Gå til innhold

Går fast til psykolog?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som går fast til psykolog? Er dere i jobb? Betaler dere selv eller får dere det dekket av HELFO? 

Ser bare at det koster 1000 kr timen å gå til psykolog privat og hvis man trenger et behandlingsopplegg over tid så blir det jo veldig dyrt.

Anonymkode: f243a...87f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går fast til psykolog. På DPS. 

Er i jobb, men ikkje fulltid. Tilpasser det behandlinga mi. Betaler ca. 350 kvar gang fram til eg har nådd frikortgrensa. Då blir det dekka av HELFO. 

Anonymkode: 855d5...1cf

Skrevet

Takk for svar😊Problemet er at jeg er redd for at jeg ikke får komme inn på DPS,fastlegen har søkt meg inn. Ser veldig mørkt på det hvis jeg må gå privat,har ikke råd til det. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊Problemet er at jeg er redd for at jeg ikke får komme inn på DPS,fastlegen har søkt meg inn. Ser veldig mørkt på det hvis jeg må gå privat,har ikke råd til det. 

Krysser fingrane for deg! 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krysser fingrane for deg! 

Takk:klem:

Skrevet

Jeg har gått til DPS i flere år, er ikke i jobb. Ble ferdig med behandlingsopplegget hos DPS og går nå hos privat - har naturligvis ikke råd til 1000 kr timen, men det er noen privatpsykologer som har offentlig avtale sånn at det koster like mye som hos dps psykolog, altså kun egenandel opp til frikort og gratis når man når frikortgrensa. Du kan finne oversikt over psykologer med offentlig avtale i din kommune på nett. Det er lenger venteliste enn hos de som tar 1000 kr men anbefaler deg å ta en ringe/mail runde til de med avtale og be om time, og om tilfellet ditt er akutt gå til en annen uten offentlig avtale i mellomtiden de månedene det tar å få plass hos en med offentlig avtale. 
Min erfaring er forsåvidt at privatpsykologer hjelper like mye på 2-3 timer som en dps psykolog gjør på et år , så man får igjen for pengene kan man si! 

Anonymkode: fbf4c...0c3

Skrevet

Refusjonsavtale heter det, det som jeg kalte for offentlig avtale over. Du finner oversikt på internett bare google :)

Skrevet

DPS er forresten mest et akutt tilbud og korttidsbehandling. Om du mener du har behov for akutthjelp og rask utredning så klag hvis du får avslag hos DPS! Men om det du ønsker er mer et langtidstilbud er det privat du er nødt til å gå. Men som sagt, min erfaring er at de private er mye bedre og flinkere

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DPS er forresten mest et akutt tilbud og korttidsbehandling. Om du mener du har behov for akutthjelp og rask utredning så klag hvis du får avslag hos DPS! Men om det du ønsker er mer et langtidstilbud er det privat du er nødt til å gå. Men som sagt, min erfaring er at de private er mye bedre og flinkere

Dette er ikkje riktig. Dersom ein er "sjuk nok" så får ein langtidstilbod og på DPS. Eg har gått og snakka med DPS i 4 år. Problemet er gjerne at dei har mykje pågang og det er dei "sjukaste" som får tilbod om behandling der. Men det er ikkje noko konsekvent regel om at ein ikkje får behandling over tid der. :)

Sjølv har eg berre erfaring med offentlig, og har både god og dårlig erfaring med det. Mi erfaring er at det kjem an på kven ein får som terapeut og at ein får ein god relasjon der. Utan den gode terapeut-relasjonen ser eg på det som ganske formålslaust å gå i behandling, i alle fall med mine problemstillinger. 

Skrevet

Takk for svar alle😊Jeg har gått på DPS tidligere,et par timer. Psykologen jeg gikk til mente at Adhd( add) diagnosen jeg har ikke er en diagnose,at alt er fra barndom og miljø.Jeg gikk til fastlegen min med dette og sa at jeg ikke kunne forholde meg til en psykolog som ikke trodde på ADHD diagnose generelt,når jeg har hatt den i mange år.Han tok kontakt og etter noen uker fikk jeg beskjed fra DPS at behandlingen min var avsluttet. Akkurat som de ble fornærmet. Etter det har jeg mistet litt tilliten til helsevesenet.

Jeg tviler stekt på at jeg kommer inn på dette DPS,men trenger veldig behandling. Har utsatt og utsatt pga det avslaget sist gang,går liksom ut i fra at jeg ikke får behandling og skal klare det selv. Men jeg VIL ha behandling og føler det har gått for langt nå. Men skal sjekke ut privat med refusjonsavtale,tror også private er mye bedre enn offentlige.

Skrevet

Må man gå til psykolog for ADHD? Trodde man tok tabletter for dette og ble fulgt opp av fastlege.

Jeg syns uansett det er rart at du avfeier det at en psykolog mener du er feildiagnostisert. 

Anonymkode: 6003e...d05

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle😊Jeg har gått på DPS tidligere,et par timer. Psykologen jeg gikk til mente at Adhd( add) diagnosen jeg har ikke er en diagnose,at alt er fra barndom og miljø.Jeg gikk til fastlegen min med dette og sa at jeg ikke kunne forholde meg til en psykolog som ikke trodde på ADHD diagnose generelt,når jeg har hatt den i mange år.Han tok kontakt og etter noen uker fikk jeg beskjed fra DPS at behandlingen min var avsluttet. Akkurat som de ble fornærmet. Etter det har jeg mistet litt tilliten til helsevesenet.

Jeg tviler stekt på at jeg kommer inn på dette DPS,men trenger veldig behandling. Har utsatt og utsatt pga det avslaget sist gang,går liksom ut i fra at jeg ikke får behandling og skal klare det selv. Men jeg VIL ha behandling og føler det har gått for langt nå. Men skal sjekke ut privat med refusjonsavtale,tror også private er mye bedre enn offentlige.

Det er faktisk veldig mange barn som får diagnosen ADHD, når det egentlige problemet er omsorgssvikt. :/ Skjønner derimot ikke hvorfor du trenger psykolog hvis du "bare" har ADHD?

Anonymkode: 1bf5d...af2

Skrevet

Hva trenger du egentlig behandling for? ADHD, eller noe annet? 

Anonymkode: 42a11...4a4

Skrevet
51 minutes ago, AnonymBruker said:

Må man gå til psykolog for ADHD? Trodde man tok tabletter for dette og ble fulgt opp av fastlege.

Jeg syns uansett det er rart at du avfeier det at en psykolog mener du er feildiagnostisert. 

44 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk veldig mange barn som får diagnosen ADHD, når det egentlige problemet er omsorgssvikt. :/ Skjønner derimot ikke hvorfor du trenger psykolog hvis du "bare" har ADHD?

Les igjen: psykologen trodde ikke på diagnosen ADHD i det hele tatt, gjelder ikke bare TS sitt tilfelle. Det blir som å gå til en psykolog som ikke tror på evolusjon- bare verre fordi det er relevant til TS sin behandling og oppfølging

Om man sliter i livet grunnet ADHD så kan man gå til psykolog. Det er tanker og handlingsmønster man kan endre eller jobbe med. Man kan ikke kurere ADHD, men man kan snakke om enkelte ting som gir problemer. For eks en med asperger kan snakke med psykologen sin om frustrasjoner rundt sosiale problemer. Han blir ikke kurert, men det vil hjelpe. Samme med ADHD, der er ting man kan snakke om som hjelper, selv om man ikke blir kurert

I tillegg har noen depresjon grunnet ADHD. Jeg tror dere har litt forenklet syn på diagnosen om dere ikke er i stand til å se for dere situasjoner der psykolog er relevant og kan hjelpe

Anonymkode: f9d74...b9e

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologen tror ikke adhd er en diagnose i det hele tatt. En ikke-eksisterende diagnose,bare noe som noen har funnet på. Altså at det er en diagnose som i denne psykologens sin verden ikke er en diagnose noen skulle hatt. Verken barn eller voksne! Sånn inn med teskje. Må ikke tro så masse,du må vite før du uttaler deg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff for en vemmelig person du er.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologen tror ikke adhd er en diagnose i det hele tatt. En ikke-eksisterende diagnose,bare noe som noen har funnet på. Altså at det er en diagnose som i denne psykologens sin verden ikke er en diagnose noen skulle hatt. Verken barn eller voksne! Sånn inn med teskje. Må ikke tro så masse,du må vite før du uttaler deg.

Jeg troooor jeg velger å ta det Ts sier her med en klype salt. Ikke bare er psykologen helt kokko, men Ts ble i tillegg kastet ut av dps fordi de ble fornærmet. Jeg tipper de avsluttet behandlingen fordi du ikke har et stort behov for det, og at du kanskje i tillegg ikke virket særlig åpen for det de hadde å komme med. Men lykke til hos privat psykolog da!

Skrevet

Jeg går til offentlig psykolog, ikke dps. Men innenfor rus og psykiatri. Har frikort så nå betaler jeg ingenting, men mener det koster 345 kr pr gang. 

Anonymkode: 9ac9d...24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...