e) av deg ved å prøve å kommunisere og lytte til hans/hennes/deres ønsker. F.eks. gi deg selv tillatelse til å plaske i badekaret og andre innfall som kanskje virker rare/uønskelig for deg, så lenge det ikke er skadelig.

Jeg vet det er flere på forumet som har diagnosen DID (dissosiativ identitetsforstyrrelse), tidligere kjent som "multiple personalitydisorder". De kan nok kjenne seg igjen i teksten din og gi deg noen gode råd. Men jeg tenker på deg <3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn jeg og, ikke helt samme oppvekst. Mer slik at jeg måtte bli voksen og ta meg av søsken fra jeg var 8 år så er mye jeg ikke har fått gjort i min barndom som alle andre har gjort. Jeg hang nok lenge etter og tok opp igjen barnslige ting alene for å støtte meg selv til å gi slipp på barnet i meg og bare bli voksen. 

Jeg lekte på lekeplasser såfremt de var tomme for folk, dro på fornøyelsesparker, så på barnefilmer. Så lot jeg meg gråte over min egen tapte tid, gikk lenge til psykolog med Emosjonell ustabil pf her og. Men jeg hadde deler av den som følge av ting som skjedde før jeg fylte 15. Nå er jeg 25 og har det ikke slikt lengre i det hele tatt.

Jeg har vanvittig mye kjærlighet å gi til folk rundt meg og har snart familie og flere dyr. Likevel har jeg ekstremt mye å gi. 

Så bare stol på magefølelsen om å finne deg selv og godta det barnet i deg som trenger trøst. Det ordner seg tilslutt.

Anonymkode: 05c01...d77

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Tusen takk for svar. Dette var oppmuntrende å lese❤️

Jeg skal ta det opp med behandler denne uka, men jeg føler det er en del brikker som har falt på plass nå. Jeg visste at jeg var sykere enn det jeg klarte å gi uttrykk for. Jeg sa til behandler for en stund tilbake siden at jeg trodde det var spirituelt. På en måte et hint til at det var ting bare jeg forstod, som ikke kom frem. 

Det gir mening dette. Ikke rart jeg har følt meg "ødelagt" på innsida. Som om at jeg ikke kan fikses. Jeg er jo to personen, oppstykket og delt. Hvordan skulle jeg styre følelsene hvis de ikke kom fra meg selv? Hvordan skulle jeg slutte å gråte hvis det egt ikke var jeg som gråt? 

Siden personen inni meg er 2-3 år, må jeg ha delt meg i flytteprosessen. Det er avvisning og angsten for å bli forlatt som vekker størst emosjonelt kaos, så det er sannsynlig at det var dette som utløste det. 

Omg, men ja, føler jeg kan komme på riktig vei i terapien nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat

Nå kommer redselen for at jeg ikke skal bli trodd. Behandlere? Familie? Venner? 

De har jo aldri sett at jeg har en annen personlighet, men vi har tilogmed forskjellige navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hjelp til å skrive.
"Hei! Jeg heter TraLaLa og jeg er like gammel som at jeg skal begynne på skolen til neste år. Jeg er inni kroppen til en voksen dame akkurat som den vesle jenta di bare at jeg er større. Jeg tror at jeg er der for å passe på noen av dem som er enda mindre enn meg; som er like gamle som jenta di eller nesten enda mindre. Dem kan rope på meg hvis dem trenger hjelp, hvis dem er redde eller hvis dem trenger hjelp til å skjenke saft eller tørke seg på do eller sånt så bare synger dem navnet mitt høyt. Det er ikke sikkert du har noen til å passe på jenta di inni deg så da må du passe godt på henne. Unger som er så små liker ofte godt tegnesaker og godteri og ting som har glitter og gull, og dem jeg passer på liker også å bade og dusje. Det er litt rart for dem voksne når det er små unger her men dem har også rett til å gjøre ting dem har lyst til. Noen ganger får jeg lov til å se på tegnefilmer. Jeg liker Hjem og Ooops! Noah Is Gone... (jeg husker ikke hva den heter på norsk). Kanskje din jente vil se på barne-tv. Bing og Lille Prinsesse og Peppa Gris passer bra for dem som er små. Hvis du lurer på kan du bare skrive det her så får jeg hjelp til å lese det. Hadet"

Spoiler

Anonymkode: 7de05...d73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde egentlig alle hadde et lite sårbart barn inni seg jeg. Jeg har også det. Gråter og er svak og vil bare holdes rundt og gynges og synges i søvn og strykes og vaskes. Men meg utapå spiller sterk og uavhengig av nærhet og kjærlighet og sier alltid at jeg har det bra til andre mens jeg selvskader meg i dusjen hver uke. 

Anonymkode: 69abf...7e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg var i kontakt med en av behandlerne idag, og ble ikke trodd. Jeg sa det rett til henne, "Du tror ikke på meg", og hun bare: "Jeg tror på følelsene dine og dissosiasjonen, men ikke på at du er to personer. Du er deg selv".

Jeg ble så fortvilet... Gråt så mye og skalv når jeg sa det. Skulle aldri sagt noe. Får ta det opp med den andre behandleren imorgen, tror han kommer til å tro mer på meg enn henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke være to personer. Du har ingen liten jente boende inni deg, det sier vel seg selv. Det er umulig

Er du schizofren?? 

Anonymkode: 1fd48...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da ikke være to personer. Du har ingen liten jente boende inni deg, det sier vel seg selv. Det er umulig

Er du schizofren?? 

Anonymkode: 1fd48...e31

Schizofreni har ingenting med to-delt/splittet personlighet å gjøre. Dette er en myte

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får hjelp til å skrive.
"Hei! Jeg heter TraLaLa og jeg er like gammel som at jeg skal begynne på skolen til neste år. Jeg er inni kroppen til en voksen dame akkurat som den vesle jenta di bare at jeg er større. Jeg tror at jeg er der for å passe på noen av dem som er enda mindre enn meg; som er like gamle som jenta di eller nesten enda mindre. Dem kan rope på meg hvis dem trenger hjelp, hvis dem er redde eller hvis dem trenger hjelp til å skjenke saft eller tørke seg på do eller sånt så bare synger dem navnet mitt høyt. Det er ikke sikkert du har noen til å passe på jenta di inni deg så da må du passe godt på henne. Unger som er så små liker ofte godt tegnesaker og godteri og ting som har glitter og gull, og dem jeg passer på liker også å bade og dusje. Det er litt rart for dem voksne når det er små unger her men dem har også rett til å gjøre ting dem har lyst til. Noen ganger får jeg lov til å se på tegnefilmer. Jeg liker Hjem og Ooops! Noah Is Gone... (jeg husker ikke hva den heter på norsk). Kanskje din jente vil se på barne-tv. Bing og Lille Prinsesse og Peppa Gris passer bra for dem som er små. Hvis du lurer på kan du bare skrive det her så får jeg hjelp til å lese det. Hadet"

Vis skjult innhold

Anonymkode: 7de05...d73

Det der ble for sykt for min del. Så ille trodde jeg det ikke var for denne andre personen din, jeg svarte deg litt over her med forståelse. Men den har ikke noe annet navn eller noenting, det er bare tristhet over en manglende barndom. 

Akkurat du ts bør være ærligere med din psykolog og vil nok få en sterkere diagnose også

Har du lest bloggen Eline redder verden litt? Du bør lese der så kanskje du kjenner igjen noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der ble for sykt for min del. Så ille trodde jeg det ikke var for denne andre personen din, jeg svarte deg litt over her med forståelse. Men den har ikke noe annet navn eller noenting, det er bare tristhet over en manglende barndom. 

Akkurat du ts bør være ærligere med din psykolog og vil nok få en sterkere diagnose også

Har du lest bloggen Eline redder verden litt? Du bør lese der så kanskje du kjenner igjen noe.

Jeg har vært så ærlig jeg kunne hele tiden, men jeg har som sagt ikke oppdaget dette før nå. 

Jeg mener selv at jeg har kompleks PTSD med dissosiasjon. Jeg har nok ikke DID, ettersom den andre personligheten ikke er synlig. Men ja, jeg har en til personlighet inni meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg har vært så ærlig jeg kunne hele tiden, men jeg har som sagt ikke oppdaget dette før nå. 

Jeg mener selv at jeg har kompleks PTSD med dissosiasjon. Jeg har nok ikke DID, ettersom den andre personligheten ikke er synlig. Men ja, jeg har en til personlighet inni meg. 

På generelt grunnlag mener jeg at en skal overlate diagnostikken til fagpersoner med medisinsk utdannelse. Selvdiagnostikk er sjeldent noen god ide. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Så lenge du har en hel annen personlighet inni deg som du mener har et annet navn enn deg så er det noe mer i diagnose, men ingen her inne kan sette den for deg. Det kan heller ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg var i kontakt med en av behandlerne idag, og ble ikke trodd. Jeg sa det rett til henne, "Du tror ikke på meg", og hun bare: "Jeg tror på følelsene dine og dissosiasjonen, men ikke på at du er to personer. Du er deg selv".

Jeg ble så fortvilet... Gråt så mye og skalv når jeg sa det. Skulle aldri sagt noe. Får ta det opp med den andre behandleren imorgen, tror han kommer til å tro mer på meg enn henne. 

Det er dessverre mange som ikke har kunnskap om dissosiasjon, og hvilke former det kan ha - også innenfor helsevesenet. Jeg vet ikke noe om hva din diagnose er, eller hva som skjer i ditt hode. Men jeg tror på din fremstilling, og jeg tror på anonym ...d73. 

Håper det går bedre imorgen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, melly666 skrev:

Det er dessverre mange som ikke har kunnskap om dissosiasjon, og hvilke former det kan ha - også innenfor helsevesenet. Jeg vet ikke noe om hva din diagnose er, eller hva som skjer i ditt hode. Men jeg tror på din fremstilling, og jeg tror på anonym ...d73. 

Ja, tydeligvis. Hun svarte: "Jeg tror ikke du er shcizofren", og jeg sa: "Nei, jeg er ikke det. De har heller ikke flere personligheter, det er en myte"

Tusen takk for at du tror på meg😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, melly666 skrev:

Godt sagt :lillesky2:

9 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, tydeligvis. Hun svarte: "Jeg tror ikke du er shcizofren", og jeg sa: "Nei, jeg er ikke det. De har heller ikke flere personligheter, det er en myte"

Tusen takk for at du tror på meg😘

Jeg tror deg også, håper den andre behandleren din har bedre kunnskap og viser deg forståelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...