Gå til innhold

Innreise USA

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Reiser til USA alene (møter reisefølget mitt der) men lurte på hvordan sikkerhetsprosedyrene osv på flyplassen foregår. Hører så mye rart ang. Intervju av reisende osv. Har ingenting å skjule, men må innrømme at jeg fort blir pissnervøs i sånne settinger, hvertfall om jeg er alene. Så da tenkte jeg å være litt mentalt forberedt for hva som venter. 

Vil gjerne også ha tips om hva som må fikses før reise (ordnet ESTA) og evt idéer til hva å oppleve i San Francisco og LA. 

Hilsen ei som har sett litt for mye på grensevakten😂

Anonymkode: 719bc...661

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg reiste også alene og skulle møte reisefølget mitt der. En fyr jeg hadde datet etpar mnd.. Dette er nå 2 år siden og jeg kan endelig le av det, men har ikke ord for hvor nervøs jeg var akkurat der og da! De foran meg gikk igjennom sikkerhetskontrollen på etpar minutter, men dama som skulle stille meg spørsmål holdt meg der en halvtime. Jeg måtte forklare hva mitt forhold til han var, og hun spurte veldig private spørsmål som «skal dere dele rom, skal dere ha sex, har dere hatt sex», hun tok også mobilen min ifra hendene mine og så igjennom alle bildene på den. Det var utrolig ekkelt, visste ikke hva jeg hadde krav på eller om det i heletatt var lov. På mobilen har man jo av og til private bilder og det hadde jeg da! Så... Slett bilder du ikke vil hvem som helst skal se. Uff!!

Skjønte jo etterpå at hun sikkert trodde jeg var prostituert 😂😂😂 Slapp inn da heldigvis 

Anonymkode: b5f55...b88

• Liker 1
Skrevet

Jeg har reist alene til USA mange ganger, og dette er det som skjer hver gang:

1. Du går av flyet, du står i en kjempelang kø og venter på å få snakket med noen

2. Du kommer endelig opp til luka, gir dem passet ditt og de sier "Why are you visiting the United States?"

- Du svarer "I am here on vacation"

- De spør "Are you vacationing alone?"

- Du: "No, I am meeting some friends here"

- De: "Where are you meeting them, where are you going, when are you going back?"

- Du: "De henter meg på flyplassen, vi skal reise litt rundt, jeg skal reise hjem fra x den datoen"

Så kan det hende man er ferdig, eller så kommer det flere spørsmål om relasjonen til de du skal reise med, hva du jobber med etc.

3. De tar fingeravtrykk av begge hender og tar bilde av deg, og stempler passet ditt.

Det eneste de prøver å finne ut er om du enten har tenkt å jobbe i USA eller har tenkt å bli igjen. Ikke svar på mer enn det de spør om, svar konkret på spørsmålene.

Jeg har kun opplevd en gang at jeg blir tatt med inn på avhør, og det var pga en feil i systemet deres som flagget meg. Det var ubehagelig, men gikk greit. 

Jeg var kjemperedd første gangen jeg skulle gjøre det alene, men det går veldig fint. Noen ganger er de kjempebilde og hyggelige, noen ganger er de sure som en potte. 

Du kan til og med risikere at du går til en sånn maskin som scanner pass, fingeravtrykk og tar bilde uten å snakke med noen - da er det bare å gå rett igjennom. Du får klare instruksjoner på flyplassen.

Anonymkode: d1f06...1da

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg reiste også alene og skulle møte reisefølget mitt der. En fyr jeg hadde datet etpar mnd.. Dette er nå 2 år siden og jeg kan endelig le av det, men har ikke ord for hvor nervøs jeg var akkurat der og da! De foran meg gikk igjennom sikkerhetskontrollen på etpar minutter, men dama som skulle stille meg spørsmål holdt meg der en halvtime. Jeg måtte forklare hva mitt forhold til han var, og hun spurte veldig private spørsmål som «skal dere dele rom, skal dere ha sex, har dere hatt sex», hun tok også mobilen min ifra hendene mine og så igjennom alle bildene på den. Det var utrolig ekkelt, visste ikke hva jeg hadde krav på eller om det i heletatt var lov. På mobilen har man jo av og til private bilder og det hadde jeg da! Så... Slett bilder du ikke vil hvem som helst skal se. Uff!!

