nordnorsk Skrevet 20. november 2017 #61 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Jeg ville aldri ha invitert noen til en middag som jeg vet at de ikke tåler å spise. Endret 20. november 2017 av nordnorsk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
student86 Skrevet 20. november 2017 #62 Del Skrevet 20. november 2017 1 time siden, Mystix skrev: De finnes, men bare 1-3 % av den norske befolkningen har melkeallergi. Så finnes det også melkeintoleranse. Dessuten er det ikke alle som er klar over sine allergier/intoleranser. Det er ikke alltid like lett å peke ut hva slags type mat man blir dårlig av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #63 Del Skrevet 20. november 2017 Jeg hadde tilpasset til "vanlige" allergier. Men dersom det var en som hadde rn liste på 10+ allergier tror jeg at jeg hadde bedt de ta med egen mat, da det hadde blitt for vanskelig å finne på noe uten melk, gluten, løk, tomater, kjøtt, potet, fisk, paprika eller hva det måtte være på listen. Anonymkode: ed426...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #64 Del Skrevet 20. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere ønsker altså heller å ha en gjest som blir boende på toalettet i mange timer og drite ut i diareform det dere serverte altså? Eventuelt få sterk allergisk reaksjon, gjerne livsfarlig? Anonymkode: caf2e...3aa Jeg sa at jeg ikke kjenner noen med denne mote"sykdommen". Da slipper jeg unna slikt tull. Anonymkode: 0affc...d5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. november 2017 #65 Del Skrevet 20. november 2017 6 minutter siden, student86 skrev: Så finnes det også melkeintoleranse. Dessuten er det ikke alle som er klar over sine allergier/intoleranser. Det er ikke alltid like lett å peke ut hva slags type mat man blir dårlig av. Du mener laktoseintoleranse, disse kan f.eks fint spise norvegiaost. Disse tåler ikke sukkeret i melka og kan lett finne laktosefrie produkter, mens melkeallergikere tåler ikke en eller fler av de 15 forskjellige typene proteiner i melka. Disse kan ikke drikk melk eller spise melkeprodukter overhodet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leonie Skrevet 20. november 2017 #66 Del Skrevet 20. november 2017 39 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Ikke i din definisjon, men det står smør på pakka og kan brukes likt, så det er ikke vanskelig for folk som gidder. Men kall det hva du vil. Det er ikke det samme som blå Melange ihvertfall. Eller, jeg har aldri sett på ingrediensene på Melange, forresten. Jeg bruker ikke «min» definisjon, jeg bruker «offisiell» definisjon eller hva man skal kalle det. Blå Soft er plantemargarin og ikke smør, men det kan brukes som smør (som er laget av fløte). Jeg har forøvrig ikke nevnt noe om Melange (?), men det er margarin det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #67 Del Skrevet 20. november 2017 Jeg opplever som regel at andre gjerne vil lage mat som jeg også kan ha. Det varmer både kropp og sjel, og jeg er så takknemlig for venner, familie og bekjente som ønsker å være på tilbudssiden! Åpenhet skaper aksept, det er min erfaring. De som kjenner meg, er også klar over at jeg kan ende opp med å ligge strak ut både på offentlige og private steder om jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Jeg er ikke redd for å fortelle om hvordan jeg reagerer på maten jeg ikke tåler, og hvor mye bedre jeg har det når jeg spiser "min" mat. God informasjon er viktig. Jeg informerer nøye og konkret om hva jeg kan ha og ikke ha, og tilbyr meg å ta med mat eller finne oppskrifter. Forresten så bruker jeg Soft flora blått smør til vanlig og av og til blå Melange til bakst. Enklest å kalle det for henholdsvis smør og margarin, særlig siden det allerede er erstatningsprodukter. Ser at enkelte i denne tråden mangler en del kunnskap om allergier/intoleranser og kanskje derfor også har dårlige holdninger. Husk at det er ikke alt forskerne har funnet ut av heller! Det kan kanskje også virke rart at noen kan bli så uvel og syke av visse typer mat når man selv ikke har opplevd det, men sånn kan det altså være. Jeg velger ihvertfall å ta min egen kropp og helse på alvor og er godt fornøyd med det! Anonymkode: ff602...5c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #68 Del Skrevet 20. november 2017 3 minutter siden, Mystix skrev: Du mener laktoseintoleranse, disse kan f.eks fint spise norvegiaost. Disse tåler ikke sukkeret i melka og kan lett finne laktosefrie produkter, mens melkeallergikere tåler ikke en eller fler av de 15 forskjellige typene proteiner i melka. Disse kan ikke drikk melk eller spise melkeprodukter overhodet! Det var nesten, men ikke helt. Det du skriver om laktoseintoleranse er helt riktig. Melkeallergikere kan ikke ha selve melkeproteinet (kasein). Så finnes det også melkeproteinintoleranse. Det er intoleranse mot melkeproteinet (kasein). Kanskje ikke en soleklar forskjell for folk flest, men forskjellen er enkelt sagt at det som regel er lettere å finne ut av melkeproteinallergi, og dermed finner gjerne ikke alle med melkeproteinintoleranse ut hvs som er deres problem. Anonymkode: ff602...5c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #69 Del Skrevet 20. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa at jeg ikke kjenner noen med denne mote"sykdommen". Da slipper jeg unna slikt tull. Anonymkode: 0affc...d5f Hvis du får influensa, er det bare fordi det er mote, siden andre også har det på samme tid, og dermed er det tull. Sånn, da er vi skuls. Anonymkode: ff602...5c6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #70 Del Skrevet 20. november 2017 Melkeallergi og laktoseintoleranse er to vidt forskjellige ting. De som er laktoseintolerante (voksne altså, ikke barn) forventer jeg at de spiser laktasetabletter. Melk i mat er sjeldent et problem uansett for laktoseintolerante, jeg reagerer selv ved større mengder laktose. Men sauser og sånt skal de aller fleste tåle uansett. Melkeallergi er mye alvorligere, og der kan de ikke spise noe med melk i. Har en kamerat som har melkeallergi, og lager selvfølgelig noe han kan spise. Siden det er vanskelig, så spør jeg om råd først. Skal vi ha enkel mat til en bursdag, som feks. pølser og lompe, så kjøper jeg selvfølgelig egne pakker med pølser og lomper til han. Anonymkode: 649a1...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #71 Del Skrevet 20. november 2017 1 time siden, Mystix skrev: Da er det vel like greit å bare ta med mat selv? Både gjør det, tar med noen ingredienser, er med å lage maten og får servert mat. For de med bittelitt kunnskap om mat er det ikke vanskelig, for andre veldig vanskelig. Men om folk har en del av disse holdningene her i tråden, så ender det med at jeg ikke besøker de bare. Anonymkode: 23492...8c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #72 Del Skrevet 21. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Melkeallergi og laktoseintoleranse er to vidt forskjellige ting. De som er laktoseintolerante (voksne altså, ikke barn) forventer jeg at de spiser laktasetabletter. Melk i mat er sjeldent et problem uansett for laktoseintolerante, jeg reagerer selv ved større mengder laktose. Men sauser og sånt skal de aller fleste tåle uansett. Melkeallergi er mye alvorligere, og der kan de ikke spise noe med melk i. Har en kamerat som har melkeallergi, og lager selvfølgelig noe han kan spise. Siden det er vanskelig, så spør jeg om råd først. Skal vi ha enkel mat til en bursdag, som feks. pølser og lompe, så kjøper jeg selvfølgelig egne pakker med pølser og lomper til han. Anonymkode: 649a1...e00 Så at jeg må gå med utslett i ansiktet i to uker synes du er helt innafor, det forventer du at jeg skal takle. Nei, det er ikke alvorlig, som i dødelig, men det er ikke verdt det heller! Jeg forventer at du skjønner at jeg ikke kommer på middag til deg. Jeg har forresten en god venninne som alltid har himlet litt med øynene av meg og andre med intoleranser og i fjor fikk datteren hennes det og nå hun selv også. Pipa fikk en annen lyd, hun sa faktisk "karma" selv Anonymkode: 29ab8...542 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #73 Del Skrevet 21. november 2017 Jeg spør alltid om det er matsllergier eller annen mat de ikke liker og tilpasser etter dette. Hvis det er allergi kan jeg fjøre enkelte endringer kun på en rett også. Er svaret vegetarianer/veganer av synspunkt endres ingen ting og personen bes spise et annet sted. Liker ikke sånne som ikke spiser kjøtt Anonymkode: 8e4da...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #74 Del Skrevet 21. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så at jeg må gå med utslett i ansiktet i to uker synes du er helt innafor, det forventer du at jeg skal takle. Nei, det er ikke alvorlig, som i dødelig, men det er ikke verdt det heller! Jeg forventer at du skjønner at jeg ikke kommer på middag til deg. Jeg har forresten en god venninne som alltid har himlet litt med øynene av meg og andre med intoleranser og i fjor fikk datteren hennes det og nå hun selv også. Pipa fikk en annen lyd, hun sa faktisk "karma" selv Anonymkode: 29ab8...542 https://www.apotek1.no/produkter/nycopro-laktase-tabletter-60stk-874995p Anonymkode: 649a1...