Gå til innhold

Betale husleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier nå hos studentsamskipnaden, og selv om leien har forfall den 15., så betaler jeg alltid inn før den 5. Samskipnaden bryr seg nok ikke noe særlig om når man betaler inn, så lenge man betaler inn i tide, siden de får inn fra så mange, men hvordan er det med private utleiere? Kan det være negativt å betale alt for tidlig? Har aldri leid privat før, så jeg vet ikke, men ser jo så mange tråder her som omhandler husleie. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil nok aldri være negativt å betale alt for tidlig, men jeg skjønner likevel ikke hvorfor du gjør det. 

Anonymkode: 3e959...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utleier ville det ikke brydd meg om du betalte for tidlig. Om du så hadde betalt hele årsleien på forskudd hadde det ikke gjort meg noe. Problemene for huseier kommer først hvis du betaler for sent ;)

Anonymkode: 19b27...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil nok aldri være negativt å betale alt for tidlig, men jeg skjønner likevel ikke hvorfor du gjør det. 

Anonymkode: 3e959...107

Hvorfor ikke? Jeg setter opp nytt regnskap i begynnelsen av hver måned, og synes det er greit å få ferdig alle faste utgifter. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut, og den ene leietakeren betaler stort sett bestandig for tidlig... Jeg synes det er bare ok sånn sett, for da vet jeg at pengene står der til jeg skal betale de månedlige  utgiftene fra den kontoen. Jeg kommer nok også til å gi henne en litt ekstra god referanse hvis hun noen gang skulle trenge det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte alltid en mnd frem i tid da vi leide privat. Var aldri et problem bortsett fra da vi skulle flytte ut og eier krevde oss for siste husleie. (Som vi hadde betalt en mnd før) Det ordna seg da han telte over hvor mange ganger vi hadde betalt inn leie.

Anonymkode: f9ca1...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere var jeg veldig nøye på at utbetalingen ikke gikk ut for tidlig, men det var jo den gangen innskuddsrenta var høy. Nå er den så lav at det spiller absolutt ingen rolle om man sender pengene fra seg en uke eller to før frist.

Anonymkode: 7c4ea...c16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi betalte alltid en mnd frem i tid da vi leide privat. Var aldri et problem bortsett fra da vi skulle flytte ut og eier krevde oss for siste husleie. (Som vi hadde betalt en mnd før) Det ordna seg da han telte over hvor mange ganger vi hadde betalt inn leie.

Anonymkode: f9ca1...84e

Det vanlige er jo å betale på forskudd, da. Huseier din var visst ikke den skarpeste kniven i skuffen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aldri negativt å betale inn for tidlig, huseiern her er veldig fornøyd. Tidligere har jeg betalt typisk 2 uker før jeg skal betale.

I år har jeg betalt 3 måneder om gangen så jeg slipper å tenke på det (ink strøm)  

Da har jeg bare trening, internett og kollektivt transport igjen hver måned av faste utgifter :) For meg kunne jeg tenkt å betale et år om gangen å men 3 måneder føles mer safe pga 3 måneder oppsigelsetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, penny_ skrev:

Det vanlige er jo å betale på forskudd, da. Huseier din var visst ikke den skarpeste kniven i skuffen. 

En måned frem i tid vil jo bety to måneder på forskudd. Du er kanskje ikke den skarpeste du heller ;) 

Anonymkode: 035d8...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er i samme mnd som husleia har forfall så bryr jeg meg ikk om den kommer for tidlig, blir det derimot overført 3 september når forfallet er 15 november fks synes jeg det bare blir knotete i fht nettbank/oversikt. Men det løser jeg jo lett ved å notere i månedsplanleggeren min at husleien er betalt riktig :)  Synes dog det beste er å betale den inn til forfall.

Anonymkode: 23cac...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En måned frem i tid vil jo bety to måneder på forskudd. Du er kanskje ikke den skarpeste du heller ;) 

Anonymkode: 035d8...467

Nei en mnd frem i tid betyr at man betaler for den forekommende mnd. Altså, man har betalt for en mnd fremover. Hvorfor så spydig? Er du utleieren kanskje men måtte skjule deg bak at du var leietaker? 😉

Anonymkode: b41b0...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke? Jeg setter opp nytt regnskap i begynnelsen av hver måned, og synes det er greit å få ferdig alle faste utgifter. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

Fordi det er jo tapte renteinntekter. Riktignok så taper en ikke mye på det akkurat, men likevel. Jeg bare alt til betaling på forfall. 

Anonymkode: 3e959...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er jo tapte renteinntekter. Riktignok så taper en ikke mye på det akkurat, men likevel. Jeg bare alt til betaling på forfall. 

Anonymkode: 3e959...107

De renteinntektene er jo så små at man uansett ikke vil merke noe til det. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei en mnd frem i tid betyr at man betaler for den forekommende mnd. Altså, man har betalt for en mnd fremover. Hvorfor så spydig? Er du utleieren kanskje men måtte skjule deg bak at du var leietaker? 😉

Anonymkode: b41b0...c5c

En måned frem i tid for vanlig innbetaling betyr to måneder på forskudd. Man betaler så og si alltid husleie en måned på forskudd. Betaler man en måned frem i tid, betyr det at man 1.oktober betaler for november måned. Da ligger man en måned foran avtalt. 

Jeg svarte spydig fordi brukeren jeg siterte var spydig. Lite lurt å kalle andre dumme når man selv ikke forstår saken.

Anonymkode: 035d8...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, AnonymBruker said:

De renteinntektene er jo så små at man uansett ikke vil merke noe til det. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

Men det gir likevel mer mening å holde pengene på konto så lenge som mulig istedenfor å betale før forfall. 

Anonymkode: 3e959...107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En måned frem i tid for vanlig innbetaling betyr to måneder på forskudd. Man betaler så og si alltid husleie en måned på forskudd. Betaler man en måned frem i tid, betyr det at man 1.oktober betaler for november måned. Da ligger man en måned foran avtalt. 

Jeg svarte spydig fordi brukeren jeg siterte var spydig. Lite lurt å kalle andre dumme når man selv ikke forstår saken.

Anonymkode: 035d8...467

Du misforstår meg, så nå er det du som ikke forstår saken ;) Normalt betaler man på forskudd. Det vil si at man innen den 1. februar betaler husleie for februar. Betaler man en måned for tidlig, så betaler man leie for februar den 1. januar.

Dessuten er ikke en måned frem i tid entydig med at dere betaler to måneder på forskudd. Betaler man en måned på forskudd så betaler man også en måned frem i tid. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det gir likevel mer mening å holde pengene på konto så lenge som mulig istedenfor å betale før forfall. 

Anonymkode: 3e959...107

Jeg får mer ro i sjela når jeg vet at det er gjort, så nei, for meg gjør det ikke det. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier nå hos studentsamskipnaden, og selv om leien har forfall den 15., så betaler jeg alltid inn før den 5. Samskipnaden bryr seg nok ikke noe særlig om når man betaler inn, så lenge man betaler inn i tide, siden de får inn fra så mange, men hvordan er det med private utleiere? Kan det være negativt å betale alt for tidlig? Har aldri leid privat før, så jeg vet ikke, men ser jo så mange tråder her som omhandler husleie. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

Hvorfor legger du ikke inn husleien som fast trekk fra konto til den 15. ? Å betale for tidlig er ikke negativt for den som motrar penger, men du taper noen ytterst få kroner i renter på din egen konto. Å gi noen pengene dine før du trenger er veldig raust av deg. 

Anonymkode: 3a71f...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor legger du ikke inn husleien som fast trekk fra konto til den 15. ? Å betale for tidlig er ikke negativt for den som motrar penger, men du taper noen ytterst få kroner i renter på din egen konto. Å gi noen pengene dine før du trenger er veldig raust av deg. 

Anonymkode: 3a71f...151

Fordi jeg foretrekker å betale det selv. 

Anonymkode: 9d97a...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...