Gå til innhold

Folk som hele tiden gjør noe.. hvordan orker de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en del folk som konstant må gjøre noe, de klarer ikke sitte stille og slappe av med en film i sofaen f.eks. Hvordan orker folk? Han ene jeg kjenner er nesten bortreist hver helg. Enten er han på hytta, eller så er han og besøker en kompis i Europa, eller bryllup, fjelltur etc. Vet at noen er naturlig mer rastløse enn andre, han syns f.eks min helg nå er dritkjedelig, mens jeg syns det er herlig å slappe av hjemme. 

En eller annen gang må man vel bare føle seg sliten og få behov for å ta det med ro? 

Anonymkode: f0bdd...7b3

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare svare for meg selv;

De dagene jeg gjør lite så sover jeg dårlig, og har påfølgende dårli energinivå dagen etter. Når jeg gjør mye og holder meg opptatt, så sover jeg som en tenåring. 

Jeg blir også irritert å lett antennelig når jeg har gjort lite, men er stabilt godt humør når jeg gjør mye. 

Jeg må holde meg opptatt fra jeg står opp til jeg går og legger meg,ellers blir jeg et vandrende, rastløst uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte en del å gjøre, og kan jobbe sinnsyke mengder i perioder. Men jeg har et veldig behov for dager uten planer, og jeg hadde aldri i livet orket å stå i kø til en eller annen hytte hver fredag, eller vært på noe hver helg. Jeg har venninner som aldri gjør "ingenting" og trives med det, men for meg virker det som et mareritt.

Vi er vel bare forskjellige :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å sitte å se film på film en helg. Jeg må være ute minst 3-4 timer hver dag, da jeg kun sitter inne på arbeidsplassen og kontor er veldig lite aktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt begge deler. Jeg vil gjerne gjøre NOE i løpet av en dag, men jeg liker best å styre på alene. Gå på trening, gå en tur ut, lage mat, tegne, osv psv. Ellers føler jeg meg innestengt og isolert, og så blir jeg deppa og sur.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det ikke jeg heller. Jeg har en jobb der jeg er aktiv og enten stående eller fysisk arbeidsom med tunge løft og "trening" hele tiden, så når jeg kommer hjem så er det sofaen resten av kvelden! En kveld i blant kan jeg gå på standup eller bar med en venninde, men i helgene er jeg også mest hjemme i sofaen og tester ut nye matretter som jeg koser meg med til noe hygge-tv. 
Mennesker som hele tiden skal finne på noe blir jeg mentalt sliten av!

Anonymkode: cba26...944

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
12 minutter siden, Libertas skrev:

Kan bare svare for meg selv;

De dagene jeg gjør lite så sover jeg dårlig, og har påfølgende dårli energinivå dagen etter. Når jeg gjør mye og holder meg opptatt, så sover jeg som en tenåring. 

Jeg blir også irritert å lett antennelig når jeg har gjort lite, men er stabilt godt humør når jeg gjør mye. 

Jeg må holde meg opptatt fra jeg står opp til jeg går og legger meg,ellers blir jeg et vandrende, rastløst uvær.

Det finnes diagnoser for sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Åh? Aldri følt behovet for å finne no diagnose 😋 Kan si jeg fungerer utmerket, og trives veldig godt med å holde meg opptatt og produserer ting 😉

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
6 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

,an har ikke automatisk adhd og lignende selvom man er aktiv. Vi er alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, førstedamen skrev:

,an har ikke automatisk adhd og lignende selvom man er aktiv. Vi er alle forskjellige.

Litt morsomt også at alt skal ha diagnose om man ikke er som A4 gjengen 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
20 minutter siden, Libertas skrev:

Litt morsomt også at alt skal ha diagnose om man ikke er som A4 gjengen 😂

Det er morsomt helt til du faktisk blir diagnoser med noe du ikke har. Det har skjedd meg, det var 0 Morro 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Eun skrev:

Jeg er litt begge deler. Jeg vil gjerne gjøre NOE i løpet av en dag, men jeg liker best å styre på alene. Gå på trening, gå en tur ut, lage mat, tegne, osv psv. Ellers føler jeg meg innestengt og isolert, og så blir jeg deppa og sur.

Samme her! Jeg gjør stort sett NOE hver dag, men orker ikke det der kjøret som mange jeg kjenner driver med. Som i dag har jeg vært på trening og handlet litt småting, ryddet og puslet i leiligheten. Sjelden jeg sitter inne en hel dag uten å gjøre noe som helst, men det kan være fint det også. 

Folk har tydeligvis veldig forskjellig energinivå. Men jeg tenker på de som konstant må gjøre noe fra dag til kveld, blir de aldri slitne? Utbrente? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint gjøre mye noen dager, men alt med måte. Koser meg som oftest i mitt eget selskap, har hobbyer, leser, skravler i telefonen, lager mat fra bunnen. Det er så sært, for de dagene jeg gjør veldig mye, føler jeg meg nesten manisk. Da vil jeg gjerne gjøre alt på en dag, absolutt alt, og det vet jeg er umulig, så da gir jeg litt opp på en måte og sier meg fornøyd med det jeg har fått gjort. Selv om jeg sier til meg selv at døgnet har for få timer for sånne som meg. Sukk. Men sånn er det noen ganger. Jeg vil jeg vil, men får det ikke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, førstedamen skrev:

Det er morsomt helt til du faktisk blir diagnoser med noe du ikke har. Det har skjedd meg, det var 0 Morro 😣

Når det kommer til slengbemerkninger fra andre mennesker synes jeg det er litt morsomt, derimot er det helsepersonell som skriver i journalen din at det er diagnosen så forstår jeg godt at det er kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at man får mer energi av å holde seg i aktivitet, og at det derfor blir en selvforsterkende greie.

Anonymkode: b3cc2...fd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det typisk ekstroverter å være i aktivitet og farte rundt hele tiden.
Selv er jeg introvert, men hvis jeg ikke gjør noe spesielt så føler jeg at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste, ved å kaste bort tid som kan brukes til å forbedre livet mitt på en eller annen måte.
Mens jeg var deprimert fant jeg forøvrig ut at den beste måten for meg å bekjempe tristhet og angst var ved å dra ut og gjøre ett eller annet, hva som helst.

Anonymkode: 1bcbc...73a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En rolig, ekstrovert her! Jeg kjeder meg hvis jeg slapper av hele dagen. Blir rastløst. Jeg liker å være produktiv, liker ikke å kaste bort tiden på ingenting. De tidene jeg slapper av er når jeg er veldig sliten.

Anonymkode: 18eab...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en del folk som konstant må gjøre noe, de klarer ikke sitte stille og slappe av med en film i sofaen f.eks. Hvordan orker folk? Han ene jeg kjenner er nesten bortreist hver helg. Enten er han på hytta, eller så er han og besøker en kompis i Europa, eller bryllup, fjelltur etc. Vet at noen er naturlig mer rastløse enn andre, han syns f.eks min helg nå er dritkjedelig, mens jeg syns det er herlig å slappe av hjemme. 

En eller annen gang må man vel bare føle seg sliten og få behov for å ta det med ro? 

Jeg er vel som deg. Etter en dag på jobben, eller når helgen kommer, så foretrekker jeg å gå hjem, spise middag og slappe av. Hadde jeg hatt hytte hadde jeg nok dratt dit i blant om helgene, men da med samme intensjon - gjøre minst mulig/slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapper av med trening og sosialt samvær - det gir meg energi. Det samme gjelder matlaging og baking som er en stor hobby for meg. Og om jeg er ferdig med jobb, trening, matlaging og besøk, er det alltid noen små prosjekter i huset som venter. 

Jeg trur forskjellen er hvordan man definerer avslapping. Mange ser utelukkende på dette som "rett ut på sofaen med TVen på". Noe som gir meg utrolig lite. 

Har jeg hatt en travel dag på jobb, eller passet tantebarna noen timer, er jeg selvfølgelig utslitt. Men jeg slapper utmerket godt av med å brette klær, bake boller eller snakke med en venninne på telefon en times tid. 

Anonymkode: d75a2...f70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...