Gå til innhold

er de med asperger barnslige?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 9.11.2017 den 1.14, AnonymBruker skrev:

dessuten skjønner han som regel ingenting av det vi andre skjønner og det er så irriterende, nytter ikke forklare heller for han har liksom ikke evnen til å passe inn i normalen hvis jeg kan si det på den måten.

Anonymkode: 89229...190

Derfor er aspergere ensomme mennesker. Vi vil være sammen med dem, men det er umulig å oppnå et dypt fellesskap når gjensidig forståelse ikke er mulig.

På 9.11.2017 den 1.27, AnonymBruker skrev:

hva har det å si at en med asperger bbruker en større del av hjernen sin en det er normal gjør? er det derfor den ikke fungerer som den skal?

Anonymkode: 89229...190

De bruker nok ikke større del av hjernen, men de må tenke mer for å komme frem til det samme som vår hjerne finner ut av automatisk og ubevisst. Dette gjelder komplekse ting som sosiale situasjoner.

På 9.11.2017 den 1.30, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil bare si at asperger ikke bare er negativt. Jeg har et helt fantastisk barn som jeg aldri ville vært foruten og jeg har tro på at hun kan utrette masse i livet sitt. 

Anonymkode: b58de...e07

Aspergere har hatt enorm historisk betydning for utvikling av vitenskap. Også i dag kan aspergere utrette store ting med riktig tilrettelegging. Men storheter er alltid unntak, uansett om det er aspergere eller NT vi snakker om, så vi får nøye oss med å tilrettelegge og være glade om aspergeren kan leve et godt liv, og la det bli en overraskelse om det skulle resultere i noe spesielt.

På 9.11.2017 den 1.35, AnonymBruker skrev:

Hvem har bestemt at den ikke fungerer som den skal?

Anonymkode: 968d5...07e

En NT-hjerne kan i prinsippet gjøre alt en AS hjerne kan, med litt øving. Motsatt går ikke.

Mennesket er et sosialt vesen, og uten de komplekse sosiale relasjonen vi danner hadde mennesket fortsatt bodd i huler. Alt vi har funnet opp av teknikk og vitenskap har kommet som et resultat av vår evne til samarbeid. Aspergere har mangler i evnen til å danne sosiale relasjoner, som altså er en forutsetning for sivilisasjonen. Aspergere klarer seg likevel i samfunnet når NT-er tilrettelegger for dem.

Sitat

Deres måte å tenke på er fasinerende og de får med seg detaljer de fleste normaltenkende aldri hadde registrert.

Det er nettopp fordi hjernen ikke fungerer som den skal. Den registrerer uvesentlige detaljer, men overser viktige detaljer som har betydning for riktig oppfattelse av for eksempel sosiale situasjoner.

På 9.11.2017 den 1.50, AnonymBruker skrev:

- De er gode på mønstre og å finne detaljer (kan finne Waldo på tre sekunder i et hav av nesten-Waldoer)

Anonymkode: abc6d...559

Alle andre punkter i listen din er sannsynligvis riktig, men dette med mønster og detaljer er en myte. I virkeligheten er det ofte motsatt; de er tregere på å søke etter mønster, og tregere til å oppfatte detaljer. Derimot er aspergere ofte flinkere til oppgaver som ikke krever kontekst. Det er fordi NT-er i slike oppgaver hvor kontekst ikke har betydning, av vane sjekker kontekst uansett, derfor tregere prosessering.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Horten Market said:

Vi vil være sammen med dem

"Vi". Jeg trodde du hadde diagnosen? Jeg mener, du skriver jo i alle aspietrådene og virker som å ha det som særinteresse. Samt at måten du formulerer deg på og tenker er så lik kameraten min med asperger at jeg kunne tatt deg for han. Han skal også lage "lange og saklige" innlegg for sine meninger og nekter høre på andre. Han har noen få diskusjoner som han alltid går inn i (på forum, altså) og skriver i lange baner. Han blir aldri lei og gjentar de samme argumentene til det kjedsommelige. Selv når han tar veldig feil er det umulig å nå inn til han når han har bestemt seg for hva han mener

Anonymkode: d0958...587

• Liker 2
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Vi". Jeg trodde du hadde diagnosen? Jeg mener, du skriver jo i alle aspietrådene og virker som å ha det som særinteresse.

Anonymkode: d0958...587

Det virker som om du tror folk som liker å diskutere fotball må være fotballspillere. Det viser en kognitiv rigiditet som ligner på det man finner hos aspergere. Er du påvirket av kompisen din, kanskje?

Edit: Seriøst, mennesker som vokser opp i nær relasjon til en asperger, en mor eller far, søsken, eller en kompis som i ditt tilfelle, har faktisk økt risiko for å utvikle aspergertrekk selv, og andre relaterte psykiske vansker. Men disse problemene kan behandles, fordi det ikke er noe galt med personen selv.

Endret av Horten Market
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...