Gå til innhold

Canal Digital boks = nrk lisens !!!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått krav om nrk lisens. I brevet står det at TV levrandør har rapportert inn at jeg har dekoder. Når en har dekoder må en betale lisens. Har du blitt angitt av din tv levrandør?

Anonymkode: e3389...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Charlene87 skrev:

Alle må betale Nrk lisens, så lenge du har Tv. 

Du trenger ikke ha tv, det at du kan ta inn signaler er nok. Prosjektor for eksempel..

Anonymkode: 5a6c6...074

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke ha tv, det at du kan ta inn signaler er nok. Prosjektor for eksempel..

Anonymkode: 5a6c6...074

Nyere prosjektorer har vel som regel ikke mulighet for coaxkabel inn og/eller spor for digitalt TV-kort, og vil vanligvis ikke utløse krav om betaling av lisens. 

Som regel er det dekoderutstyr eller annet, som naturlig nok har innebygde muligheter for mottak av TV-signaler, som utløser krav om lisens. Og Get/Canal Digital/Altibox og andre som leverer TV-tilbud er forpliktet til å sende adressen til den som leier eller kjøper en dekoder til NRK lisensavdeling, i likhet med andre som selger mottaksutstyr for TV-signaler. 

Anonymkode: bb33d...8e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvorfor gidder noen egentlig å betale i dyre dommer for svindyre kanal-pakker og NRK-lisens? 

 Fullt mulig å titte på TV-kanaler, så lenge man har internett og router...    

Anonymkode: d4400...f83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått krav om nrk lisens. I brevet står det at TV levrandør har rapportert inn at jeg har dekoder. Når en har dekoder må en betale lisens. Har du blitt angitt av din tv levrandør?

Anonymkode: e3389...28b

Dette er helt vanlig og en bestemmelse du burde fått med deg for lengst at har fått Stortingets velsignelse. Alle tvsignalleverandører er pålagt å gi opplysninger til nrk lisensavdelingen. 

Slutt med å være tyvtitter. Har du tv i hus, så skal du betale lisens uansett hva du ser elller ikke ser på. 

Anonymkode: b551c...1e9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyere prosjektorer har vel som regel ikke mulighet for coaxkabel inn og/eller spor for digitalt TV-kort, og vil vanligvis ikke utløse krav om betaling av lisens. 

Som regel er det dekoderutstyr eller annet, som naturlig nok har innebygde muligheter for mottak av TV-signaler, som utløser krav om lisens. Og Get/Canal Digital/Altibox og andre som leverer TV-tilbud er forpliktet til å sende adressen til den som leier eller kjøper en dekoder til NRK lisensavdeling, i likhet med andre som selger mottaksutstyr for TV-signaler. 

Anonymkode: bb33d...8e9

Selve poenget i svaret mitt var at man ikke trenger ha tv for å måtte belate lisens slik vedkommende jeg siterte skrev. Men om du kjøper en TV uten å ha dekoder eller ta inn tvsignaler må du betale lisens så lenge du ikke kan bevise at den er sperret for slikt ved blombering

Anonymkode: 5a6c6...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at en må betale lisens for dekoder. Behøver ikke ha tv for å betale lisens. I vår husholdning er det nå 2 stykker som må betale nrk lisens fordi tv selskapet har angitt meg til nrk.  

Anonymkode: e3389...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått krav om nrk lisens. I brevet står det at TV levrandør har rapportert inn at jeg har dekoder. Når en har dekoder må en betale lisens. Har du blitt angitt av din tv levrandør?

Anonymkode: e3389...28b

Man blir ikke angitt. Du betaler lisens for at du eier et tv apparat. Skal du påstå at du eier en canal digital boks uten at du eier tv? Er usikker på om du må betale lisens på abonnement/dekoder? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge skal innføre tv lisens skatt for ALLE . Det har politikerne bestemt, bare ikke når den trer i kraft.  Hjelper ikke si en ikke ser på nrk eller tv da. 

Anonymkode: e3389...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Coolaid skrev:

Man blir ikke angitt. Du betaler lisens for at du eier et tv apparat. Skal du påstå at du eier en canal digital boks uten at du eier tv? Er usikker på om du må betale lisens på abonnement/dekoder? Noen som vet?

Man må betale lisens dersom man eier noen form for utstyr som kan motta TV-signaler, det være seg TV'er, TV-dekodere, eller f. eks. blueray spillere med innebygd TV-mottaker. Man trenger ikke å eie en TV-med mottaker i seg selv, for mange av disse avspillerenhetene kan jo kobles til rene flatskjermer som i seg selv ikke har mulighet for å ta inn TV-signal. 

Anonymkode: bb33d...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man må betale lisens dersom man eier noen form for utstyr som kan motta TV-signaler, det være seg TV'er, TV-dekodere, eller f. eks. blueray spillere med innebygd TV-mottaker. Man trenger ikke å eie en TV-med mottaker i seg selv, for mange av disse avspillerenhetene kan jo kobles til rene flatskjermer som i seg selv ikke har mulighet for å ta inn TV-signal. 

Anonymkode: bb33d...8e9

Thanks :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moralen her er .... pass deg for tv selskaper. Kostet meg nesten 3000,- i år. Hvis du inngår avtale om tv signaler hjem utløser det automatisk nrk lisens selv om du ikke eier et tv engang. 

Anonymkode: e3389...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Moralen her er .... pass deg for tv selskaper. Kostet meg nesten 3000,- i år. Hvis du inngår avtale om tv signaler hjem utløser det automatisk nrk lisens selv om du ikke eier et tv engang. 

Anonymkode: e3389...28b

Bare hvis du mottar mottakerutstyr fra den som leverer TV-signalene slik at du faktisk har mulighet til å ta imot TV-signaler. Har du ikke mottakerutstyr, så tar du kontakt med NRK i god tid før neste lisensperiode og forklarer situasjonen, og ber dem sende en lisenskontrollør hjem til deg. 

Anonymkode: bb33d...8e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Borettslaget jeg bor i har inngått kollektiv avtale med Canal Digital. Følgelig har jeg en decoder men denne ble satt i kjellerboden rett etter at jeg overtok leiligheten. Det er uaktuelt at jeg skal betale lisens på grunn av den decoderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at en må betale lisens for dekoder. Behøver ikke ha tv for å betale lisens. I vår husholdning er det nå 2 stykker som må betale nrk lisens fordi tv selskapet har angitt meg til nrk.  

Anonymkode: e3389...28b

Det er ikke riktig. Man betaler kun for en lisens pr hushold. Det er detaljer her, men i utgangspunktet er det regelen.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke ha tv, det at du kan ta inn signaler er nok. Prosjektor for eksempel..

Anonymkode: 5a6c6...074

Stort sett alle projektorer vil ikke utløse lisens. Poenget er at de skal kunne motta tvsignaler direkte. Dette gjelder også skjermer og er grunnen til at jeg ikke har kjøpt en 55 " TV, men en Monitor (disse har ingen TV motakere integrert).

En interesant detalj i loven; det gamle tv nettet er spesifikt inkludert. Så selv om en gammel tv som kun kan ta i mot de gamle tv signalene pr def ikke er en TV lenger siden der ikke er noen signaler den kan motta, må du faktisk få den plombert av fagmann for at du skal slippe lisens.  

Akkurat dette burde vært gjordt noe med :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, padawan skrev:

Borettslaget jeg bor i har inngått kollektiv avtale med Canal Digital. Følgelig har jeg en decoder men denne ble satt i kjellerboden rett etter at jeg overtok leiligheten. Det er uaktuelt at jeg skal betale lisens på grunn av den decoderen.

Da skal du egentlig betale lisens, og vil kunne måtte gjøre det dersom Canal Digital sender over dine personalia. 

Anonymkode: bb33d...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Moralen her er .... pass deg for tv selskaper. Kostet meg nesten 3000,- i år. Hvis du inngår avtale om tv signaler hjem utløser det automatisk nrk lisens selv om du ikke eier et tv engang. 

Anonymkode: e3389...28b

Moralen er å tro man kan lure seg unna NRK lisensen og samtiidg eie TV er å lure seg selv. 

Kaster du ut eller plomberer TVen så slipper du lisensen. 

Anonymkode: b551c...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at en må betale lisens for dekoder. Behøver ikke ha tv for å betale lisens. I vår husholdning er det nå 2 stykker som må betale nrk lisens fordi tv selskapet har angitt meg til nrk.  

Anonymkode: e3389...28b

Foreløpig er det bare en lisens pr boenhet. Har du flyttet sammen med noen som allerede betaler lisens, så kontakter du NRK og gir beskjed om det du skriver her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...