Gå til innhold

Hvordan vet sædceller hvor de skal? Og hvor raske er de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri hørt om før. Har du kilde på det? Finner ikke noe om dette på nett, og dette stod ikke i pensum da jeg hadde om dette.

Anonymkode: 8740a...eee

Husker det først og fremst fra den legendariske serien Kroppen av Trond Viggo som ligger på NRKs nett-tv. I tillegg ble det samme forklart i Abels Tårn på P2 for noen uker siden. Men du kan lese det her også: https://www.khanacademy.org/test-prep/mcat/cells/embryology/a/egg-meets-sperm

Anonymkode: d4ef1...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tidligere tider var sædceller utstyrt med solsteiner, noe senere kompass, og i moderne tid anvender de gps.

Befolkningsveksten i verden skyldes i stor grad utviklingen innen sædcelle navigasjon. Fler og fler spermier finner fram til destinasjonen. Fortsatt finnes det problemer, f.eks om en norsk spermie har fått tysk stemmeaktivering på gps'n.

Sædcellene kommer også raskere frem rent fartsmessig i moderne tid, ikke minst fordi kvinner i langt større grad har fått utbygget og forbedret vaginaen, motorveier vs kjerreveier og tidligere skogsstier. Vaginaene er mer oversiktlige rett og slett, tåler høyere hastighet. Dette har også med at vi i dag er flinkere til å vedlikeholde veiene med glidemiddel.

Og sist men ikke minst er mange spermier i dag utstyrt med kraftigere motorer, de er også mer driftssikre, mindre motorhavari osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2017 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde sædceller var dumme 😮.  Jeg og kjæresten hadde sex en gang i mai. Rett etter akten, typ 2 min etter,  gikkk jeg på do og sendte alle avgård i do («pressa de ut»).. TRODDE JEG. Minst en liten svømmesnik kom seg unna, fordi gravid ble man:fnise: og foreldre blir man til en gutt  :phaedra: Kanskje ikke så rart, jeg har hørt at sædcellene som kommer først fram er hannkjønn.

MEN etter jeg ble gravid har jeg hatt en slags fasinasjon over sperm og egenskapene deres

1. Hvor fort svømmer de egentlig? Jeg gikk på på do rett etter sex og pressa de ut. Likevel hadde noen på 2 min klart å svømme seg til egget.

2. Hvordan vet de hvor de skal svømme? De er jo celler. Har ikke øyne, hjerne, nese  eller noe. Hvordan vet de da hvor de skal svømme henn for å finne det hellige egget de drømmer om? Har de en type «GPS» de følger?

Nei denne damen har lært at sædceller ikke er dumme. De er tydeligvis lynraske, vet hvor de skal og hva de skal gjøre. Selvom de er bittesmå celler.  Men skulle gjerne vist mer om dem.

Anonymkode: d4975...6b4

Det er millioner av celler så de klarer du ikke å presse ut av deg på den måten, så du ble ikke befruktet i løpet av de to minuttene. Da er det heller ikke så rart å tenke at minst én finner veien til egget. De "vet" ikke hvor de skal svømme, de bare beveger seg fremover i alle retninger til de kommer til et hinder. 

Anonymkode: 5fdcc...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/24/2017 at 2:04 PM, HalldirV2 said:

I tidligere tider var sædceller utstyrt med solsteiner, noe senere kompass, og i moderne tid anvender de gps.

Befolkningsveksten i verden skyldes i stor grad utviklingen innen sædcelle navigasjon. Fler og fler spermier finner fram til destinasjonen. Fortsatt finnes det problemer, f.eks om en norsk spermie har fått tysk stemmeaktivering på gps'n.

Sædcellene kommer også raskere frem rent fartsmessig i moderne tid, ikke minst fordi kvinner i langt større grad har fått utbygget og forbedret vaginaen, motorveier vs kjerreveier og tidligere skogsstier. Vaginaene er mer oversiktlige rett og slett, tåler høyere hastighet. Dette har også med at vi i dag er flinkere til å vedlikeholde veiene med glidemiddel.

Og sist men ikke minst er mange spermier i dag utstyrt med kraftigere motorer, de er også mer driftssikre, mindre motorhavari osv.

:skratte::skratte:
Det er den beste forklaringen jeg har hørt på lenge i hvertfall XD

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sædceller er ikke dumme, de er tenkende levende vesener. Hvor smarte de er beror dog på mannen/kølla som spruter de ut, noen menn har noe som kalles super sædceller, de befrukter både det ene og det andre om du gir de anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, WubWub said:

Sædceller er ikke dumme, de er tenkende levende vesener. Hvor smarte de er beror dog på mannen/kølla som spruter de ut, noen menn har noe som kalles super sædceller, de befrukter både det ene og det andre om du gir de anledning til det.

De er levende, men absolutt ikke tenkende, og navigerer kun etter kjemotaktiske signaler. "Supersædceller" er ikke noe begrep i vitenskapen.

Anonymkode: a187b...224

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er levende, men absolutt ikke tenkende, og navigerer kun etter kjemotaktiske signaler. "Supersædceller" er ikke noe begrep i vitenskapen.

Anonymkode: a187b...224

Mine er veldig smarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, WubWub skrev:

Mine er veldig smarte

Jepp, hver gang du "tømmer" deg tar de litt av vettet ditt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Midgard skrev:

Jepp, hver gang du "tømmer" deg tar de litt av vettet ditt med seg.

Det oppklarer mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2017 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Når sædcellene blir sprøytet inn i deg, er det en selvfølge at noen kommer seg inn der de skal. Og når noen er inni der, så er det umulig å klemme dem ut. Det går ikke. 

Menn lager 50-50 av gutte og jente celler. Noen menn har lettere for å få gutter enn jenter, årsaken er jeg usikker på. Hva slags situasjonen moren er i har også vist seg å ha en effekt. Fattige kvinner får oftere jenter, sannsynligvis fordi svake kropper frastøter egg som blir gutt. Pene mennesker får oftere jenter, sikkert fordi penhet er en ekstra fordel for jenter. Millionærer får oftere gutter, sikkert fordi rike menn har en fordel i dating markedet.

Anonymkode: b3fe8...e60

Dette må være noe av det mest stupide jeg har lest på lenge!

Anonymkode: 957fc...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...