AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #21 Skrevet 6. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det snakk om å ta p.g.a. helseproblemer her, i samhandling med lege, eller er det snakk om å ruse seg? Ikke lov å anbefale rusdoser her. Anonymkode: 7d505...527 Jeg har fått dem på resept! jeg er redd for å bli eller virke rusa. Eller "miste" meg selv eller noe av den kritiske sansen eller hva jeg skal kalle det. Så jeg tenkte at det ville være godt å høre andres erfaringer. Det er alt. Anonymkode: eee35...26a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #22 Skrevet 6. november 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra? Anonymkode: 246b2...1d4 Norsk lov. Man kan lese om det på f. eks. nhi.no Her er om sporadisk bruk: "Sporadisk bruk Ved sporadisk bruk av vanedannende medisiner er du ikke tilvent legemiddelet, og skal da vente med å kjøre bil til det er ute av kroppen. For enkeltdoser med sterke smertestillende, for eksempel Pinex Forte eller Nobligan, anbefales du å vente minst åtte timer. Nye regler spesifiserer at det ved kortvarig bruk av sterke smertestillende - som for eksempel etter en tanntrekking, ikke er lov å kjøre bil dersom du er avhengig av denne medisinen gjennom hele døgnet. Ved enkeltdoser av sovemedisin, for eksempel zopiklon, skal du vente minst åtte timer før du kjører bil. Ved førerkortgruppe 2 og 3 er reglene strengere." Og link, hvis man vil lese mer:https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/forerkort-og-sykdom/forerkort-og-b-preparater/?page=3 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke har tatt det før, holder det fort med en halv tabelett (2,5). Spesielt om du er kvinne. 5 mg kan bli litt sterkt om du ikke kjenner preparatet. Jeg blir kvalm, føler meg "pillet ned"og får hangower dagen etter av 5mg. Anonymkode: a3442...b9f De finnes i 2 mg, så da kan man jo like godt få skrevet ut det og heller ta to om det ikke funker. Anonymkode: 82c65...3d0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #23 Skrevet 9. november 2017 På 6.11.2017 den 15.39, AnonymBruker skrev: Jeg har fått dem på resept! jeg er redd for å bli eller virke rusa. Eller "miste" meg selv eller noe av den kritiske sansen eller hva jeg skal kalle det. Så jeg tenkte at det ville være godt å høre andres erfaringer. Det er alt. Anonymkode: eee35...26a Om du ikke har tatt de før, ville jeg startet med en halv tablett av 5 mg. Den har delestrek. Jeg, sporadisk bruker, blir smårusa selv på en halv tablett. Men det er ikke synlig for andre vil jeg tro, og jeg mistet ikke hverken meg selv eller min kritiske sans. Jeg bare kjenner effekten godt. Anonymkode: 899a3...71a 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #24 Skrevet 9. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Om du ikke har tatt de før, ville jeg startet med en halv tablett av 5 mg. Den har delestrek. Jeg, sporadisk bruker, blir smårusa selv på en halv tablett. Men det er ikke synlig for andre vil jeg tro, og jeg mistet ikke hverken meg selv eller min kritiske sans. Jeg bare kjenner effekten godt. Anonymkode: 899a3...71a Og om legen har forordnet en bestemt dosering, er det den doseringen man skal ta. Hva brukere av kvinneguiden skulle mene om det, er likegyldig. Vi vet ikke hvilken indikasjon dette er skrevet på, og under visse omstendigheter vil en lavere dosering enn forskrevet virke mot hensikten med forskrivningen. Folk burde tenke seg litt om før de skriver. Anonymkode: c4bf2...110 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #25 Skrevet 10. november 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Og om legen har forordnet en bestemt dosering, er det den doseringen man skal ta. Hva brukere av kvinneguiden skulle mene om det, er likegyldig. Vi vet ikke hvilken indikasjon dette er skrevet på, og under visse omstendigheter vil en lavere dosering enn forskrevet virke mot hensikten med forskrivningen. Folk burde tenke seg litt om før de skriver. Anonymkode: c4bf2...110 En lege kan ikke vite hvordan en pasient reagerer på antall mg av et beroligende middelom pasienten ikke har gått på dette tidligere. I og med at dette er preparater som ikke har til hensikt å kurere noe som helst er det helt uproblematisk å forsøke en lavere dose de første gangene om man bekymrer seg for å fremstå som ruset eller miste sin kritiske sans, som det tydelig i innlegget uttrykkes bekymring for. Om dette hadde blitt uttrykt hos lege er jeg sikker på at legen ville sagt, prøv deg frem. Så til trådstarter, du kan selvsagt ringe din fastlege å forhøre deg om det er greit at du forsøker en mindre dose fordi du bekymrer deg for virkningen. Anonymkode: 899a3...71a
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #26 Skrevet 10. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lege kan ikke vite hvordan en pasient reagerer på antall mg av et beroligende middelom pasienten ikke har gått på dette tidligere. I og med at dette er preparater som ikke har til hensikt å kurere noe som helst er det helt uproblematisk å forsøke en lavere dose de første gangene om man bekymrer seg for å fremstå som ruset eller miste sin kritiske sans, som det tydelig i innlegget uttrykkes bekymring for. Om dette hadde blitt uttrykt hos lege er jeg sikker på at legen ville sagt, prøv deg frem. Så til trådstarter, du kan selvsagt ringe din fastlege å forhøre deg om det er greit at du forsøker en mindre dose fordi du bekymrer deg for virkningen. Anonymkode: 899a3...71a Om vedkommende har fått utskrevet dette til f. eks. tannlege, bør kanskje TS ta en halv tablett først og se om det holder, men sørge for at h*n har tid til å ta den andre halve før timen slik at h*n får gjennomført. Jeg er tilhenger av å starte forsiktig! Og leger skjønner ikke alltid slikt. Jeg fikk en hestedose med smertestillende på legevakten og ble rett og slett UTROLIG dårlig (måtte legges inn på sykehus). Legen bare "ops, kanskje vi tok litt stor dose til lille deg"... Anonymkode: 82c65...3d0
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #27 Skrevet 10. november 2017 6 hours ago, AnonymBruker said: En lege kan ikke vite hvordan en pasient reagerer på antall mg av et beroligende middelom pasienten ikke har gått på dette tidligere. I og med at dette er preparater som ikke har til hensikt å kurere noe som helst er det helt uproblematisk å forsøke en lavere dose de første gangene om man bekymrer seg for å fremstå som ruset eller miste sin kritiske sans, som det tydelig i innlegget uttrykkes bekymring for. Om dette hadde blitt uttrykt hos lege er jeg sikker på at legen ville sagt, prøv deg frem. Så til trådstarter, du kan selvsagt ringe din fastlege å forhøre deg om det er greit at du forsøker en mindre dose fordi du bekymrer deg for virkningen. Anonymkode: 899a3...71a Når du ikke en gang vet hvorfor dette medikamentet er forordnet, er det veldig uforsvarlig av deg å skrive som du gjør. Det kan godt vise seg problematisk å redusere dosen selv om det umiddelbart virker som en god idé. Når man ikke kjenner omstendighetene, skal man være ytterst forsiktig med å komme med slike råd. Anonymkode: c4bf2...110 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå