Gå til innhold

Hvor kan jeg jobbe som ung ufør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg er ung ufør men nå kunne tenke meg jobb. Hvor i all verden søker jeg/henvender meg hen? Med masse hull i cv'en og null arbeidserfaring..jeg har aldri søkt på en eneste jobb før. Hvem er villig til å evt ansette meg deltid? kanskje jobbe på sfo. tror jeg trenger en jobb jeg iallfall ikke må så veldig tidlig opp om morningen ver dag. Noen tips? Føler meg helt lost i dette men kjenner at jeg har veldig behov for og klar for jobb nå. Saksbehandleren på nav er ingen mulighet for det aner jeg ikke hvem er lenger engang og har for lengst sagt bye bye til meg. Alt tips tas imot med takk. Kanskje noen som vet om noen spesielle bedrifter eller lignende på østlandsområdet? Noe av grunnen for meg å begynne i jobb må også være at det er mulighet for en ung person å komme inn i et sosialt miljø, det må helst være litt andre unge også der. Takk

Anonymkode: d9427...f22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kontakter nav og ber om å bli overført til aap penger for utprøving i arbeidslivet. Eller du ber om jobb i  ernet bedrift.

Anonymkode: 52e3e...158

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så lett å få jobb uten erfaring. Men jeg ville undersøkt muligheten for praksisplass gjennom nav. Det har jeg hatt, og det endte med en betalt jobb som jeg fortsatt står i :)

Anonymkode: 714ad...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kontakter nav og ber om å bli overført til aap penger for utprøving i arbeidslivet. Eller du ber om jobb i  ernet bedrift.

Anonymkode: 52e3e...158

Du trenger ikke bli overført til AAP, det er bare tull, og det er ikke noe lurt heller. Du kan jobbe så mye du orker selv om du er ufør. Du kan tjene inntil 0,4 G før du blir trukket i trygden. Alt du tjener over 0,4 G fører til reduksjon på trygden, alt ettersom hvor mye du tjener. Jobber du så mye som 100% i 5 år mister du uføretrygden. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd men det er nok ikke så aktuelt for meg, ønsker ikke vernet bedrift da jeg anser meg som "for oppegående" til det og har tidligere erfart at det er mange veldig utviklingshemma osv som jobber der og de er ikke noen jeg så lett kan opprette gjensidig vennerelasjon med. Men tenkte mer på ordinær jobb som i butikk, sfo eller noe slikt. Noen ganger når jeg er i butikk så ser jeg og det ser ut som de ansatte har det trivelig sammen og har en god relasjon sammen som kollegaer også. dette savner jeg. Hva kan jeg gjøre? :(

Anonymkode: d9427...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du si fra til nav om du vil ut i lønnet jobb. Men frivillig arbeid kan være et godt sted å starte, både for å se om du klarer å være i jobb, og for å få fyllt cven din litt. Det kan være dyrevern, hundelufting, frelsesarmeen, røde kors osv 

Anonymkode: 85c97...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg. Fikk beskjed om å gå til nav for å snakke med de. Nav var veldig behjelpelig og hjalp meg med å finne en praksisplass på Nille. Nav har egne folk som jobber med å finne slike plasser. Du kan også finne en plass også be nav om hjelp til å søke. Du beholder selvsagt uføretrygden, den blir bare justert hvis du tjener for mye. Dette kan du se under din side på nav.no

Anonymkode: 37a98...da4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2017 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bli overført til AAP, det er bare tull, og det er ikke noe lurt heller. Du kan jobbe så mye du orker selv om du er ufør. Du kan tjene inntil 0,4 G før du blir trukket i trygden. Alt du tjener over 0,4 G fører til reduksjon på trygden, alt ettersom hvor mye du tjener. Jobber du så mye som 100% i 5 år mister du uføretrygden. 

Kan man virkelig beholde uføretrygda i 5 år i full jobb??  Hvorfor?  Da er man for pokker ikke ufør!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mystix skrev:

Kan man virkelig beholde uføretrygda i 5 år i full jobb??  Hvorfor?  Da er man for pokker ikke ufør!

Helt enig, da er man virkelig ikke ufør om man greier å jobbe fullt i fem år. 

Men nei det er ikke sånn. Jeg er ufør, og har en inntektsgrense på 37.000 i året , det vil si at jeg kan tjene dette ved siden av min minstetrygd om jeg greier å jobbe. Det er ikke veldig mange arbeidstimer på et år, men gir foreksempel mulighet til å prøve en deltidsjobb i noen måneder for å se om jeg greier det , eller heltidsjobb i noen uker for å se om jeg greier det . Og etter hva man erfarer man greier å yte, så er det sånn at om man ønsker å fortsette å jobbe må man søke NAV om å få nedjustert trygden sin. Om jeg for eksempel merker at jeg er i form til å jobbe 40% vil jeg få satt ned trygden min 40% eller mer. Man får ikke både lønn og nav penger, men man kan få litt lønn, og litt nav penger. Eller full jobb og ingen nav penger - ut over den "prøve inntektsgrensen" som ligger på 37.000 i året. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mystix skrev:

Ikke 5 år, men 10. Om en har vært i jobb i 5 år, blir man kontaktet av NAV som spør om en fortsatt vil ha denne retten hvilende. Sier man ja, får man 5 nye år.

Om denne tidsrekken på tilsammen 10 år blir avbrutt med et år uten jobb og på trygd igjen, gjenoppstår retten på 10 år.

Anonymkode: 218f2...5ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2017 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Nei, du gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du gjør ikke det.

Jo det gjør man selvfølgelig! 
Man mister ikke RETTEN til uføretrygd, slik at om man blir sykere igjen så har man fremdeles rett på uføretrygd, for det er mange sykdommer som får tilbakefall selvom man opplever bedring , men man får ikke UTBETALT uføretrygd naturligvis om du er i full jobb! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør man selvfølgelig! 
Man mister ikke RETTEN til uføretrygd, slik at om man blir sykere igjen så har man fremdeles rett på uføretrygd, for det er mange sykdommer som får tilbakefall selvom man opplever bedring , men man får ikke UTBETALT uføretrygd naturligvis om du er i full jobb! 

Man mister trygden (slik du mener det) pga summen man tjener i jobb, ikke pga stillingsprosent o.l. Det var det jeg svarte på i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du ufør om du kan jobbe, TS?

23 timer siden, Mystix skrev:

Nei, det kan man ikke. Man kan tjene en viss sum hvert år (for meg er inntektsgrensen 37k som en annen skriver her). Tjener jeg mer enn det blir jeg trukket i trygd/må tilbakebetale trygd. Tjener jeg over en annen viss sum (for meg er det rundt 330.000 kr) mister jeg hele uføreutbetalingen det året.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, da er man virkelig ikke ufør om man greier å jobbe fullt i fem år. 

Men nei det er ikke sånn. Jeg er ufør, og har en inntektsgrense på 37.000 i året , det vil si at jeg kan tjene dette ved siden av min minstetrygd om jeg greier å jobbe. Det er ikke veldig mange arbeidstimer på et år, men gir foreksempel mulighet til å prøve en deltidsjobb i noen måneder for å se om jeg greier det , eller heltidsjobb i noen uker for å se om jeg greier det . Og etter hva man erfarer man greier å yte, så er det sånn at om man ønsker å fortsette å jobbe må man søke NAV om å få nedjustert trygden sin. Om jeg for eksempel merker at jeg er i form til å jobbe 40% vil jeg få satt ned trygden min 40% eller mer. Man får ikke både lønn og nav penger, men man kan få litt lønn, og litt nav penger. Eller full jobb og ingen nav penger - ut over den "prøve inntektsgrensen" som ligger på 37.000 i året. 

Se svaret mitt over, så det er ikke helt riktig det du sier.

Anonymkode: 82182...d41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 5 år, men 10. Om en har vært i jobb i 5 år, blir man kontaktet av NAV som spør om en fortsatt vil ha denne retten hvilende. Sier man ja, får man 5 nye år.

Om denne tidsrekken på tilsammen 10 år blir avbrutt med et år uten jobb og på trygd igjen, gjenoppstår retten på 10 år.

Så fullstendig friske folk som jobber 100 % får uføretrygd i tillegg til lønna?  Ikke rart det går nedover med velferdsnorge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Mystix skrev:

Så fullstendig friske folk som jobber 100 % får uføretrygd i tillegg til lønna?  Ikke rart det går nedover med velferdsnorge!

Nei.

Jeg snakker om retten til å beholde uføretrygden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mystix skrev:

Tror du virkelig det er sånn?

Anonymkode: 90431...5ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mystix skrev:

:fnise::fnise:

Muligens vanskelig å forstå for oppegående mennesker i jobb dette ;) Men altså. Man har en status som uføretrygdet, som vil si at om man ikke klarer å jobbe så mottar man uføretrygd. Klarer man å jobbe reduserer utbetalingen av uføretrygden. Klarer man å jobbe 100% får man utbetalt 0 kr i uføretrygd, men man har fortsatt status uføretrygdet. Denne statusen beholder man i fem år, da tar Nav kontakt og spør om man vil beholde den i fem år til. Etter ti år i full jobb (men med 0 kr utbetaling i uføretrygd) mister man denne statusen. 

Grunnen til dette er selvfølgelig å spare samfunnet for penger. Om man blir straffet for å forsøke seg i jobb (feks. ved å miste uføretrygd-statusen, slik at det blir for stor risiko om man blir sykere igjen), så vil jo ikke uføretrygdede begynne å jobbe. Når man vet at man har uføretrygden å falle tilbake på om helsen skulle forverre seg igjen så er det lettere å prøve. 

Anonymkode: 3f990...2a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mystix skrev:

Nei, da må du lese bedre det flere av oss skriver. 
Man får ikke 100% uføretrygd i tillegg til 100% lønn, eller 50% lønn for den sags skyld. Da trekkes man det beløpet man får i lønn, i uføretrygd. 

Ikke rart det er så mye stigma og hets mot syke og uføre når dere friske bare synser og dømmer som om det var fotballdommer dere hadde heltidsjobb som! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...