AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #1 Del Skrevet 4. november 2017 Her en dag så ble jeg og min 4 åring utsatt for en gal kvinne på bussen. Hun satt foran oss. 4 åringen min sang litt og da snudde hun seg,gal i øynene og skrek til ungen min og sa vi måtte slutte å mobbe folk.( sangen var en helt normal barnesang,husker ikke hvilke)Det var veldig stygt å mobbe og bla,bla,bla!! Denne kvinnen var gal eller psykisk utviklingshemmet altså. Vet ikke helt,for hun så noenlunde normal ut før hun begynte å brøle. Og det var skikkelig brøling oppi ansiktet til ungen min. Ungen min ble jo livredd og det ble jeg også til å begynne med,det så ut som hun skulle drepe. Ungen min begynte å hylskrike av redsel.Men så ble jeg så forbanna,sikkert reaksjon på redsel for ungen min,reiste meg opp og ba henne forlate bussen. Hun slo meg i armen og jeg tok tak i henne og begynte å skubbe henne ut av bussen. Jeg måtte bare få henne vekk fra ungen min.Det kom flere menn og hjalp meg og de kastet henne av. Alle ristet på hodet og lurte på hvorfor sånne folk går løs. Og det lurer jeg også på. Er det greit? Dette var en person,garantert inne i psykiatrien og de vet jo sikkert hvordan hun kan utagere. Jeg syns faen ikke det er greit at sånne folk går løs på egenhånd,de bør ha med seg støttekontakt når de ferdes ute blandt folk. Tror nok ikke hun er voldelig i utgangspunktet,men kan jo skremme livet av små barn og kanskje litt større barn som ferdes alene. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok ikke brydd meg så mye,men når det går ut over barn,da...Lenge til jeg tar bussen igjen,selv om det er den enkleste transporten av og til. Anonymkode: 622b2...3d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. november 2017 #2 Del Skrevet 4. november 2017 Støttekontakt har de bare noen timer i uken, man kan ikke nekte folk å gå ut alene med mindre de er umyndiggjort. Det skal mye til for å umyndiggjøre noen og skriking til en unge er ikke god nok grunn. Men du kan jo anmelde forholdet. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #3 Del Skrevet 4. november 2017 Høres ut som noen som burde hatt en assistent på seg døgnet rundt. Støttekontakt har ikke noe med det å gjøre. Kan det være noen som har stukket av? Eller noen som ikke får den hjelpen hun trenger? Eller at det plutselig har rablet for henne nå? Nei, utilgjengelige aggressive folk kan selvsagt ikke gå rundt alene! Trenger vel ikke umyndiggjøres for det? Anonymkode: 6acfd...2a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #4 Del Skrevet 4. november 2017 4 minutter siden, Mystix skrev: Støttekontakt har de bare noen timer i uken, man kan ikke nekte folk å gå ut alene med mindre de er umyndiggjort. Det skal mye til for å umyndiggjøre noen og skriking til en unge er ikke god nok grunn. Men du kan jo anmelde forholdet. Nei sikkert sant,men allikevel. Jeg vurderte å gå av bussen der hun gikk av og ringe politiet. Men hun er vel sikkert en kjenning de ikke hadde gjort noe med. Dessuten var det ungen min som tok all min oppmerksomhet etterpå,hadde ikke mulighet da. Anonymkode: 622b2...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. november 2017 #5 Del Skrevet 4. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som noen som burde hatt en assistent på seg døgnet rundt. Støttekontakt har ikke noe med det å gjøre. Kan det være noen som har stukket av? Eller noen som ikke får den hjelpen hun trenger? Eller at det plutselig har rablet for henne nå? Nei, utilgjengelige aggressive folk kan selvsagt ikke gå rundt alene! Trenger vel ikke umyndiggjøres for det? Anonymkode: 6acfd...2a5 Man kan ikke låse folk inne hvis de ikke har et tvangsvedtak på pasienten. Da skal det evnt. opprettes ift. fare for liv og helse. Detter heller er ikke lett å få igjennom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. november 2017 #6 Del Skrevet 4. november 2017 Vi kan ikke sperre inne alle som ikke er helt mainstream så noen episoder må man regne med og slik som du beskriver det så bidro du jo selv til at situasjonen eskalerte. Etter min mening burde du ha fjernet barnet og deg selv og ellers latt henne være i fred. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #7 Del Skrevet 4. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som noen som burde hatt en assistent på seg døgnet rundt. Støttekontakt har ikke noe med det å gjøre. Kan det være noen som har stukket av? Eller noen som ikke får den hjelpen hun trenger? Eller at det plutselig har rablet for henne nå? Nei, utilgjengelige aggressive folk kan selvsagt ikke gå rundt alene! Trenger vel ikke umyndiggjøres for det? Anonymkode: 6acfd...2a5 Ja,kan jo godt hende hun hadde stukket av. Virket som hun var stabilt ustabil,for å si det sånn.Det er det jeg også mener,bør ha folk med seg når de ferdes ute blandt folk,og da spesielt for å beskytte barn. Syns ikke det er greit i det hele tatt. Anonymkode: 622b2...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #8 Del Skrevet 4. november 2017 4 minutter siden, Leo skrev: Vi kan ikke sperre inne alle som ikke er helt mainstream så noen episoder må man regne med og slik som du beskriver det så bidro du jo selv til at situasjonen eskalerte. Etter min mening burde du ha fjernet barnet og deg selv og ellers latt henne være i fred. Kongesvar når du ikke var tilstede i situasjonen. Fjernet meg i en stappfull buss og risikere at hun slo barnet mitt i farten.Jeg er en beskyttende mor,som vurderte situasjonen for å best beskytte mitt barn. Ikke kom med piss når du aldri har vært i en sånn situasjon. Og jo,noen bør ikke ferdes ute alene. Og ikke få gale folk til å bli min feil er du snill,jeg gjorde ingenting for å eskalere situasjonen. Hun var et par centimeter fra ansiktet til barnet mitt. Men du hadde vel latt det stå til. Anonymkode: 622b2...3d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #9 Del Skrevet 4. november 2017 Det er mange mennesker som ikke passer inn i en ideell verden, men sånn fungerer ikke den verdenen vi lever i, og da må vi bare forholde oss til det så godt vi kan. Det er mange mennesker jeg også helst skulle sluppet å forholde meg til, men jeg kan ikke kreve at deres grunnleggende rettigheter blir brutt bare fordi de plager meg på en eller annen måte. Jeg vil også legge til at det skal svært mye til for å kunne ha hjemmel til å fysisk holde igjen eller ta i en person, dersom vedkommende først ikke har gått til angrep på deg. Verbalt angrep teller selvsagt ikke. Slik du beskriver personen har du, og de andre som fysisk tok tak i personen, gått langt ut over hva dere har lov til og mest sannsynlig brutt loven. Anonymkode: e522d...cc8 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #10 Del Skrevet 4. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange mennesker som ikke passer inn i en ideell verden, men sånn fungerer ikke den verdenen vi lever i, og da må vi bare forholde oss til det så godt vi kan. Det er mange mennesker jeg også helst skulle sluppet å forholde meg til, men jeg kan ikke kreve at deres grunnleggende rettigheter blir brutt bare fordi de plager meg på en eller annen måte. Jeg vil også legge til at det skal svært mye til for å kunne ha hjemmel til å fysisk holde igjen eller ta i en person, dersom vedkommende først ikke har gått til angrep på deg. Verbalt angrep teller selvsagt ikke. Slik du beskriver personen har du, og de andre som fysisk tok tak i personen, gått langt ut over hva dere har lov til og mest sannsynlig brutt loven. Anonymkode: e522d...cc8 Men hun brøt ikke noe lov når hun slo meg altså...Hun gikk først til verbalt angrep og slo meg når jeg reiste meg opp. Les alt før du uttaler deg er du snill. Anonymkode: 622b2...3d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #11 Del Skrevet 4. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hun brøt ikke noe lov når hun slo meg altså...Hun gikk først til verbalt angrep og slo meg når jeg reiste meg opp. Les alt før du uttaler deg er du snill. Anonymkode: 622b2...3d5 Jo, det gjorde hun, men den eneste gangen du har lov til å være fysisk er ved nødverge, og det tilsier ikke situasjonen. Anonymkode: e522d...cc8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #12 Del Skrevet 4. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det gjorde hun, men den eneste gangen du har lov til å være fysisk er ved nødverge, og det tilsier ikke situasjonen. Anonymkode: e522d...cc8 Vanskelig for deg å vurdere når du ikke var der. Du har sikkert ikke barn,så du kan nok ikke forestille deg. Anonymkode: 622b2...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #13 Del Skrevet 4. november 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her en dag så ble jeg og min 4 åring utsatt for en gal kvinne på bussen. Hun satt foran oss. 4 åringen min sang litt og da snudde hun seg,gal i øynene og skrek til ungen min og sa vi måtte slutte å mobbe folk.( sangen var en helt normal barnesang,husker ikke hvilke)Det var veldig stygt å mobbe og bla,bla,bla!! Denne kvinnen var gal eller psykisk utviklingshemmet altså. Vet ikke helt,for hun så noenlunde normal ut før hun begynte å brøle. Og det var skikkelig brøling oppi ansiktet til ungen min. Ungen min ble jo livredd og det ble jeg også til å begynne med,det så ut som hun skulle drepe. Ungen min begynte å hylskrike av redsel.Men så ble jeg så forbanna,sikkert reaksjon på redsel for ungen min,reiste meg opp og ba henne forlate bussen. Hun slo meg i armen og jeg tok tak i henne og begynte å skubbe henne ut av bussen. Jeg måtte bare få henne vekk fra ungen min.Det kom flere menn og hjalp meg og de kastet henne av. Alle ristet på hodet og lurte på hvorfor sånne folk går løs. Og det lurer jeg også på. Er det greit? Dette var en person,garantert inne i psykiatrien og de vet jo sikkert hvordan hun kan utagere. Jeg syns faen ikke det er greit at sånne folk går løs på egenhånd,de bør ha med seg støttekontakt når de ferdes ute blandt folk. Tror nok ikke hun er voldelig i utgangspunktet,men kan jo skremme livet av små barn og kanskje litt større barn som ferdes alene. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok ikke brydd meg så mye,men når det går ut over barn,da...Lenge til jeg tar bussen igjen,selv om det er den enkleste transporten av og til. Anonymkode: 622b2...3d5 Slutt å stem Høyre. Høyre vil spare penger på alle mulige måter. Ta fra de som ikke har noe. Feks å ikke følge opp mennesker som dette for det koster penger. Vi ber vel bare om det selv?.... Anonymkode: 57703...52f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #14 Del Skrevet 4. november 2017 Du kan ikke be noen gå av bussen fordi de roper. Ja hun var åpenbart ikke helt i vater, men om alle psykisk ustabile mennesker skulle vært sperret inne hadde det ikke vært mange igjen i samfunnet. Å ta bussen er en stor mestring for syke og gir de en viss følelse av å være normal, og det er en viktig del av livskvaliteten og rehabiliteringen. Du kunne ha anmeldt hun for vold om hun slo deg hardt, men saken hadde nok bare blitt henlagt og det ville vært mer traumatisk for barnet ditt å lage et styr ut av det og holde igjen damen og vente til politiet kom osv enn det det er at en dame reagerer urimelig på syngingen hans. Anonymkode: 5fb61...d0e 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #15 Del Skrevet 4. november 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her en dag så ble jeg og min 4 åring utsatt for en gal kvinne på bussen. Hun satt foran oss. 4 åringen min sang litt og da snudde hun seg,gal i øynene og skrek til ungen min og sa vi måtte slutte å mobbe folk.