cloudsinger Skrevet 29. oktober 2017 #41 Skrevet 29. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er rart hvor lite fokus det er på barnet i de trådene. Det er nesten kun kvinnens følelser rundt valget som står i fokus. Det er ingen diskusjon rundt hva det gjør med et barn å vokse opp uten en far. Eller med dårlig økonomi og en kaotisk livssituasjon. Forstår at det er en veldig tung avgjørelse følelsesmessig. Men overrasket over at det spiller såpass stor rolle sammenliknet med forholdene barnet kommer til å vokse opp under. Anonymkode: 8d4be...f42 Jeger helt enig, og det er grunnen til at jeg tidvis svarer på slike tråder. Barnets fremtid burde være førsteprioritet i slike spørsmål, og i veldig mange tilfeller så er det helt tydelig ikke en god fremtid i vente. 2
Ginavn Skrevet 29. oktober 2017 #42 Skrevet 29. oktober 2017 Det jeg reagerer på, er når ung, fortvilet kvinne skriver "Gravid! 20 år, ingen utdanning, ikke noe kontaktnettverk, ikke noe forhold til barnefaren, har til tider slitt med mye depresjon og utbrenthet" så svarer noen "Bare behold, dette kommer til å gå bra ^_^". Så når man står der med kollik-tvillingene sine, og "avlastning" er et fremmedord, kommer det virkelig til å gå bra? Å skrive "dette kommer til å bli bra" uten noe videre hjelp i en situasjon som uten tvil kommer til å være ekstremt vanskelig og til tider uoverkommelig, er ikke særlig hjelpsomt. Det blir på lik linje med de som kjører på med #prayforParis på nettet, og tror de har gjort noe, men som selvfølgelig ikke har vært behjelpelige, de vil bare framstå sånn. Å tvinge noen til abort er ikke greit, men å overtale et ukjent menneske over nettet til å bli en del av ens overbevisning om at abort er galt og man alltid burde beholde er ikke NOE bedre! Å oppdra et barn er en livsendring, å skrive tomme ord er like hjelpsomt som brystvorter på brystplate, for å bruke et ordtak fra Game of Thrones 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #43 Skrevet 29. oktober 2017 Hva om man heller ikke uttaler seg om de skal ta abort eller ikke i slike tråder i det hele tatt, men heller henviser de til personer som kan hjelpe de i en slik fortvilet situasjon. Amathea, f.eks? Anonymkode: a948e...b44 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #44 Skrevet 29. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså...som man ser i vedkommende jeg siterer her så er det en haug av mennesker her som er svært unge eller som innehar svært lite livserfaring. Eller som svarer kun for å svare bare fordi eller som er kvinnehatere fordi de er av en sånn type at de ikke klarer å få seg dame og ikke klarer å se at det er deres egen feil. Når man spør om råd på kg så må man sortere ut alle de som vil deg vondt/hetser først for så å komme til kjernen. Først da finner man de gode reflekterte rådene. Abort er moe som ikke burde diskuteres her inne. Før jeg ble mor selv mente jeg som mange andre at det var null stress å ta abort og at det bare var veller. Men så fikk jeg en ufrivillig sa og en ufrivillig ma hvor jeg måtte i narkose å virkelig kjente på kroppen hvor smertefult det var psykisk og fysisk. Jeg var så uvitende. Så kom sønnen min..Nå hadde jeg ikke klart å ta en abort om det sto om mitt eget liv engang. Jeg tenker at noen ganger må man gå i noens sko for å i det hele tatt kunne gi råd. Abortspørsmålet er en av de. Det er en gigantisk forskjell på å ha en abort i uke 4 og uke 12. Ikke alle evner å forstå det når man ikke har levd det. Anonymkode: 355a6...3bd Du har din historie, men du er ikke alle andres historie. Du kan selvfølgelig være imot abort, men det betyr ikke at du vet hva som er best for alle andre. Det at man skal tie om vanskelige tema er jeg sterkt uenig i. I de alle fleste tilfeller viser det å snakke om ting svært nyttig. Det finnes ting man ikke vil snakke om, og dele, men vil noe snakke om abort så må man få lov til det. Du sier at det er stor forskjell på abort i uke 4 og i uke 12, og ikke alle forstår dette. Er det ikke da viktig å kunne snakke om dette? Har du feks erfaring med å få barn du ikke klarte å ta vare på? Eller har du erfaring om å vokse opp i et hjem med foreldre som aldri skulle blitt foreldre? Har du opplevd å bli gravid etter en voldtekt? Har du erfaring med å være grravid med et foster som har så store skader at det kanskje aldri kan få et fullverdig liv? Du har opplevd sa og ma, og fått barn, og ut ifra det så mener du at andre ikke skal kunne få ta abort? Selvfølgelig kan din erfaring være med å avgjøre hva du tenker, og spesielt føler rundt abort. Du kan selvfølgelig dele dine erfaringer, og kunnskap, men ikke tro et sekund at du sitter på fasiten for alle andre mennesker. Anonymkode: d60ea...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #45 Skrevet 29. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi abort i de fleste av de tilfellene du nevner nå ER det beste valget for alle parter involvert. Anonymkode: 713d3...a2a Hvorfor mener du det? Anonymkode: d244e...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #46 Skrevet 29. oktober 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns dette er tema som ikke burde vært lov å diskutere her. Syns moderator bør legge ned sånne tråder umiddelbart. Helt uetisk å la noen diskutere og gi råd for og i mot angående abort på dette forumet. Mange er i en veldig sårbar og påvirkelig situasjon,så dette burde forumet holdt seg for god til. Anonymkode: 86817...69a Enig. Det fins folk her inne som er rape gale, og som gir bombastiske råd uten begrunnelse. Mest sannsynlig har de ingen forståelse for nyansene som rommer et menneskesinn, og det faktum at mennesker som oftest bare trenger litt tid og avgjørelsen som er rett for en vil dermed vokse fram av seg selv. Når man eksponerer seg på sitt mest sårbare på dette forumet, og blir møtt av disse sneversynte folkene, blir det en tilleggsbelastning i en allerede utsatt situasjon. Det er fryktelig lesning her inne mange ganger. Anonymkode: d244e...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #47 Skrevet 29. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har din historie, men du er ikke alle andres historie. Du kan selvfølgelig være imot abort, men det betyr ikke at du vet hva som er best for alle andre. Det at man skal tie om vanskelige tema er jeg sterkt uenig i. I de alle fleste tilfeller viser det å snakke om ting svært nyttig. Det finnes ting man ikke vil snakke om, og dele, men vil noe snakke om abort så må man få lov til det. Du sier at det er stor forskjell på abort i uke 4 og i uke 12, og ikke alle forstår dette. Er det ikke da viktig å kunne snakke om dette? Har du feks erfaring med å få barn du ikke klarte å ta vare på? Eller har du erfaring om å vokse opp i et hjem med foreldre som aldri skulle blitt foreldre? Har du opplevd å bli gravid etter en voldtekt? Har du erfaring med å være grravid med et foster som har så store skader at det kanskje aldri kan få et fullverdig liv? Du har opplevd sa og ma, og fått barn, og ut ifra det så mener du at andre ikke skal kunne få ta abort? Selvfølgelig kan din erfaring være med å avgjøre hva du tenker, og spesielt føler rundt abort. Du kan selvfølgelig dele dine erfaringer, og kunnskap, men ikke tro et sekund at du sitter på fasiten for alle andre mennesker. Anonymkode: d60ea...a1a Kan du lese i det hele tatt? Du må være lettere tilbakestående om du leste det ut av innlegget mitt. Det er en stor forskjell på abort i uke fire og uke tolv. Uansett om du liker det eller ikke. En på 12 uker er ikke noen celleklump. Og ingen burde tvinges til å gjøre noe de ikke vil, eller forsøkes overtales til noe de ikke vil. Enhver er herre over egen kropp, om de er for eller imot abort. Det er deres kropp. De som ikke har livserfaring nok til å skjønne det burde ikke uttale seg. Så...Kanskje på tide å tie? Anonymkode: 355a6...