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #75 Del Skrevet 21. november 2017 For meg er det en selvfølge når det er snakk om sykdom og allergi. Jeg har en venninne som har ekstremt med allergier og intoleranser, og det er et mareritt å lage mat som passer til henne. Men når jeg inviterer henne på besøk, så lager jeg da mat hun kan spise. Hun har overhodet ikke valgt det selv, og gjør det ikke for å være vanskelig. Selvvalgte matsærheter, som vegeterianere/veganere, raw food-folk, lavkarbere, folk som bare ikke vil spise gluten fordi atte, de driter jeg i. Vanlig folkeskikk er at man spiser det man blir servert. Kan man ikke påvise at man blir syk, er man bare sær og kresen, og det er selvvalgt, og ikke noe som skal gå ut over andre. Anonymkode: f0825...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. november 2017 #76 Del Skrevet 21. november 2017 9 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Kjenner ingen som gidder å påberope seg disse trendy "plagene". Anonymkode: 0affc...d5f Ikke? Min nevø på fem år, gjør det. Han er svært opptatt av å være trendy og synes opphold på sykehus for å tømme tarmen etc var en liten pris å betale. Ditt utyske! Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Til ts - ja, når jeg vet om noe, så tar jeg hensyn til det. Hvis jeg må be folk ta med egen mat, forsvinner liksom greia med å invitere middagsgjester. Nå skal det sies at det er forskjell på å ikke like og ikke tåle. Jeg tar ikke spesielt hensyn til folk på lavkarbo-kjøret. Men hvis vi inviterer så er det jo for at det skal være hyggelig for alle, og at folk ikke blir syke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #77 Del Skrevet 21. november 2017 Ja, jeg tilpasser menyen slik at alle kan spise maten. en i familien må gå på low foodmap. Før noen begynner å krangle så har hun vært på utredning på Haukeland og vært på kurs der for å lære å bruke dietten. Første gangen syntes jeg det var litt vanskelig da spurte jeg om hva hun ikke tålte. Ble veldig enkelt når jeg snudde spørsmålet til: hva tåler du? Da fikk jeg en liste. Da kunne jeg slå meg løs på kjøkkenet. Anonymkode: 94853...d87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #78 Del Skrevet 21. november 2017 Til dere som ikke gidder å tilpasse menyen besøket. Drit og dra, dere er dårlig vertskap og jeg hadde ikke kommet på besøk til dere flere ganger. Dere hadde heller ikke blitt invitert til meg. Jeg ønsker venner som respekterer andre mennesker. Anonymkode: 94853...d87 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 21. november 2017 #79 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Allergi, ja, men ikke intoleranser, som er rimelig plagsomt! Jeg får dårlig mage og ansiktet fullt av utslett ved ett glass melk, selv om jeg ikke slår ut på legens test. Jeg kan også spise ost, så det er ikke laktoseintoleranse. Alle jeg spiser hos er supersnille og tar hensyn! Det er faktisk ikke vanskelig å bytte ut smøret med olje eller fløten med havrefløte. Jeg gjør selvsagt det samme for min glutenintolerante venninne! Det er en selvfølge hvis jeg vil ha henne på middag! Anonymkode: 29ab8...542 Nesten all hvitost er naturlig laktosefritt Hvis jeg husker riktig, så kan man se på hvor mye karbohydrat (og også hvor mye av sukkerart det er i) det er i produkter med melk i. Leste det på en side for laktoseintolerante, men husker ikke hva nettsiden heter nå. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Melkeallergi og laktoseintoleranse er to vidt forskjellige ting. De som er laktoseintolerante (voksne altså, ikke barn) forventer jeg at de spiser laktasetabletter. Melk i mat er sjeldent et problem uansett for laktoseintolerante, jeg reagerer selv ved større mengder laktose. Men sauser og sånt skal de aller fleste tåle uansett. Anonymkode: 649a1...e00 Det er ikke alle som vet at de tablettene finnes. De fleste tåler 12g med laktose, men det kan variere fra menneske til menneske. Jeg kan godt spise noen gram med sjokolade f.eks, men softis kan jeg ikke spise (selv ikke med laktasetabletter). Jeg prøver og gjøre alle til lags, selv de som er kresne Endret 21. november 2017 av Brimi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #80 Del Skrevet 21. november 2017 Jeg synes det var utrolig frekt. Hadde ikke følt meg særlig velkommen om jeg var samboeren din. Hadde ikke vært noe stort arbeid å stekt en bit kjøtt i olje til han. For meg virker det som om noen tar det som en personlig fornærmelse at mennesker ikke spiser visse ting. Selv spiser jeg ikke kjøtt og unngår melk då langt det går, først og fremst på ideelt grunnlag. Men også fordi jeg har hatt noen helseplager og derfor valgt å ikke spise ting jeg tror er dårlig for kroppen min. Jeg sier alltid at jeg ikke er kresen og spiser alt av grønnsaker når jeg skal på besøk. Som regel opplever jeg at verten har tenkt på meg ved å ha litt ekstra grønnsaker, lage en kjøttfri variant av gryteretten til meg osv. Setter veldig pris på dette. Anonymkode: c99ae...d51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå