Gå til innhold

"Bare vent til du begynner på universitetet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at når videregående-elever klager over arbeidsmengde og lignende, blir de ofte avfeid med at det blir så mye vanskeligere når man begynner å studere.

Jeg har nylig begynt å studere ved et universitet, og selv om det kanskje er for tidlig å si, opplever jeg ikke at det er særlig vanskeligere eller mer slitsomt enn videregående - heller tvert imot. Opplever at jeg har langt mer fritid som student og at jeg i langt større grad kan styre dagene mine selv (selvsagt ikke hver eneste dag, men svært mange - spesielt sammenlignet med vgs).

Ansvaret jeg har nå er imidlertid mye større - nå er det kun opptil meg selv. Men jeg opplever ikke dette som problematisk, om noe gjør det meg mer motivert. Jeg elsker selvstudium og lærer best på egenhånd. Derfor er jeg sjeldent på forelesninger, deltar kun på det som er obligatorisk - og det er ikke mye. 

Kravene vil jo selvsagt være høyere enn på vgs, men så lenge en leser pensum er heller ikke det et problem.

Flere som deler samme erfaring som meg? Eller er det kun fordi dette er i "startfasen"? 

Anonymkode: 0e34f...20e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

lese 70 sider daglig, lage notater på alt, 10-20 siders innleveringer, forelesninger og gruppearbeid.
og jeg studerte bare samfunnsfag ved NTNU.
tenk bare på de som studerer medisin el juss ....

i tillegg hadde jeg 50% jobb ved siden av studiene,
så for meg var det betydelig mer å gjøre på universitetet.

• Liker 3
Skrevet

Kommer vel litt an på hva du studerer? Jeg studerte et tungt realfag, med ukentlige innleveringer i alle fag og mye gruppearbeid og oppmøteplikt. Synes overgangen var enorm. Vgs var ingenting i forhold.

Anonymkode: 521f1...fc4

• Liker 10
Skrevet

Det spørs helt hva du studerer, jeg har to grader fra universitet. En i kunst som var en lek der alle oppgaver kunne taes på sparket og få gode karakterer i tillegg til å være veldig morsomme fag gjorde dette studiet mye lettere enn videregående.

Andre studiet mitt var realfaglig orientert og der gikk vi gjennom tilsvarende et helt årspensum fra vgs hver eneste forelesning og var en helt annen verden av hva jeg har opplevd tidligere.

Anonymkode: 96268...fd1

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, herremann skrev:

lese 70 sider daglig, lage notater på alt, 10-20 siders innleveringer, forelesninger og gruppearbeid.

Kan fortelle deg at juss ikke er noe mer enn det du skriver om. Heller mindre, alt etter hvordan man jobber og lærer. Fordelen med juss er jo at ingenting er obligatorisk, sånn at jeg kan lære på den måten jeg lærer best, i stedenfor å kaste bort mye tid på ting som har lite effekt. 

Men nå jobber ikke jeg da, så jeg har mye fritid. 

Anonymkode: ad106...802

Skrevet

Jeg synes både Universitet og høyskole var ferie i forhold til vgs. Og ja, jeg fikk gode karakterer på begge gradene ;)  

Anonymkode: b72ee...35b

• Liker 6
Skrevet

Jeg hørte faktisk noe av det samme, når jeg gikk på ungdomsskolen. :fnise:                          

Det var liksom ikke måte på hvor vanskelig videregående skole skulle bli, i forhold til ungdomsskolen... 

Anonymkode: b80bc...91c

• Liker 6
Skrevet

Jeg studerer medisin med forskerlinje. Selv om fagstoffet og det som forventes av deg er mer utfordrende synes jeg VGS var mer pes. Dette på grunn av lange skoledager som jeg ikke fikk noe ut av samt to timer pendling hver dag. Derfor måtte jeg sette av alle kvelder og helger til å jobbe med skolearbeid for å sikre toppkarakterene. Selv om det er mye obligatorisk nå også har jeg mye større frihet til å legge opp dagene slik jeg vil. Jeg har mye mer tid til overs til organisasjonsarbeid og annet utenomfaglig. Det jeg studerer er jo også noe jeg finner langt mer interessant. 

Det er jo ikke meningen at høyere utdanning skal være på samme nivå som VGS, men nå er det jo en grunn til at VGS er et ledd før høyere utdanning. Etter min erfaring er det mange som har et behov for å fortelle hvor enkelt et lavere utdanningsnivå er i forhold til hva de selv går. Vel, åpenbart, men det vil jo ikke si at det lavere utdanningsnivået er særlig enkelt når man faktisk tar det. På VGS tar man også mange forskjellige fag, men på høyere utdanning har man spisset seg mer inn mot et fagfelt som man forhåpentligvis har interesse og evner innenfor. Jeg tviler på at en som sliter enormt med fransken eller matematikken velger seg et studium som viderefører disse fagene. 

Anonymkode: 84d8a...82d

• Liker 8
Skrevet

Enig i at det kommer an på hva du studerer. Jeg gikk et tungt profesjonsstudium, det var kjempetøft. MYE mer press enn vgs, det var som natt og dag. Jeg trengte ikke jobbe noe særlig for å få seksere på vgs, men på universitetet var det hard jobbing for å henge med, hele tiden. 

Mens mine venner som studerte "lette" fag på universitetet hadde helg fra kl 12 på torsdag til kl 10 på tirsdag... 

Anonymkode: 81c0c...eb8

• Liker 1
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg studerte, men jeg er nok enig i at det blir dumt å sammenligne. Den viktigste faktoren for meg var at jeg under studiene leste noe jeg genuint var interessert i og syntes var gøy, mens på videregående og under må man komme seg gjennom veldig mange fag man synes er kjedelige. Det utgjør en stor forskjell i seg selv. 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte faktisk noe av det samme, når jeg gikk på ungdomsskolen. :fnise:                          

Det var liksom ikke måte på hvor vanskelig videregående skole skulle bli, i forhold til ungdomsskolen... 

Anonymkode: b80bc...91c

Og når man begynner på høyere utdanning får man høre hvor lekende lett livet er i forhold til arbeidslivet. 

• Liker 7
Skrevet
27 minutes ago, herremann said:

Jeg studerte juss, og der ble det kun snakk om 70 sider per dag om en ikke leste jevnt og trutt. Leste en ca. 25 - 30 sider hver hverdag kunne en lese gjennom pensum i alle fall to ganger før eksamen. :rolleyes: Jeg stresset i alle fall selv mye mer på videregående. 

Anonymkode: 00c78...637

• Liker 2
Skrevet

Tror også det kommer an på hvilken VGS man går på. Det var i hvert fall veldig tydelige forskjeller mellom skolene i mitt fylke den gangen jeg gikk VGS, for da var det populært at en vennegjeng leverte inn den samme oppgaven på hver sin skole for å se hvilke karakterer de fikk. Kan ikke huske at noen av oppgavene fikk samme karakter fra noen av skolene, og det morsomste var da en av gutta fikk stryk på nøyaktig samme oppgave som kompisen hadde fått sekser på. 

Anonymkode: 3c690...851

• Liker 2
Skrevet

Har hørt det samme. En som er ett år eldre enn meg som til stadighet maste om dette. "Vent til du kommer på vgs". "Vent til 2. klasse på vgs da blir det hardt", osv. Men det ble det aldri. For mitt vedkommende var ungdomsskolen en lek, vgs var en lek, og universitetet var mye det samme. Det ble vel aldri noe verre, skippertaksmetoden sluttet aldri å fungere :)

Fordelen med høyere utdannelse er at man velger selv hva man vil studere, forhåpentlig etter interesse, og det vil da kunne være mer motiverende enn å skulle lære alt i mange ulike fag hvor man kanskje ikke har talent eller interesse for alle.

I arbeidslivet derimot kan det være langt mer krevende, men det kommer jo an på jobben og ansvaret. 

• Liker 2
Skrevet

Universitetet er en drøm sammenlignet med vgs, jeg tror det må være fordi man studerer noe man liker! Har mye bedre karakterer på universitetet enn jeg hadde på videregående. Fy faan videregående var helt jævlig i mine øyne.  :fart2:

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, herremann skrev:

Jeg studerer jus :)

TS

Anonymkode: 0e34f...20e

Skrevet

Tror det kommer an på bl.a 3 faktorer: hvor vanskelig VGS du gikk på var (jepp varierer mye, jeg gikk på en skole i utkanten der mange av lærerene ikke var utdannet lærere en gang, surfet gjennom fagene), hvor godt hode du har og til slutt hvilken utdanning på uni du tar

Anonymkode: e5818...0b7

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke VGS var spesielt hardt, men mulig det er verre nå... Tiden på Universitetet gikk mest med til øldrikking og utenomfaglige aktiviteter, karakterene ble midt på treet og jeg manglet den helt store interessen for fagene. Nå har jeg nettopp tatt en yrkesrettet bachelor på høyskole, og det har nok vært den hardeste tiden rent skolemessig med ca 60 timers skolearbeid i uken (mye obligatorisk og innleveringer). 

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Og når man begynner på høyere utdanning får man høre hvor lekende lett livet er i forhold til arbeidslivet. 

Bare at den biten er sann da ;)

Hilsen tidligere arbeider, nå student.

Anonymkode: 8c63e...02b

• Liker 4
Skrevet

Det fascinerende er når folk antar at man er dum hvis man har gjort det dårlig på vgs (uansett om det er mobbing eller annet)...og så kommer man på uni/høgskole og gjør det bra :blink: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...