Skjønte jo etterpå at hun sikkert trodde jeg var prostituert 😂😂😂 Slapp inn da heldigvis 

Anonymkode: b5f55...b88

I alle dager! Slipper heldigvis den delen, da reisefølget mitt er ei klassevenninne🙊 men syntes det var mye de skulle ha av informasjon bare på ESTA, så kan tenke meg til at spørsmålene på flyplassen er likedan😂

Skrevet

Spørsmålene du får på flyplassen er som regel ikke noe problem. Har reist inn i USA ørten ganger (både som student og som ferierende), og typisk tar spørsmålene i seg selv maks 30 sekunder + ganske to minutter hvor det plottes ting inn på dataen og det tas bilde av deg/fingeravtrykk. Som ferierende må du trolig ikke svare på mer enn hvor du skal reise, kanskje hvem du reiser med og så når du reiser hjem igjen.

Bare husk å still deg i køen som heter "Non-EU citizens" siden Norge tross alt ikke er en del av Europa. ;) 

Anonymkode: 810cb...75e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

'

Bare husk å still deg i køen som heter "Non-EU citizens" siden Norge tross alt ikke er en del av Europa. ;) 

Du kan gå i Eu køen siden Norge er i EØS, det er regnet som det samme.

Jeg skal ikke skremme deg med diverse historier når jeg har vært på flyplasser i USA, men kan bare nevne at jeg synes det er et ganske ubehagelig sted å være. De som jobber der er som regel sure, og behandler alle som "mistenkte" , helt ifølge verdens mest paranoide nasjon sin rutine. 
Jeg føler meg som regel nervøs når jeg venter på å gå gjennom kontrollene, og hvis de merker at jeg er nervøs så blir alt 10 ganger verre fordi jeg da plutselig er en potensiell terrorist, noe som gjør meg enda mer nervøs +++

Skrevet
1 time siden, Stiigen skrev:

Jeg skal ikke skremme deg med diverse historier når jeg har vært på flyplasser i USA, men kan bare nevne at jeg synes det er et ganske ubehagelig sted å være. De som jobber der er som regel sure, og behandler alle som "mistenkte" , helt ifølge verdens mest paranoide nasjon sin rutine. 
Jeg føler meg som regel nervøs når jeg venter på å gå gjennom kontrollene, og hvis de merker at jeg er nervøs så blir alt 10 ganger verre fordi jeg da plutselig er en potensiell terrorist, noe som gjør meg enda mer nervøs +++

Det er sånn jeg også føler det, haha! På grensevakten tar de alltid inn folk som virker nervøse og blir mistenksomme, det gjør ikke situasjonen veldig my bedre. Må nok undersøk om jeg kan gå på EU eller ei, siden dere er uenige. Men jeg må vel bare planlegge hva jeg skal svare, så jeg ikke blir tatt helt på senga. Burde vel ha adressa for hvor jeg skal bo, klar også.

Skrevet
1 hour ago, Stiigen said:

Det trodde jeg også, men da jeg gikk i den køen for første (og siste) gang så ble jeg sendt tilbake til den andre køen. Non-EU køen har jeg gått i tusenvis av ganger så der vet jeg i det minste at jeg kan gå. 

Skrevet

Har bare blitt spurt om hva jeg skulle i USA. En gang jeg fløy til NY skulle jeg videre til Kentucky, og da spurte dama "why???" og jeg måtte virkelig anstrenge meg for ikke å begynne å le - tydelig at hun som New Yorker ikke hadde mye til overs for KY! 😂

Anonymkode: 018fb...d88

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmålene du får på flyplassen er som regel ikke noe problem. Har reist inn i USA ørten ganger (både som student og som ferierende), og typisk tar spørsmålene i seg selv maks 30 sekunder + ganske to minutter hvor det plottes ting inn på dataen og det tas bilde av deg/fingeravtrykk. Som ferierende må du trolig ikke svare på mer enn hvor du skal reise, kanskje hvem du reiser med og så når du reiser hjem igjen.

De fleste har kun 2 deler - de for US borgere og de som IKKE er US borgere.  Det er kun Europa som har EU og non EU

Anonymkode: fd750...7d5

Gjest Linaria
Skrevet

Dette skjedde sist jeg dro til USA: 
"Hva skal dere i Florida?"
"Vi får dessverre ikke sett mye av Florida. Kjører til New Orleans i natt"
"Så gøy! Jeg elsker den byen! Men ikke gå ut i Bourbon Street, alt for mange fulle folk"
"Ja, vi leste om det. Tenkte å dra ut i Frenchmen Street isteden" 
"Det er en god idé. Kos dere masse" *stempler passet og lar oss gå*

Null stress!

Ble også valgt ut til SSSS, ekstra sikkerhetssjekk, så måtte stå og vente med et par andre mens resten boarda flyet. Det gikk også helt fint. Ei dame sjekka bagen min ekstra nøye mens vi skravla om USA. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg tror favorittspørsmålet mitt, etter å ha brukt 45 minutter på å gjenfortelle dem til punkt å prikke det samme som jeg sa da jeg søkte om visum, er dette: "Hva slags løgner fortalte du egentlig på ambassaden for å få visum?". "Ehh ... nei, ingen andre løgner enn det du allere har fått høre om, Sir". 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Vi er da virkelig en del av Europa. Vi er derimot bare delvis medlem av EU.

Anonymkode: 1a403...917

Skrevet

Jeg har vært i USA to ganger de siste par årene. Gruet meg ganske mye til alt styret på flyplassen, men det gikk jo kjempefint! Alle som jobbet der var veldig hyggelige. Spurte hva jeg skulle gjøre der og hvor lenge jeg skulle være, om jeg hadde vært i USA tidligere osv. Gikk raskt og smertefritt!

Men er det ikke kommet noe nye regler angående intervju eller spørsmål man må svare på nå? Synes bare jeg så en overskrift et sted..

Anonymkode: 88bc7...d18

Skrevet

De intervjuene skjer nå før du går på flyet TIL USA, det er nytt fra for to uker siden. 

Skrevet
2 minutter siden, reiseglad skrev:

De intervjuene skjer nå før du går på flyet TIL USA, det er nytt fra for to uker siden. 

Så det betyr at de avgjør om man slipper inn i USA flr man går på flyet her i Norge? 

Anonymkode: b2818...f5c

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Feil. Vi er da virkelig en del av Europa. Vi er derimot bare delvis medlem av EU.

Anonymkode: 1a403...917

Ahh, klein "skrivefeil"! Vet jo selvfølgelig at Norge er en del av Europa... mente at vi ikke er en del av EU. 

14 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste har kun 2 deler - de for US borgere og de som IKKE er US borgere.  Det er kun Europa som har EU og non EU

Anonymkode: fd750...7d5

Alle jeg har vært innom har hatt tre. Både i New York (husker ikke hvilken flyplass), Washington D.C. og i Los Angeles. Én for amerikanere, én for EU-citizens og én for non-EU. Så her tar du nok feil. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Alle jeg har vært innom har hatt tre. Både i New York (husker ikke hvilken flyplass), Washington D.C. og i Los Angeles. Én for amerikanere, én for EU-citizens og én for non-EU. Så her tar du nok feil. 

Korreksjon til meg selv; noen steder har også fire stykker - en egen til diplomater. 

Skrevet

Det er ikke noe stress, de spør hva du skal, når du skal hjem osv, ikke noe å være redd for. Bare husk kulepenn på flyet, du må fylle ut et ark med hva du har med av varer inn i USA. 

Anonymkode: 1aadb...31f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det betyr at de avgjør om man slipper inn i USA flr man går på flyet her i Norge? 

Anonymkode: b2818...f5c

Nja, kanskje. Årsaken til dette nye intervjuet er nok å klare og stoppe flere av de som åpenbart ikke skal inn i USA, før de er på flyet.  Men de spør deg igjen når du lander, men det har jeg nesten alltid opplevd som bare «smalltalk». Ikke noe å stresse for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...