Gå til innhold

Nylig oppstartet vennskap brutt like raskt ned

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er interessant er jo nettopp hva det er som gjør at fortid, drama og depresjoner gjør det lettere for noen å putte folk i bås enn andre uten fortid, drama og depresjoner. Dere sier jo selv dere ikke sliter med de samme tingene som henne, og dere selv ironisk nok sier at dere ikke er fan av å putte folk i bås. Dette bekrefter jo bare forskjellene? Les selv.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker med depresjoner, fortid og drama:

- Evner på et eller annet vis å putte folk i bås, og har et trangt syn, og lite åpne intensjoner.

- De baserer det å sette i bås på tidligere erfaringer, selv om ingenting skulle tilsi at nye ville vært verre.

Da er det vel ok at jeg omtaler deg som en person med x, y,z i fortid siden du selv har en forkjærlighet for å sette andre i bås. Ps, er det vitenskapelig bevist at personer med fortid, drama og depresjoner har en tendens til å sette folk i bås, eller er dette noe du tror? Jeg selv har hatt nære venner som har slitt med både depresjon, fortid og drama, men merkelig nok har jeg aldri opplevd at de har hatt en større tendens til å sette folk i bås enn mine såkalte " friske" venner, men hvis du kommer med vitenskapelige rapporter som viser at dette er tilfelle vil jeg godta det, da regner jeg med at jeg bare har vært heldig med mine depressive venner ;) .

Anonymkode: 69723...4f0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Duckie said:

Nope. Det er bare du som har blitt enig med deg selv.

Nei.

Det er faktisk DERE SELV som etterhvert har konkludert med dette, jeg bare sammenfletter det.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er det vel ok at jeg omtaler deg som en person med x, y,z i fortid siden du selv har en forkjærlighet for å sette andre i bås. Nei, hvorfor skulle du det? Jeg har jo allerede sagt at jeg ikke putter folk i bås, jeg bare rent siterer en situasjon, jeg.

Ps, er det vitenskapelig bevist at personer med fortid, drama og depresjoner har en tendens til å sette folk i bås, eller er dette noe du tror? Ja, det er vitenskapelig bevist at folk som har opplevd visse ting i livet sitt handler annerledes på samme situasjon i gj. når det måles opp mot samme situasjon med mennesker uten denne påvirkningen i livet sitt. Google er også en god venn for å lete seg fram til svar, hvis det var det du lurte på? (Nei, jeg har ikke tenkt å bruke fritiden min på å søke på allmenn kunnskap på Google, hvis det var det du håpte. Jeg kan derimot hjelpe til med å oppklare misforståelser og feilformuleringer i tråden). 

Jeg selv har hatt nære venner som har slitt med både depresjon, fortid og drama, men merkelig nok har jeg aldri opplevd at de har hatt en større tendens til å sette folk i bås enn mine såkalte " friske" venner, men hvis du kommer med vitenskapelige rapporter som viser at dette er tilfelle vil jeg godta det, da regner jeg med at jeg bare har vært heldig med mine depressive venner ;) . Du er heldig som har møtt unntaket fra regelen, ja.

Anonymkode: 97775...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er heldig som har møtt unntaket fra regelen, ja.

Så flertallet av personer med fortid som involverer drama og depresjon vil handle selvmotsigende og irrasjonelt? 

Anonymkode: 20819...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vel ok at jeg omtaler deg som en person med x, y,z i fortid siden du selv har en forkjærlighet for å sette andre i bås. Nei, hvorfor skulle du det? Jeg har jo allerede sagt at jeg ikke putter folk i bås, jeg bare rent siterer en situasjon, jeg.

Så dette at du skriver at jenter( flertall) er overfladiske er IKKE å sette jenter i bås?? Hva er det da om jeg tør spørre? Hvis jeg skriver at menn er voldelige, er det å ikke  sette menn i bås?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vitenskapelig bevist at folk som har opplevd visse ting i livet sitt handler annerledes på samme situasjon i gj. når det måles opp mot samme situasjon med mennesker uten denne påvirkningen i livet sitt. Google er også en god venn for å lete seg fram til svar, hvis det var det du lurte på? (Nei, jeg har ikke tenkt å bruke fritiden min på å søke på allmenn kunnskap på Google, hvis det var det du håpte. Jeg kan derimot hjelpe til med å oppklare misforståelser og feilformuleringer i tråden). 

Er det vitenskapelig bevist at folk med fortid, drama og depresjon har en tendens til å sette folk i bås? Det var det eksakte spørsmålet jeg stilte, kan du komme med vitenskapelig bevis som tilsier at du har rett i det eksakte spørsmålet? Hvis ikke anser jeg det for å være dine egenproduserte fordommer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det er faktisk DERE SELV som etterhvert har konkludert med dette, jeg bare sammenfletter det.

Vis gjerne de innleggene hvor noen andre enn deg har kommet frem til disse konklusjonene. Jeg venter i spenning.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fakta er også at du setter folk i bås, uansett hvordan du selv vrir og vender på spørsmålet. Du kan ikke rent sitere EN situasjon og dermed komme med en konklusjon om at alle som er lik denne i bakgrunn, også vil sette folk i bås.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hadde du godtesnop med deg uten å dele med dama andre gangen dere møttes?

Da skjønner jeg at hun dumpet deg og blokkerte deg. Det er frekt!

Anonymkode: 46917...dfc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vi dessverre har å gjøre med et klassisk tilfelle av Dunning-Kruger-effekten her. Enkelt forklart: man må være kompetent for å forstå at man er inkompetent. Det er denne effekten som gjør at folk som er totalt blottet for kompetanse på et felt, likevel uttrykker seg skråsikkert om akkurat dette emnet. Og selv om andre kan se de åpenbare manglene, vil dette være umulig for vedkommende å forstå, fordi han/hun kan for lite om emnet til å forstå hva man ikke kan. Noen med lav sosial intelligens kan dermed ha en tendens til å overvurdere egne sosiale evner, og samtidig ikke være i stand til å innse sine svakheter. 

Bare en liten digresjon fra meg, som forhåpentligvis kan hjelpe de som leser med å forstå hvorfor denne tråden er som den er. Men for deg TS, vil det nok ikke gi noen mening overhode... Beklager det, og lykke til videre.

Anonymkode: a1268...b6c

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stein-saks-papir said:

Føler at vi går i sirkel her 🤣

Neida. Vi oppklarer misforståelser!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Så flertallet av personer med fortid som involverer drama og depresjon vil handle selvmotsigende og irrasjonelt? 

Det som i hvert fall er sikkert er at enkelte mennesker har enkelte fellestrekk, når disse fellestrekkene er det eneste disse menneskene har til felles, utenom å nettopp være selvmotsigende og irrasjonell, så er det uavhengig av bruk av kvantitativ eller kvalitativ metode til å anslå med sikkerhet at det ER forskjell i atferd i samme situasjon basert på om du har opplevd x, y, z eller ikke.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så dette at du skriver at jenter( flertall) er overfladiske er IKKE å sette jenter i bås?? Hva er det da om jeg tør spørre? Hvis jeg skriver at menn er voldelige, er det å ikke  sette menn i bås?

Besvart i sitat 3. Kanskje sitatet over over besvarer.

Er det vitenskapelig bevist at folk med fortid, drama og depresjon har en tendens til å sette folk i bås? Det var det eksakte spørsmålet jeg stilte, kan du komme med vitenskapelig bevis som tilsier at du har rett i det eksakte spørsmålet? Hvis ikke anser jeg det for å være dine egenproduserte fordommer.

Du har ikke engang tenkt tanken på å vurdere å kanskje prøve å Google deg fram til det selv, altså.

Det er noen ting som er fakta:

Mennesker er forskjellige.

Enkelte grupper mennesker har likhetstrekk i atferden sin.

Vi har diverse type mennesker. Vi har fotballfansa, vi har barnevogn-mafian som tar all plass på kafeen, vi har studenter fra en viss studiekultur, og vi har studenter fra en viss annen studiekultur.

Vi har diverse type mennesker som har opplevd diverse type ting i sitt liv.

Det å leve i en verden med 7 mrd. mennesker og si at ALLE er forskjellig og ingen sin hendelse kan relateres til en annen i verden, det er et for barnslig argument. Vi ER sosiale dyr. Våre handlinger i visse situasjoner i dag er påvirket av oppvekst, miljø, og hendelser i livet. En person som IKKE har opplevd x, y, z kan ikke prate for en som har opplevd dette. Men en som har opplevd, x, eller x, og y, eller x, y, og z, kan relatere til det nærmere.

Vi er en viss mengde mennesker på jorden; at noen har opplevd det samme som eksempelet i HI er ikke noe annet enn garantert. Hadde det gått an å ha noe høyere treffsikkerhet enn 100 %, så ville vi nådd den også med den uttalelsen.

Jeg vet ikke hvorfor dette er så tøft å innse for deg? Har du også en jobb som nekter deg å tro på visse ting?

Folk med bakgrunn i depresjoner, drama, og fortid forstår jo selvfølgelig bedre sine medmennesker enn folk uten denne påvirkningen i sitt liv. Ja, alle er forskjellige, men jo mer de har til felles jo mindre feil tolker de om hverandres årsaker til handling.

2 hours ago, Duckie said:

Vis gjerne de innleggene hvor noen andre enn deg har kommet frem til disse konklusjonene. Jeg venter i spenning.

De står dere selv ansvarlig for å ha skrevet. Innrømmelsene kom heldigvis nå i det siste, så vi merker jo fremgang her. Hint: Se tilbake de siste 7 sidene. Jeg har ikke helt behovet for å referere til innlegg dere har skrevet hvor dere innrømmer at vi har fått noen konklusjoner, jeg derimot takker for at ''misforståelser'' blir oppklart og fortsetter tråden, med noen brikker lagt på plass.

Fakta er også at du setter folk i bås, uansett hvordan du selv vrir og vender på spørsmålet. Du kan ikke rent sitere EN situasjon og dermed komme med en konklusjon om at alle som er lik denne i bakgrunn, også vil sette folk i bås.

Nei.

Jeg har skrevet to ting ofte nå:

Forstå verden ut i fra 1 menneske = umulig.

Forstå en gruppe med konkrete visse likhetstrekk og bakgrunn i bakgrunn av en med lignende fortid = lettere.

Jeg skrev bare faktahendelsen om at HUN puttet folk i bås, noe hun selv EKSPLISITT sa ordrett ut. Hun sa; ''Enten er man date, eller så er man venn''.

At hun ironisk nok startet med eksen som venn, og ikke tørr å si rett ut at hun syntes jeg var stygg, det er jo faktisk relevant i tråden, men ser ikke hvordan det påvirker konklusjonen deres om at det ordrette sitatet (ja, jeg siterte rent ordrett) er ''feil''.

TS, hadde du godtesnop med deg uten å dele med dama andre gangen dere møttes?

Nei.

Anonymkode: 46917...dfc

Tror nok vi dessverre har å gjøre med et klassisk tilfelle av Dunning-Kruger-effekten her. Enkelt forklart: man må være kompetent for å forstå at man er inkompetent. Det er denne effekten som gjør at folk som er totalt blottet for kompetanse på et felt, likevel uttrykker seg skråsikkert om akkurat dette emnet. Og selv om andre kan se de åpenbare manglene, vil dette være umulig for vedkommende å forstå, fordi han/hun kan for lite om emnet til å forstå hva man ikke kan. Noen med lav sosial intelligens kan dermed ha en tendens til å overvurdere egne sosiale evner, og samtidig ikke være i stand til å innse sine svakheter. 

Den eneste som har innrømmet enorme svakheter og selvinnsikt i tråden til nå er jo nettopp jeg. Men selv når jeg er ydmyk så greier dere å finne noe å hate på, og DET er godt gjort, virkelig faktisk.

Anonymkode: a1268...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Katten.2.0 said:

Yes! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12/11/2017 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Verbøst? Begrunn.

Selvmotsigelser? Begrunn.

1. Jeg ønsket svar fra henne om hvorfor hun var selvmotsigende ut av en annen verden.

2. Jeg fikk ikke svar, spør her etter folk med samme bakgrunn som kanskje kan forklare.

3. Jeg blir møtt med at folk kaprer tråden, ikke aksepterer situasjonen, og ''misforstår'' (åpenbart med vilje) istedet.

Spoiler

Det trengs bare 1 setning for å forklare hva jeg ønsker fra jenta. Grunnen til at tråden er på 24 sider og HI tar en halv side i seg selv, er jo for å få svar på pkt. 2. Tråden handler for MIN DEL ikke lenger om jenta; det har den aldri gjort siden jeg startet den? Den tar tilfeldigvis utgangspunkt i sist huskede hendelse; det er ALT. Om DERE derimot vil at den skal handle om jenta; ja, da får jeg enda en svakhet, da må jeg gå med på det kompromisset og prøve å relatere dette generelt på egenhånd

.

Verbøst fordi du bruker mange ord på å si noe du kan si med langt færre. Det gjør at du går deg vekk i dine egne tanker, hvilket igjen fører til:

Selvmotsigelser, fordi du sier en ting først, og så det stikk motsatte rett etterpå. Du har allerede fått påpekt mange av disse selvmotsigelsene av andre, så jeg skal ikke påpeke dem på ny.

1. Enten fordi hun ville skåne deg, eller fordi hun forandret mening. Det har du allerede blitt fortalt mange ganger før.

Men det enkleste å forholde deg til er dette: Du får ikke det svaret. Hun skylder deg ikke noe svar, og veldedighet er ikke noe du kan kreve. Alt du trenger å vite er at hun vil ikke ha noe med deg å gjøre, hverken som venn eller kjæreste. Så la det gå, og prøv på ny med noen andre.

2. Du har blitt forklart det mange ganger. Se 1. om du trenger en påminnelse.

3. Det er du som ikke aksepterer situasjonen. Og situasjonen er den at du vil aldri få noe svar som du kan være 100% sikker på.

Gi slipp på kontrollbehov ditt, og aksepterer at det er ikke alt du får vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Yes! :-)

Nei. Det er ikke misforståelser. Det er vrangforestillinger fra deg. En kombinasjon av self confirmation bias og, som ABen nettopp nevnte, Dunning-Kruger-effekten. Du har virkelig ikke peiling på sosiale relasjoner, kommunikasjon eller metode.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 23.34, FrodeF skrev:

Meg, meg, meg.

Du kan begynne med å være litt mindre selvsentrert.

At hun ikke ønsker kontakt med deg er noe du må akseptere. Hun skylder deg ingenting. Etter å ha forsøkt å lese innleggene dine forstår jeg henne godt, du fremstår som ganske ustabil.

Kjenner dere hverandre eller? 

Anonymkode: 9df61...7b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
43 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Kan dere ikke heller sende hverandre tekstmeldinger eller ringe hverandre da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan dere ikke heller sende hverandre tekstmeldinger eller ringe hverandre da? 

...?

Litt av poenget med et diskusjonsforum, hvor man atpåtil bruker en anonymitetsfunksjon, er vel at man ikke kjenner hverandre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det som i hvert fall er sikkert er at enkelte mennesker har enkelte fellestrekk, når disse fellestrekkene er det eneste disse menneskene har til felles, utenom å nettopp være selvmotsigende og irrasjonell, så er det uavhengig av bruk av kvantitativ eller kvalitativ metode til å anslå med sikkerhet at det ER forskjell i atferd i samme situasjon basert på om du har opplevd x, y, z eller ikke

Men vi er jo flere her som sier at vi har samme bakgrunn som eksempelet ditt, uten å kjenne oss igjen i at vi handler selvmotsigende og irrasjonelt. Jeg har forsøkt å søke opp om det finnes forskning som tilsier at personer med depresjon har lettere for å handle slik som eksempelet ditt gjorde, men jeg finner ingenting. Siden det er du som fremmer påstanden hadde det vært fint om du kunne vise til aktuell forskning, uten å be folk om å Google selv, eller bare si at dette er fakta alle vet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke engang tenkt tanken på å vurdere å kanskje prøve å Google deg fram til det selv, altså.

Det er noen ting som er fakta:

Mennesker er forskjellige.

Enkelte grupper mennesker har likhetstrekk i atferden sin.

Vi har diverse type mennesker. Vi har fotballfansa, vi har barnevogn-mafian som tar all plass på kafeen, vi har studenter fra en viss studiekultur, og vi har studenter fra en viss annen studiekultur.

Vi har diverse type mennesker som har opplevd diverse type ting i sitt liv.

Det å leve i en verden med 7 mrd. mennesker og si at ALLE er forskjellig og ingen sin hendelse kan relateres til en annen i verden, det er et for barnslig argument. Vi ER sosiale dyr. Våre handlinger i visse situasjoner i dag er påvirket av oppvekst, miljø, og hendelser i livet. En person som IKKE har opplevd x, y, z kan ikke prate for en som har opplevd dette. Men en som har opplevd, x, eller x, og y, eller x, y, og z, kan relatere til det nærmere.

Vi er en viss mengde mennesker på jorden; at noen har opplevd det samme som eksempelet i HI er ikke noe annet enn garantert. Hadde det gått an å ha noe høyere treffsikkerhet enn 100 %, så ville vi nådd den også med den uttalelsen.

Kan du svare på mitt spørsmål, er det vitenskapelig bevist at mennesker med fortid, drama og depresjon i større grad enn andre setter folk i bås? Det er DETTE eksakte spørsmålet jeg vil ha svar på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...