AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Hei, for en del år siden ble jeg voldtatt, slitt med det! Så det er mulig jeg er litt «miljøskadd» av det, så jeg kanskje har blitt litt hard og kald. Metoo-kampanjen føles ut som at den bagatelliserer voldtekt, kriminaliserer antasting og mindre krenkelser. Jeg klarer ikke å glede meg over engasjementet rundt kampanjen siden jeg sitter igjen med en bismak, jeg føler ikke solidaritet eller «fellesskap», jeg føler heller på «se på meg, jeg har opplevd d» -kampanje. Alle jeg kjenner har blitt til et tidspunkt blitt antastet eller krenket seksuelt på ulike vis i sitt liv, mange opp til flere ganger. Det er vel ikke nytt? Blir nesten sånn at jeg ser etter hvilke venninner som skriver metoo og ikke, der jeg vet at alle har episoder som gjør at man kan skrive metoo, men føler igjen at det er de menneskene som enda roper høyt i multimediene om alt og ingenting roper videre, mens de som er stille fortsetter å være stille. Det er dem som er bekvemme med å utlevere seg selv. Kanskje vi heller kan tenke ut måter å endre det på en å skrive en hashtag i kommentarfeltet. Jeg synes likevel det føles banalt ut å sette antasting sammen med voldtekt! Mulig det er bare meg ass... Da kan man like greit slenge inn partnervold, voldt og incest, det er forferdelige overgrep det også som voldtekt! Hilsen frustrert over egne tanker som er vanskelig å dele for folk flest uten at de tenker at jeg er avstumpa Anonymkode: b1e14...c2a 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Metoo-kampanjen er vel ikke en ren voldtekt kampanje. Det handler mer om å synliggjøre at så mange mennesker blir trakassert seksuelt. Feks kvinner som opplever så mye hets og trakassering i mannlige yrker at de må si opp jobben. Eller kvinner som blir presset til å utføre seksuelle tjenester på mennesker som har makt, og kanskje er sjefen deres. Tror det er litt misforstått hvis man tror det handler bare om voldtekt eller at det går andre veien, og tror det handler om at en full mann har prøvd å holde rundt deg på en fuktig kveld på byen. Det er mange grader av misbruk, og det er vel det kampanjen prøver å si. Det er så mange som ikke respektere folk sine grenser, og noen som bruker makten, og pengene sine på å seksualisere mennesker. Slike ting er noe som er tabu, og som oftes bedrives i det skjulte. Hvis du ikke vil skrive metoo, eller du føler det blir feil kampanje for deg har du helt rett til å mene dette, og trenger heller ikke å skrive dette på Facebook o.l. Men mente du at det blir feil at kampanjen kan ta for seg et bredt spekter av misbruk? At man burde bare ta for seg det som er mest alvorlig? Eller at kampanjen må spesifisere at det er forskjell på å bli tatt på låret på julebordet, og bli gruppevoldtatt på et toalett? Anonymkode: b82d9...67d 11
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg forstår deg veldig veldig godt. Veldig trist det du har opplevd. Jeg har aldri opplevd seksuelle overgrep av noen art. Men jeg har blitt tatt på rumpa,puppen osv ute på byen. Og der krasjer det litt for meg angående metoo. For det har så og si nesten alle voksne kvinner opplevd,i vertfall de som går på byen.For meg blir det helt totalt feil å skrive metoo. For jeg tenker på de som virkelig har opplevd seksuelle overgrep,som deg, og det kan ikke likestilles med klåing. Helt enig med deg at det er totalt banalt å sette antasting sammen med voldtekt. Du skal ikke være frustrert over egne tanker,for de er veldig fornuftige! Og avstumpa er du ivertfall ikke! God klem til deg🤗 Anonymkode: ec270...9de 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg tror de fleste som har vært utsatt for mer alvorlige ting som voldtekt og overgrep ikke skriver #me too i det hele tatt. De fleste av dem ville ikke ha det rippet opp i eller ha det som del av sin identitet overfor alle og enhver. De vil helst bare glemme det. Anonymkode: efc14...e32 7
funginger Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår deg veldig veldig godt. Veldig trist det du har opplevd. Jeg har aldri opplevd seksuelle overgrep av noen art. Men jeg har blitt tatt på rumpa,puppen osv ute på byen. Og der krasjer det litt for meg angående metoo. For det har så og si nesten alle voksne kvinner opplevd,i vertfall de som går på byen.For meg blir det helt totalt feil å skrive metoo. For jeg tenker på de som virkelig har opplevd seksuelle overgrep,som deg, og det kan ikke likestilles med klåing. Helt enig med deg at det er totalt banalt å sette antasting sammen med voldtekt. Du skal ikke være frustrert over egne tanker,for de er veldig fornuftige! Og avstumpa er du ivertfall ikke! God klem til deg🤗 Anonymkode: ec270...9de Nettopp dette er poenget! Så fordi omtrent alle kvinner opplever trakkasering, er det ikke et problem? I noen land er det veldig høy andel kvinner og jenter som har blitt voldtatt, er det derfor ikke så "farlig" fordi det skjer med mange? Nei, hver voldtekt er feil og alvorlig, og hver gang en person blir befølt av en fremmed er det alvorlig. 18
