Gjest Catalina Culès Skrevet 20. november 2017 #41 Del Skrevet 20. november 2017 Så klart jeg tilpasser maten, skulle jo bare mangle, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leonie Skrevet 20. november 2017 #42 Del Skrevet 20. november 2017 Som regel tilpasser jeg maten, ja 😊 Har ingen problemer med å lage vegansk/vegetarisk, melkefritt, glutenfritt eller hva det måtte være. Men er derimot noen unntak jeg kan tenke meg. Dersom jeg har invitert mange og en av personene er veganer som også har allergier (gluten, nøtter osv.) kan det bli litt vanskelig. Da ville jeg isåfall laget et måltid hvor man kunne velge litt hva man tar på fatet. Det har også vært et tilfelle hvor jeg hadde invitert noen venner på middag hvor jeg skulle lage en ganske sterk gryte, også var det en venn av mine venner som ville henge seg på. Denne vennen likte derimot ikke sterk mat, men akkurat der satt jeg foten ned. Da hadde jeg allerede bestemt mat, og gryten ville ikke bli den samme uten chili. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #43 Del Skrevet 20. november 2017 Ja. De som roper vegner driter jeg i. Det er noe selvpålagt. Er ikke tvang å takke ha til meg. Anonymkode: 01352...5a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JudasPriest Skrevet 20. november 2017 #44 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) 🦋 Endret 21. november 2017 av JudasPriest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #45 Del Skrevet 20. november 2017 51 minutter siden, Mystix skrev: De finnes, men bare 1-3 % av den norske befolkningen har melkeallergi. Allergi, ja, men ikke intoleranser, som er rimelig plagsomt! Jeg får dårlig mage og ansiktet fullt av utslett ved ett glass melk, selv om jeg ikke slår ut på legens test. Jeg kan også spise ost, så det er ikke laktoseintoleranse. Alle jeg spiser hos er supersnille og tar hensyn! Det er faktisk ikke vanskelig å bytte ut smøret med olje eller fløten med havrefløte. Jeg gjør selvsagt det samme for min glutenintolerante venninne! Det er en selvfølge hvis jeg vil ha henne på middag! Anonymkode: 29ab8...542 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 20. november 2017 #46 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare sånn at du vet det til senere, så er melange faktisk margarin som for det meste bare er et slags fett. Mens smør alltid er laget av et melkeprodukt. Derfor finnes det ikke melkefritt smør, men det finnes melkefritt margarin. Kan det hende det var derfor det ble en "vanskelig" situasjon for de som inviterte dere? At de ikke fant melkefritt smør, rett og slett, og ikke skjønte hvordan de skulle gjøre det? (Når det er sagt så synes jeg fortsatt at det er sært å ikke prøve å justere middagen istedet.) Anonymkode: 6c9d4...585 Feil. Blå Soft er soya- og melkefritt smør. Selvsagt tilpasser jeg til gjestene. Har en venninne som er veganer og en som er glutenintolerant. Null stress, bare hyggelig! Endret 20. november 2017 av Ulla Ullsokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 20. november 2017 #47 Del Skrevet 20. november 2017 Når jeg inviterer til middag så lager jeg selvsagt noe som alle kan spise. Hvis ikke så forsvinner jo litt av meninga med middagen... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #48 Del Skrevet 20. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere med matintoleranser/allergier: hvis dere blir invitert på middag hos noen venner, forventer dere at dem tilpasser menyen for deg da? Er bare veldig spent på å høre hva folk mener om dette! Grunnen til jeg lurer er at samboeren min har melkeallergi, og en gang vi ble invitert på middag hos et vennepar, så fikk jeg melding dagen før at vi måtte ta med egen mat til hen da dem ikke ville bruke olje/melkefritt smør på kjøttet. Hadde på forhånd sagt til dem at jeg kunne lage å ta med saus, så dem slapp å tenke for mye på det, men tydeligvis var det for mye å be om å avse smøret også... Synes selv at dette var utrolig frekt. Men hva synes dere? Anonymkode: f68ca...809 Blir folk syke av maten så gjør vi som de gjør på slottet: har totalforbud mot nøtter/mat vi vet gjesten blir syk av når Ari Behn kommer på besøk. Tilpasser en ikke maten så risikerer en i verste fall at gjesten ikke spiser noe, eller blir dødssyk og må ha ambulanse. Anonymkode: 9f9fb...140 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leonie Skrevet 20. november 2017 #49 Del Skrevet 20. november 2017 1 minutt siden, Ulla Ullsokk skrev: Feil. Blå Soft er soya- og melkefritt smør. Ikke at jeg bryr meg så veldig mye men, nei 🙈 Blå soft er per definisjon margarin, ikke smør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 20. november 2017 #50 Del Skrevet 20. november 2017 Akkurat nå, leonie skrev: Ikke at jeg bryr meg så veldig mye men, nei 🙈 Blå soft er per definisjon margarin, ikke smør. Ikke i din definisjon, men det står smør på pakka og kan brukes likt, så det er ikke vanskelig for folk som gidder. Men kall det hva du vil. Det er ikke det samme som blå Melange ihvertfall. Eller, jeg har aldri sett på ingrediensene på Melange, forresten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. november 2017 #51 Del Skrevet 20. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan vel svare ja, men egentlig er det meg alle må ta hensyn til. Fordi jeg er mulitallergisk mot mat grunnet en sjelden sykdom. Av egen erfaring vet jeg at nei, veldig mange gjør ikke det. Nå er listen såpass lang at for noen blir det problematisk å lage noe, mens andre er ikke interessert i å gjøre et forsøk engang. Anonymkode: 23492...8c6 Da er det vel like greit å bare ta med mat selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #52 Del Skrevet 20. november 2017 Jeg tåler ikke gluten og jeg tør sjelden å spise mat andre har laget, for jeg har blitt syk så mange ganger før. Folk som ikke er vant til allergier og slikt tenker ikke over at de bruker den samme kniven, skjærefjølen eller vispen både til allergenfri mat og til mat som inneholder allergenet. Når jeg får i meg gluten blir jeg så syk at jeg ikke kan gå på jobb på flere dager, og det er det ikke verdt for meg, så da tar jeg heller med egen mat. Anonymkode: 4cff5...0f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 20. november 2017 #53 Del Skrevet 20. november 2017 Selvfølgelig tilpasses det. I den faste vennegjengen er det vegetarianere, laktoseintolerante, og diverse andre allergier. Jeg ber gjerne om tips fra dem på hva som kan lages som passer for flest mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 20. november 2017 #54 Del Skrevet 20. november 2017 For meg er det en selvfølge å tilpasse maten etter noe gjestene kan spise. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saltyliquorice Skrevet 20. november 2017 #55 Del Skrevet 20. november 2017 Jeg ser ikke vitsen i å invitere til middag hvis gjestene skal ta med egen mat? Selvfølgelig tilpasser jeg etter hva gjesten(e) kan spise, det er mye hyggeligere å kunne spise det samme, sammen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 20. november 2017 #56 Del Skrevet 20. november 2017 12 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Ikke i din definisjon, men det står smør på pakka og kan brukes likt, så det er ikke vanskelig for folk som gidder. Men kall det hva du vil. Det er ikke det samme som blå Melange ihvertfall. Eller, jeg har aldri sett på ingrediensene på Melange, forresten. Nei, det står ikke "smør" fordi det er margarin. Som Melange. https://goo.gl/images/vKCSY5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 20. november 2017 #57 Del Skrevet 20. november 2017 I utgangspunktet ja, men med litt forbehold. Som nevnt over blir noen veldig syke selv av sporstoffer, de tør jeg ikke lage mat til. For eksempel de med cøliaki som må ha alt laget separat med egne fjøler, kniver osv. Er det "vanlige" preferanser/intoleranser/allergier tar jeg selvfølgelig hensyn, null problem å lage laktosefritt, vegansk eller lignende. Har et par venninner som er ekstremt sære, de blir ikke dårlige, de bare "liker ikke". De får ikke styre matvalgene til alle oss andre, inviterer jeg på sushikveld får de finne på noe sjæl. Kan fint lage veggissushi eller unngå vårløk om det kommer noen med IBS, men gidder ikke spise pølser eller pizza hver eneste sammenkomst fordi det er det eneste noen liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #58 Del Skrevet 20. november 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere ønsker altså heller å ha en gjest som blir boende på toalettet i mange timer og drite ut i diareform det dere serverte altså? Eventuelt få sterk allergisk reaksjon, gjerne livsfarlig? Anonymkode: caf2e...3aa Ja, jeg ønsker selvfølgelig det. Da kan de få nyte måltidet to ganger under besøket - en gang når det skal inn, og en gang når det skal ut. Det aller meste blir jo kjekkere i fellesskap, så da er det jo greit å fremskynde del 2 så de slipper å sitte hjemme alene og ensom med dette. Anonymkode: a2d31...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. november 2017 #59 Del Skrevet 20. november 2017 Hadde jeg funnet på at jeg skulle blitt veganer måtte jeg vel pent tatt med mat selv og aldri i verden forlangt at de skulle lage noe så sært bare til meg! Man kan ikke forlange at vertskapet skal lage mat helt uten animalske produkter da det finnes i nesten alt! Mat omhandler for 99% av oss produkter fra både melk, egg og kjøtt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderet Skrevet 20. november 2017 #60 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Absolutt ikke. Endret 20. november 2017 av Hulderet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå