Gå til innhold

Hun har brukt penger på tull mens hunden har lidd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nettopp kommet i krangel med ei venninnen og lurer på hvem som er den rettferdige.

Venninnen min har alltid dette med å ta noen spanske løgner, som regel harmløse løgner som «jeg har strøket på sertifikat en gang», for så å fortelle senere at hun har strøket fire. Løgnene går jo ikke utover noen, men nå syntes jeg det tok kaka. Ikke bare løgnen i seg selv, men det hun har gjort.

Hun ringte meg og var fra seg pga hennes hund trenger en operasjon og dette koster penger. Flere tusen. Jeg forstår jo at dette blir en utgift, men samtidig er hu ei som spiser ute flere ganger hver uke og stadig er på shopping. I august dro hun på en weekendtur til London på shopping. Hun fortalte at hun virkerlig ikke har penger til denne operasjonen, men sier ingenting om at hun skal arrangere TRE julebord! Jeg sier at hun burde avlyse julebordene og bruke pengene på operasjon. Hun vil heller vente med operasjon til etter jul, hunden har jo ikke vondt, sa hun.

Når hun igjen ringer renner det over for meg. Hun forteller at hun har ringt dyreklinikken som sa hunden trengte operasjon og sekretæren hadde blitt rasende da hun hadde fått høre at venninnen min enda ikke har operert hunden sin. Jeg spør: Hva? Enda ikke? Du har jo ikke visst dette før nå? Da svarer venninnen min ærlig og sier hun har visst om skaden i 5 mnd!! 

Jeg klikket og kalte henne uansvarlig, hun ble så sint og paff at hun slang på. 

Noen timer etterpå sender hun mld: Jeg har bestilt time nå. Fornøyd?!

Jeg syntes dette er så uansvarlig og stygt, ikke minst dyreplageri! Jeg vet ikke om jeg vil ha ei venninne som behandler dyr sånn og er så uansvarlig! 

Anonymkode: 6c943...351

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg! Jeg står faktisk i samme situasjon selv, men i mitt tilfelle er det søsteren min som feilprioriterer pengene sine slik at hun ikke har råd til å ta hunden sin med til dyrlege. Det er helt grusomt å se på, og jeg har snakket til henne flere ganger. Hun hadde vært long gone om hun var ei venninne.

Anonymkode: 23fd5...730

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare så sykt at jeg har ikke ord. Hvorfor skaffet hun seg hund dersom hun ikke har tenkt å ta ordentlig ansvar for den? 

Jeg klarer faktisk ikke å skrive noe mer fornuftig fordi jeg er så forbanna. Noen mennesker er bare helt... ARGH!

Anonymkode: a8e79...fe8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg! Jeg står faktisk i samme situasjon selv, men i mitt tilfelle er det søsteren min som feilprioriterer pengene sine slik at hun ikke har råd til å ta hunden sin med til dyrlege. Det er helt grusomt å se på, og jeg har snakket til henne flere ganger. Hun hadde vært long gone om hun var ei venninne.

Det er helt grusomt å se på. Hvorfor får sånne hund?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ForestRun skrev:

Og hun smisker etter penger fra deg? 

Fine råd du har fått over her 

Nei, hvertfall ikke direkte. Hun har bare sagt hun har brukt opp beløp på kredittkort. Vet ikke hvordan hun nå finansierer operasjonen.

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er helt grusomt å se på. Hvorfor får sånne hund?!

Hun var ung og dum, og trodde det skulle gå fint. Det gjorde det ikke, og hunden er blitt vanskjøtet gjennom hele livet. Nå er den gammel og syk, men hun har utsatt å ta den til dyrlege i flere år nå. Situasjonen blir bare verre. Hun tror likevel at hun har vært så flink med hunden, og at hun har verdens snilleste hund. Jeg har snakket med henne utallige ganger, og også vurdert å melde ifra, men det er en vanskelig situasjon når hun blir sint hver gang noen prøver å gi råd og jeg er helt nødt til å forholde meg til henne. Det er ikke bare jeg som reagerer, men vi føler oss maktesløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun var ung og dum, og trodde det skulle gå fint. Det gjorde det ikke, og hunden er blitt vanskjøtet gjennom hele livet. Nå er den gammel og syk, men hun har utsatt å ta den til dyrlege i flere år nå. Situasjonen blir bare verre. Hun tror likevel at hun har vært så flink med hunden, og at hun har verdens snilleste hund. Jeg har snakket med henne utallige ganger, og også vurdert å melde ifra, men det er en vanskelig situasjon når hun blir sint hver gang noen prøver å gi råd og jeg er helt nødt til å forholde meg til henne. Det er ikke bare jeg som reagerer, men vi føler oss maktesløse.