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #48 Skrevet 29. oktober 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du lese i det hele tatt? Du må være lettere tilbakestående om du leste det ut av innlegget mitt. Det er en stor forskjell på abort i uke fire og uke tolv. Uansett om du liker det eller ikke. En på 12 uker er ikke noen celleklump. Og ingen burde tvinges til å gjøre noe de ikke vil, eller forsøkes overtales til noe de ikke vil. Enhver er herre over egen kropp, om de er for eller imot abort. Det er deres kropp. De som ikke har livserfaring nok til å skjønne det burde ikke uttale seg. Så...Kanskje på tide å tie? Anonymkode: 355a6...3bd Hvorfor er du så kjip? Kalle noen tilbakestående for de leser noe feil. Hva med å forklare det du mener? Hvis jeg har misforstått noe så beklager jeg, men syns ikke du skal bruke ordet tilbakestående som et skjellsord på noen likevel. Du må vel klare å være sakelig. Du skriver om å ha livserfaring for å kunne uttale seg, men syns ikke akkurat at du viser så mye forståelse om andre når du skriver sånn. Et godt råd fra meg er føler du deg misforstått på nett kan du heller prøve å forklare deg, og ikke synke på et lavt nivå. Hvem har sagt noen tvinger noen til å ta abort? Det å skrive i en tråd ta abort er ikke å tvinge noen til å ta abort. Det er ikke et veldig reflektrert råd eller bra svar å bare skrive ta abort. Og jeg tror ikke de fleste som kommer hit å snakker om å beholde eller ta abort ser ikke så mye på de som skriver bare ta abort. Hvorfor tror du at de som uttaler seg slik har så mye makt? Jeg syns det er lov å forklare, og gi sine egne meninger om å beholde eller abort. Betyr ikke at man tvinger noen til å ta abort fordi man snakker om abort på KG. Det å faktisk beholdet et barn er heller ikke lett. Det er et helt enormt ansvar, og det er dessverre ikke alle som klarer det ansvaret. Derfor mener jeg at råd som bare går på skrike ut ta abort, eller det går sikkert fint bare å beholde ikke kommer med de beste rådene. At det er bedre å få mer utfyllende svar fra både de som synes det å beholdet høres bra ut for TS, eller de som mener abort. Men det sier seg selv at de som gir råd gir jo bare råd på den informasjonen man har. Som oftes er den veldig begrenset. Noen som er en slik situasjon burde absolutt snakke helsepersonel som kan gi info, og selvfølgelig ta sitt eget valg. Det er så mange forskjellige mennesker inne på KG, og det hadde vært et topp sted om man fikk skikkelig gode råd, og de rådene var hjelpsomme, og alle debatter hadde godt gjennomtenkte svar osv, men sånn er det ikke. Det er mange som blir veldig ufine, og mange som kommer med direkte farlige svar, og man kan ikke vite om HI er et ekte problemstilling engang. Så hvis du virkelig er bekymret for helse din, eller du takler bare positive svar osv så burde man ikke være på KG. Drømme-KG finnes ikke, men som med alt mulig annet i samfunnet så kan man si ifra, og man kan melde inn svar man mener er upassende. Og velge å ta med seg de rådene du syns er nyttig. Kort fortalt er svar om bare ta bort eller bare behold ikke gode svar. Fordi gir ikke den informasjonen TS trenger for å gruble å finne ut av ting, og ta det valget som passer for sin situasjon. Anonymkode: d60ea...a1a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå