Gå til innhold

Dunking i blokka hver kveld, natt og morgen. Umulig å finne kilden, hva kan jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en stille og lydisolert blokk, men ting som skruing med borr i veggen hører man naturligvis. 
Omtrent hver kveld til langt utpå natta(23-03), og på'n igjen tidlig på morgenen (5-7 tiden) så er det en dunkelyd som høres ut som noen som bruker sånn som presser nylagt asfalt flat, bare i slowmotion. Eller en sykt høy vaskemaskin i slowmotion. Dunk dunk dunk dunk, ca 4 dunk i sekundet. I timesvis. 

Dette har jeg hørt jevnlig i omtrent et år, før bare noen dager på rad med noen måneders mellomrom, men de siste månedene har det blitt nesten hver natt. Så er det stille et par uker, så er det på'n igjen med hver natt i flere uker. 

Jeg har prøvd å gå rundt i oppgangene å høre, men det går ikke an å spore kilden, verken etasje eller leilighet. 
Vi har ikke noe styre i blokka da det er kommunal blokk. 

Hva kan jeg gjøre? Har prøvd å henge opp lapp ved postkassene om at den som dunker på nattetid må være stille etter borettslagets regler, men lappen forsvant etter en dag.  

Det er ikke en vaskemaskin eller lignende, det er noen som trykker noe kan det høres ut som, jeg mistenker faktisk ulovlig aktivitet siden det kun foregår på nattetid og kveldstid. Helt stille på dagen. 

Jeg tror ikke kommunen kan gjøre stort heller, siden de heller ikke kan komme på inspeksjon på natta, eller lytte seg frem til hvor det kommer fra. Jeg tenker det samme om politiet..... Så hva søren kan jeg gjøre for å få slutt på denne dunkinga?! Det begynner å bli altfor mange netter uten søvn, og altfor mange morgenen med hodepine nå! 

Anonymkode: 50049...db4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bor i et borettslag og de må ta seg av dette, må jo være andre som hører dette også? Snakk med styret 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MammaFiera skrev:

Du bor i et borettslag og de må ta seg av dette, må jo være andre som hører dette også? Snakk med styret 👍

Det er som sagt ikke noe styre her. Kommunal blokk uten styre :(
Jeg har ingen kontakt med andre naboer så føler ikke jeg kan gå å banke på å spørre om flere er plaget heller, men det er garantert mange andre som hører dette ja! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er kommunal eier så skal det ikke være struktur og orden? 

Anonymkode: 4a916...a7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at det ikke er puling? Jeg pleide å bo under en skuespiller, og enkelte netter hadde de sex i rommet over mitt i timesvis. Eksen min mistet all selvtillit, stakkars. 😂

Men det kan jo være det, og så er de kanskje ikke klar over at lyden forplanter seg sånn. (Pun intended) 

Anonymkode: 363a1...652

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ventilasjonsanlegget? Noen ganger hører man ikke byggets alle lyder før alle de menneskeskapte er stille.

Anonymkode: 2cf7c...790

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på at det ikke er puling? Jeg pleide å bo under en skuespiller, og enkelte netter hadde de sex i rommet over mitt i timesvis. Eksen min mistet all selvtillit, stakkars. 😂

Men det kan jo være det, og så er de kanskje ikke klar over at lyden forplanter seg sånn. (Pun intended) 

Anonymkode: 363a1...652

Nei tro meg det er ikke puling. Det er en maskin av noe slag som står med jevn dunking i timesvis. Ikke sex-dunking, men noe stål/jern dunking maskineri som en presse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ventilasjonsanlegget? Noen ganger hører man ikke byggets alle lyder før alle de menneskeskapte er stille.

Anonymkode: 2cf7c...790

Nei....  

Nok en natt og morgen uten søvn! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Dette hørtes jo helt forferdelig ut:ohmy: jeg tror jeg ville gått hardt til verks.. hengt opp lapp igjen og gått fra dør til dør(vertfall så du får snakket med noen av de leilighetene du tror kan høre det samme!). Ville også ansvarliggjort kommunen! Hvis de ikke har styre så må de få ordnet det på annet vis.. en blokk må jo ha noe form for strying/ansvarlig..  Finnes det noe utstyr/ "personell" som kan på noe vis måle hvor dette kommer fra?:klo: som kan evt måle lydbølger/vibrasjon o.l og søke frem kilden?

Anonymkode: a8e6a...d8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det ikke er vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen til de over/under eller på siden? Det dunker hardt i min leilighet når nabo har på sin, men det høres ikke i oppgangen. Men slike maskiner har ikke den jevne lyden du beskriver, men går vel mer i intervaller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er sikker på at det ikke er vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen til de over/under eller på siden? Det dunker hardt i min leilighet når nabo har på sin, men det høres ikke i oppgangen. Men slike maskiner har ikke den jevne lyden du beskriver, men går vel mer i intervaller 

Ja helt sikker på at det ikke er vaskemaskin eller tørketrommel eller lignende...  Den har jevn rytme hele veien, og man ville uansett ikke hørt noens vaskemaskin her da blokka er lydisolert , så dette er noe som går "i betongen" på en måte. Holder på alt fra 1-6 timer, for så å stoppe alt fra 30min til 1,5 time og starte igjen med samme jevne rytme, og er aldri på dagtid , kun nattetid og tidlig morgen, noen ganger hver natt, noen ganger ingenting på en ukes tid eller to, før det blir nesten hver natt i noen uker igjen,  :( Ahhh blir gæren..  Skulle tro noen hadde trykkeri maskin her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe utstyr/ "personell" som kan på noe vis måle hvor dette kommer fra?:klo: som kan evt måle lydbølger/vibrasjon o.l og søke frem kilden?

Skulle ønske det fantes noe sånt.... Men siden det skjer bare på kveldtid, natt og grytidlig morgen så er vel ingen sånne på jobb heller, og det er så typisk å sette i gang en sånn inspeksjon med profesjonelle og få de til å komme på natta, og akuratt den natta er det opphold i lyden. *facepalm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja helt sikker på at det ikke er vaskemaskin eller tørketrommel eller lignende...  Den har jevn rytme hele veien, og man ville uansett ikke hørt noens vaskemaskin her da blokka er lydisolert , så dette er noe som går "i betongen" på en måte. Holder på alt fra 1-6 timer, for så å stoppe alt fra 30min til 1,5 time og starte igjen med samme jevne rytme, og er aldri på dagtid , kun nattetid og tidlig morgen, noen ganger hver natt, noen ganger ingenting på en ukes tid eller to, før det blir nesten hver natt i noen uker igjen,  :( Ahhh blir gæren..  Skulle tro noen hadde trykkeri maskin her! 

Dersom du mistenker noe kriminelt kan du ringe politiet på deres tipstelefon. 

Anonymkode: 30e0a...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp en lapp igjen. 

Ta kontakt med kommunen. 

Inviter noen gode venner over, og få dem til å bli med deg rundt for å banke på hos naboene slik at dere får sjekket ut hvor lyden kommer fra. Det er kanskje lettere å gjøre det når man ikke er alene?

Anonymkode: e3726...ab1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekka at det ikke er et trykkeri i nabobygget da? Evt at en eller annen har et lite hjemmetrykkeri i leiligheta si? Google navnet på alle naboene dine og se om du får noen treff opp mot grafisk bransje. Fortsett med naboblokka, slik lyd kan forplante seg langt.

Anonymkode: ae8c6...ccc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som sagt ikke noe styre her. Kommunal blokk uten styre :(
Jeg har ingen kontakt med andre naboer så føler ikke jeg kan gå å banke på å spørre om flere er plaget heller, men det er garantert mange andre som hører dette ja! 

Da kontakter du den kommunen som leier ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om noen har enten montert en ulovlig vifte ett sted eller bruker en form for støy maskin. 

I blokka hvor jeg bor er det enkelte som har montert kjøkkenvifter på ventilasjonsrør i vegg ulovlig og dette høres godt når de brukes og det virker som om noen av de står på døgnet rundt for å ventilere. 

Anonymkode: a8878...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på temperaturen ute, om det har noen sammenheng kan det være sentralvarme i blokka som kobler seg inn og ut. 

Jeg ville ringt kommunen, denne blokka har garantert en driftsbetjent som har kontroll på rømningsveier, ventilasjon, hovedstrøm og annet, og han kan kanskje finne ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...