Gå til innhold

Pastasalat til fest?


Quinden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var meg og oppskrifter....

Altså, man koker grønn tagliatelle. Man lager (eller kjøper) et glass pesto.

Pesto blandes i pastaen når den er kokt.

Dette danderes på fat med pillede reker, ruccolasalat, avocado og grønne erter. Det ser så flott ut og det smaker helt fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Åja, slik grønn pastasalat er så utrolig godt. Bare husk å kjøpe en Pesto av godt merke. Pestoglass som har Genovese i navnet er de aller beste av ferdig-pestoene.

Husk rikelig med godt landbrød & smør til, og vin, en god syrlig hvitvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremet pastasalat med kylling og fetaost (4 porsj.)

200 g pastarør

1,5 dl kesam

1 dl matfløte

200 g kyllingkjøtt

100 g bacon i skiver

2 vårløk

1 rød paprika

100 g fetaost

salt/pepper

2 fedd hvitløk

50 g pinjekjerner

1 potte basilikum

1 dl olivenolje

100 g revet parmesan

salt

Kok pasta etter anvisning på pakken. Skyll i kaldt vann og la renne godt av.

Bland sammen kesam og fløte.

Del opp grillet kylling i biter.

Stek bacon og del i biter. Legg det på kjøkkenpapir slik at fettet renner godt av.

Skjær vårløk, paprika og ost i terninger.

Lag pesto: Rens hvitløk, rist pinjekernene i en tørr stekepanne (de skal ikke bli brune) og ha alt over i en hurtigmikser sammen med basilikum og parmesan. Kjør sammen og spe med olivenolje. Smak til med salt.

Vend kesam og fløteblandingen inn i godt avrent pasta sammen med pesto. Tilsett de andre ingrediensene og vend lett sammen.

Server med godt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg og oppskrifter....

Altså, man koker grønn tagliatelle. Man lager (eller kjøper) et glass pesto.

Pesto blandes i pastaen når den er kokt.

Dette danderes på fat med pillede reker, ruccolasalat, avocado og grønne erter. Det ser så flott ut og det smaker helt fantastisk!

Når du sier dandering..hva mener du da? Blande? Hørtes godt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bland sammen, men sånn at det ser fint ut. Innbiller meg forresten at rekene med hell kan byttes ut med røkelaks - kanskje legge i noen grønne oliven istedet for ertene da... Hm, tror jeg må prøve det neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var meg og oppskrifter....

Altså, man koker grønn tagliatelle. Man lager (eller kjøper) et glass pesto.

Pesto blandes i pastaen når den er kokt.

Dette danderes på fat med pillede reker, ruccolasalat, avocado og grønne erter. Det ser så flott ut og det smaker helt fantastisk!

Hørtes utrolig godt ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager pastasalat med kylling og sprøstekte baconbiter som har fått rent av seg.

*Pastaskruer

*ruccola

*rød og gul paprika (1/2 av hver)

*tørrstekt fersk sjampinjong

*stekte biter av kyllingfilet, krydret med salt og pepper

*tørrstekte baconbiter evt. pancetta (er det ikke det det heter?)

*ristede pinjekjerner

*noen strimler parmesan

*gode olivener

Dressing av hjemmelaget pesto (evt delikatessebutikk) og god olivenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Hei

Ser den oppskriften på kremet pastasalat til deg Arkana, bare lurte på om denne kan lages dagen i forveien eller`? Skal de brukes en hel potte med basilikum ? Høres veldig mye ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser den oppskriften på kremet pastasalat til deg Arkana, bare lurte på om denne kan lages dagen i forveien eller`? Skal de brukes en hel potte med basilikum ? Høres veldig mye ut?

Du kan godt lage den dagen før, men jeg ville ventet med baconet slik at det holder seg sprøtt og ikke blir mykt. Det står en hel potte basilikum i oppskriften, men jeg har aldri brukt så mye, for jeg er ikke så glad i altfor mye basilikumsmak. Bare prøv deg fram og smak på pestoen etterhvert, så finner du ut hvor mye du liker. Og kesam og fløte vil også gjøre smaken litt mildere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye pesto trengs det hvis jeg bruker en fra butikken, Arkana?

Jeg tror du trenger omtrent et helt lite glass. Men det er ikke så nøye akkurat hvor mye du bruker, bare smak deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana!

Lurte bare på om du pisket kremen eller ikke?

Går egentlig ut i fra at det ikke skal gjøres, men ble litt usikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Arkana!

Lurte bare på om du pisket kremen eller ikke?

Går egentlig ut i fra at det ikke skal gjøres, men ble litt usikker....

Nei, jeg pisker den ikke. Men jeg skjønner godt at du spør, i f.eks. Waldorfsalat skal jo kremen piskes, så man kan jo aldri vite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*

Ja nå har jeg laget denne pastasalaten, men parmesanen ødelagte hele greien den smakte grusomt. Har aldri smakt de før. Hva bruker den osten til egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Parmesan er da en helt nydelig ost, og kan brukes til masse. Man kan ha den på et ostefat, i pastaretter, i salater, på carpaccio, i sauser osv osv.

En tommelfingerregel bør være å smake på ukjente ingredienser før man putter de oppi maten -det er jo dumt å ikke like en deilig rett på grunn av en av råvarene.

Og styr unna det derre ferdigrevne pulver-jukset...

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også klar over at mye av det som selges som parmesan, slett ikke er ekte parmesan - les nøye på pakken! Og såvidt jeg vet er ingen av de ferdigrevne variantene ekte vare, bare dårlige (og billigere) etterlikninger.

Når det er sagt så har også parmesan en særegen smak som kanskje krever litt tilvenning. Men det er absolutt verdt det å gi den en sjanse - jeg kunne ikke klart meg uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...