Gå til innhold

Innafor å gi beskjed til naboen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger er det vanskelig å vite hvor godt innsyn man har fra noen andres vindu. Kanskje hun ikke vet om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, yeans skrev:

Er ikke du politi liksom? Da burde jo du vite at slik blotting er grunnlag for anmeldelse.

Nei jeg er ikke politi. Hadde det vært meg som var ts så hadde jeg blåst i det og nytt utsikten.... men dersom det er til sjenanse for barn så er det kanskje best å si ifra. Jeg syns det er helt greit å tusle rundt naken, men da med gardinene for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hennes hjem og hun skal da få kunne gå kledd som hun vil. Anonymkode: 574f5...65a

Hun kan gå kledd som hun vil og det er oppfunnet noe som heter gardiner. Bruk dem.

Anonymkode: 78d30...4d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dukker opp mange menn som står og glor inn vinduet hennes så kanskje hun reagerer noe. 

Anonymkode: f1821...888

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet. Det er ikke ulovlig å gå naken i sitt eget hjem.  Dere kan skrive så mange lapper dere vil, men det er opp til vedkommende å følge rådene. Kan hende hun rett og slett driter i at andre mennesker ser henne. Skriv en lapp der dere skriver at det er helt greit for dere at hun er der naken, men at det finnes mennesker som ikke takler dette like fint som enkelte andre.  Tror jeg hadde fått en dårlig bismak om jeg fikk vite at mine naboer mislikte min kropp så mye at de klager på den.   Dere har egentlig ingenting med hva andre gjør innenfor sine vegger, og det å stirre inn i andres hjem er også litt diskutabelt. For alt dere vet så har dere naboer som også synes dere har en rar livsstil. Forskjellen er at a) de bruker det som underholdning. b) de driter rett og slett i det. 

Hadde en typ "the ugly naked guy" (ref. Friends) i nabolaget der jeg bodde før. Vi kunne se rett hjem og av og til fikk vi se mer enn vi betalte husleie for.  Men vi hadde ingenting med hva han gjorde innenfor sine 4 vegger. Å stirre inn til vinduet hans var frivillig, og dermed kunne vi heller ikke klage på det vi så. 

Skjønner at dere mener at naboen deres burde ta hensyn til sine naboer.  Men tar dere hensyn til at dette er hennes levemåte å være på? 

Anonymkode: 92708...a75

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, yeans skrev:

Det er faktisk ikke lov å blotte seg selv slik. Selv innenfor egne vinduer der alle kan se rett inn. 

Jeg hadde kontakta politiet hadde jeg vært deg ts.

https://www.pd.no/lokale-nyheter/nye-tips-om-blotting/s/1-89-5532186

Det virker ikke som om du har lest saken du selv referer til. Der sier politiet at det har betydning om han bare har vært naken i eget hjem eller om han har blottet seg for unge jenter som går forbi.

Vet du hva blotting er? Blotting innebærer to deler: i) man oppnår seksuell opphisselse ved å eksponere sin seksualitet for andre og ii) de man utsetter dette for er ikke forbredt på dette og kan ikke forvente dette (Se blotting på f.eks. Wikipedia). Blotting er ikke det samme som nakeneksibisjonisme eller det å mangle sjenanse.

Anonymkode: cb867...13d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Coolaid said:

Nei jeg er ikke politi. Hadde det vært meg som var ts så hadde jeg blåst i det og nytt utsikten.... men dersom det er til sjenanse for barn så er det kanskje best å si ifra. Jeg syns det er helt greit å tusle rundt naken, men da med gardinene for.

At toppløse damer skal være til sjenanse for barn er en av de merkeligste argumenter jeg møter. Er problemet at de minste barn skal begynne å tenke på mat? For menn kan pupper bety sex. For barn betyr det mat eller ingenting.

Anonymkode: 574f5...65a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som om du har lest saken du selv referer til. Der sier politiet at det har betydning om han bare har vært naken i eget hjem eller om han har blottet seg for unge jenter som går forbi.

Vet du hva blotting er? Blotting innebærer to deler: i) man oppnår seksuell opphisselse ved å eksponere sin seksualitet for andre og ii) de man utsetter dette for er ikke forbredt på dette og kan ikke forvente dette (Se blotting på f.eks. Wikipedia). Blotting er ikke det samme som nakeneksibisjonisme eller det å mangle sjenanse.

Anonymkode: cb867...13d

Jeg veit om flere tilfeller som har vært i media hvor beboer har stilt seg opp rett foran vinduet og vist frem alt. Til og med noen som hadde sex foran vinduet. Å vise seg frem naken når man vet at andre ser, det er blotting. Man skal være rimelig blond om man tror at ingen ser noe som helst i vinduer uten gardiner og persienner.

Jeg har forsøkt å finne disse sakene i nyhetssider men noen av dem ligger ca 5 til 10 år bak i tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt innafor! Gjør det :) Hadde jeg gjort også! 
Det skal ikke være sånn at andre må trekke for SINE gardiner for å unngå upassende blotting, da får den som absolutt skal lese avisen naken trekke for sine gardiner eller ta på seg en trøye! 

Anonymkode: 35a5c...21f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, yeans said:

Jeg veit om flere tilfeller som har vært i media hvor beboer har stilt seg opp rett foran vinduet og vist frem alt. Til og med noen som hadde sex foran vinduet. Å vise seg frem naken når man vet at andre ser, det er blotting. Man skal være rimelig blond om man tror at ingen ser noe som helst i vinduer uten gardiner og persienner.

Jeg har forsøkt å finne disse sakene i nyhetssider men noen av dem ligger ca 5 til 10 år bak i tid. 

Selvfølgelig finnes det folk som har stelt seg opp foran vinduet for å vise frem alt. Da er det "uanstendig adferd" og rammes av straffeloven. Det betyr ikke at det er blotting. Taper du et veddemål og løper naken gjennom byen er det uanstendig adferd og straffbart men ikke blotting med mindre du blir kåt av det.

Som politiet sier har det betydning om man gjør det for å vise seg frem/provosere eller om man ganske enkelt er naken i eget hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme du da, neste gang hun står der toppløs- så river du av deg klærne. Kanskje hun tar hintet når hun ser deg?

Evt lukk persiennene dine. Gjerne demonstrativt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har naboer på alle kanter, når vi sitter i stuen og ser ut vinduet, ser vi i realiteten bare inn til naboene.

Nå har det flytta inn ei studine i det huset vi ser rett på når vi sitter i sofaen. Hun vandrer toppløs rundt hos seg selv, og det må hun få lov til. MEN, hun står fryktelig lenge i vinduet og viser seg frem. Typ står og bla i avisen som ligger på pulten som står ved vinduet. Min datter som er på samme alder syntes det er tullete at naboen står slik og flasher. Jeg kjenner jeg irriterer meg litt også, for dette har vi ikke oppsøkt, men blir påtvunget.

Er det innafor å putte en lapp i postkassen hennes og be henne enten kle på seg eller trekke for gardinene når hun skal stå slik i vinduet?

Anonymkode: 76257...38c

Still deg opp i åpent vindu med mobilen. Signaliser at du tenker å ta bilde av henne. Reagerer hun ikke, så knips. Få utskrift av bildet, og legg det i postkassen hennes. Reagerer hun før du får skrevet ut bildet, så kom tilbake i tråden og fortelle hva som skjer. Du kan selvfølgelig også skaffe deg telefonnummeret hennes og dele bildet med henne og be om lov til å dele bildet videre. Men jeg tror du vil få en reaksjon lenge før du får tatt noe bilde. 

Vær obs på at du kan havne på #Metoo 

Anonymkode: ed9ee...5b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Still deg opp i åpent vindu med mobilen. Signaliser at du tenker å ta bilde av henne. Reagerer hun ikke, så knips. Få utskrift av bildet, og legg det i postkassen hennes. Reagerer hun før du får skrevet ut bildet, så kom tilbake i tråden og fortelle hva som skjer. Du kan selvfølgelig også skaffe deg telefonnummeret hennes og dele bildet med henne og be om lov til å dele bildet videre. Men jeg tror du vil få en reaksjon lenge før du får tatt noe bilde. 

Dette er oppfordring til kriminell handling.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er oppfordring til kriminell handling.

Nei, det er det ikke når hun blir gjort oppmerksom på at det blir tatt bilde. Da har personen et valg. Det er heller ikke kriminelt å dele bilde med den personen som er på bildet og å dele videre når den avbildede samtykker til deling. Men å dele uten samtykke med andre enn avbildede er ikke lovbrudd. 

Les på datatilsynets sider så ser du. Å være stødig i lovgivningen før man uttaler seg er ofte en fordel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke når hun blir gjort oppmerksom på at det blir tatt bilde. Da har personen et valg. Det er heller ikke kriminelt å dele bilde med den personen som er på bildet og å dele videre når den avbildede samtykker til deling. Men å dele uten samtykke med andre enn avbildede er ikke lovbrudd. 

Les på datatilsynets sider så ser du. Å være stødig i lovgivningen før man uttaler seg er ofte en fordel.

Selvfølgelig har du rett i at det er lov hvis man har samtykke men du kan ikke oppnå et lovlig samtykke på en måten du beskriver her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det der er trakassering. Det er som franskmennene som trekker frem kamera på stranda når det kommer kvinner i burkini. De hevder at det er offentlig sted og at kvinnene ber om det. Hensikten er selvfølgelig å trakassere kvinnene slik at de enten går eller kler seg i hendhold til den moten som for øyeblikket er rådende blant vanlig franskmenn.

Anonymkode: ddf14...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg misliker at andre kan se inn til meg og misliker å se inn til andre uansett hva de har på seg, så var jeg ts, hadde jeg hengt opp en gardin, persienne, klistret på folie etc. slik at jeg fikk inn lys men ikke naboers pupper.

Anonymkode: 887ed...8da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok klar over at folk kan se henne toppløs om de ser inn vinduet, men hun regner vel med ingen syns det er interessant nok til å se inn. Syns det virker som hun er avslappet i eget hjem, og syns ikke du skal si noe. Om det plager deg så kan jo du la vær å se inn til henne eller trekke for vinduene hjemme hos deg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herre Gud er du helt lam i hodet? Jeg er nærmere 50, det er studenter og hun er ung. Hva gjorde jeg galt i HI?

Ikke er jeg så veldig prippen heller, vaser gjerne rundt uten klær mellom bad og soverom. Men jeg står ikke i vinduet og vifter med puppene. Og vi her i huset er nok ikke de eneste som reagerer. Det er faktisk ikke pirrende bare irriterende. Hun må være fullstendig klar over at det er minst 20 boenheter som kan se rett inn vinduet hennes. Noen av oss bor slik til at vi faktisk ikke har valg om ikke vi trekker for gardinene. Og det er mørkt nok her.

Anonymkode: 76257...38c

Problemet ditt, Ts er dette: det er ikke ulovlig å være naken i eget hjem. Men det ER og bør være ulovlig å drive å se inn til andre og følge med. 

Scenario: du legger lapp i postkassen. Hun anmelder gammel gris for titting. Du får støyten.

Reell løsning: 

1. Heng opp gardiner

2. Lær barna dine at pupper på damer er like ok nakne som pupper på menn og lite lite en seksuell akt. Dette er ikke 1700-tallet. 

Anonymkode: 3d56a...bc9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig rart at man skal bli så affisert av puppene til naboen at det blir et problem?  Hvor stor del av synsfeltet er det liksom? Jeg kan forstå det når det er snakk om plagsom lukt og plagsom lyd men i dette tilfelle er det da bare å se en annen vei. Man venner seg da også til slikt med mindre man går inn for å irritere seg. Man hadde mange forestillinger om hvor distraherende og moralsk nedbrytende det ville være når menn ønsket å kunne få være toppløse på offentlige strender. Den samme diskusjonen kom når bikinien var på vei inn for kvinner og noen tiår senere når kvinnene ville være toppløse. Man fikk ikke store flokker av menn som satt å glante på toppløse damer på strendene. Det florerte ikke av umoral på strendene eller smågutter som fikk seksuelle fantasier av puppene mange år før de kom i puberteten. Det gikk faktisk ganske kort tid før det var akseptert. Det burde ikke være noe vanskeligere å akseptere sine naboer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...