AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Del Skrevet 20. november 2017 Dere med matintoleranser/allergier: hvis dere blir invitert på middag hos noen venner, forventer dere at dem tilpasser menyen for deg da? Er bare veldig spent på å høre hva folk mener om dette! Grunnen til jeg lurer er at samboeren min har melkeallergi, og en gang vi ble invitert på middag hos et vennepar, så fikk jeg melding dagen før at vi måtte ta med egen mat til hen da dem ikke ville bruke olje/melkefritt smør på kjøttet. Hadde på forhånd sagt til dem at jeg kunne lage å ta med saus, så dem slapp å tenke for mye på det, men tydeligvis var det for mye å be om å avse smøret også... Synes selv at dette var utrolig frekt. Men hva synes dere? Anonymkode: f68ca...809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Del Skrevet 20. november 2017 Nei. Kjenner ingen som gidder å påberope seg disse trendy "plagene". Anonymkode: 0affc...d5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #3 Del Skrevet 20. november 2017 Nei. Det bryr jeg meg pent lite om. Anonymkode: 3cdb6...d94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Del Skrevet 20. november 2017 Som melkeallergiker selv er jeg rørt over hvor villig folk er til å f.eks. bruke margarin i stedet for smør og sette seg inn i hva som fungerer best av melkealternativer. Jeg er veldig glad i å invitere til middag, så legger meg selvfølgelig i selen for st folk ikke skal dra fra selskapet sultne eller dårlige. Så lenge maten lages fra bunnen har man jo full kontroll på allergener. Anonymkode: 86c57...9e3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Del Skrevet 20. november 2017 For meg ville det ha vært en selvfølge å gjøre de endringene som skulle til for gjester med intoleranse eller allergier, det skulle bare mangle. Anonymkode: eb442...2a9 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embryo Skrevet 20. november 2017 #6 Del Skrevet 20. november 2017 Jøss for noen bedritne venner du har, ærlig talt?! Jeg gjør mitt beste for å servere noe alle kan spise og lager gjerne vegetarisk/vegansk mat til de gjestene som spiser plantebasert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. november 2017 #7 Del Skrevet 20. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere med matintoleranser/allergier: hvis dere blir invitert på middag hos noen venner, forventer dere at dem tilpasser menyen for deg da? Er bare veldig spent på å høre hva folk mener om dette! Grunnen til jeg lurer er at samboeren min har melkeallergi, og en gang vi ble invitert på middag hos et vennepar, så fikk jeg melding dagen før at vi måtte ta med egen mat til hen da dem ikke ville bruke olje/melkefritt smør på kjøttet. Hadde på forhånd sagt til dem at jeg kunne lage å ta med saus, så dem slapp å tenke for mye på det, men tydeligvis var det for mye å be om å avse smøret også... Synes selv at dette var utrolig frekt. Men hva synes dere? Anonymkode: f68ca...809 Kan han virkelig ha smør hvis han her melkeallergi? Det trodde jeg var umulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SkoleNerden Skrevet 20. november 2017 #8 Del Skrevet 20. november 2017 I min kultur æres gjestene. De skal føle seg varmt velkommen og føle seg hjemme. Hadde absolutt justert maten etter allergier eller intoleranse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. november 2017 #9 Del Skrevet 20. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kjenner ingen som gidder å påberope seg disse trendy "plagene". Anonymkode: 0affc...d5f De finnes, men bare 1-3 % av den norske befolkningen har melkeallergi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Del Skrevet 20. november 2017 Lager selvfølgelig mat som alle gjestene kan spise, hva er ellers poenget med å invitere på middag? Anonymkode: 97e29...c27 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoey Skrevet 20. november 2017 #11 Del Skrevet 20. november 2017 Ja. Så sant jeg kjenner til det. Jeg er dårlig på å spørre etter det. Inviterer jeg noen på middag så er vi trolig 10 eller færre til bords og for såpass få gjester så er det ikke vanskelig å tilpasse seg både allergier, livsstil og smak. I bryllup og dåp har det vært litt mer vanskelig, men stort sett ikke verre enn å ha litt alternativer for de tilfellene man kjenner til. Koster som regel mer energi og tid enn penger, og litt tid kan jeg spandere på noen jeg er så glad i at jeg inviterer dem hjem til meg, eller til å ta del i større familiebegivenheter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #12 Del Skrevet 20. november 2017 Er vel en selvfølge å ta hensyn til slikt, noe annet stammer fra mangelfull oppdragelse og ikke eksisterende folkeskikk. (tenker da spesielt på alvorlige sykdommer som cøliaki osv, det tar jeg alltid ekstra hensyn til og trippeltsjekker alle ingredienser) Anonymkode: 4b4c3...fdd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metempsychosis Skrevet 20. november 2017 #13 Del Skrevet 20. november 2017 Selvfølgelig tilpasser jeg/vi maten i forhold til middagsgjestene! I vår venne-krets har vi en salig blanding av vegetarianere, gluten-allergikere, personer som avstår visse kjøtt-typer av religiøs grunn, osv... Vårt ønske når vi inviterer til middag er at gjestene skal kunne dra hjem, mette og fornøyde. At de skulle trenge å ha med "niste-mat" er jo helt hinsides! (med mindre det er snakk om en stor begivenhet med mange kuverter) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 20. november 2017 #14 Del Skrevet 20. november 2017 Har en laktoseintolerant venninne, og selvsagt lager jeg mat hun kan spise når hun kommer på middag. Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt! Intoleranser og allergier er en selvfølge å ta hensyn til. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 20. november 2017 #15 Del Skrevet 20. november 2017 Ja, det gjør jeg og er også blitt mer bevisst på å spørre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #16 Del Skrevet 20. november 2017 Selvsagt gjør jeg det, vil jo at alle skal hygge seg og ville komme igjen og det koster ikke så mye. Anonymkode: 694e8...024 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Batteri Skrevet 20. november 2017 #17 Del Skrevet 20. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kjenner ingen som gidder å påberope seg disse trendy "plagene". Anonymkode: 0affc...d5f Fy søren så arrogant du er. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 20. november 2017 #18 Del Skrevet 20. november 2017 Jeg er altetende, med unntak av klementiner. Gubben derimot har dessverre problemer med noen ting, deriblant f. eks. fløte. Han har ikke allergi, men det er enkelte ting her i verden som ikke går overens med ham. Så hvis man vil ha en samtalepartner mens man spiser ved spisebordet og ikke gaulende fra toalettet, så finner man frem den laktosefrie fløta. Selvsagt viser man hensyn, skulle bare mangle. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #19 Del Skrevet 20. november 2017 Tilpasser selvfølgelig. Har man ført invitert gjester på middag så er jo litt av poenget å være gjestfri og en god vertinne. Lager vegetar, vegan, laktosefritt, glutenfritt, sellerifritt, eller hva enn det er så lenge jeg er klar over det på forhånd Lager da gjerne noe alle kan spise eller noe eget ved siden av Anonymkode: 8402d...a5b 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #20 Del Skrevet 20. november 2017 7 minutter siden, Mystix said: De finnes, men bare 1-3 % av den norske befolkningen har melkeallergi. Men en langt større porsjon med ssiatisk etnisitet og de finnes det ogsåven del av. Anonymkode: 694e8...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå