Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #81 Del Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skrev at du er snill så lenge andre er snille tilbake. Er de ikke snille tilbake så snur du ryggen til. Jeg forsøkte å forklare at det fungerer dårlig å være slik. Særlig hvis det er noen du bryr deg om. Da er man gjerne snill selv om vedkommende har en dårlig dag. Det er ikke de som utnytter sin feil at jeg ikke setter pris på å bli utnyttet? Du ser virkelig ingenting i veien med å utnytte andre? Ingenting? Anonymkode: e8c8b...446 Handler det om en dårlig dag ? Du skjønner vel at jeg godtar det ? Herregud,jeg forventer ikke bare solsiden hos andre. Du blander sammen så mye rart. Jeg skrev at de som utnytter har ansvar. Men det er faktisk opp til den som blir utnyttet å ta tak. Det er deg det handler om. Det er ditt liv,og da må du ta grep da vet du. Ikke syte for at du syns damer er " slemme ". For det stemmer ikke. Det fins så klart unntak,men du virker selvmedlidende nok til å tenke at " damer er sånn. Stakkars meg " Altså. Hallo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #82 Del Skrevet 20. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må jeg vel presisere at jeg ikke mener det er greit å utnytte Anonymkode: 3f6dc...1eb Flott! Samme hvor mye galt det er med et menneske så er det aldri riktig å utnytte vedkommende. Mener jeg. Og tydeligvis du også. Takk! Da er vi endelig noen stykker som mener det. Anonymkode: e8c8b...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #83 Del Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør. Det er fortsatt galt å stjele en tusenlapp som ligger fremme, selv om den er aldri så lett å stjele. Nei, jeg er opptatt av at det ikke oppfattes som galt å utnytte snille menn. Anonymkode: e8c8b...446 Hvis eksempelet ditt skal være relevant til situasjonen ville det vært slik; En tusenlapp ligger på bordet. Jeg spør om jeg kan ta den, du trekker på skuldrene og sier «Ok», men inni deg vet du at du trenger den tusenlappen selv, fordi det er de pengene du skulle leve av frem til neste lønning. Forventer du da at jeg skal la være å ta den, fordi jeg burde ha visst at det er slik det er, selv om du sier noe annet? Ingen mennesker er tankelesere som vet når og hvordan du føler deg utnyttet hvis du ikke forteller det til dem og viser at du har en grense. Anonymkode: e0357...f4c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 20. november 2017 #84 Del Skrevet 20. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, problemet mitt er at kvinner som utnytter ikke ser noe galt i å utnytte. At på til ser det ikke ut til at du eller noen andre (ut over en annen mann i denne tråden) ser noe galt i det heller. Det er et problem. Anonymkode: e8c8b...446 Jeg har aldri ment det er bra at kvinner utnytter menn eller omvendt for den saks skyld. Min kjæreste er en snill mann. Han respekterer meg, lytter og forstår men fremdeles gir motstand på det mentale og intelektuelle plan. Hvis han ikke hadde vist en maskulin side ved å utfordre meg i blant og bare jattet med, ville jeg mistet den seksuelle interessen jeg har for han. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #85 Del Skrevet 20. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du bestemme deg. Jeg kan ikke både bli utnyttet av og utnytte disse mennene. Og jeg forstår ikke hva du mener skiller dem du snakker om, og dem jeg snakker om. Kan du utdype det litt nærmere? Kan du gi en definisjon av hva du mener med snille menn? Hva kjennetegner dem? Er du enig i at det gjerne er disse som blir selvutslettende i et forhold? Hva ønsker de egentlig? At en mann er selvutslettende, gjør det veldig vanskelig å ikke utnytte ham, for du aner ikke hvor grensene til denne personen går. Og du får aldri noe svar når du spør. Så da tar du alle valg i forholdet da, til du ikke orker mer og avslutter forholdet. Og han står såret tilbake og aner ikke hva som har skjedd. Anonymkode: dcc5a...c46 Vi prater om snille menn, ikke selvutslettende menn. Selvutslettende menn er dratt inn som en unnskyldning for hvorfor det skal være greit å utnytte snille menn. Ved å påstå at snille menn egentlig er selvutslettende hevdes det at det er mennenes feil at de blir utnyttet, ikke den som utnytter sin feil at hun utnytter. Hva som kjennetegner snille menn? Det må du nesten være på innsiden av mannen for å kunne se, for på utsiden vil du ikke kunne se om han er snill eller har en fasade som fremstiller han som snill. Men snill er jo handlinger som er kjærlighetens frukt. Det vil si, har han et kaldt hjerte vil han ikke være snill, selv om han fremstår som det. Har han et varmt hjerte, derimot... At selvutslettende menn stadig brukes som en unnskyldning for å kunne utnytte snill menn med god samvittighet er bare trist. Anonymkode: e8c8b...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #86 Del Skrevet 20. november 2017 Å være snill er ikke synonymt med å være dørmatte. Folk sier jeg må være verdens snilleste og mest positive menneske o.l, og jeg lar meg aldri bli utnyttet. Er det noe jeg er uenig i har jeg null problem med å si det, og jeg setter også folk kraftig på plass om det er nødvendig. Det er rart du ikke ser denne forskjellen TS. Du må lære deg å sette grenser, og det er ikke det samme som å være "badboy" eller hva det er du tror. Anonymkode: fc187...543 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #87 Del Skrevet 20. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis eksempelet ditt skal være relevant til situasjonen ville det vært slik; En tusenlapp ligger på bordet. Jeg spør om jeg kan ta den, du trekker på skuldrene og sier «Ok», men inni deg vet du at du trenger den tusenlappen selv, fordi det er de pengene du skulle leve av frem til neste lønning. Forventer du da at jeg skal la være å ta den, fordi jeg burde ha visst at det er slik det er, selv om du sier noe annet? Ingen mennesker er tankelesere som vet når og hvordan du føler deg utnyttet hvis du ikke forteller det til dem og viser at du har en grense. Anonymkode: e0357...f4c Du er inne på noe her. Har en bekjent som spanderer i øst og vest,og så klager han til meg for at han bruker så mye penger på andre. Altså. Han sier også ofte ja,og blir nesten aggressiv fordi han har lånt bort eller gjort for mye for noen. Jeg kjenner noen av vennene hans,og de er ikke typene til å utnytte. De syns han er en grei og ålreit kar. Så sitter han og slenger med leppa om dem. Det er så usympatisk og bare dumt. Har sagt til ham,og han sier han skjønner. Men samme omatt og omatt. Blant annet spanderer han turer på andre,og spesielt damer. Han insisterer på at det er greit og at han kun tenker vennskap. Han juger da,for han vil ofte mer. Jeg tar ikke mot noe fra ham,for jeg forstår at det er baktanker og fordi han er trengende. Han er jo ærlig med meg. Han burde vært det med andre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #88 Del Skrevet 20. november 2017 5 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Jeg har aldri ment det er bra at kvinner utnytter menn eller omvendt for den saks skyld. Takk! Det var godt å høre! Hvis noen i tillegg våger seg til å si at det er galt å utnytte snille menn, som mannen din f.eks. så hadde dagen min vært komplett! Eller hva sier du? Er du enig i at om noen utnytter mannen din fordi han er snill så er det galt gjort av dem? Anonymkode: e8c8b...446 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #89 Del Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være snill er ikke synonymt med å være dørmatte. Folk sier jeg må være verdens snilleste og mest positive menneske o.l, og jeg lar meg aldri bli utnyttet. Er det noe jeg er uenig i har jeg null problem med å si det, og jeg setter også folk kraftig på plass om det er nødvendig. Det er rart du ikke ser denne forskjellen TS. Du må lære deg å sette grenser, og det er ikke det samme som å være "badboy" eller hva det er du tror. Anonymkode: fc187...543 Jeg har ingen problemer med å sette grenser. Hva med dette? Slutt å ta opp dørmatter. Denne tråden handler ikke om dørmatter. Anonymkode: e8c8b...