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Metoo er bare tull. Oppmerksomhet syke folk. Anonymkode: bdcbe...279 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, funginger skrev: Nettopp dette er poenget! Så fordi omtrent alle kvinner opplever trakkasering, er det ikke et problem? I noen land er det veldig høy andel kvinner og jenter som har blitt voldtatt, er det derfor ikke så "farlig" fordi det skjer med mange? Nei, hver voldtekt er feil og alvorlig, og hver gang en person blir befølt av en fremmed er det alvorlig. Takk. Anonymkode: 84244...7a5 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Har blitt voldtatt og syntes metoo kampanjen er noe av det beste og viktigste som har skjedd samfunnet og verden på lenge! Selvom seksuell trakassering ikke er samme grad som voldtekt så sier det veldig mye om holdningene til menn. Det er samme holdning en mann som seksuelt trakasserer har som en voldtektsmann. At de bare kan forsyne seg av kvinnekroppen fordi de har lyst, og at kvinnekroppen er et objekt for deres seksualdrift og ikke en selvstendig og respektert kropp og person. Disse holdningene er jo helt grunnleggende å fjerne og metoo kampanjen bidrar til å sette søkelys på akuratt det at det er noe alvorlig galt med holdningene til menn som tror det er ok å holde på sånn. Nettopp ved å skrive en hashtag så slipper man å utlevere personlige og sårbare, kanskje traumatiske episoder, men får frem omfanget av problemet når så mange skriver det. Super kampanje og viktig, ikke minst! Anonymkode: 8ab8a...b96 10
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 16 minutter siden, funginger skrev: Nettopp dette er poenget! Så fordi omtrent alle kvinner opplever trakkasering, er det ikke et problem? I noen land er det veldig høy andel kvinner og jenter som har blitt voldtatt, er det derfor ikke så "farlig" fordi det skjer med mange? Nei, hver voldtekt er feil og alvorlig, og hver gang en person blir befølt av en fremmed er det alvorlig. Jeg sier ikke at det ikke er et problem for noen. Men jeg syns det blir feil å sammenligne et klaps på rumpa med virkelig seksuell trakassering. Mange kvinner som har fått klaps på rumpa har selv klådd på menn ute på byen. Syns noen kan tenke seg litt om får de henger seg med. Og mange menn kunne sikkert skrevet metoo med god samvittighet. Mange klåfingra kvinner ute og går også. Tror kampanjen er mer rettet mot seksuell trakassering av mer alvorlig grad. Og at det i mange land er mange kvinner som opplever voldtekt er jo selvfølgelig alvorlig,forstår ikke hvordan du klarte å få det til at jeg ikke syns det er alvorlig? Er vel akkurat det som er poenget i det jeg sier! Anonymkode: ec270...9de 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror de fleste som har vært utsatt for mer alvorlige ting som voldtekt og overgrep ikke skriver #me too i det hele tatt. De fleste av dem ville ikke ha det rippet opp i eller ha det som del av sin identitet overfor alle og enhver. De vil helst bare glemme det. Anonymkode: efc14...e32 Da er jo kampanjen helt meningsløs. Anonymkode: ec270...9de 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror de fleste som har vært utsatt for mer alvorlige ting som voldtekt og overgrep ikke skriver #me too i det hele tatt. De fleste av dem ville ikke ha det rippet opp i eller ha det som del av sin identitet overfor alle og enhver. De vil helst bare glemme det. Anonymkode: efc14...e32 Alle (relativt unge mennesker) jeg kjenner som jeg vet om at har opplevd overgrep deltar i kampanjen. Anonymkode: 84244...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 Det er ikke nødvendigvis alt du vet om folk. Statistikkene tilsier at svært mange kvinner har opplevd voldtekt, og flere av de som skriver metoo om seksuell trakassering kan føle at det er en tryggere måte å si i fra på, uten å rippe opp i smertefulle minner. Anonymkode: f343e...f72
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange kvinner som har fått klaps på rumpa har selv klådd på menn ute på byen. Anonymkode: ec270...9de Bullshit, alle mine venninder har opplevd beføling av rumpe, bryster, omkring livet eller groping i underlivet på byen og aldri klådd på en fremmed mann på byen. Det er IKKE et samfunnsproblem med kvinner som klår på fremmede menn, derimot ER det et samfunnsproblem , og et stort et! At menn klår på fremmede kvinner. Anonymkode: 8ab8a...b96 9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bullshit, alle mine venninder har opplevd beføling av rumpe, bryster, omkring livet eller groping i underlivet på byen og aldri klådd på en fremmed mann på byen. Det er IKKE et samfunnsproblem med kvinner som klår på fremmede menn, derimot ER det et samfunnsproblem , og et stort et! At menn klår på fremmede kvinner. Anonymkode: 8ab8a...b96 Ikke misforstå meg. Jeg har ikke sagt at det IKKE er et problem at menn klår på kvinner. Men opplevelsen av det er ulik og likefullt kan menn bli klådd på. Av akkurat den samme kvinnen som skriver#me too. Jeg forsvarer ingen av delene. Men det er stor forskjell på en som dasker en dame på rumpa i fylla ute på byen og en voldtektsmann. Anonymkode: ec270...9de 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke misforstå meg. Jeg har ikke sagt at det IKKE er et problem at menn klår på kvinner. Men opplevelsen av det er ulik og likefullt kan menn bli klådd på. Av akkurat den samme kvinnen som skriver#me too. Jeg forsvarer ingen av delene. Men det er stor forskjell på en som dasker en dame på rumpa i fylla ute på byen og en voldtektsmann. Anonymkode: ec270...9de Hvis du kjenner kvinner (eller menn) som klår på menn uten tillatelse ute på byen eller andre steder synes jeg du skal gjøre noe med det istedenfor å legge skylda for det på tusenvis av jenter og kvinner som ikke har gjort annet galt enn å bli utsatt for trakassering eller overgrep. Du fyrer av i helt feil retning. Forresten er jeg ikke enig med deg i at det nødvendigvis må være så veldig stor forskjell på en som dasker en dame på rumpa i fylla ute på byen og en voldtektsmann. Det er en viss overlapping mellom de to gruppene og ikke minst har de et par tvilsomme grunnholdninger til felles. Mennene (eller kvinnene) som klår på andre mennesker uten lov er dessuten med på både å legitimere det å trosse andres vilje og intimgrenser i tillegg til å viske ut grensene for hva som er overgrep og ikke og å gjøre det vanskeligere å sette egne grenser. Anonymkode: 84244...7a5 5
Mari Y Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, for en del år siden ble jeg voldtatt, slitt med det! Så det er mulig jeg er litt «miljøskadd» av det, så jeg kanskje har blitt litt hard og kald. Metoo-kampanjen føles ut som at den bagatelliserer voldtekt, kriminaliserer antasting og mindre krenkelser. Jeg klarer ikke å glede meg over engasjementet rundt kampanjen siden jeg sitter igjen med en bismak, jeg føler ikke solidaritet eller «fellesskap», jeg føler heller på «se på meg, jeg har opplevd d» -kampanje. Alle jeg kjenner har blitt til et tidspunkt blitt antastet eller krenket seksuelt på ulike vis i sitt liv, mange opp til flere ganger. Det er vel ikke nytt? Blir nesten sånn at jeg ser etter hvilke venninner som skriver metoo og ikke, der jeg vet at alle har episoder som gjør at man kan skrive metoo, men føler igjen at det er de menneskene som enda roper høyt i multimediene om alt og ingenting roper videre, mens de som er stille fortsetter å være stille. Det er dem som er bekvemme med å utlevere seg selv. Kanskje vi heller kan tenke ut måter å endre det på en å skrive en hashtag i kommentarfeltet. Jeg synes likevel det føles banalt ut å sette antasting sammen med voldtekt! Mulig det er bare meg ass... Da kan man like greit slenge inn partnervold, voldt og incest, det er forferdelige overgrep det også som voldtekt! Hilsen frustrert over egne tanker som er vanskelig å dele for folk flest uten at de tenker at jeg er avstumpa Anonymkode: b1e14...c2a For min del er jeg litt skeptisk til diverse kampanjer man drar igang. Problemet er ikke oppmerksomhet rundt seksuell trakassering som sådan(og Harvey Weinstein ble anklaget for både seksuell trakassering og voldtekt), problemet er hva som blir den store 'snakkisen' med en gang dette fokuset er borte fra offentligheten. Hvor mange er det som bare henger seg på fordi det nå har blitt en greie, og hvor mange er det som gjør det fordi de har blitt voldtatt eller seksuelt trakassert e l? Jeg har respekt for genuint engasjerte mennesker, uavhengig av hvilken sak de kjemper. Men ikke dersom folk bare henger seg på. Forøvrig er det bra gjort av de som bruker muligheten til å stå frem om egne historier.
Mari Y Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Tja, det er lett å få det inntrykket at folk ikke tenker selv, isåfall. I alle fall ganske ofte.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kjenner kvinner (eller menn) som klår på menn uten tillatelse ute på byen eller andre steder synes jeg du skal gjøre noe med det istedenfor å legge skylda for det på tusenvis av jenter og kvinner som ikke har gjort annet galt enn å bli utsatt for trakassering eller overgrep. Du fyrer av i helt feil retning. Forresten er jeg ikke enig med deg i at det nødvendigvis må være så veldig stor forskjell på en som dasker en dame på rumpa i fylla ute på byen og en voldtektsmann. Det er en viss overlapping mellom de to gruppene og ikke minst har de et par tvilsomme grunnholdninger til felles. Mennene (eller kvinnene) som klår på andre mennesker uten lov er dessuten med på både å legitimere det å trosse andres vilje og intimgrenser i tillegg til å viske ut grensene for hva som er overgrep og ikke og å gjøre det vanskeligere å sette egne grenser. Anonymkode: 84244...7a5 Altså,noen går det ikke an å diskutere med uten at det fyres opp og beskyldninger for det ene og andre kommer opp. 1. Jeg er I MOT all seksuell trakassering. 2.Jeg syns absolutt ikke det er greit at folk klår på hverandre uten tillatelse. 3.Jeg syns bare at det er STOR forskjell på å bli dasket på rumpa på byen enn å bli voldtatt. Å si at det ikke er stor forskjell på en som dasker en på rumpa og en som voldtar er en ganske sterk påstand. Det er jo som å si at veldig mange menn er potensielle voldtektsforbrytere,det tror ikke jeg. De fleste menn er faktisk ganske ålreite. Anonymkode: ec270...9de 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Bullshit, alle mine venninder har opplevd beføling av rumpe, bryster, omkring livet eller groping i underlivet på byen og aldri klådd på en fremmed mann på byen. Det er IKKE et samfunnsproblem med kvinner som klår på fremmede menn, derimot ER det et samfunnsproblem , og et stort et! At menn klår på fremmede kvinner. Anonymkode: 8ab8a...b96 Bullshit, de fleste av minne mannlige venner har fått en hånd på rumpa, på pikken eller fått damer som trykker seg opp etter de, og mine venner har aldri klådd på en fremmed kvinne på byen. Det er IKKE et samfunnsproblem med menn som klår på fremmede kvinner, derimot ER det et samfunnsproblem , og et stort et! At kvinner klår på fremmede menn. Kunne jeg også skrevet basert på mine erfaringer, men da jeg ikke er like transynt som deg sier jeg heller at det er et samfunnsproblem at kvinner OG menn klår på ukjente på byn. Anonymkode: 16e50...170 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #20 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså,noen går det ikke an å diskutere med uten at det fyres opp og beskyldninger for det ene og andre kommer opp. 1. Jeg er I MOT all seksuell trakassering. 2.Jeg syns absolutt ikke det er greit at folk klår på hverandre uten tillatelse. 3.Jeg syns bare at det er STOR forskjell på å bli dasket på rumpa på byen enn å bli voldtatt. Å si at det ikke er stor forskjell på en som dasker en på rumpa og en som voldtar er en ganske sterk påstand. Det er jo som å si at veldig mange menn er potensielle voldtektsforbrytere,det tror ikke jeg. De fleste menn er faktisk ganske ålreite. Anonymkode: ec270...9de 1. Jeg har aldri sagt at du er for seksuell trakassering. 2. Jeg har heller aldri sagt at du synes det er greit at folk klår på hverandre uten tillatelse. 3. Jeg er enig i at det er stor forskjell på å bli dasket på rumpa på byen og å bli voldtatt. Jeg har heller ikke sagt noe annet. Jeg har aldri sagt at en som dasker noen på rumpa og en som voldtar nødvendigvis er like. Det jeg derimot har sagt, er at de ikke nødvendigvis er veldig forskjellige heller og at det er en viss overlapping mellom gruppene. Hvis du mener at en slik overlapping ikke finnes, åpner du jo samtidig opp for at det må være usedvanlig mange motbydelige menn der ute. Personlig tror jeg heller at det er mange av de samme mennene som fysisk overskrider intimgrensene til de rundt seg på den eller den andre måte. Anonymkode: 84244...7a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå