Frøkensina Skrevet 5. november 2017 #21 Del Skrevet 5. november 2017 57 minutter siden, Leo skrev: Vi kan ikke sperre inne alle som ikke er helt mainstream så noen episoder må man regne med og slik som du beskriver det så bidro du jo selv til at situasjonen eskalerte. Etter min mening burde du ha fjernet barnet og deg selv og ellers latt henne være i fred. Akkurat! Tenkte det samme. 26 minutter siden, Leo skrev: Du vet ingenting om hvilke situasjoner jeg har vært i og når du bl.a. reiste deg opp og ba henne forlate bussen så bidro du i aller høyeste grad til at situasjonen eskalerte. Jeg har vært ute en vinterdag før og vet at det absolutt verste man kan gjøre når man oppdager at en person er tydelig mentalt ustabil er å provosere ytterligere. Det beste er å fjerne seg selv fra situasjonen så raskt som mulig om ikke annet ved å se i en annen retning og holde munn. Du kunne for eksempel ikke vite om damen hadde en kniv i lommen og slik du opptrådte vil jeg hevde at du utsatte både deg selv og andre for fare. Nettopp, det er litt skremmende at dette ikke er allmenn kunnskap. Jeg ville vurdert å ta med barnet og gå av bussen på neste stopp om det ikke var nok å overse/trekke seg vekk. Å deskalere er det eneste riktige for alle parter, det er jo ikke slik at man lærer en ustabil person en lekse ved å eskalere, konfrontere eller fysisk dytte vedkommende i tillegg til at man da øker faren betraktelig for at noe verre kan skje. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #22 Del Skrevet 5. november 2017 Gale mennesker må jo få komme seg rundt de også. Alternativt kunne alle gale kjøre egen bil, men da foretrekker jeg faktisk at de tar bussen. Anonymkode: ca502...747 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #23 Del Skrevet 5. november 2017 Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til de førerløse bussene. Den er så liten og du kan havne alene med sånne gale folk Anonymkode: 9fcbf...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #24 Del Skrevet 5. november 2017 Kanskje hun hadde dopet seg Anonymkode: c89bf...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #25 Del Skrevet 5. november 2017 10 timer siden, Leo skrev: Du vet ingenting om hvilke situasjoner jeg har vært i og når du bl.a. reiste deg opp og ba henne forlate bussen så bidro du i aller høyeste grad til at situasjonen eskalerte. Jeg har vært ute en vinterdag før og vet at det absolutt verste man kan gjøre når man oppdager at en person er tydelig mentalt ustabil er å provosere ytterligere. Det beste er å fjerne seg selv fra situasjonen så raskt som mulig om ikke annet ved å se i en annen retning og holde munn. Du kunne for eksempel ikke vite om damen hadde en kniv i lommen og slik du opptrådte vil jeg hevde at du utsatte både deg selv og andre for fare. Det er ikke nødvendigvis lett å fjerne seg fra situasjonen hvis det er trangt, og TS skrev jo for så vidt at det var trangt på bussen. Jeg begynner helt ærlig å bli lei av innlegg som dette, der det er den som utsettes for aggresjon i utgangspunktet, som er den som liksom alltid skal sørge for en minnelig løsning. TS er i sin fulle rett til å forsvare seg selv og sitt barn, det forstår enhver forelder. Ønsker man ikke at slike situasjoner skal utagere? Nei, da får de som begynner med skriking og slag i armen slutte med denne oppførselen, eller så får de ta konsekvensene, som kan bli meget harde om de treffer på feil person. Anonymkode: 3535f...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #26 Del Skrevet 5. november 2017 Vi må tåle at folk er litt annerledes og sære. Kanskje brummer litt forsiktig om noen sitter seg for nære, eller går med rutete klær hver torsdag, og grønne klær hver tirsdag og kanskje til og med peller seg i nesen. Men slike raserianfall mot barn handler ikke om å være annerledes og at vi skal være tålerange for diagnoser og diverse. Her snakker vi folk som kan være fare for andre, og da må de ha folk til å passe på seg. Anonymkode: 6acfd...2a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #27 Del Skrevet 5. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Her en dag så ble jeg og min 4 åring utsatt for en gal kvinne på bussen. Hun satt foran oss. 4 åringen min sang litt og da snudde hun seg,gal i øynene og skrek til ungen min og sa vi måtte slutte å mobbe folk.( sangen var en helt normal barnesang,husker ikke hvilke)Det var veldig stygt å mobbe og bla,bla,bla!! Denne kvinnen var gal eller psykisk utviklingshemmet altså. Vet ikke helt,for hun så noenlunde normal ut før hun begynte å brøle. Og det var skikkelig brøling oppi ansiktet til ungen min. Ungen min ble jo livredd og det ble jeg også til å begynne med,det så ut som hun skulle drepe. Ungen min begynte å hylskrike av redsel.Men så ble jeg så forbanna,sikkert reaksjon på redsel for ungen min,reiste meg opp og ba henne forlate bussen. Hun slo meg i armen og jeg tok tak i henne og begynte å skubbe henne ut av bussen. Jeg måtte bare få henne vekk fra ungen min.Det kom flere menn og hjalp meg og de kastet henne av. Alle ristet på hodet og lurte på hvorfor sånne folk går løs. Og det lurer jeg også på. Er det greit? Dette var en person,garantert inne i psykiatrien og de vet jo sikkert hvordan hun kan utagere. Jeg syns faen ikke det er greit at sånne folk går løs på egenhånd,de bør ha med seg støttekontakt når de ferdes ute blandt folk. Tror nok ikke hun er voldelig i utgangspunktet,men kan jo skremme livet av små barn og kanskje litt større barn som ferdes alene. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok ikke brydd meg så mye,men når det går ut over barn,da...Lenge til jeg tar bussen igjen,selv om det er den enkleste transporten av og til. Anonymkode: 622b2...3d5 Politianmeld hendelsen. Anonymkode: 134f7...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #28 Del Skrevet 5. november 2017 Synes det er bra at ungen din gikk se hvordan det virkelig er på buss. Min mor jobbet med slike mennesker når jeg var barn, og noen ganger hadde vi de hjemme hos oss. Vi lærte mye av det, og jeg tror slike opplevelser er viktig for barn. Da lærer de hva som finnes der ute, og at det ikke er farlig. Bortsett fra at du som mor reagerte så feil som det går Ann, og nå tror nok barnet ditt at utviklingshemmede mennesker er livsfarlige. Way to go..... Anonymkode: 80f1e...e12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #29 Del Skrevet 5. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendigvis lett å fjerne seg fra situasjonen hvis det er trangt, og TS skrev jo for så vidt at det var trangt på bussen. Jeg begynner helt ærlig å bli lei av innlegg som dette, der det er den som utsettes for aggresjon i utgangspunktet, som er den som liksom alltid skal sørge for en minnelig løsning. TS er i sin fulle rett til å forsvare seg selv og sitt barn, det forstår enhver forelder. Ønsker man ikke at slike situasjoner skal utagere? Nei, da får de som begynner med skriking og slag i armen slutte med denne oppførselen, eller så får de ta konsekvensene, som kan bli meget harde om de treffer på feil person. Anonymkode: 3535f...b71 Ts kunne fint ha henvend seg til barnet sitt og oversett personen som skrek. Sagt til barnet at personen var syk og forklart det istedet, så kunne de oversett personen og katt den rpoe som den ville. Ingen tar skade av roping. (Eller jo kanskje ta sin unge gjør det, som nå har lært at utviklingshemmede som roper bør møtes med vold og utkastelse? Anonymkode: 80f1e...e12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #30 Del Skrevet 5. november 2017 Hvor bor du, ts ? Her i Oslo er det ikke uvanlig med psykisk ustabile mennesker på bussen f eks. Jeg reiser også med barn. Har i et par situasjoner følt ubehag, da har jeg gått av banen/bussen på neste stopp. En gang ringte jeg politiet om en som virket veldig ustabil og aggressiv, etter at jeg hadde fjernet meg og barnet mitt. Jeg hadde aldri laget noe sånt drama som du beskriver - Det hadde jeg absolutt ikke hatt mot til! Og så er det sånn at psykisk syke mennesker legges inn, får behandling, kommer hjem igjen.. .og så kan de gradvis gli inn i sykdommen igjen. De blir ikke overvåket av noen. Om de dropper medisinene, er det ikke sånn at noen merker det om de bor alene, gjerne ikke før det kommer en telefon til politiet f eks og de tas med på akuttpsyk. De færreste er jo skadelige for andre, og de blir ikke friskere av å bli kjeftet på. I din situasjon ville jeg trukket meg unna, enten gått av eller satt meg et annet sted på bussen. Deretter forklart ungen ganske rolig om at noen blir syke og derfor sier og gjør rare ting, men at det ikke er farlig. Hvis du tror at alle psykisk syke får behandling og hjelp kontinuerlig lever du i en drømmeverden... Anonymkode: 5b535...9c1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 5. november 2017 #31 Del Skrevet 5. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendigvis lett å fjerne seg fra situasjonen hvis det er trangt, og TS skrev jo for så vidt at det var trangt på bussen. Jeg begynner helt ærlig å bli lei av innlegg som dette, der det er den som utsettes for aggresjon i utgangspunktet, som er den som liksom alltid skal sørge for en minnelig løsning. TS er i sin fulle rett til å forsvare seg selv og sitt barn, det forstår enhver forelder. Ønsker man ikke at slike situasjoner skal utagere? Nei, da får de som begynner med skriking og slag i armen slutte med denne oppførselen, eller så får de ta konsekvensene, som kan bli meget harde om de treffer på feil person. Anonymkode: 3535f...b71 Jeg er helt enig med deg. Så klart skulle den "gale personen" sluttet med denne oppførselen! Dessverre lever vi i en verden hvor dette ikke er tilfelle og da må vi tilpasse oss deretter. Treffer man på mennesker som utagerer så er det dessverre vi normale som må trekke oss unna for å unngå farlige situasjoner. Trist, men sant. Og ja TS, gale mennesker har like mye rett på å ta bussen som deg og meg. Vi har alle et ansvar for at bussturen blir en god opplevelse for alle, noe som dessverre medfører at vi ikke må gå i konfrontasjoner med mennesker som tydeligvis ikke er riktig skrudd sammen. Så får du heller lære barnet ditt at det ikke er alle som setter pris på å høre på sang på en stappfull buss. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #32 Del Skrevet 5. november 2017 Jeg tenker at her burde TS i utgangspunktet fått ungen til å holde kjeft. Jeg virkelig HATER små unger som får ha monopol på å bråke i bussen. Det er faktisk ikke søtt å høre din unge synge en sang når jeg er på vei hjem fra jobb etter en lang og slitsom dag. Jeg heier på hun som ba ungen klappe igjen, men mulig det burde blitt gjort littegranne mer diplomatisk. Anonymkode: 60e45...083 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #33 Del Skrevet 5. november 2017 Høres ut som hun har blitt provosert av teksten først og fremst siden hun sa slutt å mobb. Selvsagt ikke greit å skrike et barn opp i ansiktet men kanskje en tankevekker for deg at alle ikke er like glad i andres barn sang eller støy på offentlige steder man sitter trangt. Anonymkode: 7f87a...1cd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #34 Del Skrevet 5. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts kunne fint ha henvend seg til barnet sitt og oversett personen som skrek. Sagt til barnet at personen var syk og forklart det istedet, så kunne de oversett personen og katt den rpoe som den ville. Ingen tar skade av roping. (Eller jo kanskje ta sin unge gjør det, som nå har lært at utviklingshemmede som roper bør møtes med vold og utkastelse? Anonymkode: 80f1e...e12 Så du ville bare ignorert en som sitter under en meter unna barnet ditt og skriver til vedkommende? Skrikende og aggressive mennesker kan faktisk være svært ubehagelig å oppleve for et barn, og som forelder plikter man å gripe inn. TS var ikke den som benyttet vold, hun reiste seg opp for å sette strek for oppførselen. Jeg hadde gjort det samme for barna i min familie. Anonymkode: 3535f...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #35 Del Skrevet 5. november 2017 3 timer siden, Sirah skrev: Jeg er helt enig med deg. Så klart skulle den "gale personen" sluttet med denne oppførselen! Dessverre lever vi i en verden hvor dette ikke er tilfelle og da må vi tilpasse oss deretter. Treffer man på mennesker som utagerer så er det dessverre vi normale som må trekke oss unna for å unngå farlige situasjoner. Trist, men sant. Og ja TS, gale mennesker har like mye rett på å ta bussen som deg og meg. Vi har alle et ansvar for at bussturen blir en god opplevelse for alle, noe som dessverre medfører at vi ikke må gå i konfrontasjoner med mennesker som tydeligvis ikke er riktig skrudd sammen. Så får du heller lære barnet ditt at det ikke er alle som setter pris på å høre på sang på en stappfull buss. Situasjonen var allerede farlig - denne satt og skrek til et barn, noe som er ekstremt ubehagelig å oppleve som liten. Man har heller ingen garanti for at den ustabile ikke vil eskalere situasjonen ytterligere. Da må man gå imellom barnet og den som står for sjikanen. Her var det også den angripende som første begynte med fysisk håndgemeng, og da har man all rett til å forsvare seg med alle midler. Nå er jeg mann da, så det er kanskje en fordel med tanke på styrke, men om noen aggressivt tar meg i armen etter å ha plaget barn i min famile, så kommer jeg rett og slett til å slå. Anonymkode: 3535f...b71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #36 Del Skrevet 5. november 2017 Foreldre som lar barna sine bråke på bussen irriterer meg. Greit når de er så små at de ikke forstår noe. Men en 4-åring går det an å gi beskjed til. Anonymkode: bdaac...6b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #37 Del Skrevet 5. november 2017 Hva godt tror dere egentlig skal komme ut av å be en psykisk ustabil person ta seg sammen? Ærlig talt folkens! Anonymkode: 5b535...9c1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 5. november 2017 #38 Del Skrevet 5. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Situasjonen var allerede farlig - denne satt og skrek til et barn, noe som er ekstremt ubehagelig å oppleve som liten. Man har heller ingen garanti for at den ustabile ikke vil eskalere situasjonen ytterligere. Da må man gå imellom barnet og den som står for sjikanen. Her var det også den angripende som første begynte med fysisk håndgemeng, og da har man all rett til å forsvare seg med alle midler. Nå er jeg mann da, så det er kanskje en fordel med tanke på styrke, men om noen aggressivt tar meg i armen etter å ha plaget barn i min famile, så kommer jeg rett og slett til å slå. Anonymkode: 3535f...b71 Jeg sier ikke at situasjonen var ideel eller at TS har gjort alt feil. Mye mulig jeg hadde håndtert det på nøyaktig samme måte. Det vet man ikke før man sitter i situasjonen selv. Det jeg sier er at i en ideel verden så burde man kunne gi dette mennesket klar beskjed om at slik oppførsel ikke er akseptabelt slik TS gjorde. Slik er dessverre ikke verden, det ser man gang på gang og det er den virkeligheten vi dessverre må forholde oss til. Det handler om å prøve og unngå farlige situasjoner for både barnet, seg selv og medpassasjerer. Ja, du har nok en klar fordel med tanke på fysisk styrke siden du er mann. Hadde dette mennesket begynt å slå på meg som er jente, liten og spe så kunne det gått skikkelig galt. Spesielt om jeg hadde et barn jeg samtidig prøvde å holde unna. Noen ganger er det bedre å faktisk bite tenna sammen, telle til ti og bare fjerne seg fra situasjonen og la dette gale kvinnemennesket rope og herje til seg selv. Man skal velge sine kamper med omhu sies det og å gå i konfrontasjon med et ustabilt menneske er en av de kampene man kanskje med fordel kan la ligge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #39 Del Skrevet 5. november 2017 Trøst deg med TS, du kan dra hjem til din trygge og friske tilværelse. Fjernt fra livets realiteter, mens galningen som du omtaler den syke som kanskje er stuck for resten av livet i en miserabel tilværelse. Anonymkode: 7553c...d77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #40 Del Skrevet 5. november 2017 Du bør anmelde forholdet til politiet ts.. det er viktig at forholdet kommer frem så det kan settes inn tiltak. Spesielt viktig siden damen i historien er så paranoid på små barn og viser lav terskel for vold. Anonymkode: 9b6ba...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå