AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #1 Skrevet 7. november 2017 Hva slags sykdommer innebærer dette? Symptomer er løse leddbånd i knærne som gjør at det til tider føles ustabilt å gå, veldig kraftig underlivsprolaps tross ung alder, søvnapne fra barnealder. Har ellers ikke tegn til hypermobilitet. Vet slekten sliter mye med artrose og slitasje i ledd samt de samme tingene som meg. Anonymkode: 0da41...71b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 Ta det med fastlegen kanskje? Anonymkode: 4b5fc...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 Elastisk hud? Anonymkode: a041f...ec7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #4 Skrevet 7. november 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det med fastlegen kanskje? Anonymkode: 4b5fc...e0a Virker som om det er så mye som går under her at det er nesten som et skudd i blinde... 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elastisk hud? Anonymkode: a041f...ec7 Nei ikke spesielt elastisk vil jeg si. Ikke får jeg spesielt lett blåmerker heller som jeg har lest er vanlig ved feks EDS. Anonymkode: 0da41...71b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #5 Skrevet 7. november 2017 Hva med Sticklers syndrom? Det kan være veldig store variasjoner innenfor Sticklers. Noen har alle symptomene, andre har nesten ingen. Anonymkode: 8ed58...7e8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 Forøvrig så ville jeg snakket med fastlegen om genetisk utredning. Hvis du planlegger familie så kan det være greit å vite hva det går i på forhånd, og uansett er det greit å ha en diagnose for din egen del. Anonymkode: 8ed58...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #7 Skrevet 7. november 2017 Det er mange ulike sykdommer knyttet til ulike defekter i kollagensyntesen, og de gir varierende symptomer. Hvis du har plager eller symptomer på noe, skal du snakke med lege. Har du det ikke, bør du legge dette vekk, med mindre du har en sunn, akademisk interesse for det, og ikke opplever egne symptomer. Anonymkode: 3b721...b96
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Forøvrig så ville jeg snakket med fastlegen om genetisk utredning. Hvis du planlegger familie så kan det være greit å vite hva det går i på forhånd, og uansett er det greit å ha en diagnose for din egen del. Anonymkode: 8ed58...7e8 Jeg skal ikke ha barn, så sånn sett er det ikke så "farlig". Er det ikke fryktelig vanskelig å få fastlegen til å begynne på genetisk utredning? Tenker mtp kostnader etc.. Anonymkode: 0da41...71b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #9 Skrevet 8. november 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal ikke ha barn, så sånn sett er det ikke så "farlig". Er det ikke fryktelig vanskelig å få fastlegen til å begynne på genetisk utredning? Tenker mtp kostnader etc.. Anonymkode: 0da41...71b Jeg vet ærlig talt ikke hvor vanskelig det er. Jeg fikk min diagnose gjennom andre undersøkelser siden jeg hadde mange og åpenbare symptomer. Jeg planlegger ikke barn jeg heller så det har ikke vært aktuelt for meg så langt, men jeg tror familieplanlegging ville vært et godt argument. Hvis det handler mest om nysgjerrighet så ville jeg tro du har en dårlig sak. Men det skader vel ikke å spørre, det verste som kan skje er at du får nei. Anonymkode: 8ed58...7e8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ærlig talt ikke hvor vanskelig det er. Jeg fikk min diagnose gjennom andre undersøkelser siden jeg hadde mange og åpenbare symptomer. Jeg planlegger ikke barn jeg heller så det har ikke vært aktuelt for meg så langt, men jeg tror familieplanlegging ville vært et godt argument. Hvis det handler mest om nysgjerrighet så ville jeg tro du har en dårlig sak. Men det skader vel ikke å spørre, det verste som kan skje er at du får nei. Anonymkode: 8ed58...7e8 Takk for svar! Kan du si hvilke symtomer du hadde? Jeg har gått til legen gjennom flere år med diverse symptomer som kan sammenfalle med dette, men har aldri tenkt over sammenhengen før nå. Det er i forbindelse med en operasjon at jeg ønsker å vite dette, men føler ikke at det ble lagt stor vekt på av sykehuset da det bare ble et notat i epikrisen om at det måtte være en genetisk defekt i kollagenet. Anonymkode: 0da41...71b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #11 Skrevet 9. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Kan du si hvilke symtomer du hadde? Jeg har gått til legen gjennom flere år med diverse symptomer som kan sammenfalle med dette, men har aldri tenkt over sammenhengen før nå. Det er i forbindelse med en operasjon at jeg ønsker å vite dette, men føler ikke at det ble lagt stor vekt på av sykehuset da det bare ble et notat i epikrisen om at det måtte være en genetisk defekt i kollagenet. Anonymkode: 0da41...71b Min sykdom var såpass åpenbar at jeg fikk diagnose som ungt barn og alle kan se på meg at det feiler meg noe. Jeg bruker for eksempel rullestol. Men jeg vet også om personer som har fått sin diagnose som voksne etter at barna deres (som har arvet tilstanden) har fått sin diagnose. Da faller brikkene etterhvert på plass for forelderen også. Jeg ville nevnt min mistanke for legen og vist til notatet i epikrisen. Om ikke noe annet så får du klarhet i hvorfor det ikke legges vekt på det, så slipper du å lure. Anonymkode: 8ed58...7e8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #13 Skrevet 23. april 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: Bump Anonymkode: af419...265 Er du TS? Hvordan har det gått med deg, har du kommet noe nærmere et svar? Anonymkode: 8ed58...7e8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå