GĂ„ til innhold

Nylig oppstartet vennskap brutt like raskt ned

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stilte henne spÞrsmÄl av typen hvorfor hun var sÄ selvmotsigende. Jeg poengterte alle ''verdiene, moralene, etikksynene'' hun ordrett sÄ meg inn i Þynene og sa at hun sto for, som hun nÄ personlig gÄr i mot.

Det ble ikke mange meldingsutvekslinger fÞr hun blokket meg, og det er jo forstÄelig... hallo? Det er jo utrolig tÞft Ä endre synspunkt pÄ samme spÞrsmÄl annenhver gang man fÄr det.

Grunnen til at hun blokkerte deg er at du var frekk nÄr du stilte slike spÞrsmÄl. Jeg ville ikke stilt slike spÞrsmÄl til venner jeg har kjent i flere Är, og du stilte en person du har mÞtt to ganger til veggs. Og det uten at hun har gjort noe sÊrlig alvorlig. Du har Þdelagt denne relasjonen. 

Anonymkode: 20819...2d6

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker said:

https://no.wikipedia.org/wiki/Kurtisering :) 

Eller mente du at du genuint ville ha 29 sider, kun som ETT sammenhengende innlegg millimeter for millimeter, ja?

Anonymkode: 97775...46a

SkjÞnner ikke at det er mulig Ä misforstÄ direkte spÞrsmÄl som det. Med mantra rundt misforstÄelse av spÞrsmÄl og lignende, ogsÄ presterer du dette?

Hva gjorde du SPESIFIKT for Ä eskalere? NØYAKTIG hva sa du til henne? NØYAKTIG hva gjorde du?
Generelle definisjoner er ikke Ä svare pÄ spÞrsmÄlet. Her mÄ du AKSEPTERE spÞrsmÄlet premisser. Du er ikke bedt om Ä definere begrepet kurtisering eller eskalering, men Ä forklare hva DU gjorde for Ä vise din intensjon mot jenta. Ikke definisjon av intensjon heller, men hvilke ord tunga di formet, hvilke bevegelser du gjorde med kroppen din, hvilken evt kroppskontakt utfÞrte du?

NÄ er vi enig om at dette er spÞrsmÄlet, ok? Fint.

SÄ kan du svare pÄ det, og om du vil prate generelt om begrepene kurtisering/eskalering/intensjon, sÄ kan du det ... ... ... senere. Da er vi enig om det. :)

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har virkelig ikke lest alle 32 sidene her. SÄ beklager omd et er mye jeg ikke har fÄtt med meg.

Men jeg tenker at du har sÄret stolthet, og dermed stiller du spÞrsmÄl som er sÄnn "sette til veggs"
SÄnn "hun sa det men gjorde noe helt annet". 

Det er ting du kan ta til etteretning, men du har ingen rett til Ä fÞle deg lurt eller sviktet. Hun var ikke interessert i deg. Ikke som kjÊreste, ikke som venn. Det er mulig hun IKKE er slik som kan bli venner med en som har prÞvd Ä flÞrte med henne. For mange blir det rart og litt ukomfortabelt. 

Det er fort gjort Ä blande sammen slik man fÞler at det er, med slik det er. De aller fleste av oss har vÊrt der. 
Hun ville ikke. Og du har ikke krav pÄ at hun skulle ville heller. Og Ä prÞve Ä "argumentere henne i senk" vil bare gjÞre situasjonen verre. Ingen kan overtales til Ä like noen bedre. 

Aksepter at du ville mest denne gangen, men tapte, og gÄ derfra med stoltheten i behold. Det er faktisk ogsÄ den eneste mÄten du kan "vinne" situasjonen pÄ. Show - don't tell. Om du er en bra kar - sÄ vis det gjennom handlingene dine. SÄnn intens "men hvorforhvorforhvorfor" fÄr damers varsellamper til Ä blinke og bekrefter bare at hun har gjort riktig med Ä velge deg bort. 

Da er du pÄ vei ned veien som ender med Ä vÊre "han creepy fyren"

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

TS gÄr sÄ mye rundt grÞten og kverner igjen og igjen om de samme tingene at jeg begynner Ä bli svimmel.

Jeg spÞr ogsÄ som @Katten.2.0 om du kan dele spesifikt hva eskaleringen og hvordan du viste henne din intensjon (jamfÞr din forstÄelse av "Vis intensjon, eller gÄ hjem") foregikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det slÄr meg at du, ts, virker Ä mene at denne situasjonen er unik, at det er noe ekstra spesielt med den opplevelsen du hadde. Men det finnes da hundrevis av slike historier bare pÄ her pÄ KG. 

To personer mÞtes(uansett intensjon, vennskap eller forhold) og den ene backer unna uten Ä oppgi noen grunn. Dette skjer jo hver dag. Hvorfor mener du at dette har noe med hennes bakgrunn(depresjon,drama osv) Ä gjÞre?Eller hennes kjÞnn? Jeg tror du leter etter svar som ikke finnes. Det er ikke noe overordnet grunn til at det ble sÄnn. To personer mÞttes og den ene ville ikke mÞtes mer. 

SÄnt skjer, det skjedde. Legg det bak deg og gÄ videre. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Hvis du er ute etter Ä bli den beste versjonen av deg selv er det sÄvidt jeg kan se 3 ting du helt opplagt bÞr se nÊrmere pÄ iht denne spesifikke situasjonen ( alle er nevnt tidligere)

1 Du «eskalerte» pÄ en slik mÄte at det ble ubehagelig for jenta, og forsto det ikke selv ( Da ville du bedt om unnskyldning)

2 Du prÞver Ä sette henne til veggs basert pÄ informasjon hun har gitt deg. Du bruker ting hun har fortalt deg i fortrolighet MOT henne, hun har ingen plikt Ä  til Ä forsvare eller forklare seg overfor deg. 

3 Du gir deg ikke nÄr du ser at hun er ukomfortabel, men forsetter Ä forsÞke Ä «ta» henne pÄ bakgrunn av tidligere informasjon.

Vet du, etter (spesielt) de siste innleggene dine skjÞnner jeg veldig godt at hun blokkerte deg. Det tror jeg 99% av alle som hadde blitt utsatt for denne situasjonen gjort. At hun har en fortid med x,y,z er fullstendig UBETYDELIG. Dersom det har noe som helst innvirkning, sÄ tror jeg det jar bidratt til Ä forlenge relasjonen. Trygge, stabile mennesker skyr personer som oppfÞrer seg slik. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet at personer med x, y, z handler annerledes i identisk situasjon enn personer uten x, y, z i sine liv

Jaja, nÄ hoppet du rett i den samme " konklusjonen" igjen, nei det er ikke VI som konkluderer slik, det er DU. SÄ du har hukommelse som en geit, eller du lyver sÄ du tror det selv, hva velger du?

Anonymkode: 69723...4f0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det som det i hvert fall er enighet om er at jentas (enperson) fortid, drama, depresjon pÄvirker henne i en identisk situasjon til Ä handle annerledes enn mennesker uten x, y, z som PÄvirkning

Det er ikke enighet om dette. Det er KUN du som har denne meningen. 

Anonymkode: 9b0ee...7ef

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jepp. Vi kommer ikke videre fordi ingen av oss er enige i at dine premisser er riktige, TS. Det blir som om jeg vil starte en trÄd hvor jeg spÞr: "Hvorfor er himmelen sjokkrosa?"

Og til alle som svarer: "Den er ikke sjokkrosa, den er blÄ. Men kanskje den har antydning til rosaskjÊr ved solnedgang?" sÄ svarer jeg 

"Nei. Dere misforstÄr. Dere mÄ tro meg pÄ dette, jeg var faktisk der og sÄ himmelen. Den var sjokkrosa og dere mÄ bare stole pÄ meg nÄr jeg sier den var det, for jeg var der. SÄ - hvorfor var den sjokkrosa? Noen som vil svare pÄ det jeg spÞr om?"

Og selv om folk skriver gode innlegg hvor de forklarer og argumenterer for farger og lyslengde og fargenyanser, sÄ gjentar jeg bare side opp og side ned at de misforstÄr med VILJE eller at de ikke EVNER til Ä forstÄ og at etter 20 sider "SÄ er vi vel alle enige om at himmelen er sjokkrosa? OK? SÄ - vil noen svare pÄ det jeg spÞr om?"

Det sier seg selv at det er helt nyttelÞst Ä diskutere pÄ et slikt grunnlag.

Anonymkode: 1fe4f...2ac

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest supernova_87
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Vi kommer ikke videre fordi ingen av oss er enige i at dine premisser er riktige, TS. Det blir som om jeg vil starte en trÄd hvor jeg spÞr: "Hvorfor er himmelen sjokkrosa?"

Og til alle som svarer: "Den er ikke sjokkrosa, den er blÄ. Men kanskje den har antydning til rosaskjÊr ved solnedgang?" sÄ svarer jeg 

"Nei. Dere misforstÄr. Dere mÄ tro meg pÄ dette, jeg var faktisk der og sÄ himmelen. Den var sjokkrosa og dere mÄ bare stole pÄ meg nÄr jeg sier den var det, for jeg var der. SÄ - hvorfor var den sjokkrosa? Noen som vil svare pÄ det jeg spÞr om?"

Og selv om folk skriver gode innlegg hvor de forklarer og argumenterer for farger og lyslengde og fargenyanser, sÄ gjentar jeg bare side opp og side ned at de misforstÄr med VILJE eller at de ikke EVNER til Ä forstÄ og at etter 20 sider "SÄ er vi vel alle enige om at himmelen er sjokkrosa? OK? SÄ - vil noen svare pÄ det jeg spÞr om?"

Det sier seg selv at det er helt nyttelÞst Ä diskutere pÄ et slikt grunnlag.

Ditt hypotetiske problem er faktisk mindre nyttelÞst enn TS sitt problem! For Ä bruke analogien din sÄ er det som at du til og med har fÄtt mange svar pÄ hvorfor himmelen er sjokkrosa, fordi man "for the sake of argument" gÄr med pÄ premisset, men til tross for Ä fÄ direkte svar pÄ hvorfor himmelen er sjokkrosa sÄ fortsetter du Ä svare "Det er ingen som svarer pÄ spÞrsmÄlet!". 

Det er frekt, ufint, og det er Ä utnytte og misbruke andres tid. Falsk, selvmotsigende, og alle de tingene TS hater i andre. Det Ä selv vÊre en slik person helvetet mÄtte frosset til is for at man skulle datet mÄ vÊre vondt. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Denne trÄden.....

Hva skal en si...

Du lever nĂŠrmest i ett parallellunivers, ts.

Vi kan ikke gÄ med pÄ premisset, for det er galt, og du vil ikke fire en tomme pÄ det. Du er enig med deg selv, som den eneste. 

Ang "galt" sÄ er det slik at selv om ti mennesker er til stede i en situasjon sÄ er det ikke slik de ti forskjellige tolkningene av situasjonen er "slik situasjonen var" med sikkerhet. Alle de ti versjonene er farget av den som ser. Deres tolkning sier mer om hver av de ti enn det de sÄ- Men det sier deg ikke noe antagelig sÄ..)

Noen prÞver svare.likevel. Du forstÄr ikke hva de sier.

Vante Kg brukere har gitt av seg selv sÄ det svir. Du forstÄr ingenting av det.

Dette er bare helt helt... sprÞtt. 

VĂŠrt her inne i syv Ă„r. Aldri sett noe lignende.

Hadde ikke vÊrt for at det er noe fascinerende i Ä se tog krÊsje ville jeg Þnske trÄden fikk dÞ.

Anonymkode: a868b...ca2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at hun blokkerte deg er at du var frekk nÄr du stilte slike spÞrsmÄl. Jeg ville ikke stilt slike spÞrsmÄl til venner jeg har kjent i flere Är, og du stilte en person du har mÞtt to ganger til veggs. Og det uten at hun har gjort noe sÊrlig alvorlig. Du har Þdelagt denne relasjonen. 

Det er ikke frekt Ä ha som samtaleemne relasjoner, hvor det kommer fram at hun ikke liker x type oppfÞrsler, sÄ begynner hun Ä oppfÞre seg slik selv. Da er det bare en naturlig reaksjon Ä si tydelig i fra at jeg fÞler at hun oppfÞrer seg selvmotsigende, og lurer pÄ Ärsaken til det. Ingenting mer galt :)

10 hours ago, Benson said:

NÄ har jeg plÞyet meg gjennom hele trÄden, og den ble lengre mens jeg leste. Jeg syns @Katten.2.0 sa det best:

Holyfuckingshit

Okay..? :)

10 hours ago, Annie Hall said:

Har virkelig ikke lest alle 32 sidene her. SÄ beklager omd et er mye jeg ikke har fÄtt med meg.

Derfor gir jeg videre nedover kun korte svar. De lengre digresjonene er nevnt over 32 sider :)

Men jeg tenker at du har sÄret stolthet, og dermed stiller du spÞrsmÄl som er sÄnn "sette til veggs"
SÄnn "hun sa det men gjorde noe helt annet". 

Jeg har ikke sÄret stolthet. Jeg er veldig Äpen. Jeg har allerede akseptert tapet. TrÄden er min mÄte Ä gÄ videre pÄ, ved Ä forstÄ hvorfor jeg tapte, nÄr jeg ikke fÄr svar fra jenta selv.

Det er ting du kan ta til etteretning, men du har ingen rett til Ä fÞle deg lurt eller sviktet. Hun var ikke interessert i deg. Ikke som kjÊreste, ikke som venn. Det er mulig hun IKKE er slik som kan bli venner med en som har prÞvd Ä flÞrte med henne. For mange blir det rart og litt ukomfortabelt. 

Jeg har aldri skrevet at jeg ble lurt eller sviktet av henne.

Vi tar utgangspunkt i at hun var interessert i meg som venn, jo.

Jeg har tidligere skrevet om at jeg faktisk kan godta min nye rolle som venn. Selv om hun putter i bÄs og ikke evner Ä se lenger enn det, sÄ er jeg derimot mer Äpen og nysgjerrig og frisinnet ja, til Ä fikse en ny rolle.

Det er fort gjort Ä blande sammen slik man fÞler at det er, med slik det er. De aller fleste av oss har vÊrt der. 
Hun ville ikke. Og du har ikke krav pÄ at hun skulle ville heller. Og Ä prÞve Ä "argumentere henne i senk" vil bare gjÞre situasjonen verre. Ingen kan overtales til Ä like noen bedre. 

Ordet krav kan glemmes videre fra KG i denne trÄden folkens. De eneste som har nevnt det ordet er faktisk dere.

Jeg prÞvde ikke Ä overtale henne til Ä like meg bedre, bare fÄ svar pÄ noen enkle spÞrsmÄl. Men selv det blir jo tÞft nÄr man er falsk.

Aksepter at du ville mest denne gangen, men tapte, og gÄ derfra med stoltheten i behold. Det er faktisk ogsÄ den eneste mÄten du kan "vinne" situasjonen pÄ. Show - don't tell. Om du er en bra kar - sÄ vis det gjennom handlingene dine. SÄnn intens "men hvorforhvorforhvorfor" fÄr damers varsellamper til Ä blinke og bekrefter bare at hun har gjort riktig med Ä velge deg bort. 