Har du vært vitne til at en hund har blitt vanskjøtet hele livet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man selv er vitne til at et dyr blir vanskjøtet men uten at man selv gjør noe med det, så er man part i vanskjøtelsen! Hvorfor i all verden har du ikke gjort noe?? Hadde noen av mine venninner vanskjøtet dyret sitt hadde jeg blitt RASENDE og en ting kan jeg love, jeg hadde overhodet ikke brydd meg om venninnen min hadde blitt sint, hun hadde fått klar beskjed om at hun hadde fått 1 uke på seg, til å enten gi hunden behandling eller å gi den videre til noen andre som kunne ta bedre vare på den. Dyr er så utrolig hjelpeløse og avhengig av at vi mennesker behandler dem bra, så mennesker som behandler hjelpeløse skapninger dårlig har jeg NULL respekt for! Beklager mitt sinne, men dette er min akilleshæl.

Anonymkode: 3da68...48d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes dette er så uansvarlig og stygt, ikke minst dyreplageri! Jeg vet ikke om jeg vil ha ei venninne som behandler dyr sånn og er så uansvarlig! 

Skjønner jeg godt. Jeg ville kuttet ut den der halvsosiopaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er så viktig hvorfor betalte du ikke for opperaskjone?

driekte til dyrlegene, og satt opp en betalingsplan, og det ville jeg tro ville være mulig også hos dyrlege, eller jeg er rimelig sikker på at det kan man. 

jeg vet ikke helt om jeg tror på dette.

Anonymkode: e77b0...3db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

driekte til dyrlegene, og satt opp en betalingsplan, og det ville jeg tro ville være mulig også hos dyrlege, eller jeg er rimelig sikker på at det kan man. 

Jeg er på minstesats på aap så å betale operasjonen hadde vært umulig for meg, jeg lever allerede så magert jeg kan. Venninnen min har flere tusen mer enn meg i inntekt og kan fint få råd til denne operasjonen med prioteringer.

Ts.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet flere vetrinærer er sluttet med nedbetalingsplan da så mange unnlater å betale og det blir bare problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, Libertas said:

Vet flere vetrinærer er sluttet med nedbetalingsplan da så mange unnlater å betale og det blir bare problemer.

innkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

innkasso.

Jau,men når vetrinær er en privat instans (hvertfall de jeg vet om) og har løpende utgifter, så vil de også kunne havne bakpå når kunder unnværer å betale i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Libertas said:

Jau,men når vetrinær er en privat instans (hvertfall de jeg vet om) og har løpende utgifter, så vil de også kunne havne bakpå når kunder unnværer å betale i tide.

Vet du hvor dyre slike opperasjoner kan være?

hVIS de ikke har en nedtplaning kan faktisk de aller fleste ikke fått råd der og da betale for den eller måtte vente flere mnd på å spare mens dyret lider.

Og hva med forsikrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor dyre slike opperasjoner kan være?

hVIS de ikke har en nedtplaning kan faktisk de aller fleste ikke fått råd der og da betale for den eller måtte vente flere mnd på å spare mens dyret lider.

Og hva med forsikrig?

Ja, det koster flesk, det er vel en grunn til at det er så mye kronerulling på sosiale medier for å få dekket operasjon. 

Heldigvis har mange med dyr forsikring og bufferkonto, slik at de kan ta seg av betaling dersom noe hender dyret. Men så har vi slike eksempler som TS skisserer, hvor det er egoistiske folk som pleier seg selv og sine interesser før dyrets helse. 

Vet ikke helt hva jeg skal svare på den siste der. Har du forsikring på dyret så går det jo gjennom forsikringsselskap, og du som eier behøver vel ikke tenke på nedbetalingsplan? Nå har jeg aldri hatt noe med forsikringsselskap annet enn å betale månedlige beløp.

Mange vetrinærer skulle vel gjerne kunnet hjelpe alle dyr gratis, men utstyr koster, lokalet koster, alt koster. De kan ikke risikere å gå i bakk med bedriften ved å ta sjansen på at alle følger sin nedbetalingsplan. De har jo sine månedlige utgifter de og. Å vente på inkasso hjelper kanskje ikke på de månedene hvor de går i bakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...