Gå til innhold

Hva kan jeg og pappa finne på? Hjerneslag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Treffer han sine kamerater og tidligere kolleger jevnlig? Hvis ikke, kunne det kanskje være fint for han å få hjelp til å møte de jevnlig? Evt dra på tur innen din fars innteressefelt som du har nevnt over, sammen med noen av hans venner (som kanskje også hart barn på din alder som også blir med på turen?).

Anonymkode: 0b2eb...5fd

Han har/hadde mange gode kamerater før han ble syk, men nå har jeg ikke sett noen av de. Kanskje de synes det er vanskelig å vite hva de skal si evt. Kan kanskje ta kontakt med noen og høre om de kunne gjort noe sånt for han. Trist å se at de ikke stiller opp mer.

Sang kan være en fin måte å få tilgang til språket på. Det samme med regler, automatisert tale som ukedager, telle, måneder osv. 

Følger han muntlige instruksjoner? 

Anonymkode: a87e2...2c3

Jeg vet ikke hvordan han trener hos logopeden. Jeg har prøvd å "lære" han ord, mem det kommer ikke ut riktig. Men sang var en god ide ja. 

Kan du kjøre han opp på fjellet og fiske? :) Det hadde sikkert vært fantastisk om han er glad i det! 

Anonymkode: 753f0...5a9

Ja det kunne vert noe. Kanskje ta med grill og god mat i tillegg. Vi har fjelltopper 10 minutter unna.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange gode forslag her.

Du skriver at han ikke klarer å lese bøker. Hva med lydbøker?

Anonymkode: a204e...d7d

Det vet jeg faktisk ikke. Tror aldri han har hørt på lydbøker, men så har han ikke vert så interessert i å lese heller. Men takk for et godt tips. :)

Anonymkode: 75c5c...162

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Jolen77 skrev:

Ville tatt han med på tur til steder han har vært før og som du vet han liker seg. Kanskje et sted hvor det er mulighet å kjøre bil til hvis han blir fort sliten av å gå. 

Kanskje en kjøretur. Ha på litt musikk i bilen som du vet han liker å lytte til.

Er det for dårlig vær til å være ute i, så kan jo du kanskje gjøre det kjekt å være inne. Lag hans favorittmat hjemme. Kanskje spille et enkelt spill med han som du vet han har likt før. Å være inne ofte, oppleves gjerne som dagene blir lange og kjedelige. Da er jo det fint å finne på noe hjemme aktivitet og. 

Takk for tips. Vi har en hytte en time unna som har reiste til mye før. Kan kanskje ta en tur dit, med musikk og god mat. Eller så kan vi reise på butikken og lage god mat hjemme hos han. Vet at det er mange middager som det er lenge siden han har spist. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2017 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Ja først fikk han slag hjemme, så mens han var på sykehuset så fikk han hjerneblødning i tillegg. Han er forresten bare 52 år gammel. Takk for tips.

Stakkars og så bare 52 år... 

Fikk selv hjerneblødning når jeg var 32, men var så heldig at det påvirket ikke kroppen noe mer enn at jeg sliter med hodepine i etterkant. 

Jeg ville iallfall prøvd å introdusere han for lydbøker for det blir nok en del dødtid for han og da kan det være greit å fokusere på noe annet enn seg selv og situasjonen han befinner seg i. :)

Anonymkode: 011b7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har/hadde mange gode kamerater før han ble syk, men nå har jeg ikke sett noen av de. Kanskje de synes det er vanskelig å vite hva de skal si evt. Kan kanskje ta kontakt med noen og høre om de kunne gjort noe sånt for han. Trist å se at de ikke stiller opp mer.

Jeg vet ikke hvordan han trener hos logopeden. Jeg har prøvd å "lære" han ord, mem det kommer ikke ut riktig. Men sang var en god ide ja. 

Ja det kunne vert noe. Kanskje ta med grill og god mat i tillegg. Vi har fjelltopper 10 minutter unna.

Det vet jeg faktisk ikke. Tror aldri han har hørt på lydbøker, men så har han ikke vert så interessert i å lese heller. Men takk for et godt tips. :)

Hei. Det er fint at du vil ta kontakt med de og høre med de. Jeg er enig i at det er trist. Jeg tenker at de fleste eller alle av de har ønske om kontakt, men at de kanskje er redd for hvordan de skal forholde seg til vanskelighetene, redd for hva de skal si til din far osv. Jeg er sikker på at de vil gjøre noe slikt for han (og også for seg selv og for vennskapet sin skyld), da de er kamerater og har mye felles. Lykke til :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig far din er som har deg!

Mange fine tips over her. Hugs at han truleg blir fort sliten og treng kvile! Sjå an dagsformen, og ikkje legg for mykje fast opplegg kvar dag. Ting som me ikkje tenker over eingong, kan vera veldigt slitsamt for hjernen hans. (Kanskje du skulle tatt deg eitt venninnebesøk innimellom slik at han kan slappe av utan å tenkja at det blir kjedeleg for deg?)

Ja, ta kontakt med venene hans! Fortel og forklar! - det ukjente er alltid skumlast. Inviter dei heim, eller med på noko, når du er der. Og ikkje avslutt dagen med «dette må me gjera igjen snart», men med ein klar avtale om nytt møte (dato,klokkeslett,aktivitet (f.eks vise bilete og fortelje frå sist elgjakt)) Berre du sparker dei igong vil dei forhåpentligvis inkludera han naturleg inn i vennegjengen etterkvart.

Han lika å kjøre motorsykkel. Kan nokon ta han med på motorsykkeltur? Å sitje bakpå blir kanskje vanskeleg pga lammelser, men kompisane bør klare å få tak i ein sykkel med sidevogn.

Veit du korleis du kan hjelpa far din best mogleg i kvardagen med opptrening av kropp/hjerne/språk? Då tenker eg på korleis du bør støtte han ved forflytning, kva side du bør sitje på når de snakkar i lag, språkøvingar som ein kan gjera heime osv? Fysioterapeut og logoped bør ha mange tips til deg som er enkle å få til, men som kan bety mykje for opptreninga. Heng deg med på fysio og logopedtime om du har anledning!

Lukke til begge to. Eg heiar på dykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Hei. Det er fint at du vil ta kontakt med de og høre med de. Jeg er enig i at det er trist. Jeg tenker at de fleste eller alle av de har ønske om kontakt, men at de kanskje er redd for hvordan de skal forholde seg til vanskelighetene, redd for hva de skal si til din far osv. Jeg er sikker på at de vil gjøre noe slikt for han (og også for seg selv og for vennskapet sin skyld), da de er kamerater og har mye felles. Lykke til :hjerte:

Tusen takk. Setter stor pris på det.

3 timer siden, FruHeffalomp skrev:

Så heldig far din er som har deg!

Mange fine tips over her. Hugs at han truleg blir fort sliten og treng kvile! Sjå an dagsformen, og ikkje legg for mykje fast opplegg kvar dag. Ting som me ikkje tenker over eingong, kan vera veldigt slitsamt for hjernen hans. (Kanskje du skulle tatt deg eitt venninnebesøk innimellom slik at han kan slappe av utan å tenkja at det blir kjedeleg for deg?)

Ja, ta kontakt med venene hans! Fortel og forklar! - det ukjente er alltid skumlast. Inviter dei heim, eller med på noko, når du er der. Og ikkje avslutt dagen med «dette må me gjera igjen snart», men med ein klar avtale om nytt møte (dato,klokkeslett,aktivitet (f.eks vise bilete og fortelje frå sist elgjakt)) Berre du sparker dei igong vil dei forhåpentligvis inkludera han naturleg inn i vennegjengen etterkvart.

Han lika å kjøre motorsykkel. Kan nokon ta han med på motorsykkeltur? Å sitje bakpå blir kanskje vanskeleg pga lammelser, men kompisane bør klare å få tak i ein sykkel med sidevogn.

Veit du korleis du kan hjelpa far din best mogleg i kvardagen med opptrening av kropp/hjerne/språk? Då tenker eg på korleis du bør støtte han ved forflytning, kva side du bør sitje på når de snakkar i lag, språkøvingar som ein kan gjera heime osv? Fysioterapeut og logoped bør ha mange tips til deg som er enkle å få til, men som kan bety mykje for opptreninga. Heng deg med på fysio og logopedtime om du har anledning!

Lukke til begge to. Eg heiar på dykk!

Jeg kommer ikke til å bo hos pappa mens jeg er hjemme. Da bor jeg hos moren min. Gode ideer med den motorsykkelvognen og tipset hos logoped/fysio. Jeg skal ta å snakke med de. Takk for råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...