Gå til innhold

Stille klokken 23


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en gjeng som svarer deg ts, så utrolig lykkelig over å ikke ha møtt disse egoistiske surpompene i noen av de fire kollektivene jeg har bodd i! Lurt at du har sendt mail til studentskipnaden så de kan svare deg hvis du er usikker. Men med bråk tenker jeg at det ikke skal være høy musikk, tv på max volum, øving på bassgitar, vorspiel, støvsuging, rop og skrik inne i leiligheten. Å kunne lage seg kveldsmat med toast og en kopp te syns jeg absolutt er innafor. De som legger seg tidlig og er vár for lyd bør heller skaffe seg ørepropper enn å bli irritert, dere skal for øvrig slite godt med å bo i blokk seinere i livet der folk lager mat og tramper i oppgangen og på plassen utenfor som det passer dem. 

Og @exictence, navlebeskuende å ikke forstå at andre kan ha annen døgnrytme og behov enn deg. Jeg var i praksis som student, da var jeg ferdig 22-22:30 et par dager i uka og så tok det en 30-40 min å komme seg hjem, og da var jeg sulten og ville ha kveldsmat før jeg la meg. 

Anonymkode: e6d08...b07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, herregud. De som ikke tåler normalt bråk etter 23, burde bosette seg et sted hvor det skal være stille etter 23.... Ooooops?

Anonymkode: a3234...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du lager mat stille på denne tiden av døgnet ser jeg ikke noen problemer med dette. Du kan uansett spørre de andre i kollektivet dersom du er usikker på hva som er greit og ikke greit. Når det gjelder påminnelsen om stilleregelen fra Samskipnaden dreier dette seg mest sannsynlig om festing og høy musikk til sent på natt. 

Anonymkode: 54a8d...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd på studenthjem (ikke studentsamskipnaden), hvor det var forbudt å lage mat etter 23. Hvorfor? Med følsomme røykvarslere og dårlige kjøkkenvifter skal det ikke så mye til før brannalarmen går på hele bygget. Det er ganske ukult å bli vekket av. Å smøre brødskiver er selvsagt ok, da er det umulig å svi noe.

Anonymkode: c95d4...f09

Nå skal man vel ikke ha røykvarslere på kjøkken, men varmedetektorer i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en gjeng som svarer deg ts, så utrolig lykkelig over å ikke ha møtt disse egoistiske surpompene i noen av de fire kollektivene jeg har bodd i! Lurt at du har sendt mail til studentskipnaden så de kan svare deg hvis du er usikker. Men med bråk tenker jeg at det ikke skal være høy musikk, tv på max volum, øving på bassgitar, vorspiel, støvsuging, rop og skrik inne i leiligheten. Å kunne lage seg kveldsmat med toast og en kopp te syns jeg absolutt er innafor. De som legger seg tidlig og er vár for lyd bør heller skaffe seg ørepropper enn å bli irritert, dere skal for øvrig slite godt med å bo i blokk seinere i livet der folk lager mat og tramper i oppgangen og på plassen utenfor som det passer dem. 

Og @exictence, navlebeskuende å ikke forstå at andre kan ha annen døgnrytme og behov enn deg. Jeg var i praksis som student, da var jeg ferdig 22-22:30 et par dager i uka og så tok det en 30-40 min å komme seg hjem, og da var jeg sulten og ville ha kveldsmat før jeg la meg. 

Anonymkode: e6d08...b07

Det som blir reagert på er jo matlaging som lager lyd da. Om man steker noe, har på vifta osv. Toast er jo innafor! Og nei, fordi en har lyst å lage seg spaghetti bolognese kl 3 på natta bør ikke de 6 andre som bor der måtte bruke ørepropper....

Kanskje allerede som student kan man lære folkeskikk ved å være en av dem som IKKE bråker i blokk!! For dessverre er det flere av dem.

Anonymkode: 3ac24...4ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en viss forskjell på å bo i samme leilighet som noen som lager mat midt på natten, og å være nabo til en som gjør det samme. Såklart kan en nabo lage seg mat midt på natten; bruke kjøkkenviften - kan lage seg en smoothie også. Men dersom en det er noen i samme kollektiv som hadde slått på smoothiemaskinen ved midnatt så hadde jeg blitt irritert selv. Å lage seg noe enkelt synes jeg er helt greit også i et kollektiv, men helst ikke noe som krever koking/steking når resten av kollektivet har lagt seg. Jeg hadde også deltidsjobb og kom hjem sent da jeg studerte (rundt midtnatt), men jeg kokte ikke meg akkurat tikka masala om jeg da var sulten. Jeg spiste en skive eller et knekkebrød. 

Når det gjelder å f.eks. se på TV på rommet sitt så synes jeg ikke det er noe en kan gjøre ved midnatt i ukedagene dersom kollektivet er lytt - uansett om det er "normal" lyd. Da skaffer en seg heller hodetelefoner av noe slag. Det er slitsomt å skulle sove mens det kommer konstante lyder fra naborommet. 

Anonymkode: 92df0...317

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Janei, jeg hadde ikke tenkt å begynne å lage noe voldsomt. Blir sikkert noe ferdigmat som pizza eller nudler eller noe. 

Jeg har i alle fall sendt samskipnaden det samme spørsmålet, hehe, for å være på den sikre siden, men der får jeg vel ikke svar før på mandag.. 

Anonymkode: a8ce8...afd

tenker at det som regel er det bråket som følger med når man er i det moduset at man lager seg pizza kl 2 om natten. Hvis det er alt man gjør er det jo greit, men med "pizza kl 2" så følger det gjerne fylleskrål, slamring med dører etc. Det å lage seg en pizza i seg selv bråker jo ikke nevneverdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Puny skrev:

tenker at det som regel er det bråket som følger med når man er i det moduset at man lager seg pizza kl 2 om natten. Hvis det er alt man gjør er det jo greit, men med "pizza kl 2" så følger det gjerne fylleskrål, slamring med dører etc. Det å lage seg en pizza i seg selv bråker jo ikke nevneverdig. 

Jeg lager ikke mat når jeg er full, så nei. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Og @exictence, navlebeskuende å ikke forstå at andre kan ha annen døgnrytme og behov enn deg. Jeg var i praksis som student, da var jeg ferdig 22-22:30 et par dager i uka og så tok det en 30-40 min å komme seg hjem, og da var jeg sulten og ville ha kveldsmat før jeg la meg. 

Anonymkode: e6d08...b07

Jo da, jeg forstår det veldig godt. Og jeg ville virkelig ha forståelse for at folk ville ta seg en matbit på natten. Jeg synes de hadde  helt rett til å gjøre det.

Men jeg hadde nok våknet og fått forstyrret nattesøvn. Men det må jeg tåle når det bor mange mennesker rundt.

Men klart at folk må få lage noe mat, men de bør jo også prøve å være stille og ta hensyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som blir reagert på er jo matlaging som lager lyd da. Om man steker noe, har på vifta osv. Toast er jo innafor! Og nei, fordi en har lyst å lage seg spaghetti bolognese kl 3 på natta bør ikke de 6 andre som bor der måtte bruke ørepropper....

Kanskje allerede som student kan man lære folkeskikk ved å være en av dem som IKKE bråker i blokk!! For dessverre er det flere av dem.

Anonymkode: 3ac24...4ad

Hvis man ikke klarer å høre vann som renner i vasken, skap som lukkes forsiktig og vifte har man egentlig ingenting i et studentkollektiv å gjøre. Så lenge man tar hensyn og gjør det så stille som mulig synes jeg man er fryktelig firkantet og vanskelig når man problematiserer dette.  Da får man heller bo alene.

Anonymkode: 58b81...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, exictence skrev:

Jo da, jeg forstår det veldig godt. Og jeg ville virkelig ha forståelse for at folk ville ta seg en matbit på natten. Jeg synes de hadde  helt rett til å gjøre det.

Men jeg hadde nok våknet og fått forstyrret nattesøvn. Men det må jeg tåle når det bor mange mennesker rundt.

Men klart at folk må få lage noe mat, men de bør jo også prøve å være stille og ta hensyn. 

Men hvorfor tar du utgangspunkt i at TS ikke gjør dette? Den tråden tyder jo på det stikk motsatte. 

Anonymkode: 58b81...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lytt det er hos dere ts? Men jeg er den typen som lager ekstra mange lyder når jeg prøver å være stille, dunker i en dør, mister ting i gulvet. Merkelige greier...

Men ville nok tatt sjansen og laget noe enkelt, evt. hatt en gryte jeg bare kunne varmet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor tar du utgangspunkt i at TS ikke gjør dette? Den tråden tyder jo på det stikk motsatte. 

Anonymkode: 58b81...dbf

Det var i så tilfelle feil av meg. Det mente jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, TMB said:

Nå skal man vel ikke ha røykvarslere på kjøkken, men varmedetektorer i stedet.

Det er ganske vanlig med røykvarsler på kjøkken, særlig der det er kombinert stue og kjøkken, men den skal henge noen meter unna komfyr etc. Likevel har jeg altså opplevd at brannalarmen gikk på hele studenthjemmet fordi noen skulle varme tacolefser.

Anonymkode: c95d4...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Atea skrev:

Vet ikke hvor lytt det er hos dere ts? Men jeg er den typen som lager ekstra mange lyder når jeg prøver å være stille, dunker i en dør, mister ting i gulvet. Merkelige greier...

Men ville nok tatt sjansen og laget noe enkelt, evt. hatt en gryte jeg bare kunne varmet opp.

Vet du, hvis en ikke klarer å lage seg mat før kl 23 om kvelden, så går det faktisk an å lage seg brødmat, eller gjøre klar noe kaldmat i kjøleskapet. Man dør ikke av å ikke kunne lage seg varmmat etter kl 23 når andre skal sove. Man bråker mer enn man tror, men mikro-vifte, mikro-piping, eggtimer, ventilator, klirring med panner og kanskje til og med noen vasker opp etterpå! Lag varmmat tidligere på dagen, eller spis middagen i kantinen evt. en kafe. Det er ingen menneskerett å spise middag kl 23:30 når man bor oppi andre mennesker.

Anonymkode: a3234...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Vet du, hvis en ikke klarer å lage seg mat før kl 23 om kvelden, så går det faktisk an å lage seg brødmat, eller gjøre klar noe kaldmat i kjøleskapet. Man dør ikke av å ikke kunne lage seg varmmat etter kl 23 når andre skal sove. Man bråker mer enn man tror, men mikro-vifte, mikro-piping, eggtimer, ventilator, klirring med panner og kanskje til og med noen vasker opp etterpå! Lag varmmat tidligere på dagen, eller spis middagen i kantinen evt. en kafe. Det er ingen menneskerett å spise middag kl 23:30 når man bor oppi andre mennesker.

Anonymkode: a3234...eb7

Jeg bor ikke i kollektiv, men har gjort det. Sa jeg ville tatt sjansen og varmet opp en ferdiglaget gryte f.eks. Men ville hørt med de andre om det var forstyrrende for deres søvn.

Har du en dårlig dag? Gå ut og trekk litt frisk luft. Det skal jeg gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det med røykvarsler er ikke noe problem. Hvis det skulle være fare for at den går så sier den ifra og man kan skru den av slik at den ikke reagerer på damp fra matlaging innen en viss tid. Kjøkkenvifte er heller ikke noe problem da det ikke er mulig å skru den på, så den lager ikke lyd. 

Det er ganske lydtett her. Jeg vet ikke om folk er på kjøkkenet når jeg er våken engang, med mindre de klirrer veldig med panner eller snakker høylytt. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Vet du, hvis en ikke klarer å lage seg mat før kl 23 om kvelden, så går det faktisk an å lage seg brødmat, eller gjøre klar noe kaldmat i kjøleskapet. Man dør ikke av å ikke kunne lage seg varmmat etter kl 23 når andre skal sove. Man bråker mer enn man tror, men mikro-vifte, mikro-piping, eggtimer, ventilator, klirring med panner og kanskje til og med noen vasker opp etterpå! Lag varmmat tidligere på dagen, eller spis middagen i kantinen evt. en kafe. Det er ingen menneskerett å spise middag kl 23:30 når man bor oppi andre mennesker.

Anonymkode: a3234...eb7

Bruker du så mange apparater er du faktisk et miljø-svin. Jeg sa EN ENKEL GRYTE, som man har laget og som man varmer opp. Trenger jo ikke vaske den opp om man har egne gryter til "nattmat", bare å ta den med inn på rommet og vaske opp neste dag. F...du virker rimelig striks. Jeg har som sagt bodd i kollektv, og der sa vi i fra hvis noe var forstyrrende sent på kvelden. Ts oppgir at de er åtte, det er ikke så mange å forholde seg til for å høre deres mening.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Atea skrev:

Jeg bor ikke i kollektiv, men har gjort det. Sa jeg ville tatt sjansen og varmet opp en ferdiglaget gryte f.eks. Men ville hørt med de andre om det var forstyrrende for deres søvn.

Har du en dårlig dag? Gå ut og trekk litt frisk luft. Det skal jeg gjøre.

Nei, jeg har ikke en dårlig dag, og har nytt den friske luften jeg også :D . Hvis du hørte en sur tone i innlegget mitt, så har du misforstått, jeg var i godt humør da jeg skrev innlegget, og jeg er fortsatt i godt humør. Jeg bor ikke i kollektiv nå, men da jeg gjorde det, husker jeg at det var plagsomt med de som på død og liv skulle styre med matlaging med panner og diverse om natta. Det varierer nok hvor lytt det er. Hos oss var det nok over gjennomsnittet lytt, og dermed ekstra viktig at folk tar hensyn. Jeg var nok litt gretten på det tidspunktet hvor jeg ble vekket av matlaging, men det er 10 år siden nå, og det gikk vel over maks en time senere - for 10 år siden, altså :) 

Anonymkode: a3234...eb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen er interessert, så fikk jeg svar fra samskipnaden, og de svarte at så lenge jeg ikke har høy musikk, masse folk på besøk eller fest, så kan jeg bare leve som vanlig og selvfølgelig bruke kjøkkenet. 

Anonymkode: a8ce8...afd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...