( sangen var en helt normal barnesang,husker ikke hvilke)Det var veldig stygt å mobbe og bla,bla,bla!! Denne kvinnen var gal eller psykisk utviklingshemmet altså. Vet ikke helt,for hun så noenlunde normal ut før hun begynte å brøle. Og det var skikkelig brøling oppi ansiktet til ungen min. Ungen min ble jo livredd og det ble jeg også til å begynne med,det så ut som hun skulle drepe. Ungen min begynte å hylskrike av redsel.Men så ble jeg så forbanna,sikkert reaksjon på redsel for ungen min,reiste meg opp og ba henne forlate bussen. Hun slo meg i armen og jeg tok tak i henne og begynte å skubbe henne ut av bussen. Jeg måtte bare få henne vekk fra ungen min.Det kom flere menn og hjalp meg og de kastet henne av. Alle ristet på hodet og lurte på hvorfor sånne folk går løs. Og det lurer jeg også på. Er det greit? Dette var en person,garantert inne i psykiatrien og de vet jo sikkert hvordan hun kan utagere. Jeg syns faen ikke det er greit at sånne folk går løs på egenhånd,de bør ha med seg støttekontakt når de ferdes ute blandt folk. Tror nok ikke hun er voldelig i utgangspunktet,men kan jo skremme livet av små barn og kanskje litt større barn som ferdes alene. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok ikke brydd meg så mye,men når det går ut over barn,da...Lenge til jeg tar bussen igjen,selv om det er den enkleste transporten av og til. Anonymkode: 622b2...3d5 Men var hun gal? Syns ikke det kom frem tydelig i HI. Anonymkode: 37798...ce3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. november 2017 #16 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kongesvar når du ikke var tilstede i situasjonen. Fjernet meg i en stappfull buss og risikere at hun slo barnet mitt i farten.Jeg er en beskyttende mor,som vurderte situasjonen for å best beskytte mitt barn. Ikke kom med piss når du aldri har vært i en sånn situasjon. Og jo,noen bør ikke ferdes ute alene. Og ikke få gale folk til å bli min feil er du snill,jeg gjorde ingenting for å eskalere situasjonen. Hun var et par centimeter fra ansiktet til barnet mitt. Men du hadde vel latt det stå til. Anonymkode: 622b2...3d5 Du vet ingenting om hvilke situasjoner jeg har vært i og når du bl.a. reiste deg opp og ba henne forlate bussen så bidro du i aller høyeste grad til at situasjonen eskalerte. Jeg har vært ute en vinterdag før og vet at det absolutt verste man kan gjøre når man oppdager at en person er tydelig mentalt ustabil er å provosere ytterligere. Det beste er å fjerne seg selv fra situasjonen så raskt som mulig om ikke annet ved å se i en annen retning og holde munn. Du kunne for eksempel ikke vite om damen hadde en kniv i lommen og slik du opptrådte vil jeg hevde at du utsatte både deg selv og andre for fare. Endret 4. november 2017 av Leo 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #17 Del Skrevet 4. november 2017 Barn må jo lære seg at det finnes mye rare folk i verden de også. Anonymkode: 85b48...992 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #18 Del Skrevet 5. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men var hun gal? Syns ikke det kom frem tydelig i HI. Anonymkode: 37798...ce3 Jeg vil vurdere henne som psykisk ustabil,i ettertid. Kanskje psykisk utviklingshemmet,men hun så ikke sånn ut.( men det kan man ikke alltid se,men sånn helhetsinntrykk kan jo gi en indikasjon)Gal var vel litt feil ord å bruke. Men hun virket jo riv ruskende gal sånn som hun oppførte seg da. Anonymkode: 622b2...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #19 Del Skrevet 5. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn må jo lære seg at det finnes mye rare folk i verden de også. Anonymkode: 85b48...992 Ja helt enig i det. Men syns kanskje en 4 åring er litt for ung til å få en sånn person helt oppi fjeset. Men ofte tåler jo barn mer enn vi tror. Anonymkode: 622b2...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 5. november 2017 #20 Del Skrevet 5. november 2017 Tiltaket du etterlyser har neppe Norge ressurser til. Ser ikke helt hvordan det skal la seg gjøre i praksis at psykisk syke blir fotfulgt i hverdagen av støttekontakter. Med mindre de er på tvangstiltak så må de jo få ferde seg fritt i bybildet 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå