Gå til innhold

Hva kan jeg og pappa finne på? Hjerneslag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pappa fikk hjerneslag for 8 mnd siden, og der etter en hjerneblødning. Han er lam på venstre side og har nesten ikke språk. Det eneste han kan si er ja og nei.  Neste uke så skal jeg hjem på besøk og vil gjerne finne på et eller annet. Han sitter mye inne og ønsker veldig å komme seg ut.  

Problemet er at hva kan vi finne på? Ikke kino, siden det blir for mye å konsentrere seg om. Ikke bading, da han er lam på venstre side. Kan heller ikke gå så langt.

Anonymkode: 75c5c...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pappa fikk hjerneslag for 8 mnd siden, og der etter en hjerneblødning. Han er lam på venstre side og har nesten ikke språk. Det eneste han kan si er ja og nei.  Neste uke så skal jeg hjem på besøk og vil gjerne finne på et eller annet. Han sitter mye inne og ønsker veldig å komme seg ut.  

Problemet er at hva kan vi finne på? Ikke kino, siden det blir for mye å konsentrere seg om. Ikke bading, da han er lam på venstre side. Kan heller ikke gå så langt.

Les for ham.  Nyheter eller en bok han liker.

PS. Leste litt fort..ser han vil ut. Men du kan gjøre dette ute, og.  Er der hage, eller en park i nærheten kan du ta ham med ditt. Ta med mat og drikke.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan  dere dra på cafè? Besøke andre familiemedlemmer? Ta en kjøretur, og så være ute litt i naturen? Kanskje en tur i parken e.l. hvis det lar seg gjøre.

Min far har også hatt slag, men har både språk og kan gå korte avstander, likevel er det en del utfordringer når man skal ut av huset.

Klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerneslag er en fellesbetegnelse for hjerneblødning og blodpropp i hjernen. Så har han hatt både blodpropp og hjerneblødning? Spør bare fordi det er sjelden de får begge... 

Uansett, jeg ville fått en rullestol og så kunne han gått til han ble slien og ville ha pause osv. Gå rundt et vann eller no.

Anonymkode: 011b7...9d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rullestol er nyttig hvis en ikke orker gå/stå lenge om gangen. Erfaringsmessig så er de som har vansker med forflyttning sjeleglad for at noen hjelper dem ut, tar dem med på kjøpesenter, ta en tur på café eller shoppe noe de trenger. De syns det er godt å se folk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har museum eller anna kulturinstitusjon i nærleiken, kan det vere ein fin aktivitet, kanskje. Eller ein tur på biblioteket. Og som andre foreslår, ein tur på kafe.

Endret av Frøken Mitzi
retta ordet kanskje...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiske med stang er kanskje ikke alltid så lett siden han er lam på en side. Men finnes det mulighet for båttur? Sjøluft er noe mange liker. 

Ta med litt niste og kaffe e.l og dra til en lite park ved et vann hvor dere kan sitte på en benk, se på ender og nyte høstværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt min far med på fisking :)

Anonymkode: 753f0...5a9

Spørs hvor langt dette blir å gå for ham da...            

Anonymkode: 529b2...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor langt dette blir å gå for ham da...            

Anonymkode: 529b2...8d4

Ja det er sant. Men er det ingen plass å stoppe med et bra fiskevann?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjerneslag er en fellesbetegnelse for hjerneblødning og blodpropp i hjernen. Så har han hatt både blodpropp og hjerneblødning? Spør bare fordi det er sjelden de får begge... 

Uansett, jeg ville fått en rullestol og så kunne han gått til han ble slien og ville ha pause osv. Gå rundt et vann eller no.

Anonymkode: 011b7...9d3

Ja først fikk han slag hjemme, så mens han var på sykehuset så fikk han hjerneblødning i tillegg. Han er forresten bare 52 år gammel. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er han? 

52 år gammel. Takk for tips alle :) Han liker å fiske, så kanskje jeg kan kjøre en tur opp på fjellet bare for å trekke litt frisk luft osv. Ta med et eller annet godt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.11.2017 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Har din far logoped? Er det kartlagt hva han får med seg av inntrykk? 

Hva likte han å gjøre før han fikk hjerneslag? Kan en tur på cafe være noe? En tur ut i sola, dersom det er sol. Se i album, se i en bok. Høre på musikk. Synge sammen. 

Anonymkode: a87e2...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har din far logoped? Er det kartlagt hva han får med seg av inntrykk? 

Hva likte han å gjøre før han fikk hjerneslag? Kan en tur på cafe være noe? En tur ut i sola, dersom det er sol. Se i album, se i en bok. Høre på musikk. Synge sammen. 

Han går til fysio og logoped. Ofte. Nå klarer han å gå små avstander. Før så satt han bare i rullestol. Men det er ikke sælig fremskritt med tanke på språket.  Han er helt klar i hode, men han får ikke sagt eller skrevet noe. Klarer heller ikke lese ordentlig.

Han liker å gå tur, fiske, være på fjellet, kjøre motorsykkel. Han er bare 52 år, og er ganske ungdommelig av seg. Lese bok og synge sammen blir for "gammeldags" føler jeg. Vil ikke behandle han som en 80 åring selv om han er syk. Men kan ta en tur ut ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han går til fysio og logoped. Ofte. Nå klarer han å gå små avstander. Før så satt han bare i rullestol. Men det er ikke sælig fremskritt med tanke på språket.  Han er helt klar i hode, men han får ikke sagt eller skrevet noe. Klarer heller ikke lese ordentlig.

Han liker å gå tur, fiske, være på fjellet, kjøre motorsykkel. Han er bare 52 år, og er ganske ungdommelig av seg. Lese bok og synge sammen blir for "gammeldags" føler jeg. Vil ikke behandle han som en 80 åring selv om han er syk. Men kan ta en tur ut ja.

Treffer han sine kamerater og tidligere kolleger jevnlig? Hvis ikke, kunne det kanskje være fint for han å få hjelp til å møte de jevnlig? Evt dra på tur innen din fars innteressefelt som du har nevnt over, sammen med noen av hans venner (som kanskje også hart barn på din alder som også blir med på turen?).

Anonymkode: 0b2eb...5fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sang kan være en fin måte å få tilgang til språket på. Det samme med regler, automatisert tale som ukedager, telle, måneder osv. 

Følger han muntlige instruksjoner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøre han opp på fjellet og fiske? :) Det hadde sikkert vært fantastisk om han er glad i det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt han med på tur til steder han har vært før og som du vet han liker seg. Kanskje et sted hvor det er mulighet å kjøre bil til hvis han blir fort sliten av å gå. 

Kanskje en kjøretur. Ha på litt musikk i bilen som du vet han liker å lytte til.

Er det for dårlig vær til å være ute i, så kan jo du kanskje gjøre det kjekt å være inne. Lag hans favorittmat hjemme. Kanskje spille et enkelt spill med han som du vet han har likt før. Å være inne ofte, oppleves gjerne som dagene blir lange og kjedelige. Da er jo det fint å finne på noe hjemme aktivitet og. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her.

Du skriver at han ikke klarer å lese bøker. Hva med lydbøker?

Anonymkode: a204e...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...