Gå til innhold

er de med asperger barnslige?

Fremhevede innlegg

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjenner en som reagerer veldig umodent og barnslig når han blir opprørt, sint osv.. nesten som en treåring, lol. 

hva er egentlig feil i hjernen til de med autisme og asperger, de er jo ikke normale og så er de litt utenom alle oss andre. De passer aldri helt inn og hvem vet hvorfor de plutselig oppsto, hva er det godt for egentlig? 

hver dag jeg våkner er jeg takknmelig for at jeg ikke har asperger.

Anonymkode: 89229...190

Altså, vi kan alle bli barnslige/reagere spontant. Men broren min som har Asperger har forklart at når han blir frustrert nok, bare klikker han og han han har ikke de sperrene til å stoppe. Jeg vil ikke si at det er helt som en treåring, for en treåring apellerer til "foreldre" mens for en aspie vil de ikke nødvendigvis at andre skal gjøre noe. Det beste er ikke å holde rundt etc som et barn, men fjerne seg fra situasjonen og lukke døra. Det er mange som tror at aspier vil bli holdt, men det som roer dem ned fortere er at de får "spinne" i fred. De har mye naturlig beroligende adferd som virker rart på andre, som å trave rundt eller vugge, men det er altså litt som når vi gråter og får en klem. 

Jeg jobber mye med broren min i forhold til å tenke forebygging av slike "aspie-anfall"; forutsigbarhet, nok søvn, nok mat, og å ha humor på egne frustrasjoner. "Verden er ute etter å ta deg", sier jeg til broren min når han blir sint på "bordbeiner som var i veien". Iblant kan han "spinne" ikke fysisk, men ved å ikke klare å la et spørsmål ligge (et eller annet petimeter-spørsmål som er dødsviktig der og da). Da sier jeg til ham at det får vi ta en annen gang, eller at det er viktig for ham, og mindre viktig for meg. Jeg bruker enkle ord: "Slutt. nå". Og gjerne trekker ut av rommet slik at han han skjønner at nok er nok. 

Folk på autismespekteret er nevrologisk annerledes enn oss "nevrotypiske". De er opptatt av sosiale regler, fordi sosialt liv ofte virker uforutsigbart på dem, som om de alltid er litt i et fremmed land. 

Fordeler med å være aspie:

- Elsker regler og logikk. God i språk, systemer, og spill med klare regler 

- Gjør sin del av ting. Pliktoppfyllende på jobb og hjemme, også på kjedelige ting

- Klarer å være "streng men rettferdig". Alle må følge reglene

- Aspier er som regel ærlige og "spiller ikke spill".

- De går heller ikke rundt og mistenker at andre gjør det, så de lager ikke unødig drama

- De er som regel ikke overdrevent forfengelige eller opptatt av fjas

- De er gode på mønstre og å finne detaljer (kan finne Waldo på tre sekunder i et hav av nesten-Waldoer)

- De tåler repetisjon og kan ofte foretrekke det. Det gjør at de kan passe ekstra godt til oppgaver som krever at en er konsentrert med oppgaver som andre kan falle ut av. For eksempel data-analyse. Broren min finner skrivefeil i alle avisene... 

Ulempen med autismespekterforstyrrelser er at de har vanskeligere for å tyde og reagere rett på ikke bare andres, men også egne følelser. Broren min kan for eksempel bli frustrert uten å forstår hvorfor. Eller oppført uten å forstå at han er sulten etc. Som barn kunne han terge søstera vår så hun nesten gråt uten å skjønne at hun var oppført (fordi hun hintet om det). 

Jeg tenker at man må prøve å gi og ta litt. Jeg prøver å forstår hvordan en aspie skjønner verden, og er nok mer tydelig og kortfatttet med ham enn andre. Broren min har tatt kurs og har en forståelse av hva som er problemet. Han kommer ofte til meg for å spørre om han kanskje tolker andre mennesker rett. 

Anonymkode: abc6d...559

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutes ago, AnonymBruker said:

Er bare sunt å være barnslig :) Hilsen mann med aspergers

Anonymkode: 40530...518

Akkurat på dette området er det kun negativt å være barnslig.  

Anonymkode: 4437c...787

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva mener du "virkelig bli kjent med", i motsetning til hva? 

hva slags "språk" er det de snakker mener du, har de ikke ofte problemer med språket da.

Personer med asperger har normal språkutvikling, det er et av diagnosekriteriene. Ofte kan de ha et svært stort ordforråd og god ordforståelse. Det som kan være vanskelig er å skjønne ting som metaforer og ironi. Men dette er gjerne ting man kan øve på og bli bedre til. 

Anonymkode: b58de...e07

Skrevet

Det finnes en genetisk variant av autisme som er korrelert med overlegen intelligens

This hypothesis is supported by convergent evidence showing that autism and high IQ share a diverse set of convergent correlates, including large brain size, fast brain growth, increased sensory and visual-spatial abilities, enhanced synaptic functions, increased attentional focus, high socioeconomic status, more deliberative decision-making, profession and occupational interests in engineering and physical sciences, and high levels of positive assortative mating.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4927579/

Anonymkode: d0958...587

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat på dette området er det kun negativt å være barnslig.  

Nei. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hva man prøver å oppnå med slike tråder, for det virker ikke som det er for å få økt forståelse for mennesker med asperger. Dette er jo mennesker som har nok å stri med i livene sine og som ble født med en hjerne som er nevrologisk annerledes, de har ikke valgt å være slik.

Jeg tror man skal være veldig bevist på at mange med autisme har et skyhøyt stressnivå. Dersom man tenker at alle har et glass som man fyller opp med stress, helt til det renner over, så begynner de gjerne dagen med et halvfullt glass. Eller kanskje enda mer i glasset. Og da er det ikke så mye som skal gå galt før man er over. Mens vi andre starter med et tomt glass og har mye å gå på. Dermed kan reaksjoner på ting som tilsynelatende er småting for oss andre bare være akkurat den tingen som fikk stressnivået til å bli alt for høyt. Vi er jo ikke alltid så rasjonelle vi andre heller når vi blir skikkelig stressa. 

• Liker 5
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei. 

Jo, det er ingen som synes det er positivt at noen oppfører seg som en treåring når de blir opprørt, sint, osv. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det er ingen som synes det er positivt at noen oppfører seg som en treåring når de blir opprørt, sint, osv. 

Det er like sannsynlig å skje hos en ikke as

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men har du forståelse for at dette ikke er noe folk velger å gjøre? Og at det gjerne gjenspeiler at de ikke har det så greit? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er like sannsynlig å skje hos en ikke as

Det er ikke min erfaring. Poenger er jo at aspergers går på sosiale antenner og en del med aspergers ikke forstår hvordan de blir oppfattet når de er opprørte, sinte, osv

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men har du forståelse for at dette ikke er noe folk velger å gjøre? Og at det gjerne gjenspeiler at de ikke har det så greit? 

Ja, jeg har forståelse for det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

kjenner en som reagerer veldig umodent og barnslig når han blir opprørt, sint osv.. nesten som en treåring, lol. 

hva er egentlig feil i hjernen til de med autisme og asperger, de er jo ikke normale og så er de litt utenom alle oss andre. De passer aldri helt inn og hvem vet hvorfor de plutselig oppsto, hva er det godt for egentlig? 

wow, thanks :P 

nei, man trenger ikke være barnslig.
jeg har vært mer voksen enn andre på min alder hele livet. alltid fått høre at jeg er veslevoksen, smart, opplyst og vet mye "barn på min alder ikke skal vite". 

jeg flyttet også hjemmefra tidlig, vært i langvarig forhold til tross for ung alder og er nå en ordentlig person.

blir jeg sint forteller jeg hvorfor jeg er sint og hører på den andres oppfatning av situasjonen og diskuterer det som vanlig.

forskjellen fra meg og andre er nok:
- jeg er ærlig, men har selvfølgelig med alderen lært meg hva som er ok å si høyt og ikke. med mine nærmeste er jeg mer åpen, som jeg tror de fleste er.
- jeg syns en del sosiale ting er vanskelig. med folk jeg ikke kjenner så godt er jeg usikker på om jeg skal håndhilse, hilse bare, klemme, klappe på skulderen eller hva nå enn man ellers kan gjøre.
- jeg glemmer noen ganger å si hei/hade og slike ting, fordi jeg er så stresset i de situasjonene der jeg kommer eller skal gå fra et sted.
- jeg glemmer ting folk sier til meg når jeg er i en ubehagelig situasjon. er jeg hos legen f. eks., så husker jeg mer eller mindre ingenting av hva hun har sagt når jeg kommer hjem.
- jeg er veldig interessert i enkelte ting, og har ikke så lett for å interessere meg for ting langt unna mine felt. mister fort konsentrasjonen og har lite å bidra med i samtaler som overhodet ikke interesserer meg.
- syns det er vanskelig å komme på ting å si i smalltalk.
- ser ikke vitsen med smalltalk.
- er veldig glad i rutiner og lister f. eks. er også glad i å rydde og ha orden rundt meg. ekstra opptatt av hygiene.
- forstår ikke alltid hvis en venninne er helt hysterisk fordi kjæresten glemte å si glad i deg før de la seg. tenker som så at hun vel vet at han er glad i henne. går ikke over på en kveld liksom. men har også lært at jeg skal være støttende, så jeg sier selvfølgelig ikke "DETTE SKJØNNER JEG VIRKELIG INGENTING AV, DIN IDIOT" slik som mange tilsynelatende tror om oss med asperger.
- har ikke så stort behov som andre for å være sosial, og er glad i alenetid. 
- blir lett stresset og er nok konstant mer stresset enn de fleste selvom livet mitt egentlig er mye mindre stressende.
- vil helst ha ting på min måte. gulvet skal vaskes sånn og klesvasken henges sånn. derfor gjør jeg det alltid selv. hehe.
- detaljfokusert. kan bli veldig overrasket over at en ny bygning plutselig står der, selvom den har vært under konstruksjon lenge, men vet derimot hvor lenge gatelyset er grønt i krysset der bygningen står eller hvor mange trær det er langs høyre side av veien. 
- memoriserer totalt irrelevante ting, som alle verdens land og hovedstader, bilskilt, telefonnumre, bursdager, adresser, veinavn, priser på alt jeg handler i matbutikken osv, men er kanskje ikke så god på å huske å sende en melding til venner og spørre hvordan de har det eller ta initiativ til fest hjemme hos meg for eksempel. prøver å bli bedre da!

Anonymkode: 1e775...a28

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

wow, thanks :P 

nei, man trenger ikke være barnslig.
jeg har vært mer voksen enn andre på min alder hele livet. alltid fått høre at jeg er veslevoksen, smart, opplyst og vet mye "barn på min alder ikke skal vite". 

jeg flyttet også hjemmefra tidlig, vært i langvarig forhold til tross for ung alder og er nå en ordentlig person.

blir jeg sint forteller jeg hvorfor jeg er sint og hører på den andres oppfatning av situasjonen og diskuterer det som vanlig.

forskjellen fra meg og andre er nok:
- jeg er ærlig, men har selvfølgelig med alderen lært meg hva som er ok å si høyt og ikke. med mine nærmeste er jeg mer åpen, som jeg tror de fleste er.
- jeg syns en del sosiale ting er vanskelig. med folk jeg ikke kjenner så godt er jeg usikker på om jeg skal håndhilse, hilse bare, klemme, klappe på skulderen eller hva nå enn man ellers kan gjøre.
- jeg glemmer noen ganger å si hei/hade og slike ting, fordi jeg er så stresset i de situasjonene der jeg kommer eller skal gå fra et sted.
- jeg glemmer ting folk sier til meg når jeg er i en ubehagelig situasjon. er jeg hos legen f. eks., så husker jeg mer eller mindre ingenting av hva hun har sagt når jeg kommer hjem.
- jeg er veldig interessert i enkelte ting, og har ikke så lett for å interessere meg for ting langt unna mine felt. mister fort konsentrasjonen og har lite å bidra med i samtaler som overhodet ikke interesserer meg.
- syns det er vanskelig å komme på ting å si i smalltalk.
- ser ikke vitsen med smalltalk.
- er veldig glad i rutiner og lister f. eks. er også glad i å rydde og ha orden rundt meg. ekstra opptatt av hygiene.
- forstår ikke alltid hvis en venninne er helt hysterisk fordi kjæresten glemte å si glad i deg før de la seg. tenker som så at hun vel vet at han er glad i henne. går ikke over på en kveld liksom. men har også lært at jeg skal være støttende, så jeg sier selvfølgelig ikke "DETTE SKJØNNER JEG VIRKELIG INGENTING AV, DIN IDIOT" slik som mange tilsynelatende tror om oss med asperger.
- har ikke så stort behov som andre for å være sosial, og er glad i alenetid. 
- blir lett stresset og er nok konstant mer stresset enn de fleste selvom livet mitt egentlig er mye mindre stressende.
- vil helst ha ting på min måte. gulvet skal vaskes sånn og klesvasken henges sånn. derfor gjør jeg det alltid selv. hehe.
- detaljfokusert. kan bli veldig overrasket over at en ny bygning plutselig står der, selvom den har vært under konstruksjon lenge, men vet derimot hvor lenge gatelyset er grønt i krysset der bygningen står eller hvor mange trær det er langs høyre side av veien. 
- memoriserer totalt irrelevante ting, som alle verdens land og hovedstader, bilskilt, telefonnumre, bursdager, adresser, veinavn, priser på alt jeg handler i matbutikken osv, men er kanskje ikke så god på å huske å sende en melding til venner og spørre hvordan de har det eller ta initiativ til fest hjemme hos meg for eksempel. prøver å bli bedre da!

