Gå til innhold

Når andre skal "pirke i maten din"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere opplever akkurat det samme som alle andre. Alle har sine preferanser. 

Jeg orker ikke fisk, og syns det er ekkelt. Det får jeg alltid høre når det er fiskemiddag jeg er bedt i. Da Spiser jeg ikke. hadde jeg gjort det. Så hadde jeg brukket meg. Da skal jeg angripes. Ikke bare da. Men ellers også. Skal vi kjøpe oss noe mat? kanskje fisk, for det ville XXXXX like, eller hva? 

Så skal de på sushi. Hvis jeg ikke spiser stekt fisk. Spiser jeg hvertfal ikke rå fisk. Men det skal virkelig tres nedover meg. 

Men jeg er ikke noe bedre selv. Dette er en samtalestarter. Alle har en eller matpreferanse som folk skal angripe. Med f.eks: Du vet ikke hva du går glipp av. 

Jeg kommenterer de som pirker bort papirikaen på grandiosaen før de spiser den. Eller de som pirker bort sylteagurken på hamburgeren. 
De som skal ha rømme eller ketchup på absolutt alt. Osv osv. Slik er vi alle. Når jeg kommenterer andres preferanser, så må jeg godta at folk kommenterer mine. 

Det nytter ikke å være hårsår. Jeg tror det ikke er ekkelt ment. Det blir som folk som alltid går i skjørt får: Jasså, har du pynta deg? 
Eller folk som går med høyhælte sko: Greier du virkelig å holde balansen på det der. 

Folk har lyst å snakke med deg. Det enkleste er å begynne med det de ser som skiller seg fra normen. Det er bare for å bryte isen. Slik nyttet det ikke å ta seg nær av. Jatt med til isen er brytt og dere kan spore det inn på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.11.2017 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor irritert jeg blir, så klarer jeg ikke å si sånt. Creds for at du er modig nok, men for det første så er jeg ikke typen til å si sånt og for det andre så føler jeg at jeg faller litt ned til deres nivå dersom jeg reagerer slik. Det eneste som har fungert hittil er å bare være rolig og svare saklig. Som regel roer det seg da, men det er alltid én som sitter igjen og er sur. Nesten som om de føler seg snytt. Skjønner det ikke.

Anonymkode: d8210...207

Du kan jo fint påpeke noens manerer uten å bli ufin. 

Metoden er velbrukt og fukånker supert og består i å ignorere.

Tante Helga «dere som ikke spiser kjøtt får sikkert mangelsykdom!» 

Du «jeg var på kino i går og så den nye filmen med x og y»

Tante Helga «folk som ikke spiser kjøtt bla bla»

Du: «desse potetene er virkelig kokt helt perfekt, altså. All kudos til kokken»

Fra nå av verken svarer du på eller anerkjenner spørsmål. Lat som kommentarer ikke ble uttalt og spørsmål ikke stilt. Det funker. Men du må aldri, noensinne, svare. Og det er det viktig å huske. For straks du svarer vil illusjonen brytes. 

Anonymkode: 05b48...5e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten hadde jeg ignorert og pratet om noe helt annet, eller spurt "Er det noe galt?" om de sitter og er sure etterpå og later som jeg ikke vet hva de er sure for.

Om de konstant kommenterer hadde jeg sagt "Er vi ikke ferdige med dette teamet enda?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...