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #90 Del Skrevet 20. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis eksempelet ditt skal være relevant til situasjonen ville det vært slik; En tusenlapp ligger på bordet. Jeg spør om jeg kan ta den, du trekker på skuldrene og sier «Ok», men inni deg vet du at du trenger den tusenlappen selv, fordi det er de pengene du skulle leve av frem til neste lønning. Forventer du da at jeg skal la være å ta den, fordi jeg burde ha visst at det er slik det er, selv om du sier noe annet? Ingen mennesker er tankelesere som vet når og hvordan du føler deg utnyttet hvis du ikke forteller det til dem og viser at du har en grense. Anonymkode: e0357...f4c Nei, eksempelet er en tusenlapp som ligger på bordet og noen som ser den tar den og alle så vedkommende stjele den og sier at det var riktig å stjele den for det var min skyld, ikke at den ble stjålet, men at vedkommende stjal. For den lå så åpent på bordet at vedkommende ikke kunne la være å stjele. Det er det så godt som alle har sagt i denne tråden så langt. Det er greit å utnytte snille menn fordi de er snille. Jeg forventer at hvis du stjeler så skal du vite at det var galt av deg å stjele. Ikke anklage meg for at det var min skyld at du stjal, i og med at jeg lot tusenlappen ligge så åpent på bordet. På samme måte forventer jeg at snille menn ikke skal bli beskyldt for å være skyldige i at andre utnytter dem. Anonymkode: e8c8b...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #91 Del Skrevet 20. november 2017 6 minutter siden, NotNaomi skrev: Du er inne på noe her. Har en bekjent som spanderer i øst og vest,og så klager han til meg for at han bruker så mye penger på andre. Altså. Han sier også ofte ja,og blir nesten aggressiv fordi han har lånt bort eller gjort for mye for noen. Jeg kjenner noen av vennene hans,og de er ikke typene til å utnytte. De syns han er en grei og ålreit kar. Så sitter han og slenger med leppa om dem. Det er så usympatisk og bare dumt. Har sagt til ham,og han sier han skjønner. Men samme omatt og omatt. Blant annet spanderer han turer på andre,og spesielt damer. Han insisterer på at det er greit og at han kun tenker vennskap. Han juger da,for han vil ofte mer. Jeg tar ikke mot noe fra ham,for jeg forstår at det er baktanker og fordi han er trengende. Han er jo ærlig med meg. Han burde vært det med andre også. Men det er en sak at han spanderer, det er noe annet å gå inn for å f.eks. "jeg og venninnene mine skal ut på byen ikveld, så vi trenger en 15.000 av deg, det spanderer du vel på oss?", og siden si at det er hans skyld at du utnytter han. Det er fortsatt du som vet at han er sårbar og vet at han kan utnyttes, det er fortsatt din skyld at du utnytter han. Ikke hans. Anonymkode: e8c8b...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #92 Del Skrevet 20. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen problemer med å sette grenser. Hva med dette? Slutt å ta opp dørmatter. Denne tråden handler ikke om dørmatter. Anonymkode: e8c8b...446 Har du virkelig så dårlig hukommelse? La meg hjelpe deg: " Å være en snill mann er synonymt med å bli utnyttet." Dette var det du som skreiv. Du mener altså at når man er snill så er man dørmatte som lar seg selv bli utnyttet. For du skjønner; man blir ikke utnyttet om man ikke lar det skje. Det er ikke mulig det. Og lar man seg bli utnyttet, ja, da er man en dørmatte. Hvis du ikke har problemer med å sette grenser så kan du ikke ha problemer med at du blir utnyttet. Hvis du har problemer med at du blir utnyttet som du sier, har du også problem med å sette grenser. Da må du lære deg å ikke