glemte dette:
- er flink i logikk og forstår logiske ting fort, men ikke så god på "svevende" ting som kunst for eksempel.
- kan bli utrolig stresset hvis en plan blir endret. jeg vet selv at det er patetisk, men om vi plutselig må i et besøk 30 min før eller 1 time senere, kan jeg bli seriøst stresset. jeg blir ikke sint eller hysterisk, men blir gjerne urolig, skjelver, får høyere puls og slikt (milde angstsymptomer) og styrer rundt meg selv en liten stund før jeg innser at alt er ok og at verden vil bestå denne gangen også. :P 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min erfaring. Poenger er jo at aspergers går på sosiale antenner og en del med aspergers ikke forstår hvordan de blir oppfattet når de er opprørte, sinte, osv

Det mange uten Asperger ikke forstår er at de trigger oppførselen fordi de ikke skjønner at alle tenker og oppfører seg likt som seg selv, på samme måte som Aspergere ikke forstår hvorfor NT gjør som de gjør.

Anonymkode: 968d5...07e

• Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, AnonymBruker said:

Det mange uten Asperger ikke forstår er at de trigger oppførselen fordi de ikke skjønner at alle tenker og oppfører seg likt som seg selv, på samme måte som Aspergere ikke forstår hvorfor NT gjør som de gjør.

Ja, det er sant. Men forstår ikke hvor du vil hen. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant. Men forstår ikke hvor du vil hen. 

Mange NT blir feks lei seg når en Asperger feks diskuterer i stede for å lytte når en NT forteller noe h*n er lei seg for noe, kan feks fortelle om egen historie som ligner og fokuset kommer over på aspergeren. Da kan NT kutte kontakten med aspergeren, fordi de ikke føler seg sett, mens aspergeren ikke forstår noe fordi det var jo pga han brydde seg han satte seg inn i situasjonen til NT ved å fortelle sin egen historie. 

Aspergeren vil da tenke at oppførselen til den NT er barnslig, på samme måte som en NT tenker en med asperger er barnslig når h*n reagerer med sinne osv. (Det som egentlig skjer er at personen får en meltdown, som han ikke har noen mulighet til å stoppe når den først er tilstede) å kalle dette barnslig er ikke riktig.

Det handler fra begges side om forståelse av hvorfor den andre tenker og oppfører seg som den gjør.

Skrevet

Har vært innlagt på dps grunnet depresjon noen ganger, og da er det alltid et par damer med Asberger der. Oh my! Det finnes omtrent ikke noe mer irriterende! Viser det selvfølgelig ikke for jeg forstår jo at de ikke kan noe for det. Og jeg har ikke sett de sinte, bare det de snakker om er irriterende. Veganere som er veldig dømmende og opptatt av å spre «budskapet» sitt blir tusen ganger verre når hun har Asperger i tillegg. Måtte seriøst telle til ti inni meg for å ikke klikke tilslutt.

Anonymkode: 4743d...f78

Skrevet

Interessant at du skulle si det. HI ser ut som noe en åtteåring kunne skrevet. 

Anonymkode: 072eb...64f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Interessant at du skulle si det. HI ser ut som noe en åtteåring kunne skrevet. 

Anonymkode: 072eb...64f

på hvilken måte da?

Skrevet
På 9.11.2017 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Jaha, det kan du være glad for. Det jeg syntes du bør bekymre deg over er måten du skriver på. Eller tenker på. Det er i alle fall barnslig, spesielt overskriften... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...