Gå til innhold

"Bare vent til du begynner på universitetet"

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går også i Bergen :) TS

Anonymkode: 0e34f...20e

Da så! Jeg føler egentlig at det er passelig mengde arbeid, men problemet er jo å være strukturert. Jeg sliter med å stå opp om morgenen, men får det meste gjort likevel fordi jeg er effektiv.. gikk også på en vgs med veldig høye krav (vanlig å gå opp i karakter på eksamen), men har hørt om utrolig mange her som sliter også, hehe. 

Anonymkode: 1b9ef...697

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går også i Bergen :) TS

OG VENT.. du går første kull? Jeg leste i snitt 2 timer dagen max på exfac og exphil og fikk A i exphil og besto exfac. I forvaltningsrett leste jeg 3 timer dagen og fikk også A, men etter det ble det tøffere og MYE mer å gjøre. Leser nå 5-6 timer dagen og har bare fått C. 

Skrevet

OG VENT.. du går første kull? Jeg leste i snitt 2 timer dagen max på exfac og exphil og fikk A i exphil og besto exfac. I forvaltningsrett leste jeg 3 timer dagen og fikk også A, men etter det ble det tøffere og MYE mer å gjøre. Leser nå 5-6 timer dagen og har bare fått C. 

Ja. Er jo naturlig at det kreves mer jo lenger i studiet man kommer, tenker jeg. Har alltid tatt ting veldig lett, og gikk ut fra vgs med kun toppkarakterer, der et overtall var 6 (og så noen få femmere). Leste sjeldent så mye som to timer i exfac, men besto (det er vel strengt tatt ingen som stryker i exfac?). Besto breddetesten i exphil på fredag med tre feil, til tross for at jeg har utsatt og utsatt lesingen. På onsdag leste jeg liksom 140 sider :P Fikk også veldig gode tilbakemeldinger på seminaroppgavene mine (under veiledning). I exfac kommenterte seminarlederen "Til dels meget bra" på utkastet mitt som på langt nær var ferdig. 

Skrevet

Hva slags eksamen har dere egentlig i exphil og exfac i Bergen? Og trenger dere bare bestått i exfac? 

Her i Tromsø har vi en innleveringsoppgave + muntlig eksamen som grunnlag for vurdering i exphil, og i exfac har vi 5-timers skriftlig eksamen med karakter.

Anonymkode: ad106...802

Skrevet

VGS er litt annerledes lagt opp, fordi du har flere fag, og ofte må være til stede 8-4. Samtidig er pensum i de forskjellige fagene latterlig lite. Man har og bredere i terrassert blant de man går i klasse med. På universitetet har du jo valgt en retning, og går med folk som også har valgt den, så det er lettere å finne folk man har felles interesser med. Samtidig kommer det veldig an på studiene man har valgt. Jeg gikk realfag, og hadde stort sett flere øvinger hver uke, lange dager på lab, labrapporter, og semesteroppgaver. Oppå det kom forelesninger og lesing. Det var generelt veldig mye arbeid, og i motsetning til VGS, så fikk man mindre igjen for det der jeg gikk, fordi stort sett hele karakteren var basert på eksamen. Noen få emner hadde andre ting som gav poeng, men eksamen var uansett den dominerende faktor. 

Og så vil jeg og påstå at det på første studieår var en god del lettere enn hva det ble etterhvert 😛

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags eksamen har dere egentlig i exphil og exfac i Bergen? Og trenger dere bare bestått i exfac? 

Her i Tromsø har vi en innleveringsoppgave + muntlig eksamen som grunnlag for vurdering i exphil, og i exfac har vi 5-timers skriftlig eksamen med karakter.

Vi får ikke karakter i exfac, men må bestå. Exphil består av tre deler: en breddetest som vi må bestå, og så får vi karakter på seminaroppgave og tilleggsoppgave. 

Skrevet
På 10.11.2017 den 20.02, AnonymBruker skrev:

Har lagt merke til at når videregående-elever klager over arbeidsmengde og lignende, blir de ofte avfeid med at det blir så mye vanskeligere når man begynner å studere.

Jeg har nylig begynt å studere ved et universitet, og selv om det kanskje er for tidlig å si, opplever jeg ikke at det er særlig vanskeligere eller mer slitsomt enn videregående - heller tvert imot. Opplever at jeg har langt mer fritid som student og at jeg i langt større grad kan styre dagene mine selv (selvsagt ikke hver eneste dag, men svært mange - spesielt sammenlignet med vgs).

Ansvaret jeg har nå er imidlertid mye større - nå er det kun opptil meg selv. Men jeg opplever ikke dette som problematisk, om noe gjør det meg mer motivert. Jeg elsker selvstudium og lærer best på egenhånd. Derfor er jeg sjeldent på forelesninger, deltar kun på det som er obligatorisk - og det er ikke mye. 

Kravene vil jo selvsagt være høyere enn på vgs, men så lenge en leser pensum er heller ikke det et problem.

Flere som deler samme erfaring som meg? Eller er det kun fordi dette er i "startfasen"? 

Jeg hadde samme erfaring. Tror det hadde mye med at man ikke har fastsatte lekser hver dag. At man styrer mer selv samt at når man studerer så har man jo valgt et studium man er interessert i. På vgs er det masse fag man må kunne som man ikke er interessert i

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får ikke karakter i exfac, men må bestå. Exphil består av tre deler: en breddetest som vi må bestå, og så får vi karakter på seminaroppgave og tilleggsoppgave. 

Har dere også 5-timers skriftlig i exfac da? Hva må til for å bestå?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har dere også 5-timers skriftlig i exfac da? Hva må til for å bestå?

Var en totimers kunnskapsprøve som måtte bestås. I tillegg til en presentasjon i exfac (vi hadde også presentasjon i exphil). 

Skrevet

Var en totimers kunnskapsprøve som måtte bestås. I tillegg til en presentasjon i exfac (vi hadde også presentasjon i exphil). 

Skulle visst valgt Bergen.. hehe, neida. Men høres mye greiere ut enn det opplegget vi har.

Skrevet

Skulle visst valgt Bergen.. hehe, neida. Men høres mye greiere ut enn det opplegget vi har.

Glemte selvsagt å si seminaroppgave til exfac også. Den skulle vel være på 1800-2000 ord om jeg husker riktig.

Exfac: Presentasjon - Seminaroppgave - Kunnskapstest
Exphil: Presentasjon - Tilleggsoppgave - Breddetest - Seminaroppgave

Jeg er nordlending og vurderte Tromsø, men fant ut at opplegget i Bergen passer meg best. :)

Skrevet

Glemte selvsagt å si seminaroppgave til exfac også. Den skulle vel være på 1800-2000 ord om jeg husker riktig.

Exfac: Presentasjon - Seminaroppgave - Kunnskapstest
Exphil: Presentasjon - Tilleggsoppgave - Breddetest - Seminaroppgave

Jeg er nordlending og vurderte Tromsø, men fant ut at opplegget i Bergen passer meg best. :)

Hehe, jeg er vestlending og likte bedre opplegget i Tromsø. I tillegg til at omtrent alle der jeg er fra drar til Bergen, så ville helst til et sted jeg ikke kjente noen, og siden Oslo vsr utelukket, så ble det Tromsø :)

Skrevet

Har også samme erfaringen som deg! Var skikkelig demotivert på VGS og følte jeg gikk sammen med en gjeng idioter (sorry not sorry) med masse fag jeg vet 100% jeg ikke får bruk for. Dessuten hadde jeg veldig lang reisevei som ødela for både fritiden min og inkluderinga, for å ikke nevne hvor sliten jeg ble!

Nå sykler jeg 5 min til uni, har en flott vennegjeng og trives i absolutt alle fagene til nå! Selv de fagene jeg synes er vanskelige, er ok siden de er interessante. Har ikke hatt det så bra på skole siden åttende klasse!

Anonymkode: 34f83...2db

• Liker 1
Skrevet
På 12. november 2017 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Hm nei? Går selv i Tromsø. Exphil karakter ja, men ikke exfac, det er godkjent/ikke godkjent. Samme med helsefak 0700.

Anonymkode: e1e1c...265

Skrevet
På 11. november 2017 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Synes du det er vanskelig å bo alene? Vel, deg om det. Man har jo langt større frihet. Å flytte for seg selc er jo et naturlig ledd i det å bli voksen. 

Anonymkode: 84d8a...82d

Nei såklart ikke, men det krever jo at man er voksen og moden, - det å klare seg helt selv økonomisk (noe svært få vgs elever kan noe om, da de blir forsørget og får alt på et gullfat liksom). 

Sier seg jo selv at det er større krav på en iniversitets-utdannelse, enn på vgs. Syntes en del på vgs syter volsomt over enkle ting (men så er det klart at alle er forskjellige og passer til forskjellige ting osv) Men det er helt klart "vanskligere" på uni, da det er større krav, og mer utfordringer + andre annsvar.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm nei? Går selv i Tromsø. Exphil karakter ja, men ikke exfac, det er godkjent/ikke godkjent. Samme med helsefak 0700.

Og du studerer jus eller? 

Skrevet
On 11/12/2017 at 12:03 AM, AnonymBruker said:

Om du leser 5 - 6 timer hver eneste dag og ikke får mer enn C så er det nok du som ikke tar jussen så lett. Har aldri lest mer enn maks 4 timer per dag (mer før eksamen), og gikk ut av jussen med B i snitt. Tok mange dager "fri" innimellom også..

Anonymkode: 00c78...637

• Liker 1
Skrevet
På ‎10‎.‎11‎.‎2017 den 20.02, AnonymBruker skrev:

Har lagt merke til at når videregående-elever klager over arbeidsmengde og lignende, blir de ofte avfeid med at det blir så mye vanskeligere når man begynner å studere.

Jeg har nylig begynt å studere ved et universitet, og selv om det kanskje er for tidlig å si, opplever jeg ikke at det er særlig vanskeligere eller mer slitsomt enn videregående - heller tvert imot. Opplever at jeg har langt mer fritid som student og at jeg i langt større grad kan styre dagene mine selv (selvsagt ikke hver eneste dag, men svært mange - spesielt sammenlignet med vgs).

Ansvaret jeg har nå er imidlertid mye større - nå er det kun opptil meg selv. Men jeg opplever ikke dette som problematisk, om noe gjør det meg mer motivert. Jeg elsker selvstudium og lærer best på egenhånd. Derfor er jeg sjeldent på forelesninger, deltar kun på det som er obligatorisk - og det er ikke mye. 

Kravene vil jo selvsagt være høyere enn på vgs, men så lenge en leser pensum er heller ikke det et problem.

Flere som deler samme erfaring som meg? Eller er det kun fordi dette er i "startfasen"? 

Bare vent ti ldu kommer i jobb, får familie og må sjonglere fulltid, overtid, tidsfrister, syke barn, fraskilt ex, eldre foreldre og livet selv.

Neida, ts. Du har helt rett. Hele det norske utdanningsløpet er en dans på roser. Det samme er arbeidsliv og hverdag etterpå. Det beste foreldre og lærere kunne sagt til en "stressa" tenåring er dette: Det er du som velger stress. Det er ikke sånn at stresset lusker gatelangs og overfaller deg. Å stresse er noe en aktivt går inn for. Og som en ganske lett kan slutte med.

Anonymkode: 827e7...84d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare vent ti ldu kommer i jobb, får familie og må sjonglere fulltid, overtid, tidsfrister, syke barn, fraskilt ex, eldre foreldre og livet selv.

Neida, ts. Du har helt rett. Hele det norske utdanningsløpet er en dans på roser. Det samme er arbeidsliv og hverdag etterpå. Det beste foreldre og lærere kunne sagt til en "stressa" tenåring er dette: Det er du som velger stress. Det er ikke sånn at stresset lusker gatelangs og overfaller deg. Å stresse er noe en aktivt går inn for. Og som en ganske lett kan slutte med.

Anonymkode: 827e7...84d

Det der er bare bullshit. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei såklart ikke, men det krever jo at man er voksen og moden, - det å klare seg helt selv økonomisk (noe svært få vgs elever kan noe om, da de blir forsørget og får alt på et gullfat liksom). 

Sier seg jo selv at det er større krav på en iniversitets-utdannelse, enn på vgs. Syntes en del på vgs syter volsomt over enkle ting (men så er det klart at alle er forskjellige og passer til forskjellige ting osv) Men det er helt klart "vanskligere" på uni, da det er større krav, og mer utfordringer + andre annsvar.

Få VGS-elever kan noe om dette fordi de ikke har vært i en slik situasjon tidligere. Det er jo ikke så rart. Det er jo ikke en spesielt tøff overgang. 

Dersom du leser i tråden her er det mange andre aspekter enn faglige krav som avgjør hvordan man oppfatter VGS kontra høyere utdanning. Uansett er det jo meningen at de faglige kravene skal øke når man kommer til et nytt utdanningsnivå. Samtidig er det jo også meningen at du skal heve nivået ditt i fagene/emnene. Så fremt du klarer å holde tritt faglig ser jeg ikke hvorfor det skal være så fryktelig mye vanskeligere enn på VGS. Du ligger jo forhåpentligvis ikke på det samme nivået som du gjorde da du gikk på VGS. I tillegg slipper man jo en del av det man møter på VGS. Man slipper de overflødige fagene og obligatorisk undervisning fra 8-16 hver dag. Jeg i hvert fall slipper timesvis med pendling hver dag. I tillegg slipper man latsabbene som ikke er interessert i utdanning. Kollokvie er langt vanligere. Man har også en større mulighet til å engasjere seg i foreninger og ellers sosialt. 

Jeg synes ikke akkurat at høyere faglige krav gjør universitetet vanskeligere enn VGS, nettopp fordi det jo er meningen at jeg også skal utvikle meg faglig. Jeg hadde ikke det samme utgangspunktet da jeg startet på VGS som da jeg startet på høyere utdanning. 

Anonymkode: 12e81...ead

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...