Gå til innhold

Tilpasser dere mat til middagsgjester med intoleranser/allergier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Mystix said:

Kan han virkelig ha smør hvis han her melkeallergi?  Det trodde jeg var umulig.

Melkefritt smør, som jeg skrev. :) F.eks blå melange. 

TS 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt tilpasser jeg maten til gjestene. Være seg omni, vegan, allergier, intoleranser eller smak. 

Jeg forventer ikke at folk tilpasser for meg, men hvis det er noe som veldig enkelt kan byttes/fjernes så synes jeg at det er litt off å ikke gjøre det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man inviterer noen på middag vil man jo ha de der, og man ønsker vel å verte opp for gjestene. Så for meg er det en selvfølge å tilpasse mat for gjestene, enten det er snakk om allergier eller noe de absolutt ikke liker. Samme med et eventuelt vegansk/vegetariansk/annet kosthold, så lenge de ikke forventer restaurantkvalitet på mat jeg ikke vanligvis lager så mye av, men at det er nok at jeg gjør mitt beste. :fnise: 

Hvis man ikke ønsker å tilpasse maten for gjestene, lar man heller være å invitere de på besøk så kan de være hjemme og spise mat de faktisk kan spise, så får man heller gå på kafé og ta seg en kaffekopp sammen senere. 

Anonymkode: 6c9d4...585

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! :)

Har en gutt med melkeproteinallergi og spør også alltid først om det er noe vi skal ta med.

Anonymkode: 36403...23c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Punhunter skrev:

TS 

Melange er margarin, ikke smør.   Det er to vidt forskjellige produkter. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Jeg gjør gjerne enkle justeringer, eventuelt så tar jeg det folk er allergisk mot og har det ved siden av så det er valgfritt.

Jeg pleier f.eks. ofte å toppe noen retter med finhakket vårløk og lignende, men har noen venner med IBS som tåler forskjellig løk dårlig. Da er det jo lett å bare hakke dette opp og ha på et fat ved siden av, så kan de som vil spise det.

Ellers bruker jeg gjerne maizena istedenfor hvetemel til jevning i sauser. Jeg pleier å kjøpe laktoseredusert melk og fløte pga. den lengre holdbarheten, så der slipper folk heldig unna.

Men jeg gidder ikke å forringe måltidet ved å utelate viktige ingredienser, da får de heller velge om de vil ha og tåle en dag med vond mage, eller la være. Hvitløk og løk synes jeg er viktig i mange ting, og da kan jeg ikke bare utelate det. 

Anonymkode: a2d31...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Punhunter said:

TS 

Bare sånn at du vet det til senere, så er melange faktisk margarin som for det meste bare er et slags fett. Mens smør alltid er laget av et melkeprodukt.

Derfor finnes det ikke melkefritt smør, men det finnes melkefritt margarin. Kan det hende det var derfor det ble en "vanskelig" situasjon for de som inviterte dere? At de ikke fant melkefritt smør, rett og slett, og ikke skjønte hvordan de skulle gjøre det? (Når det er sagt så synes jeg fortsatt at det er sært å ikke prøve å justere middagen istedet.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er snakk om laktose eller glutenallergi, så er det lett å tilpasse. Finnes gode alternativer. Andre allergier er det gjerne verre med. Meb ville prøvd så langt det er mulig, så lenge det ikke er en spesifikk rett jeg vil servere. Men ville gjerne laget noe annet ved siden av eller gitt beskjed i god tid om de kunne tatt mrd noe/varmet noe selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en langt større porsjon med ssiatisk etnisitet og de finnes det ogsåven del av.

Anonymkode: 694e8...024

Det er laktoseintoleranse, og ikke melkeallergi gjerne asiatere har. Ved laktoseintoleranse reagerer man på laktosen (melkesukkkeret) og ved melkeallergi får man er allergisk reaksjon til proteinet i meieriproduktet :)

Anonymkode: 55d31...dca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Selvfølgelig tilpasser jeg maten til dem jeg ber på middag ! Er veldig mange i min omgangskrets som er vegetarianere. Selv er jeg overhodet ikke det. Da lager jeg jo uansett mat så de også kan spise og bli mette. Mye godt tilbehør.

En ber jo folk for at de skal hygge seg. 

Nå har jeg også en venninne som er fra Asia. Hun er ikke glad i vår mat uansett,og jeg kan ikke lage mat hun liker,så hun tar med egen mat. Ikke noe problem. Men hun er unntaket:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre at de fleste har det samme synet som meg om dette! Godt å få bekreftet at jeg ikke var urimelig som mener at såpass burde man kunne forvente når man blir invitert på middag! :ler:

TS 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Punhunter skrev:

TS 

Det er margarin. Det er ingenting som heter melkefritt smør, da smør er basert på fløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min har diabetes type 2 og når han er steder så får han som regel ingenting av dessert/kaker. Hvis han er heldig får han frukt og bær eller kanskje ost og kjeks...er han ekstra heldig har noen laget karamellpudding med sukrin. Å lage dessert/kaker med sukrinsukker/sukrinmelis går da helt fint det. Så jeg lager det jeg ^^, og hvis det kommer gjester med andre ting som ikke tåles, så skal jeg så klart lage til dem og. Man skal ikke ikke få mat når man er hos meg nei :blink: 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever at folk flest lager noe jeg kan spise, og ofte spør de meg hva jeg kan spise da. Spiser på forhånd om det ikke er tilrettelagt for meg :) Men middag er jo enkelt egentlig siden jeg kan spise rent kjøtt og fisk og gryteretter om det brukes maizena o.l. Jeg er veldig behjelpelig og pleier også å spørre om jeg skal hjelpe med å lage til maten. 

Anonymkode: 5b05a...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kjenner ingen som gidder å påberope seg disse trendy "plagene".

Anonymkode: 0affc...d5f

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det bryr jeg meg pent lite om. 

Anonymkode: 3cdb6...d94

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på. Jeg gjør gjerne enkle justeringer, eventuelt så tar jeg det folk er allergisk mot og har det ved siden av så det er valgfritt.

Jeg pleier f.eks. ofte å toppe noen retter med finhakket vårløk og lignende, men har noen venner med IBS som tåler forskjellig løk dårlig. Da er det jo lett å bare hakke dette opp og ha på et fat ved siden av, så kan de som vil spise det.

Ellers bruker jeg gjerne maizena istedenfor hvetemel til jevning i sauser. Jeg pleier å kjøpe laktoseredusert melk og fløte pga. den lengre holdbarheten, så der slipper folk heldig unna.

Men jeg gidder ikke å forringe måltidet ved å utelate viktige ingredienser, da får de heller velge om de vil ha og tåle en dag med vond mage, eller la være. Hvitløk og løk synes jeg er viktig i mange ting, og da kan jeg ikke bare utelate det. 

Anonymkode: a2d31...9f7

Dere ønsker altså heller å ha en gjest som blir boende på toalettet i mange timer og drite ut i diareform det dere serverte altså? Eventuelt få sterk allergisk reaksjon, gjerne livsfarlig? 

Anonymkode: caf2e...3aa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lager jeg mat tilpasset folk med intoleranse/allergier som jeg invitere til mitt hus.  Det skal bare mangle!  Og dere som sier du ikke gjøre det good lord for noe drittsekk arseholes dere virkelig er.  Rart dere har venner i det hele tatt.  

Endret av Outlander
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville vært den største selvfølge å tilpasse mat for intoleranse og allergi, og det ville også vært en fin mulighet til å kanskje lære noen nye matvaner eller retter som jeg kunne innført i eget hjem.

(Det jeg derimot ikke ville gjort er å lage typisk tradisjonsmat tilhørende stedet/landet gjesten er fra, spesielt om gjest ikke har allergier. For da syns jeg gjesten værsågod får spise min norske mat. Jeg har hatt gjester som har grenet på nesa av vanlig fisk i hvit saus og potet og som forlangte å spise brød og salat istedenfor. Med fingrene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er margarin. Det er ingenting som heter melkefritt smør, da smør er basert på fløte.

Oh Jesus Christ. :P 

Jeg vet hva margarin er, jeg har bare en vane å kalle margarin for smør. 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare sånn at du vet det til senere, så er melange faktisk margarin som for det meste bare er et slags fett. Mens smør alltid er laget av et melkeprodukt.

Derfor finnes det ikke melkefritt smør, men det finnes melkefritt margarin. Kan det hende det var derfor det ble en "vanskelig" situasjon for de som inviterte dere? At de ikke fant melkefritt smør, rett og slett, og ikke skjønte hvordan de skulle gjøre det? (Når det er sagt så synes jeg fortsatt at det er sært å ikke prøve å justere middagen istedet.)

Tror ikke dem brukte for mye tid på å tenke over det.

Ts

Anonymkode: f68ca...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Peanut skrev:

Faren min har diabetes type 2 og når han er steder så får han som regel ingenting av dessert/kaker. Hvis han er heldig får han frukt og bær eller kanskje ost og kjeks...er han ekstra heldig har noen laget karamellpudding med sukrin. Å lage dessert/kaker med sukrinsukker/sukrinmelis går da helt fint det. Så jeg lager det jeg ^^, og hvis det kommer gjester med andre ting som ikke tåles, så skal jeg så klart lage til dem og. Man skal ikke ikke få mat når man er hos meg nei :blink: 

De fleste med dia 2 kan da spise ganske normalt.  Han er vel insulinregulert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel svare ja, men egentlig er det meg alle må ta hensyn til. Fordi jeg er mulitallergisk mot mat grunnet en sjelden sykdom. 

Av egen erfaring vet jeg at nei, veldig mange gjør ikke det. Nå er listen såpass lang at for noen blir det problematisk å lage noe, mens andre er ikke interessert i å gjøre et forsøk engang. 

Anonymkode: 23492...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...