Gå til innhold

Stille klokken 23


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i studentbolig og i reglene står det at det skal være stille etter klokken 23. Betyr dette at jeg  være på rommet, eller kan jeg lage meg mat på felleskjøkkenet, uten at jeg bråker? Prøver jo å være så stille jeg kan, men det kan jo av og til bli litt lyd når man åpner skapdører og sånn, eller hvis man koker noe feks. 

Det står ikke spesifikt om det gjelder bare musikk, fest, osv, eller om det også gjelder å være i på kjøkken og fellesrom. 

Noen som har erfaring eller vet hvor strengt de har lov til å regulere det? 

Anonymkode: a8ce8...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder selvfølgelig ikke dagligdagse sysler, som å lage til noe mat og sånne ting på kveldstid. Og å ha normal samtale på fellesrommet er selvfølgelig normalt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Det gjelder selvfølgelig ikke dagligdagse sysler, som å lage til noe mat og sånne ting på kveldstid. Og å ha normal samtale på fellesrommet er selvfølgelig normalt.

Men hvis jeg vil lage meg mat klokken 2 om natta, kan jeg gjøre det da? 

Fikk en epost som var sent ut til alle i blokka om at samskipnaden hadde fått klager på at det var en del bråk her, og minnet på at dersom vi brøt regelen om at det skulle være stille etter klokken 23, så kunne det føre til at man blir kastet ut. Så er så redd for å gjøre noe feil. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg vil lage meg mat klokken 2 om natta, kan jeg gjøre det da? 

Fikk en epost som var sent ut til alle i blokka om at samskipnaden hadde fått klager på at det var en del bråk her, og minnet på at dersom vi brøt regelen om at det skulle være stille etter klokken 23, så kunne det føre til at man blir kastet ut. Så er så redd for å gjøre noe feil. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Nå har jeg aldri bodd i kollektiv, men jeg kan da ikke tro at alminnelig matlaging en sen kveld/natt skulle være noe problem. Da tenker jeg for eksempel brødskive med speilegg, altså noe lettvint et eller annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Nå har jeg aldri bodd i kollektiv, men jeg kan da ikke tro at alminnelig matlaging en sen kveld/natt skulle være noe problem. Da tenker jeg for eksempel brødskive med speilegg, altså noe lettvint et eller annet.

Janei, jeg hadde ikke tenkt å begynne å lage noe voldsomt. Blir sikkert noe ferdigmat som pizza eller nudler eller noe. 

Jeg har i alle fall sendt samskipnaden det samme spørsmålet, hehe, for å være på den sikre siden, men der får jeg vel ikke svar før på mandag.. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Garanterer deg at det nok er helt i orden! Du blir ikke kastet ut fordi du er sulten på kvelden/natta og må lage deg litt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Janei, jeg hadde ikke tenkt å begynne å lage noe voldsomt. Blir sikkert noe ferdigmat som pizza eller nudler eller noe. 

Jeg har i alle fall sendt samskipnaden det samme spørsmålet, hehe, for å være på den sikre siden, men der får jeg vel ikke svar før på mandag.. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Hvis du vil steke pizza, vil jeg råde deg innstendig til å holde deg våken mens den står i stekeovnen. En natt for mange år siden, våknet jeg av røyklukt. Da jeg åpnet soveromsdøren, var begge etasjene røyklagt. Jeg så ingenting, men kom da ned trappen på et vis, farer ut på kjøkkenet og finner en svartrykende pizza i ovnen. Ut med den! (Pizzaen altså) På sofaen skimter jeg en person, min sønn. Jeg trodde han var død, han reagerte ikke.  Jeg åpner alt av dører og vinduer mens jeg hyler og griner og røsker i gutten. Omsider ble det liv i ham. Så det endte bra. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder for at andre skal kunne vite at de kan legge seg og få sove uforstyrret for andres ubetenksomme lyder. 

Kjøkkenskap kan fint lukkes stille igjen, koking lager normalt ikke lyd. Er du usikker så spør du de med rom nærmest kjøkkenet.

Anonymkode: c0575...c6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Hvis du vil steke pizza, vil jeg råde deg innstendig til å holde deg våken mens den står i stekeovnen. En natt for mange år siden, våknet jeg av røyklukt. Da jeg åpnet soveromsdøren, var begge etasjene røyklagt. Jeg så ingenting, men kom da ned trappen på et vis, farer ut på kjøkkenet og finner en svartrykende pizza i ovnen. Ut med den! (Pizzaen altså) På sofaen skimter jeg en person, min sønn. Jeg trodde han var død, han reagerte ikke.  Jeg åpner alt av dører og vinduer mens jeg hyler og griner og røsker i gutten. Omsider ble det liv i ham. Så det endte bra. :fnise:

Selvfølgelig! Lager feks aldri mat når jeg er full eller lignende. Huff da tror jeg at jeg aldri hadde tørt å lage mat igjen, haha 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder for at andre skal kunne vite at de kan legge seg og få sove uforstyrret for andres ubetenksomme lyder. 

Kjøkkenskap kan fint lukkes stille igjen, koking lager normalt ikke lyd. Er du usikker så spør du de med rom nærmest kjøkkenet.

Anonymkode: c0575...c6d

Alle har rom nærmest kjøkkenet. Det er liksom kjøkkenet i midten, også er det fire rom på hver side av kjøkkenet, med dør rett ut dit. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å lage mat stille også. Trenger ikke å frityrsteke eller banke mørbiff kl 1 på natten :fnise:

Normale lyder er helt greit. Ikke tenk på det. 

Anonymkode: 6beda...5ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille etter 23 gjelder sammenkomster, musikk og liknende, som sjenerer folk. 

Dette er generelle regler. Kan sikkert ha fest en gang iblant, men det skal helst varsles. 

Oppussing skal man normalt avslutte kl 20:00, da lyden av borhammere og kappsager går gjennom marg og ben. Men dette regner jeg ikke med at du driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Arabella skrev:

Hvis du vil steke pizza, vil jeg råde deg innstendig til å holde deg våken mens den står i stekeovnen. En natt for mange år siden, våknet jeg av røyklukt. Da jeg åpnet soveromsdøren, var begge etasjene røyklagt. Jeg så ingenting, men kom da ned trappen på et vis, farer ut på kjøkkenet og finner en svartrykende pizza i ovnen. Ut med den! (Pizzaen altså) På sofaen skimter jeg en person, min sønn. Jeg trodde han var død, han reagerte ikke.  Jeg åpner alt av dører og vinduer mens jeg hyler og griner og røsker i gutten. Omsider ble det liv i ham. Så det endte bra. :fnise:

For et mareritt, håper han har lært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare snakke med de tre andre og spørre hva som er greit for dem??? 

Anonymkode: 7e03e...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare snakke med de tre andre og spørre hva som er greit for dem??? 

Anonymkode: 7e03e...6c7

Syv andre, mener du? 

Jeg vil ikke ha deres mening da, men hva som er greit for samskipnaden. 

Jeg er ganske sikker på at det er greit for dem, siden vi har et bra samhold og sånn. Jeg vil bare være sikker på at samskipnaden ikke mener det bryter med reglene. 

Anonymkode: a8ce8...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på studenthjem (ikke studentsamskipnaden), hvor det var forbudt å lage mat etter 23. Hvorfor? Med følsomme røykvarslere og dårlige kjøkkenvifter skal det ikke så mye til før brannalarmen går på hele bygget. Det er ganske ukult å bli vekket av. Å smøre brødskiver er selvsagt ok, da er det umulig å svi noe.

Anonymkode: c95d4...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da spør du samskipnaden hva de definerer som ulovlig bråk. Selv om mange her synes det er greit med matlaging på komfyr om natta, så er det ikke sikkert det er lov av samskipnaden.

Jeg personlig synes det er greit å smøre seg en skive og ta med inn på rommet sitt, men jeg synes ikke det er greit å styre med vann og vifter og klirring med panner osv etter 23. Da jeg bodde på hybel, kunne jeg høre lyder fra kjøkkenet. Hadde du funnet frem en panne og stekt deg speilegg og skylt pannen etterpå, så hadde jeg ikke fått sove. Forhåpentligvis er det mindre lytt hos dere. Å spise sammen og preike på kjøkkenet er heller ikke nattero.

Anonymkode: a3234...eb7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nabo til kjøkkenet så hadde jeg ikke likt vifte, steke-fresing eller kjøkkenmaskiner. Hold deg til kaldmat og brødmat mellom 23-6? Er det ikke normalt for studenter andre dagaktive personer uansett? 

Anonymkode: 53609...944

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt pissed om noen av de jeg bodde med ofte skulle drive å styre på kjøkkenet med matlaging eller dusje osv etter jeg hadde lagt meg. Går sikkert greit å steke seg en pizza eller koke nudler en gang i blandt, men å stå å steke kjøttdeig eller styre med masse forskjellige panner og kniver og lyder er ikke ok. 

 

Anonymkode: 4cb6c...982

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg og hadde blitt forstyrret i søvnen og våknet hvis noen skulle lage seg mat eller sitte å snakke i fellesstuen til langt på natt. Hadde ikke likt det.

Har du arbeidstid som gjør at du må spise midt på natten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...