Gå til innhold

Er vival 5mg sterkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil noen se på meg om jeg går på det? Kjenner noen som bruker sobril og det merkes litt. 

Anonymkode: eee35...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på. Både hvor vant man er til A og B preparater og hvordan kroppen reagerer generelt. Noen blir jo veldig påvirket av lite, imens andre tåler mer.

Men du får ikke lov til å kjøre med Vival innabords. 

Anonymkode: 2266e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på. Både hvor vant man er til A og B preparater og hvordan kroppen reagerer generelt. Noen blir jo veldig påvirket av lite, imens andre tåler mer.

Men du får ikke lov til å kjøre med Vival innabords. 

Anonymkode: 2266e...4b0

Nei jeg tar buss. Men jeg har ikke noe erfaring med noe bruk av sånt. Er egentlig veldig redd for å ikke ha helt kontroll... 

Anonymkode: eee35...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på. Både hvor vant man er til A og B preparater og hvordan kroppen reagerer generelt. Noen blir jo veldig påvirket av lite, imens andre tåler mer.

Men du får ikke lov til å kjøre med Vival innabords. 

Anonymkode: 2266e...4b0

Feil. Du får faktisk kjøre med inntil 10mg. Sjekk selv. 

Anonymkode: 246b2...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Du får faktisk kjøre med inntil 10mg. Sjekk selv. 

Anonymkode: 246b2...1d4

Ok. Men man må også huske på at man ikke skal kjøre om man føler seg beruset. 

Anonymkode: 2266e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir merkbart ruset av 2 mg, men klarer å ta meg sammen. Tar jeg 5 mg vil nok iallefall de som kjenner meg merke det etter 30 min og frem til jeg har bikket ca 90 min siden jeg tok.

Anonymkode: 82c65...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vival 5mg er ikke så sterkt. Det er vel den svakeste du får av Vival.

Anonymkode: 0cfe4...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir merkbart ruset av 2 mg, men klarer å ta meg sammen. Tar jeg 5 mg vil nok iallefall de som kjenner meg merke det etter 30 min og frem til jeg har bikket ca 90 min siden jeg tok.

Anonymkode: 82c65...3d0

Trodde 5 mg var den svakeste jeg...

Anonymkode: 0cfe4...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vival 5mg er ikke så sterkt. Det er vel den svakeste du får av Vival.

Anonymkode: 0cfe4...6b4

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trodde 5 mg var den svakeste jeg...

Anonymkode: 0cfe4...6b4

Nei, svakeste er 2 mg.

Glemte å si det, men jeg bruker en annen medisin som kan forsterke effekten med opp til 80%, så hva jeg merker er kanskje litt mer enn andre.

Anonymkode: 82c65...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, svakeste er 2 mg.

Glemte å si det, men jeg bruker en annen medisin som kan forsterke effekten med opp til 80%, så hva jeg merker er kanskje litt mer enn andre.

Anonymkode: 82c65...3d0

Ok, for 2 mg er jo veldig lite. Jeg merker bare såvidt når jeg tar 5 mg og jeg tar det sjeldent.

Anonymkode: 0cfe4...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, for 2 mg er jo veldig lite. Jeg merker bare såvidt når jeg tar 5 mg og jeg tar det sjeldent.

Anonymkode: 0cfe4...6b4

Ja, og det er vel bra. Man skal ikke ta mer av slike medisiner enn man strengt talt må.
Uansett, vi reagerer alle forskjellig. Jeg blir ganske susen av pinex forte også.

Anonymkode: 82c65...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sterkt. Jeg må ha 15 mg for å greie å ta MR pga klaustrofobi, tar det hvert halvår, begynte først med 5 mg så 10 mg men det hadde liten effekt. 

Anonymkode: 30b73...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Feil. Du får faktisk kjøre med inntil 10mg. Sjekk selv. 

Anonymkode: 246b2...1d4

Ikke ubetinget. Dette gjelder hvorvidt man oppfyller helsekravene for å ha førerkort. Det betyr IKKE at du har lov til å kjøre bil når du har inntatt inntil 10 mg. Får du forskrevet større døgndoser enn dette, oppfyller du ikke helsekravene til å ha førerkort.

Grensen på 10 mg gjelder kun om du ikke bruker andre benzodiazepiner samtidig. Da halveres tillatt dose. Det er kun diazepam og oxazepam som tillates.

Etter enkeltdose av diazepam har man tilsvarende promille >0.2 inntil 12-60 timer etter inntak, og 30-160 timer ved dobbelt dose. Du kan ikke kjøre i denne perioden, men du har altså lov til å beholde førerretten din.

 

Dersom fastlege mistenker at man ikke holder seg innen tillatt dosering, foreligger det meldeplikt.

Anonymkode: c4bf2...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sterkt. Jeg må ha 15 mg for å greie å ta MR pga klaustrofobi, tar det hvert halvår, begynte først med 5 mg så 10 mg men det hadde liten effekt. 

Anonymkode: 30b73...205

DU mener det ikke er det. Husk at folk er forskjellige. For DEG er det ikke sterkt nok.

Grunnen til at jeg sier dette er fordi vi er på internett og ikke vet hva folks intensjoner og kunnskap er. Om noen her spør om 5 mg er sterkt ifbm. selvmord eller rusmisbruk, så er det dumt å si slikt. Eller hvis det er en ungdom. Hvis du skjønner.

Anonymkode: 82c65...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke ubetinget. Dette gjelder hvorvidt man oppfyller helsekravene for å ha førerkort. Det betyr IKKE at du har lov til å kjøre bil når du har inntatt inntil 10 mg. Får du forskrevet større døgndoser enn dette, oppfyller du ikke helsekravene til å ha førerkort.

Grensen på 10 mg gjelder kun om du ikke bruker andre benzodiazepiner samtidig. Da halveres tillatt dose. Det er kun diazepam og oxazepam som tillates.

Etter enkeltdose av diazepam har man tilsvarende promille >0.2 inntil 12-60 timer etter inntak, og 30-160 timer ved dobbelt dose. Du kan ikke kjøre i denne perioden, men du har altså lov til å beholde førerretten din.

 

Dersom fastlege mistenker at man ikke holder seg innen tillatt dosering, foreligger det meldeplikt.

Anonymkode: c4bf2...110

OG - det forutsetter at man går på inntil 10 mg fast i DØGNET. Altså hver dag. Er ikke mange som går på benzo fast, iallefall ikke uten andre rusrelaterte problemer. Tar man 10 mg en gang i uken kan man altså IKKE kjøre.

Anonymkode: 82c65...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

OG - det forutsetter at man går på inntil 10 mg fast i DØGNET. Altså hver dag. Er ikke mange som går på benzo fast, iallefall ikke uten andre rusrelaterte problemer. Tar man 10 mg en gang i uken kan man altså IKKE kjøre.

Anonymkode: 82c65...3d0

Riktig.

Slike forskrivninger er uhyre sjeldne, da de i essens bryter med et forsvarlighetsprinsipp i medikamentell behandling.

Takk for presiseringen.

Anonymkode: c4bf2...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg merker ikke så mye til det, men jeg har generelt sett høy toleranse for slikt på grunn av inntak av andre substanser også. Har sluttet på Vival for et halvt år siden. I juli fikk jeg skrevet ut en eske for å ta 5 mg i forbindelse med både flyskrekk og masse folk. Tok 20 mg i stedet for og ble akkurat passelig sløv til å ikke være noe som helst engstelig under turen. Men som sagt så var jeg vant til en del annet. En person som ikke har opparbeidet seg noe særlig toleranse vil nok bli mye mer påvirket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

OG - det forutsetter at man går på inntil 10 mg fast i DØGNET. Altså hver dag. Er ikke mange som går på benzo fast, iallefall ikke uten andre rusrelaterte problemer. Tar man 10 mg en gang i uken kan man altså IKKE kjøre.

Anonymkode: 82c65...3d0

Hvor har du det fra?

Anonymkode: 246b2...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om å ta p.g.a. helseproblemer her, i samhandling med lege, eller er det snakk om å ruse seg? Ikke lov å anbefale rusdoser her. 

Anonymkode: 7d505...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tatt det før, holder det fort med en halv tabelett (2,5). Spesielt om du er kvinne. 5 mg kan bli litt sterkt om du ikke kjenner preparatet. Jeg blir kvalm, føler meg "pillet ned"og får hangower dagen etter av 5mg. 

Anonymkode: a3442...b9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...