Har alltid hatt stoltheten i behold og godtatt tapet siden 7. november nÄr trÄden startet jeg? Jeg vet jeg er en bra kar. Det er litt trist at sÄnn ''hvorforhvorforhvorfor''-nysgjerrighet skal konkludere en hel relasjon, men det forklarer kanskje mer om henne enn meg, hvis DET var Ärsaken til at hun blokket, at JEG genuint kun er interessert i noen svar. Men jaja, sÄ fÄr nÄ vÊre sÄ som sÄ er :)

Da er du pÄ vei ned veien som ender med Ä vÊre "han creepy fyren"

Hvordan?

10 hours ago, Caelyn said:

TS gÄr sÄ mye rundt grÞten og kverner igjen og igjen om de samme tingene at jeg begynner Ä bli svimmel.

Jeg spÞr ogsÄ som @Katten.2.0 om du kan dele spesifikt hva eskaleringen og hvordan du viste henne din intensjon (jamfÞr din forstÄelse av "Vis intensjon, eller gÄ hjem") foregikk.

Snart :)

10 hours ago, Benson said:

Hvorfor mener du at dette har noe med hennes bakgrunn(depresjon,drama osv) Ă„ gjĂžre?Eller hennes kjĂžnn?

Jeg vet (eller mener, hvis det er et mer politisk korrekt ord Ä bruke for Ä fÄ dere til Ä IKKE henge dere opp i enkeltord) i bakgrunn av at jeg var en av to personer i situasjonen. Jeg vet det i bakgrunn av over 90 % info jeg ikke deler :)

AngÄende kjÞnn er det bare Ä se pÄ alle trÄder pÄ KG.

Gutt dumper jente uten grunn = Jenta fÄr trÞst, gutten er dritt.

Min situasjon (omvendt) = Folk aksepterer ikke engang trÄden...

AltsÄ: Det er veldig praktiske valg for dere: Aksepter trÄden og svar, eller ikke aksepter og dra pÄ juleshopping i stede.

9 hours ago, Menchit said:

1 Du «eskalerte» pÄ en slik mÄte at det ble ubehagelig for jenta, og forsto det ikke selv ( Da ville du bedt om unnskyldning)

Det er noe som heter passiv-interesse indikator: Nemlig aksept for eskaleringen. Hun ga aldri et kvartveis tegn til Ä mene at DET ordet eller DEN berÞringen var over streken pr. nÄ i relasjonstidslinjen, sÄ da fortsatte jeg. Jeg ble fÞrst mÞtt med motstand pÄ mld. langt senere pÄ kvelden ETTER treffet. MÄ nesten klappe for den mÄten Ä gi tilbakemelding pÄ hahaha :)

2 Du prÞver Ä sette henne til veggs basert pÄ informasjon hun har gitt deg. Du bruker ting hun har fortalt deg i fortrolighet MOT henne, hun har ingen plikt Ä  til Ä forsvare eller forklare seg overfor deg. 

Jeg bruker det ikke MOT henne. Jeg forsto at hun mente visse ting, sa visse ting, og hadde visse holdninger. NÄr hun BEVISST gÄr i mot dette, sÄ lurer jeg pÄ hvorfor, og nÄr jeg spÞr hvorfor hun ikke har noe svar (det sier seg jo selv; hun er jo selvmotsigende) sÄ fikk jeg ikke svar pÄ det heller haha :)

3 Du gir deg ikke nÄr du ser at hun er ukomfortabel, men forsetter Ä forsÞke Ä «ta» henne pÄ bakgrunn av tidligere informasjon.

HÊ? Hvis du leser til pkt. 1. hun sa aldri noe pÄ eskaleringen nÄr vi mÞttes, og jeg rakk bare et par mld. utvekslinger om forskjellige intensjoner pÄ kvelden fÞr hun blokket meg fordi hun ikke hadde svar pÄ selv de enkleste spÞrsmÄl hun selv er Ärsak i Ä ha bringt fram i lyset, ja :)

At hun har en fortid med x,y,z er fullstendig UBETYDELIG. 

Nei :)

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja, nÄ hoppet du rett i den samme " konklusjonen" igjen, nei det er ikke VI som konkluderer slik, det er DU. SÄ du har hukommelse som en geit, eller du lyver sÄ du tror det selv, hva velger du?

Anonymkode: 69723...4f0

Jeg velger forklaringen som nevnt sist.

Det er ikke slik at jeg trenger ordrett fra dere hva konklusjonen er. Jeg samler sammen alle rÄd som faktisk svarer pÄ spÞrsmÄlet, ser essensen og forstÄr hvordan det kan relateres til min situasjon, ja :)

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke enighet om dette. Det er KUN du som har denne meningen. 

Anonymkode: 9b0ee...7ef

Les over :)

4 hours ago, MonsIvar said:

Dette mÄ vÊre den mest fascinerende trÄden jeg noensinne har lest.

Takk! :)

3 hours ago, AnonymBruker said:

*Snip snapp snute*

Eksempelet ditt er ikke sammenlignbart :)

Hvordan kan DERE vÊre de som vet mest om hva som er Ärsak til handling nÄr:

1. Dere ikke selv sliter med x, y, z

2. Dere selv ikke var til stede

3. Dere selv ikke er meg

4. Dere selv ikke er jenta

5. Og dere selv ikke er de som holder igjen 90 % info

1 hour ago, AnonymBruker said:

*Snip*

Anonymkode: a868b...ca2

Det er nettopp det som er litt greia Ă„ akseptere da...

Som sagt: Jeg selv skulle Ăžnske situasjonen var annerledes.

Som sagt: Dere selv skulle Ăžnske situasjonen var annerledes.

Som sagt: Jeg bare skisserer situasjonen slik den var. Usensurert. Det er selvinnsikt Ä krever at jeg gÄr litt i meg selv Ä Äpne den opp sÄ tydelig for dere. Av en eller annen grunn virker det pÄ meg som at dere ser pÄ det som at jeg legger den fordelaktig for min del? Som nevnt i sist innlegg. Det er INGENTING fordelaktig ved at situasjonen ble som den ble. Jeg selv som dere mÄ akseptere Ä jobbe med de utgangspunkter som faktisk er, uansett hvor tÞft det er :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det bare en naturlig reaksjon Ä si tydelig i fra at jeg fÞler at hun oppfÞrer seg selvmotsigende,

anonymkode: 97775...46a

Dette skrev du altsÄ til henne, sÄnn nogenlunde ordrett, pÄ melding etter treff 2 like fÞr hun blokkerte deg?

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter passiv-interesse indikator: Nemlig aksept for eskaleringen. Hun ga aldri et kvartveis tegn til Ä mene at DET ordet eller DEN berÞringen var over streken pr. nÄ i relasjonstidslinjen, sÄ da fortsatte jeg.

var det pÄ tanden av  treff 2 etter denne eskaleringen hun hun besvarte ditt "hyggelig Ä treffes igjen" med overdÞvende stillhet?

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :)

VÊrsÄgod:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
Gjest supernova_87

Du sier at du er selv den som mÄ jobbe utgangspunktene, uansett hvor tÞft det faktisk er, men det gjÞr du jo ikke. Du nekter Ä ta innover deg realitetene. Du fornekter det 99,99% i trÄden her sier om hvordan de tolker det jenta har gjort. Hvis jenta fungerer noenlunde menneskelig er det sannsynlig at det de fleste her i trÄden forklarer hennes handlinger med stemmer. Det tar du ikke innover deg. 

Du er ogsÄ opptatt av at vi andre skal fange essensen, du er opptatt av dette med essens. Og da lurer jeg pÄ hvordan du vil definere et menneske? Det er unÞdvendig Ä linke til wikipedia. Jeg tenker pÄ den menneskelige natur, som du er opptatt av. Det er mange ting mennesker er, men noe som nok ligger i essensen til mennesket er at vi handler i affekt, basert pÄ psykososial arv og som reaksjon pÄ omgivelsene (bÄde miljÞ, fysisk og sosiale), de umiddelbare omgivelsene, men ogsÄ de vi omgir oss med over tid. Det er slik jeg ser det i essensen til et menneske Ä noen ganger handle normstridig, eller motsatt av idealene. Fordi vi er menneskelige og ikke roboter. Det kan vi si at jenta i dette tilfellet har gjort, i alle fall i fÞlge deg. Det gjÞr henne ikke nÞdvendigvis falsk eller selvmotsigende, men menneskelig. Det er ikke fordi hun har bakgrunn som deprimert og dramatisk, men fordi hun er et menneske, som ikke kunne vite at du (omgivelse) ville trigge henne pÄ den mÄten du gjorde.

Du hadde hÄpet at hun fortsatte et vennskap med deg, og da hun ikke gjorde det hadde du hÄpet at hun kunne vÊre helt tydelig om hvorfor. Du undrer deg pÄ hvorfor hun har slik atferd til tross for at hun fra ditt stÄsted oppleves som ensom og i "nÞd for vennskap". Jeg tror at din rolle i denne relasjonen var helt avgjÞrende, at dette ikke er en generell atferd hos denne jenta og mennesker som har bakgrunn med depresjon og vonde erfaringer. Det er mye generelt man kan si om mennesker med f.eks unnvikende tilknytningsstil, eller pÄgÄende tilknytningsstil, som sier noe om hvordan de forholder seg til andre mennesker. Dette blir som oftest avgjort i barndommen, og gÄr pÄ grunnleggende mÄter Ä forholde seg til seg selv, verden og andre mennesker. Mens depresjon kan man fÄ uavhengig av tilknytningsstil. Personlighetsforstyrrelser kan ogsÄ si generelle ting om mennesker og hvordan de forholder seg til andre. Men depresjon kan man igjen fÄ uavhengig av personlighet(sforstyrrelse). At du derfor prÞver Ä finne et fellestrekk/generelle regler for mennesker basert pÄ sÄ generelle kriterier som depresjon, kvinne, tidligere opplevd drama, og personlige problemer som har gjort at man har behov for psykolog er bare dumt. Hvis man tenker matematisk ville den eneste fellesnevneren man kunne sette utenfor parentes her vÊrt at de er mennesker. Men dette fornekter du ogsÄ Ä ta innover deg. Det er flere i denne trÄden som har forklart Ärsak til handlingene som du omtaler nettopp med dette: de er mennesker. Hvorfor er ikke det godt nok for deg? 

La oss for diskusjonens del anta at ditt premiss om at dette er hennes generelle atferd, og at din rolle i disse interaksjonene ikke spiller inn, at dette er noe som gjentar seg i hennes liv, og slik hun behandler alle. Det vil likevel ikke vĂŠre noe som er generelt for mennesker med kriteriene du setter frem. Å vĂŠre falsk og selvmotsigende er ikke typisk kvinner med tidligere erfaringer med depresjon og drama. Hvis dette (hypotetisk) handler om en kvinne som stadig livnĂŠrer seg pĂ„ oppmerksomhet og startfaser pĂ„ vennskap og relasjoner med andre, for sĂ„ Ă„ droppe dem som brennhett kull sĂ„ handler det gjerne om andre ting. Kanskje en personlighetsforstyrrelse. En tomhet pĂ„ innsiden, der hun driter i menneskene rundt seg. Manglende empati og sympati for andre mennesker, respekt for deres tid, men kun en higen etter Ă„ fĂ„ bekreftelse og Ă„ utnytte mennesker for det de kan gi dem f.eks et lyttende Ăžre, oppmerksomhet, en skulder Ă„ grĂ„te pĂ„, forstĂ„else, tid. Grunnen til at man har fĂ„tt sĂ„ lite respekt for menneskene rundt seg, og mangler empati handler nok da om barndommen. Årsakene kan vĂŠre mange: mobbing, seksuelt misbruk, vold. 

Men for virkelighetens del vil jeg heller argumentere for at fellesnevneren her er deg. Jeg tror at ting ble som de ble ligger mye i at det var deg hun mĂžtte. Ikke at hun ikke ville gjort dette mot noen andre, det vil hun nok helt klart, uten at det er et gjennomgĂ„ende tema i hennes liv. Men du trigget nok noe i henne. Jeg mener ikke at hun var falsk og selvmotsigende, men derimot fornuftig. Å fortsette et vennskap med noen man ikke liker er hensiktslĂžst. Å gi en person man har mĂžtt to ganger utfyllende svar pĂ„ hvorfor man ikke Ăžnsker Ă„ fortsette et vennskap er mer enn det det er vanlig Ă„ yte for noen man ikke Ăžnsker noe mer med Ă„ gjĂžre. Å fjerne seg fra en person som bryter normer slik du gjorde (Ă„ spĂžrre om utfyllende svar til hvorfor noen Ăžnsker Ă„ avslutte en sĂ„ flyktig relasjon, og pushe pĂ„ det selv om du har fĂ„tt en avslutning er normstridig) er fornuftig. At hun etter Ă„ ha mĂžtt deg finner ut at hun ikke Ăžnsker et vennskap med deg til tross for Ă„ vĂŠre ensom handler gjerne om at det er bedre Ă„ vĂŠre ensom enn Ă„ ha falske vennskap med mennesker man ikke liker. For et vennskap blir falsk nĂ„r du kun er med personen fordi du ikke har noen andre. Dermed er det Ă„ avslutte vennskapet med deg det motsatte av falskt. 

NÄr det kommer til det andre eksempelet du har kommet med, Ä presentere Frp og RÞdt pÄ samme tid sÄ kan det handle om at man ikke setter seg nok inn i politikken, at man Þnsker tilhÞrighet og fellesskap. Eller man kan vÊre nasjonalist og kommunist pÄ samme tid, Frp blir aktuelt fordi de er de med den strengeste innvandringspolitikken, mens RÞdt er aktuelt fordi de er for en jevn fordeling av godene. Per i dag har vi ikke noen partier som representerer nasjonalsosialisme. 

At hun prioriterer menn hun har kjent kortere tid enn deg handler om noe sÄ enkelt som at hun likte den personen bedre. Det er fornuftig Ä fÞlge forgjengelige og u-mÄlbare ting som magefÞlelse, opplevelse av kjemi og stemning nÄr det gjelder vennskap og romantiske relasjoner. At hun gjÞr det er fornuftig. Du skriver det godt selv i begynnelsen av trÄden: 

Sitat

Hvor mange vennskap har ikke utviklet seg til noe mer? Det var f.eks. tilfellet med eksen hennes... men JEG, nei DET var uaktuelt.

DU var uaktuell. BÄde som partner og venn. Du kan jo stille spÞrsmÄlet til deg selv ogsÄ, hvorfor er noen mennesker uaktuelle? Du har selv pekt pÄ at hun er uaktuell pÄ grunn av hennes personlighet og hennes handlinger. Jeg antar at du var uaktuell for henne pÄ grunn av din personlighet og dine handlinger. Hva du kan forbedre deg pÄ vet nok de som kjenner deg IRL best, men du har ogsÄ fÄtt mange innspill pÄ dette i trÄden. Du kan endre deg. 

Haha, jeg har nettopp brukt enda en halvtime pÄ Ä repetere mye av det du har fÄtt utallige svar pÄ allerede. Og du kommer ikke til Ä ta det til deg. La oss konkludere, vi kan vÊre enige om noen konklusjoner: 

1. Hennes atferd kommer ikke av at hun tidligere har vÊrt deprimert, opplevd drama, eller hatt personlige problemer som har gjort at hun har vÊrt i kontakt med psykolog. 

2. Hun valgte Ä ikke vÊre kjÊreste eller venn med deg fordi du var uaktuell, enten pga av at du ikke passet henne, eller at hun ikke likte deg. Manglende kjemi o.l. Eller fordi hun likte noen andre mer, eller en annen var mer aktuell. 

Du har jo fÄtt massemasse svar pÄ Ärsak til handling her, men du fortsetter jo Ä snakke om misforstÄelser og tar ikke en dritt til deg. Jeg spurte deg fÞr, men spÞr igjen: hva har du lÊrt?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest supernova_87
PĂ„ 11.11.2017 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Men virkelig... ikke klag over at du har fÄ ekte venner, fÄ som tar hensyn til deg, at du har drama i livet, depresjoner, osv. nÄr det er du selv som setter deg i den posisjonen. Du ER formelt sett i en posisjon til Ä velge; rent ETISK blir det jo fullstendig feil. Jeg senker personlige mine krav i en sÄrbar posisjon i livet, jeg personlig Þker ikke min egen mur nÄr folk FAKTISK kommer for Ä hjelpe meg, da takker jeg derimot, faktisk.

Du har snakket mye om at hun er falsk, men det er jo nettopp det hun IKKE er. Du Þnsket at hun skulle vÊre falsk. At hun heller skulle vÊre i et vennskap med en person hun ikke likte, fordi hun har fÄ venner ellers? Du er selvmotsigende. 

PĂ„ 10.11.2017 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Reaksjonen er mer basert pÄ FENOMENET. Hun som enkeltmenneske er det dere som fortsetter Ä pushe pÄ at trÄden skal handle om; kanskje dels fordi dere VIL at den skal handle om henne? Hvem vet? Jeg Þnsker Ä forstÄ ALLE disse tapene.

Fellesnevneren for alle disse tapene i ditt liv er nettopp DEG. Likevel Þnsker du ikke Ä ta til deg tilbakemeldinger som gÄr pÄ deg som person, men heller snakke om og forstÄ i hel ei anna jente. Dersom alle tapene har vÊrt jenter som er deprimerte og dramatiske er nok det beste du gjÞr for deg selv Ä heller mÞte jenter som ikke er deprimerte og dramatiske, for hvis hver gang du har mÞtt noen som er deprimert og dramatisk det ikke funker sÄ kommer det nok ikke til Ä gjÞre det i fremtiden heller. Evt. kan du endre pÄ deg selv, men det vil du ikke. 

Sitat

Jeg vet at problemet ligger hos meg, og det er hele poenget ogsÄ; hvorfor tror du jeg spÞr om rÄd for Ä bli den beste versjonen jeg kan bli av meg selv?

Dette lurer jeg ogsĂ„ pĂ„! For du vil jo ikke ta til deg et eneste et av rĂ„dene. Jeg antar da at det gjerne handler om at du fĂžler deg bra nĂ„r du klarer Ă„ lure sĂ„ mange mennesker her inne til Ă„ bruke tid pĂ„ deg. Kanskje det fĂžles litt som om du er en Gud som fĂ„r oss til Ă„ bruke tid, krefter pĂ„ Ă„ dele og Ă„pne oss for deg. Du misbruker og utnytter mennesker i denne trĂ„den. NĂ„r du har det vondt med deg selv kan jo det gjerne gi gode fĂžlelser. NĂ„r livet er tomt, sĂ„ er det Ă„ fĂ„ bekreftelse og oppmerksomhet fra fremmede godt. Det paradoksale er jo at du gjĂžr SÅ mye av det du klandrer denne jenta for. Kanskje hun er et speil. At hun skal hjelpe deg Ă„ se deg selv. Du gir falske forhĂ„pninger til oss i trĂ„den (slik du mente jenta gjorde med Ă„ "late som" dere kunne bli venner) ved Ă„ si at du Ăžnsker Ă„ forbedre deg, du Ăžnsker hjelp, men sĂ„ trekker du deg fordi du tar ikke til deg rĂ„dene (jmf. jenta som trekker seg fra vennskapet). Men jeg mĂ„ si at du er jammen flink! (Og jeg er ikke falsk positiv slik du er nĂ„r du skriver slike ting, jeg mener det, du er virkelig flink som fĂ„r til en sĂ„nn lang trĂ„d der folk fortsetter Ă„ svare deg, og gjĂžr seg selv til idioter med Ă„ fortsette. Bra jobba!) SpĂžrsmĂ„let er vel bare om det gir deg fĂžlelsen av Ă„ vĂŠre verdifull her i verden Ă„ vĂŠre flink til dette? 

Du kan fÄ det bedre. Du kan bli glad. Du kan fylle livet med sÄ mye bra. Hvis du gÄr i behandling kan du endre deg, og i fremtiden kan du mÞte andre jenter som du ikke bare tar til takke med, men som du synes er virkelig bra, og hun kan ville ha deg. Og kanskje det beste med deg er din enorme vilje og styrke til Ä faktisk endre deg selv og dine destruktive personlighetstrekk. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 20.12.2017 den 0.09, AnonymBruker skrev:
PĂ„ 19.12.2017 den 15.17, AnonymBruker skrev:

PĂ„ 18.12.2017 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Denne teorien din kan enkelt sjekkes ut.

- OppfĂžrer alle med krigstraumer seg likt?

- Har alle med oppvekst i voldelige hjem lik personlighet, like egenskaper?

- Har alle med turbulente forhold bak seg akkurat like stor grad av lĂžgn i sine utsagn?

Anonymkode: 30fad...3c4

Ts, venter pÄ svar jeg?

Venter fortsatt pÄ svar.

Fortsatt...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter passiv-interesse indikator: Nemlig aksept for eskaleringen. Hun ga aldri et kvartveis tegn til Ä mene at DET ordet eller DEN berÞringen var over streken pr. nÄ i relasjonstidslinjen, sÄ da fortsatte jeg. Jeg ble fÞrst mÞtt med motstand pÄ mld. langt senere pÄ kvelden ETTER treffet. MÄ nesten klappe for den mÄten Ä gi tilbakemelding pÄ hahaha :)

Og HER kan kanskje hele svaret ligge. Takk, TS, for at du delte akkurat denne informasjonen, for nÄ kan jeg faktisk kanskje hjelpe deg litt mer pÄ vei!

Du snakker om aksept for eskaleringen, og at hun ikke ga noe tegn pÄ at noe av det du gjorde var over streken, og dermed sÄ fortsatte du. Og at reaksjonen hennes kom senere og det slo deg som lyn fra klar himmel. DETTE er noe jeg kan kjenne igjen. For min del har det da gjerne vÊrt en person jeg kanskje ansÄ som venn, eller en jeg hadde klart for meg at ikke kom til Ä bli noe MER enn en venn. Og nÄr han da har "eskalert" slik som deg, (eller enda mer direkte i noen av mine tilfeller), sÄ har jeg blitt sÄ satt ut og paff og usikker, og ikke hatt noen anelse om hvordan i all verden jeg skulle reagert. Eller at jeg ikke fÞler eller forstÄr at handlingene var over streken, at det fÞltes feil og ukomfortabelt for MEG, i situasjonen der og da. Men at dette kommer senere nÄr hendelsen har kommet litt pÄ avstand og jeg har tygget pÄ og fordÞyd det som skjedde. Dermed kommer reaksjonen forsinket slik du opplevde i ditt eksempel med jenta.

Mange jenter kan ogsÄ fÞle en utrygghet pÄ Ä avvise slike tilnÊrmelser direkte i situasjonen ogsÄ, nettopp fordi man kanskje ikke vet hvordan personen vil hÄndtere denne avvisningen. Eller kanskje enda mer aktuelt (i min mening) sÄ kan det handle om at hun ikke var SIKKER der og da pÄ OM du eller AT du flÞrtet med henne. Kommer selvsagt an pÄ hvor tydelig du var, men for all del, det kan hende hun ikke forsto intensjonen din fÞr hun kom hjem og ga da uttrykk for sin reaksjon langt senere pÄ kvelden.

Dette kan jeg ogsÄ relatere meg til.
For Ä ta et eksempel fra mitt eget liv. Jeg mÞtte noen venner jeg hadde hatt over nettet en lang stund, jeg hadde kun mÞtt en av dem fÞr. Det viste seg da at en av de andre tydeligvis forsÞkte Ä "eskalere", men jeg sÄ ikke dette overhode fÞr senere.

Det verste og mest ekstreme eksemplet mitt pÄ at man ikke nÞdvendigvis reagerer der og da, er da en jeg ansÄ som kamerat var pÄ besÞk og plutselig kommer naken ut fra badet, setter seg i sofaen og gjÞr ganske direkte tilnÊrmelser. Denne personen hadde ogsÄ kjÊreste, noe som igjen forsterket mitt inntrykk av at dette ikke var intensjonen med mÞtet vÄrt. Her mistet jeg fullstendig munn og mÊle og lot eskaleringen gÄ alt for langt fÞr jeg pÄ en slags flÄsete mÄte fikk stoppet det. Han fikk heller ingen direkte tilbakemelding der og da! Men han var aldri velkommen hjem til meg igjen, og jeg tok tydelig avstand til hele fyren i ettertid. Uten at HAN forsto Ärsaken til dette dog, han synes at han hadde da ikke gjort noe galt!?

Mitt rÄd til deg hvis du skulle ende opp i en slik situasjon igjen, er Ä ha litt is i magen, gjÞre noen forsiktige fremstÞt ala DET ordet eller DEN berÞringen. Og sÄ STOPPE der. Avvent jentas reaksjon i ettertid, fÄr du da ikke noen negativ respons, kan du muligens bygge litt videre pÄ intensjonen din. Eskaler i litt mindre skala kanskje? 
NÄ er kanskje ikke dette de rÄdene du Þnsker deg siden det handler om deg og ikke henne. Men jeg tror dette kunne vÊre en reaksjon de fleste jenter kan kjenne seg igjen i uavhengig av faktor x, y, z som nevnt i trÄden. 

HÄper dette kan gi deg en liten smule innblikk i hvorfor jenta i eksempelet ditt kanskje gjorde som hun gjorde, nÄr hun gjorde det.

:blomst:

Endret av Caelyn
Endret noen ord
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...