være dørmatte, så kanskje du slutter å være så sur og bitter i samme slengen. Anonymkode: fc187...543 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #93 Del Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er en sak at han spanderer, det er noe annet å gå inn for å f.eks. "jeg og venninnene mine skal ut på byen ikveld, så vi trenger en 15.000 av deg, det spanderer du vel på oss?", og siden si at det er hans skyld at du utnytter han. Det er fortsatt du som vet at han er sårbar og vet at han kan utnyttes, det er fortsatt din skyld at du utnytter han. Ikke hans. Anonymkode: e8c8b...446 Man har faktisk ansvar for seg selv her i verden når man er myndig. Altså har alle selv ansvar for å ikke gi bort 15000 kroner. Om en gjør det er det ens eget problem. Anonymkode: fc187...543 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. november 2017 #94 Del Skrevet 20. november 2017 Yeah. Right. Mannen er snill, og jeg har ennå ikke forlatt ham. Hvorfor skulle jeg det, ser ikke hva som er attraktivt med en "bad boy". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 20. november 2017 #95 Del Skrevet 20. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er en sak at han spanderer, det er noe annet å gå inn for å f.eks. "jeg og venninnene mine skal ut på byen ikveld, så vi trenger en 15.000 av deg, det spanderer du vel på oss?", og siden si at det er hans skyld at du utnytter han. Det er fortsatt du som vet at han er sårbar og vet at han kan utnyttes, det er fortsatt din skyld at du utnytter han. Ikke hans. Anonymkode: e8c8b...446 Ta ansvar for eget liv sier jeg bare. Ikke skyld på andre for da lærer og utvikler du deg ikke! Du sier "nei" akkurat når du vil ! Låner du bort,så tror andre at du kan og har mulighet. At du er sårbar er det da ikke alle som vet. Ta grep og rett opp ryggen. Slutt å vær falsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #96 Del Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, eksempelet er en tusenlapp som ligger på bordet og noen som ser den tar den og alle så vedkommende stjele den og sier at det var riktig å stjele den for det var min skyld, ikke at den ble stjålet, men at vedkommende stjal. For den lå så åpent på bordet at vedkommende ikke kunne la være å stjele. Det er det så godt som alle har sagt i denne tråden så langt. Det er greit å utnytte snille menn fordi de er snille. Jeg forventer at hvis du stjeler så skal du vite at det var galt av deg å stjele. Ikke anklage meg for at det var min skyld at du stjal, i og med at jeg lot tusenlappen ligge så åpent på bordet. På samme måte forventer jeg at snille menn ikke skal bli beskyldt for å være skyldige i at andre utnytter dem. Anonymkode: e8c8b...446 Det virker som om det er litt vanskelig for deg å forstå at dette ikke er det samme; i historien med 1000-lappen er det er premiss at personen vet at 1000-lappen tilhører noen andre. I tilfeller der noen er så snill mot andre at de ender opp med å føle seg utnyttet, ved faktisk ikke den «utnyttende» at det er slik det faktisk ligger an. Skjønner du virkelig ikke forskjellen? Å bevisst utnytte noen andre er feil, å uforvarende utnytte noen fordi man ikke skjønner at man har trått over en grense, er ikke nødvendigvis det. Mennesker som er så lite i stand til å si ifra om grensene sine, at de for andre fremstår som nærmest selvutslettende, er nødt til å ta en del av ansvaret selv. Hvis man greier å fortelle om hva man selv ønsker, tenker og vil er det så godt som umulig for en annen å forstå det. Jeg hadde en kjæreste som var sånn en gang. Han var alltid snill mot meg, men i begynnelsen var det jeg som betalte for det meste, fordi jeg hadde full jobb og han var student. Dette kompenserte han for ved å la meg få viljen min alltid. Jeg bestemte hva vi skulle spise, hva vi skulle drikke, hvilke møbler vi skulle kjøpe, hvor vi skulle på ferie, hva vi skulle gjøre, kort sagt alt. Han ville gjerne diskutere ting, men han var aldri noensinne uenig. Jeg kunne sagt at moren hans var en drittkjerring(og han elsket moren sin), og han ville sagt seg enig. Etter noen år ble det slutt, fordi jeg oftere og oftere følte at jeg var i et forhold med meg selv. Det var aldri noe å diskutere, ingen avgjørelser å ta sammen, ingen motstand noensinne. Når jeg gjorde det slutt, følte han seg utnyttet og mente at jeg kun hadde brukt ham mens jeg ventet på en badboy som kunne ta meg med storm. Det jeg faktisk trengte var en likeverdig partner. En som sa hva han mente, hva han trengte og hva han ønsket. En slik partner kan være akkurat like snill som en selvutslettende dørmatte-type, for det er ikke snill/slem som er kjernen i denne problemstillingen i det hele tatt. Anonymkode: e0357...f4c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 20. november 2017 #97 Del Skrevet 20. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Det var godt å høre! Hvis noen i tillegg våger seg til å si at det er galt å utnytte snille menn, som mannen din f.eks. så hadde dagen min vært komplett! Eller hva sier du? Er du enig i at om noen utnytter mannen din fordi han er snill så er det galt gjort av dem? Anonymkode: e8c8b...446 Så klart Ts. Jeg ville selv aldri utnyttet hans godhet. Det finnes så klart "dårlige damer" som både er egosteriske, golddiggere, utnyttende og emosjonelt ustabile som trenger psykolog fremfor en kjæreste. Hvis du ser at en type damer tiltrekkes av deg av dårlig art, så må du også se på hva du signaliserer ut til dem. Hadde jeg f.eks kun funnet meg menn som tråkket på meg, kunne jeg jo ikke skyldt på at det bare er mennene det er noe galt med, men hvorfor jeg lot meg tråkke på og endre på dette å sette klare grenser for meg selv 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #98 Del Skrevet 20. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du virkelig så dårlig hukommelse? La meg hjelpe deg: " Å være en snill mann er synonymt med å bli utnyttet." Dette var det du som skreiv. Du mener altså at når man er snill så er man dørmatte som lar seg selv bli utnyttet. For du skjønner; man blir ikke utnyttet om man ikke lar det skje. Det er ikke mulig det. Og lar man seg bli utnyttet, ja, da er man en dørmatte. Hvis du ikke har problemer med å sette grenser så kan du ikke ha problemer med at du blir utnyttet. Hvis du har problemer med at du blir utnyttet som du sier, har du også problem med å sette grenser. Da må du lære deg å ikke være dørmatte, så kanskje du slutter å være så sur og bitter i samme slengen. Anonymkode: fc187...543 Nå er vi flere i denne tråden som har sagt i fra om at det er galt å utnytte. Samme hvor lett det måtte være å utnytte noen, det er fortsatt galt å utnytte. Du kan være enig i det eller ikke. Men sånn er det nå en gang. Når du ber dørmatter om å forandre seg, slik at ikke akkurat de skal utnyttes, så er det du sier, "det er fortsatt riktig å utnytte, jeg vil bare det skal være noen andre den personen utnytter enn akkurat deg". Anonymkode: e8c8b...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #99 Del Skrevet 20. november 2017 Hva med å snu på det, damen i serien er helt klart ikke særlig snill, hvorfor blir snille menn bare sammen med badgirls? Anonymkode: 41c22...a7c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #100 Del Skrevet 20. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har faktisk ansvar for seg selv her i verden når man er myndig. Altså har alle selv ansvar for å ikke gi bort 15000 kroner. Om en gjør det er det ens eget problem. Anonymkode: fc187...543 Det fraskriver fortsatt ikke den som bevisst går inn for å utnytte svake og utsatte for ansvar. Du har fortsatt et ansvar for å ikke bevisst gå inn for å utnytte mennesker. Det er fortsatt du som gjør noe galt hvis du går inn for å utnytte et annet menneske. Anonymkode: e8c8b...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå