Gå til innhold

"Bare vent til du begynner på universitetet"

Fremhevede innlegg

Skrevet

De første eksamenene blir en wakeupcall, TS. 

Anonymkode: 2174f...a3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De første eksamenene blir en wakeupcall, TS. 

Anonymkode: 2174f...a3a

Ok, det gjenstår å se det da. ;) 

Anonymkode: 0e34f...20e

Skrevet

Tror det kommer an på hvilket studie man tar. Jeg syns videregående var tusen ganger verre enn universitetet, fordi man måtte møtte opp 8-4 hver dag og måtte ha 10 ulike fag der man kanskje interesserte seg for 2 av dem. I tillegg var det prøver hver uke, og hver karakter man fikk var avgjørende for vitnemålet. På studiet jeg går har vi 1 eksamen hvert semester, resten av prøvene/innleveringene er godkjente eller ikke godkjente. Man slipper dermed det konstante stresset med at man alltid må prestere 100% På hver ting man gjør, pluss at man kan lese til eksamen på den måten som passer best. Man kan også velge å være hjemme en dag med influensa uten å måtte bruke hele lønna si på legeregninger.

Anonymkode: b9d45...c38

• Liker 1
Skrevet

På universitet/høyskole så studerer man gjerne noe man liker, da blir det enklere.

Og jus er da ikke vanskelig, greit jeg har bare en årsenhet, men syntes det var enkelt. Har og en bachelor i vernepleier, og det syntes jeg var vanskeligere enn jus. Var selvfølgelig varierende hvilke fag da.

Men det kommer jo helt an på hvem man er, og hva man er flink i. Jeg kunne ikke tatt økonomi studier, da jeg overhodet ikke er flink i det.

Anonymkode: 1ba3f...405

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen mellom universitetet og videregående, er ikke i høy grad knyttet til selve opplegget, men handler mer om at de individuelle forskjellene mellom mennesker kommer bedre fram. Og det ser vi jo her i tråden også, det er svært forskjellig hvordan folk oppfatter overgangen fra vgs til høgere utdanning. Årsaken kan jo være at på universitet er du fullstendig overlatt til deg selv, så er du en motivert lesehest med god viljestyrke, som generelt sett gjør det bra på skolen og alltid har lært godt, vil du jo åpenbart klare deg bedre på universitetet. Du vil få mer fritid fordi du sitter mindre med "leksene" dine, og du vil kunne styre dagene mer selv, da du lærer kjappere. Kanskje kan du droppe ei forelesning eller fem, fordi du klarer deg fint på egenhånd. Du kan levere inn det obligatoriske, men møte opp på eksamen uten å ha lest særskilt mye mer, og fortsatt gjøre det bra fordi du selv har lest et kapittel eller to som var relevant tidligere. Noen ganger kan man jo ha flaks... Eller kanskje du er et menneske som bare er nødt til å møte opp på alle forelesninger, fordi du lærer langt bedre av å få ting forklart for deg. Da blir vel dagene litt lange da, hvis du har forelesninger + oppgaver og arbeidskrav + eksamenslesing + kollokvie, etc...

På videregående er det krav om at alle, lettlært eller ei, skal delta like aktivt. De samme oppgavene skal besvares og leveres, og alle gjør nøyaktig den samme jobben. Noe som innebærer at enten du plages i matte eller norsk eller samfunnsfag, så skal du ha litt av alle fagene. Dessuten følger læreren nøye med på om du gjør din del av jobben. Er det en som faller litt ut, setter læreren opp tiltak. 

Anonymkode: d1d34...cd6

• Liker 2
Skrevet

Vgs er såklart lettere. uni krever mye, + de fleste jobber ved siden av og bor alene. barn på vgs skjønner ikke realiteten i det, når de leker skole og bor hos mamma og pappa :P 

Anonymkode: e1e1c...265

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vgs er såklart lettere. uni krever mye, + de fleste jobber ved siden av og bor alene. barn på vgs skjønner ikke realiteten i det, når de leker skole og bor hos mamma og pappa :P 

Jeg bor alene for første gang, og det på andre kanten av landet fra der jeg bodde med familien min. Synes det går veldig greit. Jeg jobber ved siden av studiene, mest i feriene, men også noe utenom. 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På universitet/høyskole så studerer man gjerne noe man liker, da blir det enklere.

Og jus er da ikke vanskelig, greit jeg har bare en årsenhet, men syntes det var enkelt. Har og en bachelor i vernepleier, og det syntes jeg var vanskeligere enn jus. Var selvfølgelig varierende hvilke fag da.

Men det kommer jo helt an på hvem man er, og hva man er flink i. Jeg kunne ikke tatt økonomi studier, da jeg overhodet ikke er flink i det.

Studerer master i rettsvitenskap (jus). Vet ikke om første avdeling her er lik årsenhet? 

TS

Skrevet
17 timer siden, herremann skrev:

lese 70 sider daglig, lage notater på alt, 10-20 siders innleveringer, forelesninger og gruppearbeid.
og jeg studerte bare samfunnsfag ved NTNU.
tenk bare på de som studerer medisin el juss ....

i tillegg hadde jeg 50% jobb ved siden av studiene,
så for meg var det betydelig mer å gjøre på universitetet.

Juss krever ikke noe mer, om du tror det.

Anonymkode: 13c3e...cef

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene for første gang, og det på andre kanten av landet fra der jeg bodde med familien min. Synes det går veldig greit. Jeg jobber ved siden av studiene, mest i feriene, men også noe utenom. 

Studerer master i rettsvitenskap (jus). Vet ikke om første avdeling her er lik årsenhet? 

TS

Første avdeling, er lik årsenhet ja.

Skrevet

Jeg synes det var stor forskjell. På grunn av sykdom tok jeg de fleste vgs-fagene som privatist, det var helt uproblematisk. Kunne fint få en sekser ved å lese et par uker i forveien.

På universitetet er pensum MYE større, og arbeidsmengden likeså. Med obligatoriske kollokvier, lab-øvelser med innleveringer, forståelse av kompliserte prosesser som reaksjoner i organisk kjemi og pugging av organiske forbindelser tar det mye tid om man satser på å få gode karakterer. Noen tar jo ting lettere enn andre, jeg vil si at jeg er midt på treet.

Skrevet (endret)

Jeg er enig. Jeg har en master i realfag fra universitet. Videregående var et helvete i forhold. Det tror jeg skyldes flere grunner.. 

1. Du må ha masse fag du egentlig ikke er interessert i. Sammenlignet med studier der du faktisk er interessert

2. Du havner i klasse med folk som er mer lik deg selv. På vgs er det så mye intriger, drama, grupperinger og sluttshaming. Mens på studier forsvinner dette (gjorde det for min del). 98% av mine venner er fra studietiden så det sier litt

3. På vgs testes du hele tiden, du skal fremføre og levere noe hele tiden innen korte frister.  Og i dette i 8 ulike fag i flere år. I tillegg har man gjerne en jobb ved siden av og driver med idrett. For min del var det så mye press..  Det var press fra alle mulig kanter.. I 1.klasse på vgs så fikk jeg ikke sove til slutt, og måtte få sovepiller. Disse hjalp heller ikke for jeg var så stressa, og når jeg sov så hadde jeg så mye mareritt at jeg våknet utslitt. 

Mens på studier så fokuserer du gjerne på 4 fag av gangen. I disse fagene har du noen få innleveringer, prosjekter, øvinger og eksamen. Når du har hatt eksamen så er du ferdig med faget.. Mens på vgs hadde jeg feks 2t historie hver uke i 2 år. Hva er poenget.  I tillegg flytter man gjerne hjemmefra slik at du kan fokusere på skole og dyrke studietilværelsen. 

4. Du får mer frihet på studiene. På vgs har du ikke rom for fleksibilitet eller frihet til å tilpasse hverdagen. Livet skjer: av og til trenger du å dra til legen, ha den kjøretimen, levere noe, hente noe osv. Mens på vgs er det rene fengselet fra 8 til 16. Når du er student så tar du fult ansvar for egen læring. Jeg likte feks å jobbe i mitt eget tempo, og det var ofte ikke at forelesning var den beste arenaen for meg; så da leste jeg på egenhånd og brukte forelesningspresentasjoner som støtte. 

Det er ikke nødvendig "lettere", men hele konteksten av VGS er etter min mening ikke optimal for læring. Hele strukturen er gammeldags og alle skal gjennom samme flasketut. Ingen er like, men i samfunnet behandles vi som om vi er det.. Hvorfor er det ingen som aksepterer at det er behov for en ny måte å tenke vgs på? 

Hvorfor kan det ikke være mer rom for å plukke fag? Lage din egen profil. Hvorfor kan man ikke få sjansen til å tilpasse hverdagen litt mer? Dette er jo tross alt noe man må uansett to måneder etter at VGS livet er over. 

Endret av Paprika91
  • Liker 5
Skrevet

Ja, det kommer an på studiet. 

Men jeg liker bedre å studere enn å gå på videregående. Nå er det lenge siden jeg gikk på videregående, men sånn som jeg husker det med fastsatt timeplan hele dagen og lærere som konstant fulgte med på deg så synes jeg at det var mer stress. 

Det kan være stress og utfordringer på høyere utdanning også, men her styrer jeg det i større grad selv og studerer også noe jeg liker. 

Første gang jeg prøvde å studere og kom rett fra videregående så var overgangen veldig stor, og det taklet ikke jeg så bra i begynnelsen. Fra å ha helt fastsatte dager til å ha et par forelesninger i uka og resten skulle jeg disponere selv var ikke helt enkelt. 

Skulle heller ønske at de forberedte en mer på det, men vet ikke om de gjør det nå eller om det er sånn at man fortsatt har lærer som dikterer mye og man derfor blir lite selvstendig. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det gjenstår å se det da. ;) 

Vi har mye mer frihet, og særlig på UiO. Noen trives godt med å jobbe alene, andre sliter med det. Første semester var ganske enkelt, man har en del grunnleggende forståelse for fagene der, og de forventer ikke like mye av deg til eksamen. Men etterhvert blir det mer krevende, fordi materialet blir for mange mer ukjent. I tillegg er studieløpet er lagt opp som spirallæring. Man må bygge mer på tidligere kunnskap, og har man svakheter fra før, så trekker man det gjerne med seg. Du kan jo sjekke ut hva mer erfarne studenter på studiet ditt sier. 

Anonymkode: 4f784...eb1

Skrevet

Kommer vel an på. Jeg studerte kunst først, syns det var ganske enkelt. Og likt som kunst på vgs. Mye praktisk arbeid.

Så studerte jeg språk. Det var mer hardt arbeid. Måtte lese tykke, tunge romaner, på et annet språk innen frister og sånt :P Husker jeg knapt gjorde noe annet.

Anonymkode: 1bd82...8d8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er vanskelig å bo alene? Vel, deg om det. Man har jo langt større frihet. Å flytte for seg selc er jo et naturlig ledd i det å bli voksen. 

Anonymkode: 84d8a...82d

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mye mer frihet, og særlig på UiO. Noen trives godt med å jobbe alene, andre sliter med det. Første semester var ganske enkelt, man har en del grunnleggende forståelse for fagene der, og de forventer ikke like mye av deg til eksamen. Men etterhvert blir det mer krevende, fordi materialet blir for mange mer ukjent. I tillegg er studieløpet er lagt opp som spirallæring. Man må bygge mer på tidligere kunnskap, og har man svakheter fra før, så trekker man det gjerne med seg. Du kan jo sjekke ut hva mer erfarne studenter på studiet ditt sier. 

Anonymkode: 4f784...eb1

Jeg studerer ved UiB, så har litt obligatorisk, men ikke spesielt mye. Angrer imidlertid litt på at jeg ikke valgte UiO, da det er enda mer fritt.

6 timer siden, Paprika91 skrev:

(...) Mens på vgs er det rene fengselet fra 8 til 16. (...)

Der sa du det! Slik opplevdes det for meg. Var et helvete på vg1 da vi startet 08:00 og hadde skole til 15:45. Vg2 endret de start og slutt til henholdsvis 08:30 og 15:30, så var litt greiere, men fortsatt stress.

TS

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg studerer ved UiB, så har litt obligatorisk, men ikke spesielt mye. Angrer imidlertid litt på at jeg ikke valgte UiO, da det er enda mer fritt.

Jeg gikk fem år på jussen i Bergen, og er glad for det lille obligatoriske vi hadde de første årene. Jeg var litt som deg tror jeg - likte ikke forelesninger, så mesteparten bare droppet jeg. Det var digg da den siste arbeidsgruppeoppgaven ble levert inn på tredje avdeling, men samtidig vet jeg at jeg lærte veldig mye av arbeidsgruppene og innleveringene. Jeg var også selv arbeidsgruppeleder (for første avdeling), og da studentene var helt nye var det helt utrolig mye jeg måtte ta tak i og lære dem. ;) Men de ble veldig flinke, heldigvis!

Anonymkode: 00c78...637

Skrevet

Gjør det mye bedre på høgskolen enn på VGS. Er B menneske og på VGS var det skole fra 7.45 hver dag, med en halvtimes reisevei. På høgskolen begynner jeg 9.15 med 10 minutter å gå. Hadde mye fravær på VGS, men relativt gode karakterer, på Høgskolen har jeg 90% oppmøte, gode karakterer, mange venner og en stor interesse for det jeg studerer. 

Anonymkode: 7ffe8...6f9

• Liker 2
Skrevet

Jeg går juss i Bergen, og her har vi ukentlige innleveringer på 1500 ord (1000 ord første året, 1500 andre og tror ikke det er ordgrense videre etter det), obligatoriske seminarer og kollokvier, samt kommentering av andres oppgaver. Ikke SÅ mange sider pensum, men veldig mye å lære alt i alt. Ikke vanskelig studie å komme gjennom, men veldig vanskelig med gode karakterer.

Nå vet jeg ikke hvor du går, men tror også juss varierer :) Og noen tar ting lettere enn andre. 

Anonymkode: 1b9ef...697

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går juss i Bergen, og her har vi ukentlige innleveringer på 1500 ord (1000 ord første året, 1500 andre og tror ikke det er ordgrense videre etter det), obligatoriske seminarer og kollokvier, samt kommentering av andres oppgaver. Ikke SÅ mange sider pensum, men veldig mye å lære alt i alt. Ikke vanskelig studie å komme gjennom, men veldig vanskelig med gode karakterer.

Nå vet jeg ikke hvor du går, men tror også juss varierer :) Og noen tar ting lettere enn andre. 

Anonymkode: 1b9ef...697

Jeg går også i Bergen :) TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...