AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #1 Del Skrevet 6. november 2017 Jeg har en 20 år gammel sønn som for en stund siden flyttet hjemmefra, Han og jeg har alltid vært veldig enig eller er vel mere rett å si at vi aldri har hartt noen store uoverensstemmelser. Han har alltid vært enkel å ha med å gjøre. En hjemmets lille mann som foretrakk å hjelpe til hjemme istedenfor å løpe ut i leken med de andre. Klart vi oppfordret han også til å leke og han gjorde da også det men endte alltid med å ta i et tak ute i hage eller i huset der han så, og ja han så det helt fra han var bitteliten hvor det trengtes hjelp. Han jobbet som en helt og svetten rant, han koste seg og var en liten jobbemann. Hadde egen trillebør og hadde riktig teken på ting. Sparsommelig,empatisk og tilbakeholden følsom og snill.Så fikk han seg lærlingjobb og sertifikat og bil og selvtilliten steg langt oppi skyene Og det var jo bra. Men det var først etter at det kom en jente inn i livet hans at han ble helt uspiselig. Jeg kjente ikke lenger gutten igjen. Han svarte oss frekt og og ellers snakket ikke med oss lenger overhode. og han ble ergelig hvis vi spurte når han kom hjem og spiste foreksempel. Og han endte alltid med å spise ute ,gatekjøkkenmat osv. Fastfood hver dag selv om middagen ventet hjemme så ga han aldri beskjed lenger om når han kom hjem og spiste. Vi var gamle og han var ung forkynte han med et nedlatende kaldt blikk. Og vi ba jenta men nei hun kunne ikke komme. Og det gikk flere måneder men hun ville ikke treffe oss paralellt med at gutten ble mere og mere vanslkelig å ha med å gjøre ,han ble litt som henne i keften. Direkte stygg i kjeften. Svarte oss stygt selv om vi oppførte oss. Og hvis vi gikk bort til bilen med han og henne i så ville hun ikke møte blikket vårt og det ble dårlig stemning, vi skjønte at vi var ikke særlig velkomne. Vi ante ingenting av hva som skjedde lenger og det trengte vi heller ikke vite for nå var han voksen. Månedene gikk på samme viset. Han betalte 500 i måneden for seg hjemme som liksom skulle være for strømmen men da bel han sur og sa jeg var gjerrig. Enda han tjente 17ooo,- netto pr mnd. Oppførselen fortsatte..Til slutt sprakk jeg og sa han kunne flytte hvis det skulle være på den måten. Her prøvde vi å være hyggelige og gjestfrie så ble vi møtt på det viset.Og han flyttet ,Leier en liten hybel og hun bor hos han i jhelgene. Det som gjør meg redd er også at da han flyttet hadde han en god del penger på sparekontoen ca 300 000, fra sparing,gaver og konfirmasjon og dåp osv. Og nå er pengene iferd med å forsvinne så jeg er redd at hun lurer han at han kommer til å stå igjen på bar bakke og at hun fordufter når det er tomt for penger. Klart gutten er jo voksen og bestemmer selv men jeg er redd egenkapitalen til bolig nå går tapt og at han vil sitte tomhendt og bitter igjen. Nytter ikke å si noe til han og det er jo som å prate til en vegg Og dumme meg ga han 2000,- til bursdagen som han skulle kjøpe seg klær for. Jeg er jo glad i gutten hadde ikke snakket med han på evigheter og tenkte nå er det nok bedre.Fikk jo takk og tenkte han trengte noen klær siden han gikk både fillete og dårlig kledd. Selv flotter seg sjelden i klesveien mens hun bruker dyre merkeklær. Hun er jo en helt annen type menneske enn han,er opptatt av dyre vaner mens han er rånegutten.( Alt går på bil og henne.) Så jeg spurte pent om han kunne sende meg bilde av klærne han hadde kjøpt og det gjorde han ikke. Ingen krise det da men vi snakkes jo aldri lenger så tenkte jeg ville se at han virkelig kjøpte seg klær. Da min bursdag var i sommer,jeg fylte 60 hørte jeg ikke et pip og hellr ikke da storesøsteren minnet han på dett brydde han seg verken om å gratulere eller komme med noen gave Hva jeg vil med dette? Vet ikke.. Lufte min frustrasjon og høre om andre har opplevd lignende? Han jobber hardt og har ei tilsynelatende høy stjerne på jobben sin men lærlingjobben varer jo ikke for evig. Hva hvis han blir arbeidsledig og ingen midler lenger har? Anonymkode: 171ad...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #2 Del Skrevet 6. november 2017 Høres ut som en litt forsinket tenåringsperiode. Det er sunt at han løsriver seg fra deg. Anonymkode: 2cd5d...c11 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #3 Del Skrevet 6. november 2017 Enig med svaret over her. Høres ut som han løsriver seg fra dere og tester grenser. La han være i fred. Han må lære og feile. Noe annet får du ikke gjort. Anonymkode: 41e95...4dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #4 Del Skrevet 6. november 2017 Han er voksen, la han kjempe litt for å fikse ting selv. Og ikke gi penger heretter. Ender han opp pengelens så er det hans egen skyld. Når det gjelder drittsekkoppførselen så veit jeg ikke helt. Det kan værr trass, det kan være noe annet. Og hvis du vet hvilken lege han går til, lever en bekymringsmelding. Kanskje en dag kommer han tilbake og unnskylder seg, men om du veit at det er ingenting dere har gjort som har ledet til dette, la han leve sitt eget liv. Men jeg undres, kan han ha rotet seg bort i noe? Anonymkode: cc004...0eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #5 Del Skrevet 6. november 2017 TS: Har du mistanker om at han kan ha et misbruk av noe slag? Narkotika? Anabole stereioder? Alkohol? Synes adferdselsendring, og stort pengeforbruk men slitt tøy, virker litt merkelig. Også at han ikke gratulerer deg på 60 års dagen. Eller så kan det jo være han er påvirket av dårlige holdninger hos dama. Men en normal person, med empati og stabil psyke, endrer seg vel ikke slik over natten. Og angående det å løsrive seg. Mannen er jo 20 år, ikke fjortis. Anonymkode: 4d0b6...b5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #6 Del Skrevet 6. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er voksen, la han kjempe litt for å fikse ting selv. Og ikke gi penger heretter. Ender han opp pengelens så er det hans egen skyld. Når det gjelder drittsekkoppførselen så veit jeg ikke helt. Det kan værr trass, det kan være noe annet. Og hvis du vet hvilken lege han går til, lever en bekymringsmelding. Kanskje en dag kommer han tilbake og unnskylder seg, men om du veit at det er ingenting dere har gjort som har ledet til dette, la han leve sitt eget liv. Men jeg undres, kan han ha rotet seg bort i noe? Anonymkode: cc004...0eb Jeg vet han fester mye og han skryter av det at nå er han voksen og kan drikke sprit. Han er meget punktlig av seg på jobben,gjør en god jobb,vi ser han jo aldri lenger men høre det via andre som jobber der. Så blir det feil å mistro han også men det gnager meg at han totalt har endret personlighet. Når han er med henne er det som om hun har tatt bo i han. Han går tilsynelatende inn for å bli nøyaktig slik som henne verbalt sett. For hun er skikkelig kvass og ufyselig og det var da det skjedde. Han ble ikke seg selv lenger men som en kopi av henne språkmessig. Men han kjører jo bil og følger opp avtaler med alle andre ,han kunne vel ikke brukt stoff da? Det er så lite jeg får gjort og alle henvendelser til han ca hver annen måned begynner mildt men ender med utbrudd,derfor kontakter jeg han sjeldnere. Akkurat nå var det et par måneder siden. Ja skal la han være men lurer jo på hvor lenge liksom..Har jo pågått et år ca dette nå men ingen kan si jeg er pågående,jeg lar han løsrive seg og holder avstand synes jeg er svært hensynsfull der da men.. Ts Forstår jo dette med løsrivelse. Fikk fornemmelsen av at han flyttet inn i hennes fjortisverden. Hun er 16 da. Anonymkode: 171ad...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #7 Del Skrevet 6. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en litt forsinket tenåringsperiode. Det er sunt at han løsriver seg fra deg. Anonymkode: 2cd5d...c11 Ja tenker jo også det,og håper han lander med begge bena,huff kanskje bare jeg som er overbeskyttende, men den språkbruken som bekymrer meg. Er det vanlig å kjefte forelderen ut? Ja kanskje bare jeg som er gammeldags og at kontrasten til tidligere adferd er blitt så stor Ts Anonymkode: 171ad...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #8 Del Skrevet 6. november 2017 Forsinket tenåringsperiode etter en ungdomstid hvor han ikke gjorde opprør tenker nå jeg. Anonymkode: 2434e...b47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #9 Del Skrevet 6. november 2017 Cannabis Anonymkode: a6b48...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 6. november 2017 #10 Del Skrevet 6. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja tenker jo også det,og håper han lander med begge bena,huff kanskje bare jeg som er overbeskyttende, men den språkbruken som bekymrer meg. Er det vanlig å kjefte forelderen ut? Ja kanskje bare jeg som er gammeldags og at kontrasten til tidligere adferd er blitt så stor Ts Anonymkode: 171ad...7d2 Har dere uttrykt at dere ikke liker henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ricecrispies Skrevet 6. november 2017 #11 Del Skrevet 6. november 2017 Men hvordan vet dere hvordan hun snakker om dere ikke har møtt henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #12 Del Skrevet 6. november 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cannabis Anonymkode: a6b48...a3d Hvordan mistenker du det? Anonymkode: 171ad...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #13 Del Skrevet 6. november 2017 26 minutter siden, chisandra skrev: Har dere uttrykt at dere ikke liker henne? Har hørt henne i bakgrunnen,i telefonen,hun korrigerer hva han skal si og ikke. Anonymkode: 171ad...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #14 Del Skrevet 6. november 2017 27 minutter siden, chisandra skrev: Har dere uttrykt at dere ikke liker henne? Nei. Anonymkode: 171ad...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #15 Del Skrevet 6. november 2017 Kjenner dere familien hennes? Anonymkode: 11d06...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #16 Del Skrevet 6. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner dere familien hennes? Anonymkode: 11d06...c89 Kjenner ikke men vet hvem de er. Ok folk . Tilsynelatende iallefall men man vet jo aldri. Anonymkode: 171ad...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #17 Del Skrevet 6. november 2017 Du kan ikke forvente at din sønn skal være mammas uskyldige lille gutt for alltid altså 😊 men skjønner at dette er ubehagelig og alt kan komme fra henne. Men la han gjøre sine feil og være litt utagerende nå da så kommer han sikkert litt mer tilbake. Vært litt borti det samme selv med svigerinne og svoger. Min samboer har alltid ment motsatt av moren sin mens hans bror har vært mammas uskyldige lille gutt. Han begynte å få andre meninger enn moren sin og si det høyt i en alder av 24! Han har hele veien unnlat å si sin mening for å hele tiden holde en ok tone til alle, det verste han vet er at noen er uenige med han. Men man kan ikke alltid være enig og venner med alle. Da gikk moren rundt etterpå å la skyld på alle andre rundt seg i stedet for å bare godta de forskjellige meningene. Anonymkode: 2434e...b47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
domimik Skrevet 6. november 2017 #18 Del Skrevet 6. november 2017 Det er helt normalt at tenåringer kjefter, hater og eksploderer på foreldrene sine. De har helt ulikt syn på samme verden. Litt seint at det kommer først når han er 20, men gutter modnes jo senere. Det jeg stusser på er at du tar kontakt hver andre måned..?! Det er gutten din jo. Ungen din. Trenger ikke alltid ta diskusjonen, eller eskalere en uoverensstemmelse, men hva med å sende en "ha en fin dag på jobb" og "god helg ungen min" et par ganger i uka? Ungdommer i opprør tester grenser for å finne ut hvor de har deg. Gi ham bekreftelse på at du er mammaen hans og glad i ham uansett hvor teit dame han har eller hvor lite tid han har til å komme hjem. Han må gjerne løsrive seg, men det er ikke det samme som å kutte kontakt. Også kan du jo si at du blir lei deg når du aldri ser ham, og at han glemte jubileet ditt. Det er helt lov å ha forventninger til voksne barn, og hvis han fortsatt ikke har lært at slik oppførsel er sårende så er det på tide nå. Han kommer sannsynligvis ikke til å gifte seg med hun 16-åringen, heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #19 Del Skrevet 6. november 2017 Er redd det kan være rus inne i bildet. Ha øynene åpne Anonymkode: d8ce5...519 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #20 Del Skrevet 6. november 2017 Dumt å gjøre seg opp meninger gjennom bruk av egne fakta,når det finnes et større bilde her.unngå drama, unngå å dømme og gjør seg til uvenner med de unge gjennom behov for kontroll og utdele skyld. "Du som var så grei før..du som har fått penger..du som er så frekk med oss" Se også på dere selv. Hvor gode er DERE på å ikke dømme? Å være foreldre til et voksent barn? Å se det hele bilde gjerne gjennom et kritisk bilde på seg selv. Anonymkode: 9482b...a2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå