AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #1 Skrevet 14. november 2017 12 - 13 åringer selger dop. Alt er dokumentert av NRK. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt Anonymkode: cb8b6...822 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 Tøyen kommer nok aldri på rett spor, dessverre så vil nok dette også spre seg. Anonymkode: 0cfc6...2a4 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 Jeg bodde på Tøyen en stund, er ikke overrasket i det hele tatt. Anonymkode: 12f6c...287 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #4 Skrevet 15. november 2017 Dette er godt kjent til alle som bor eller har nylig bodd i Oslo og alle som er ofte innom byen. En trist utvikling i flere områder i hovedstaden. Jeg skjønner ikke at i Norge foretrekkes det brannslukking framfor forebygging at brann i det hele tatt oppstår. Det er et gjennomgående fenomen jeg har lagt merke til på flere områder - forebygging og prevensjon er mindre populært, man venter til at det er behov å slukke brannen og fikse skadene. Anonymkode: 0a483...d90 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #5 Skrevet 15. november 2017 Tja, kommunen har seg selv å takke. Tøyen og Gamle oslo har vært flott bydel det, og er det fortsatt, men så lover politikerne og kommunen bedring i det såkalte "Tøyenløftet" og i teorien lover de boliger for studenter og barnefamilier, men i realiteten så er det flyktninger, kriminelle og psykisk syke som får de boligene mens studenter og barnefamilier blir kastet ut. Da er det sånn at når miljøet ikke er mer blandet så vil området også bli dritt. På skolene på Tøyen så blir hvite mobbet og utstøtt og lærerne tar ikke tak i det. På Hersleb skole er det kun 10% etnisk norske og selv om de eldre mennene på grønnsaksbutikkene er inkluderende så er det den yngre garde som dominerer og deres holdning er ikke akuratt positiv og bra dessverre. Det finnes et fåtall ungdoms og miljøtilbud og burde fantes mange mange flere + mer ressurser inn i skoleverket. Oslo kommune har alltid vært sånn, driter i de svakeste og nødne partene av samfunnet selv om de lover annet. Skammelig Anonymkode: 3d749...594 6
Gjest chisandra Skrevet 15. november 2017 #6 Skrevet 15. november 2017 Ordføreren i Oslo fremsto som hun ikke hadde peiling i det hele tatt på hva som var gjort, og hvordan det har gått med det 141(!!) millionene som har blitt tildelt bydelen. Sprøtt å se både henne og hun som ledet denne fornyingen - helt fjerne i forhold til hva som egentlig trengs. Tror de må ha sittet rundt på noen kontorer og funnet ut hvordan verdien på boliger der kan øke, mens de som trengte det aller mest ikke merket en dritt.
ElinX0Xpoliti Skrevet 15. november 2017 #7 Skrevet 15. november 2017 Litt sent nå å gjøre et halv hjertet forsøk å rette på situasjonen, disse personer i makt vet ikke hva de gjør og ser ikke problemet daglig. De lever i sin egen boble og håper på at dette blir borte av seg selv. 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #8 Skrevet 15. november 2017 Hvor er foreldrene?! Det skyldes på trangboddhet og fattigdom. Faktisk er det sånn at hvis man har lite inntekt, dårlig plass og ikke istand til å følge opp egne barn så burde man ikke få 4-7 barn. Og det gjelder alle, uansett bakgrunn. Ingen pålegger noen å få barn og folk må faktisk ta litt ansvar selv. Hadde jeg fått 9 barn så sier det seg selv at dette hadde blitt hardt økonomisk, oppfølging, begrenset med fotball/ski/basket. Det hadde ikke blitt iPhone og iPad på alle. Klær måtte handles billig og arves. Ferie hadde blitt så som så og ungene hadde generelt måtte klare seg selv. Om vi hadde 1 inntekt, lav utdanning, kona gikk hjemme og trygd var hovedinntektskilde. Å dytte ansvaret over på det offentlige å kreve at noe må bli gjort blir bare for dumt. Anonymkode: c7961...1ed 6
Gjest JakeGreen Skrevet 15. november 2017 #9 Skrevet 15. november 2017 13 åringer selger dop? Hvorfor kan de ikke ta på seg vanlige jobber? Jeg har hatt sommerjobb hver eneste sommer siden jeg var 13 år og frem til jeg var ferdig utdannet. Er det en ting jeg er lei av er det at det alltid skal være så synd på alle innvandrere og minoriteter i Norge. Dette er bare med på å redusere de til noe mindre enn oss andre og er etter min mening en form for diskriminering. Skal de integreres må denne retorikken ta slutt og her er venstresiden verst av alle. Det er faktisk ikke synd på innvandrere i Norge i egenskap av å være innvandrer i seg selv. De har vunnet i Lotto. Og har alle muligheter de kan ønske seg i et land med lav sosial mobilitet og en altfor god velferdsstat. Det finnes faktisk innvandrere som er villige til å både stå på og integrere seg. Hvorfor er det så vanskelig for mange andre? Er det fordi de ikke trenger å gjøre det? Eller er det andre årsaker?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #10 Skrevet 15. november 2017 5 minutter siden, JakeGreen skrev: 13 åringer selger dop? Hvorfor kan de ikke ta på seg vanlige jobber? Jeg har hatt sommerjobb hver eneste sommer siden jeg var 13 år og frem til jeg var ferdig utdannet. Er det en ting jeg er lei av er det at det alltid skal være så synd på alle innvandrere og minoriteter i Norge. Dette er bare med på å redusere de til noe mindre enn oss andre og er etter min mening en form for diskriminering. Skal de integreres må denne retorikken ta slutt og her er venstresiden verst av alle. Det er faktisk ikke synd på innvandrere i Norge i egenskap av å være innvandrer i seg selv. De har vunnet i Lotto. Og har alle muligheter de kan ønske seg i et land med lav sosial mobilitet og en altfor god velferdsstat. Det finnes faktisk innvandrere som er villige til å både stå på og integrere seg. Hvorfor er det så vanskelig for mange andre? Er det fordi de ikke trenger å gjøre det? Eller er det andre årsaker? Les første setn du skriver.. Er det mulig? Du vet at ting endrer seg? Har en på 20, han fikk jobb som 14 åring. I dag er det nesten ikke mulig å få jobb før du blir 18.... Har du lagt merke til at norske nordmenn fra Norge også klager? Selv om vi som er født her har vunnet i Lotto? Anonymkode: ce3a9...7ec 6
Gjest JakeGreen Skrevet 15. november 2017 #11 Skrevet 15. november 2017 Det skulle være høy sosial mobilitet, ikke lav. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lagt merke til at norske nordmenn fra Norge også klager? Selv om vi som er født her har vunnet i Lotto? Anonymkode: ce3a9...7ec Synes det er mye klaging fra både den ene og den andre. Vi lever tross alt i et land hvor folk forventer at staten eller arbeidsgiver skal ta seg av alt og gi deg alt, enten du er etnisk norsk eller innvandrer.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #12 Skrevet 16. november 2017 11 hours ago, JakeGreen said: 13 åringer selger dop? Hvorfor kan de ikke ta på seg vanlige jobber? Jeg har hatt sommerjobb hver eneste sommer siden jeg var 13 år og frem til jeg var ferdig utdannet. Er det en ting jeg er lei av er det at det alltid skal være så synd på alle innvandrere og minoriteter i Norge. Dette er bare med på å redusere de til noe mindre enn oss andre og er etter min mening en form for diskriminering. Skal de integreres må denne retorikken ta slutt og her er venstresiden verst av alle. Det er faktisk ikke synd på innvandrere i Norge i egenskap av å være innvandrer i seg selv. De har vunnet i Lotto. Og har alle muligheter de kan ønske seg i et land med lav sosial mobilitet og en altfor god velferdsstat. Det finnes faktisk innvandrere som er villige til å både stå på og integrere seg. Hvorfor er det så vanskelig for mange andre? Er det fordi de ikke trenger å gjøre det? Eller er det andre årsaker? Har du bodd på fjellet de siste 20 årene? Ting har forandret seg Å bo i Norge er ikke = fantastisk liv. Vi har norske menn som voldtar barna sine, og det er da ikke fantastisk for disse barna og vokse opp og leve i Norge. På samme måte er det mennesker som vokser opp i fattigdom og da har anledning til å skaffe seg enkle penger. Noe som er ofte en grunn til at mennesker tyr til kriminalitet i det hele tatt. Forskning viser at fattigsom og ufør går i arv, dette er mye fordi syke og fattige foreldre ikke kan gi barna deres like gode muligheter som rikere og friskere foreldre Men jeg tror egentlig at allerede her er det for avansert til at du forstår hva jeg mener. At mennesker er ulike, preget av ulik oppvekstmiljø, gener, traumer, sykdommer osv er for deg fjernt. Dersom alle bare prøver, så lykkes alle. Det er det fantasilandet du lever i, og jeg tror ikke du har den intellektuelle kapasiteten til å forstå hvordan og hvorfor du tar feil Anonymkode: 345d2...268 4
Gjest making.a.mess Skrevet 16. november 2017 #13 Skrevet 16. november 2017 11 timer siden, JakeGreen skrev: 13 åringer selger dop? Hvorfor kan de ikke ta på seg vanlige jobber? Jeg har hatt sommerjobb hver eneste sommer siden jeg var 13 år og frem til jeg var ferdig utdannet. Er det en ting jeg er lei av er det at det alltid skal være så synd på alle innvandrere og minoriteter i Norge. Dette er bare med på å redusere de til noe mindre enn oss andre og er etter min mening en form for diskriminering. Skal de integreres må denne retorikken ta slutt og her er venstresiden verst av alle. Det er faktisk ikke synd på innvandrere i Norge i egenskap av å være innvandrer i seg selv. De har vunnet i Lotto. Og har alle muligheter de kan ønske seg i et land med lav sosial mobilitet og en altfor god velferdsstat. Det finnes faktisk innvandrere som er villige til å både stå på og integrere seg. Hvorfor er det så vanskelig for mange andre? Er det fordi de ikke trenger å gjøre det? Eller er det andre årsaker? Det skal nevnes at sommerjobb for 13 åringer er få og dårlig betalt. Å selge dop er bra betalt og man trenger ikke gjøre annet enn å ha mange bekjente med lav moral...
Druid Skrevet 16. november 2017 #14 Skrevet 16. november 2017 Okay, etter å sett denne , har jeg to observasjoner : Kan vi være så snill og slutte sette gode formål opp mot hverandre på denne måten? Tøyenløftet var først og fremst ett byutviklingsløft der man skulle gjøre en satsning på bymiljøet, så man hindret de økonomiske utviklingen som fører til ghettofisering. Og den delen så ut til å ha en positiv utvikling. Det er ikke den endelige løsningen på problemene : kunst på veggene setter ikke brød på bordet for de på andre siden, men det er heller ikke meningen. Såg man bildene fra de kommunale leilighetene som ble filmet, var det helt klart at det var på tide, og det fortalte også at Oslo kommune som hushai virkelig trenger å bli satt på plass. Kan vi være så snill å lære snart? Når men ser denne filmen , fremstår det nesten som dette er noe nytt. Jeg måtte smile når han ungdomslederen var så sjokkert over at 13 åringer solgte dop; jeg mener den utviklingen begynte allerede på 80-tallet, sent 90 tallet. Det er vel kun 5 år siden vi hadde den siste bølgen i Bergen. Knivstikking ? vinningsforbrytelser ? gjengvold? Vi har hatt bobler av dette rundt større bomiljøer siden 50 tallet. Og, ja, jeg innser at vi får færre av dem og det er lengre mellom dem, men poenget er at det er ingen grunn til at de skal oppstå. Jeg er rimelig sikker at hvis vi ser på en demografiutviklingsmodell som tar høyde for alle faktorene som fører til dette, så er vi ikke bare i stand til å tydelig peke ut alle tidligere problemområder, vi kan forutsette og sette inn tiltak som hindrer at det oppstår. For selv om ting har blitt veldig mye bedre enn det noen sinne har vært, er det alltid synd at barneskolebarn ender opp med å være redd for å leve ute i nærområdet sitt. 4
Example Skrevet 16. november 2017 #15 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du bodd på fjellet de siste 20 årene? Ting har forandret seg Å bo i Norge er ikke = fantastisk liv. Vi har norske menn som voldtar barna sine, og det er da ikke fantastisk for disse barna og vokse opp og leve i Norge. På samme måte er det mennesker som vokser opp i fattigdom og da har anledning til å skaffe seg enkle penger. Noe som er ofte en grunn til at mennesker tyr til kriminalitet i det hele tatt. Forskning viser at fattigsom og ufør går i arv, dette er mye fordi syke og fattige foreldre ikke kan gi barna deres like gode muligheter som rikere og friskere foreldre Men jeg tror egentlig at allerede her er det for avansert til at du forstår hva jeg mener. At mennesker er ulike, preget av ulik oppvekstmiljø, gener, traumer, sykdommer osv er for deg fjernt. Dersom alle bare prøver, så lykkes alle. Det er det fantasilandet du lever i, og jeg tror ikke du har den intellektuelle kapasiteten til å forstå hvordan og hvorfor du tar feil Anonymkode: 345d2...268 Hva med å stille litt strengere krav? Fattigdom og arbeidsløshet betyr ikke at man skal regelrett drite i barnas oppdragelse. Det betyr i grunn at man har mer tid til det enn folk flest, og burde tross alt være opptatt med å gjøre en god jobb, slik at barna gjør det bedre enn dem selv. Problemet her er at muslimske familier er veldig opptatt av kontroll på jentene sine, mens guttene, fra svært ung alder ofte får gjøre som dem vil i noen år. Det er ingen unnskyldninger for dette. 1
Druid Skrevet 16. november 2017 #16 Skrevet 16. november 2017 22 minutter siden, Example skrev: Hva med å stille litt strengere krav? Fattigdom og arbeidsløshet betyr ikke at man skal regelrett drite i barnas oppdragelse. Det betyr i grunn at man har mer tid til det enn folk flest, og burde tross alt være opptatt med å gjøre en god jobb, slik at barna gjør det bedre enn dem selv. Problemet her er at muslimske familier er veldig opptatt av kontroll på jentene sine, mens guttene, fra svært ung alder ofte får gjøre som dem vil i noen år. Det er ingen unnskyldninger for dette. Fordi å stille strengere krav ikke virker. Vi vet dette. Fattigdom er kansje ikke så mye en årsak, som en markør. Samfunnet har ALLTID måttet takle dette, det triste er den politiske boblingen tilbake til "dette er foreldrenes ansvar", som gjør at vi mister ballene gang på gang på akkurat samme problemstilling. Ja, det er spesifikke issues knyttet til muslimer, eller rettere sagt folk som kommer fra muslimske områder. (Det har ikke så mye med islam å gjøre, mer at land som har sterk muslimsk kultur ofte mangler sterk statsforståelse). Men problemet er ikke i seg selv knyttet til islam. Skal man se noe positivt, kan man faktisk se på beskyttelsen jentene får her i forhold i tidligere utbrudd. Problemet er mer spisset enn vanlig. Og vi slapp barneprostitusjonen i denne saken. 2
Ak90 Skrevet 16. november 2017 #17 Skrevet 16. november 2017 (endret) Jeg mener at foreldrene må på banen. Jeg tror det er en viktig faktor. Særlig innvandrer barn har stor respekt for foreldre og andre voksene. Få de ut i gatene og få de til å åpne øynene! det må få konsekvenser dersom de voksene ikke møter på foreldremøter ol. Endret 16. november 2017 av Ak90
Example Skrevet 16. november 2017 #18 Skrevet 16. november 2017 5 minutter siden, Druid skrev: Fordi å stille strengere krav ikke virker. Vi vet dette. Fattigdom er kansje ikke så mye en årsak, som en markør. Samfunnet har ALLTID måttet takle dette, det triste er den politiske boblingen tilbake til "dette er foreldrenes ansvar", som gjør at vi mister ballene gang på gang på akkurat samme problemstilling. Ja, det er spesifikke issues knyttet til muslimer, eller rettere sagt folk som kommer fra muslimske områder. (Det har ikke så mye med islam å gjøre, mer at land som har sterk muslimsk kultur ofte mangler sterk statsforståelse). Men problemet er ikke i seg selv knyttet til islam. Skal man se noe positivt, kan man faktisk se på beskyttelsen jentene får her i forhold i tidligere utbrudd. Problemet er mer spisset enn vanlig. Og vi slapp barneprostitusjonen i denne saken. Vet vi at å stille krav til folk ikke virker? At foreldrene ikke kan holdes noe ansvarlige når deres 13 år gamle sønn selger dop, og kommer hjem til alle døgnets tider? Man kan godt snakke om tiltak som kan motvirke dette, men det er også viktig å ansvarliggjøre foreldrene. Foreldre må ta ansvar for barna sine. De trenger ikke mastergrad for å følge å barna sine med skolearbeidet, eller sette klare regler for når de skal være hjemme eller hvor de får lov til å oppholde seg og med hvem. Foreldrenes deltagelse har utrolig mye å si for barnas utvikling, spesielt i skolen, som bør være det viktigste for å holde barna utenfor problemer. 1
Djungelvrål Skrevet 16. november 2017 #19 Skrevet 16. november 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor er foreldrene?! Det skyldes på trangboddhet og fattigdom. Faktisk er det sånn at hvis man har lite inntekt, dårlig plass og ikke istand til å følge opp egne barn så burde man ikke få 4-7 barn. Og det gjelder alle, uansett bakgrunn. Ingen pålegger noen å få barn og folk må faktisk ta litt ansvar selv. Hadde jeg fått 9 barn så sier det seg selv at dette hadde blitt hardt økonomisk, oppfølging, begrenset med fotball/ski/basket. Det hadde ikke blitt iPhone og iPad på alle. Klær måtte handles billig og arves. Ferie hadde blitt så som så og ungene hadde generelt måtte klare seg selv. Om vi hadde 1 inntekt, lav utdanning, kona gikk hjemme og trygd var hovedinntektskilde. Å dytte ansvaret over på det offentlige å kreve at noe må bli gjort blir bare for dumt. Anonymkode: c7961...1ed Det er helt uaktuelt for mange innvandrerkvinner å jobbe, istedet blir de hjemme og får mange barn mens de lever på trygd. Det er vel greit betalt siden de bevisst velger å bare ha null-en hovedinntekt. (mannen er ofte heller ikke i jobb) Ferie kan de nok glemme, elektronisk utstyr likeså og å betale 2-3000 kr for årskontigent på fotballklubb for 7 unger er jo selvfølgelig uaktuelt. Hvorfor innvandrere velger å leve slik vet man ikke, de har all verdens muligheter og kan studere mens de går på trygd. Noen som har noen teorier om hvorfor disse menneskene ikke velger å jobbe og skape gode økonomisk forutsetninger for ungene sine? 1
Druid Skrevet 16. november 2017 #20 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, Example skrev: Vet vi at å stille krav til folk ikke virker? At foreldrene ikke kan holdes noe ansvarlige når deres 13 år gamle sønn selger dop, og kommer hjem til alle døgnets tider? Man kan godt snakke om tiltak som kan motvirke dette, men det er også viktig å ansvarliggjøre foreldrene. Foreldre må ta ansvar for barna sine. De trenger ikke mastergrad for å følge å barna sine med skolearbeidet, eller sette klare regler for når de skal være hjemme eller hvor de får lov til å oppholde seg og med hvem. Foreldrenes deltagelse har utrolig mye å si for barnas utvikling, spesielt i skolen, som bør være det viktigste for å holde barna utenfor problemer. Vi vet at det ikke virker fordi dette skjer gang på gang. Lillevolden hadde foreldre, ALLE på Blitz hadde foreldre, mange av dem var faktisk fra vestkanten. Trekk tilbake til Lamberseter når de var kjernen av terrorisering av Oslo. Flesteparten der var hardarbeidene familier med streng kustus, hvilket vi OGSÅ vet har konsekvenser. Trekk fram til 2010 og Bergen sentrum der foreldrene trodde sossebarna deres var lovlydige og alt var bra. Herregud trekk tilbake til bygda jeg vokste opp. Det var to kriminelle ungdommer i en gjeng (de hadde røyk, penger og tilgang til dop og alkohol, så de hadde alltid medhengere som ikke egentlig var problematiske) Prosentsatsen av befolkningen var den samme, alle demografiske faktorer var de samme; forskjellen mellom der og f.eks Loddefjord, som på dette tidspunktet hadde enorme problemer, var antall innbyggere hos oss, og hvor mange politikonstabler pr kriminell, (hvilket hos oss i praksis var 1 til 1.) Nei, man trenger ikke mastergrad for å følge opp barna sine, men faktum er at vi har ingen innskrenkning for å lage barn. Det eneste som kreves for å lage barn, er å vite hvilket hull pikken skal inn i. Og vi har begrenset lovhjemmel til å styre dette, og også etterpå hva foreldrene kan gjøre med barna. Okay, la oss gjøre dem ansvarlige. Hva har de reelt sett å tape ? Skam med at barna blir tatt fra dem? Sette foreldrene i fengsel? Bøtelegge dem? Mye av problemet i første omgang er at hverken foreldre eller barn har noen investering i samfunnet de er redd for å miste. Hvis du alt er arbeidsledig og skyller all din ulykke på samfunnet, hvorfor skal du bry deg om sønnen din raner gamle damer som henter trygda? Hvis guttungen er i godt humør , kansje han spanderer en halv en? Du har rett i at foreldre betyr mye for barna, men vi må innse at vi ser dette fra samfunnets ståsted, IKKE foreldrenes. Så skal vi tilfredstille VÅRE behov som samfunn, må vi ikke bare ha foreldrene fokusert på barna, vi må ha foreldrene investert på samfunnets side og det er ikke pr def gitt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå