Gå til innhold

Når andre skal "pirke i maten din"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare lufte meg litt.

Jeg og samboeren min spiser ikke kjøtt. Vi er ikke rene vegetarianere, vi bare spiser ikke kjøtt.

Vi snakker aldri om det med andre, utover dersom vi får spørsmål. Vi kommenterer aldri maten til andre, vi spiser det vi får (utenom kjøtt), vi blir kjempe glade og takknemlige når folk lager noe eget til oss, men vi forventer det aldri. Vi ser ikke ned på andre som spiser kjøtt, vi prøver ALDRI å "omvende" folk, og vi har respekt for andres valg.

Men så er det selvsagt noen i familien som vi spiser ganske ofte med, som ALLTID skal komme med en kommentar under maten. Vi har aldri, ikke en eneste gang, tatt det opp selv. De hauser seg selv opp, og i blant kjenner jeg at jeg får lyst til å gå fra bordet bare av irritasjon. Jeg burde snart være ganske herda, men i dag kjente jeg at jeg ble ganske sur. Vi sitter alle sammen og spiser, og så spør en av de hva som ville ha skjedd dersom vi spiste kjøtt. Da svarte vi at vi sikkert hadde blitt dårlige i magen. Da begynner vedkommende å le hånlig. "Jaha, ja" sa vedkommende. Så prøvde vi å forklare at det er jo bare en naturlig reaksjon av at kjøtt er ganske hardt for magen å bearbeide dersom man ikke har spist det på en stund. Da ble vedkommende sur.

HERRE***, jeg får bare lyst til å hyle. Vi respekterer andre, hvorfor kan ikke andre respektere oss? Hvorfor skal andre ta opp hva vi spiser for så å bare være frekke? Vi ligger så lavt i terrenget at folk ofte glemmer at vi ikke spiser kjøtt nettopp fordi vi ikke ønsker å gjøre en sak ut av det. 

Andre som har opplevd lignende? Tips til beroligende meditasjons-øvelser som jeg kan gjøre når det skjer?

Anonymkode: d8210...207

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever sånt hele tiden. Rart det der, at folk kan bli så provoserte over noe noen andre ikke spiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg er ganske direkte når jeg får nok, så jeg forklarte på en brutal måte:

1:"Du kan gi faen i hva jeg spiser."  2:"Hvis du ikke slutter med å bry deg om hva jeg spiser,  kan vi godt la være å spise sammen igjen. Ditt valg. " 

Veldig lite høflig eller hyggelig, men nå får jeg være i fred. Ooommmh.... :pinar:

Anonymkode: 95d06...ebb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blod skrev:

Opplever sånt hele tiden. Rart det der, at folk kan bli så provoserte over noe noen andre ikke spiser.

Nei, jeg skjønner heller iikke hvorfor folk blir så provoserte. Hva er det ved det som trigger? Jeg forstår at folk blir provoserte dersom andre skal blande seg (litt innhabilt, i og med at jeg er en av de selv), men det er for meg helt merkelig at folk skal sitte og hisse seg selv opp over hva andre spiser. Helt ærlig syns jeg at det er veldig barnslig.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg er ganske direkte når jeg får nok, så jeg forklarte på en brutal måte:

1:"Du kan gi faen i hva jeg spiser."  2:"Hvis du ikke slutter med å bry deg om hva jeg spiser,  kan vi godt la være å spise sammen igjen. Ditt valg. " 

Veldig lite høflig eller hyggelig, men nå får jeg være i fred. Ooommmh.... :pinar:

Uansett hvor irritert jeg blir, så klarer jeg ikke å si sånt. Creds for at du er modig nok, men for det første så er jeg ikke typen til å si sånt og for det andre så føler jeg at jeg faller litt ned til deres nivå dersom jeg reagerer slik. Det eneste som har fungert hittil er å bare være rolig og svare saklig. Som regel roer det seg da, men det er alltid én som sitter igjen og er sur. Nesten som om de føler seg snytt. Skjønner det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møt dem passiv aggressivt. 

Smil, le eller vær blid og levere en eller flere, eller varianter av:

- Jeg klarte ikke bestemme meg for hvor blodig jeg ville ha biffen, så jeg bestemte meg for å utsette valget på ubestemt tid. 

- Du vet, det blir mer kjøtt til deg, da. 

- Jeg er bare så usannsynlig glad i poteter/ris/brød/salat at jeg ikke vil kaste bort plass på noe annet. 

- Hva skjer om jeg spiser kjøtt? Berlinmuren blir sikkert bygget opp igjen, og Putin blir neste president i USA. 

Noen som har fler? 

Anonymkode: 8106e...b2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Møt dem passiv aggressivt. 

Smil, le eller vær blid og levere en eller flere, eller varianter av:

- Jeg klarte ikke bestemme meg for hvor blodig jeg ville ha biffen, så jeg bestemte meg for å utsette valget på ubestemt tid. 

- Du vet, det blir mer kjøtt til deg, da. 

- Jeg er bare så usannsynlig glad i poteter/ris/brød/salat at jeg ikke vil kaste bort plass på noe annet. 

- Hva skjer om jeg spiser kjøtt? Berlinmuren blir sikkert bygget opp igjen, og Putin blir neste president i USA. 

Noen som har fler? 

Jeg har i løpet av min tid som ikke-kjøttspiser sett mange forslag til tilsvar, men disse var sykt bra. Disse bærer masse humor og selvironi, samtidig som de stikker bittelitt. Tusen takk! 

(Ser at svaret kanskje kan oppfattes litt sarkastisk, men det er absolutt ikke meningen :fnise:)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor irritert jeg blir, så klarer jeg ikke å si sånt. Creds for at du er modig nok, men for det første så er jeg ikke typen til å si sånt og for det andre så føler jeg at jeg faller litt ned til deres nivå dersom jeg reagerer slik. Det eneste som har fungert hittil er å bare være rolig og svare saklig. Som regel roer det seg da, men det er alltid én som sitter igjen og er sur. Nesten som om de føler seg snytt. Skjønner det ikke.

Hehe, skjønner den. Jeg har litt mer temperament enn de fleste, og er i overkant lei av å få kommentert mine valg i matveien. Det gjentar seg ofte i forskjellige situasjoner, men i familiemiddager vil jeg være i fred. 

Noen mennesker greier ikke å godta at andre tar andre valg enn dem, det er som at de tar det som en personlig fornærmelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i løpet av min tid som ikke-kjøttspiser sett mange forslag til tilsvar, men disse var sykt bra. Disse bærer masse humor og selvironi, samtidig som de stikker bittelitt. Tusen takk! 

(Ser at svaret kanskje kan oppfattes litt sarkastisk, men det er absolutt ikke meningen :fnise:)

- TS

Bare hyggelig, jeg er ikke vegetarianer selv, og har aldri kommentert maten til noen som velger bort kjøtt annet enn dersom de forsøker å frelse meg :P Hadde gjerne hatt deg og mannen på middag, hadde gjort et tappert forsøk på å få til et bra måltid for alle parter. Høflige folk er ❤️ uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig, jeg er ikke vegetarianer selv, og har aldri kommentert maten til noen som velger bort kjøtt annet enn dersom de forsøker å frelse meg :P Hadde gjerne hatt deg og mannen på middag, hadde gjort et tappert forsøk på å få til et bra måltid for alle parter. Høflige folk er ❤️ uansett. 

Så hyggelig sagt ❤ Vi hadde garantert blitt kjempe glade uansett hva vi hadde fått :) Av erfaring så er det noe ekstra fint med folk som lar folk spise det de spiser uten å la det bli et tema. De er gjerne typen folk som ikke henger seg oppi små detaljer og de er alltid positive. Det var sikkert veldig fordomsfult av meg, men i min verden så slår det aldri feil :fnise:

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hun virkelig sur av det? Kanskje for å redde ansikt, fordi det sier seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke kjøtt rett og slett, spiser noe bearbeidet som karbonadedeig for eks, men reint kjøtt har jeg ikke likt eller spist siden jeg var så liten at jeg ikke husker det. Merkelig nok DA er det ingen som kommer med sånne kommentarer, noen spør "men hva spiser du da?" Etc men aldri noen spydigheter. Så tror det er noe folk reagerer på når andre har valgt å ikke spise kjøtt, da får de piggene ute med engang merkelig nok. 

Anonymkode: 0582d...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste kulturer blir det ansett som direkte uhøflig når man ikke spiser maten som verten serverer. 

Om man reiser til f.eks Japan og noen inviterer deg hjem på middag og retten er rå fisk så vil det så absolutt ikke bli tatt godt imot om man takker nei. Det er bare et eksempel av mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, WubWub skrev:

I de fleste kulturer blir det ansett som direkte uhøflig når man ikke spiser maten som verten serverer. 

Om man reiser til f.eks Japan og noen inviterer deg hjem på middag og retten er rå fisk så vil det så absolutt ikke bli tatt godt imot om man takker nei. Det er bare et eksempel av mange. 

Det er ikke uhøflig når man vet at en person ikke spiser et bestemt næringsmiddel. Jeg har vært hjemme hos folk i Vietnam og India, de laget vegetarisk mat som vi alle spiste av, der er det ingen som reagerer på at man ikke spiser enkelte ting.

Anonymkode: 1afa4...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men... de pirker ikke i maten din? De bare skal pirke på deg for dine meninger... skuffet.  Trodde de faktisk pirket i maten..

Anonymkode: 9fe0f...7df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men... de pirker ikke i maten din? De bare skal pirke på deg for dine meninger... skuffet.  Trodde de faktisk pirket i maten..

Anonymkode: 9fe0f...7df

Derav gåsetegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig unødvendig og frekt. De klarer ikke å ikke blande seg. Eller kanskje de ikke har noe å snakke om. Jeg synes ikke at dette er greit. Hvis det skjer igjen, synes jeg du skal få lov til å svare like frekt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...