Gå til innhold

Hvorfor har enkelte så slappe håndtrykk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slappt håndtrykk i perioder pga eksem (altså det sprekker opp til sår der hvor leddene mine er), og da gjør det veldig vondt å klemme rundt noe 🙈 Men resten av tiden trykker jeg jo bestemt. Må dog si at jeg synes det er verre med de som prøver å skvise i stykker hånden min enn de som er forsiktige. Særlig når jeg ikke trykker bestemt selv virker det som andre folk har et behov for å trykke ekstra hardt, og det gjør jo ekstra vondt pga sårene mine som er grunnen til at jeg håndhilser slappt i utgangspunktet. Må liksom prøve å rive opp sårene mine mest mulig...:dry:

Endret av heipådegsann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Katten skrev:

Noen med slappe håndtrykk her som har en forklaring? Bortsett fra skader/sykdom osv, da er du så klart unnskyldt! :) 

Hvordan vet du hvem som har skader/sykdom og ikke? 

Anonymkode: 1eabe...d38

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de ikke liker å håndhilse, men ikke noe mer enn det.

Syns likevel det var litt merkelig da jeg var på et jobbintervju med en daglig leder som bare ga meg fingertuppene helt slapt. Følte at jeg hilste på Mr Tumnus :fnise:

098923a73ca5a44edb61be023ab3cec8.gif.0455a2ffa06cf7112c27241b66bbbd78.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Katten skrev:

Noen med slappe håndtrykk her som har en forklaring? Bortsett fra skader/sykdom osv, da er du så klart unnskyldt! :) 

Jeg har som nevnt i et annet innlegg, leddgikt, så da er vel jeg unnskyldt. Men du spør etter forklaring for slappe håndtrykk. Sykdom/skade er faktisk en forklaring for svært mange. Tror også at mange av de som har slapt håndtrykk ikke vet hvorfor. Sikkert en del som ikke vet eller har tenkt særlig over hvor på skalaen deres håndtrykk er. 

Anonymkode: 6a857...b4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de kanskje ikke har lært hvordan man skal håndhilse? Mye man skal tenke på....

Anonymkode: 3ef6d...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo og dem som ikke liker å håndhilse. Og strengt tatt er det helt unødvendig i dag da de fleste ser på hverandre og nikker når de hilser første gang.

Selv syns jeg det er i overkant av høflighet eller etikette å håndhilse på hvermansen. Jeg tror faktisk de eneste menneskene det ville vært naturlig for meg å håndhilse på måtte ha vært Kong Harald og Dronning Sonja 😊 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hånd blir instantly slapp hvis noen har hardt håndtrykk fordi jeg har brukket to av fingrene på høyrehånden så det gjør rett og slett vondt (det er over et år siden, men de gjør vondt enda)

Anonymkode: 7380e...f37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har vel ikke påstatt at jeg vet det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, yeans skrev:

Det finnes jo og dem som ikke liker å håndhilse. Og strengt tatt er det helt unødvendig i dag da de fleste ser på hverandre og nikker når de hilser første gang.

Selv syns jeg det er i overkant av høflighet eller etikette å håndhilse på hvermansen. Jeg tror faktisk de eneste menneskene det ville vært naturlig for meg å håndhilse på måtte ha vært Kong Harald og Dronning Sonja 😊 :fnise:

Jeg håndhilser på folk nesten daglig på jobb, trodde det var veldig vanlig? :P 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du overvurderer antallet som har slapt håndtrykk grunnet sykdom. Jeg tror vi fint kan konkludere med at det er en del som har slappe håndtrykk uten at det er på grunn av skade/sykdom. Det er jo disse menneskene som er interessante, nettopp fordi det ikke er en åpenbar grunn til det slappe håndtrykket. 

Anonymkode: 02437...d1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Katten skrev:

Nei jeg har vel ikke påstatt at jeg vet det? 

Nei, men du/dere unnskylder den ene gruppa og ikke den andre. Hvordan kan dere vite hvem som er hvem? Hvem som har skader/sykdom og hvem som ikke har noen grunn og som dermed tillegges en haug med dårlige personlige egenskaper. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du/dere unnskylder den ene gruppa og ikke den andre. Hvordan kan dere vite hvem som er hvem? Hvem som har skader/sykdom og hvem som ikke har noen grunn og som dermed tillegges en haug med dårlige personlige egenskaper. 

De vet da jo selv om de har en sykdom/skade som påvirker håndtrykket. @Katten retter jo spørsmålet mot de som ikke har en sykdom/skade. Eller har du misforstått spørsmålet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan man jo ikke vite. Men det er bare et retorisk spørsmål, rettet mot de som ikke har en sykdom! :) Jeg spør ikke folk jeg hilser på hvorfor de har slappe håndtrykk, men her på et forum kan jeg stille det spørsmålet uten å fornærme noen (?).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/10/2017 at 8:56 PM, Miss.Wildfox said:

Enig, og det er forferdelig å være på motsatt side av skalaen. Har flere ganger opplevd at motparten tydelig har fått vondt når jeg har gitt mitt faste håndtrykk og det er neppe fordi jeg er så sterk i klypa. Heller det at det kommer uforventet fordi de er slappe i håndtrykket selv. 

Hele barneskolen måtte vi håndhilse med læreren før vi startet 1.time, noe som kanskje var uvanlig så sent som 90-tallet. Men er glad for det i dag. 

Det er faktisk ganske vanlig i dag, i alle fall omkring der jeg studerer, at lærere håndhilser på elevene i løpet av en skoledag. Jeg synes det er skikkelig fint, både for som lærer å kunne se elevene litt ekstra i løpet av dagen, og for at elevene skal lære et skikkelig håndtrykk, for det er klart dette er av betydning for førsteinntrykket. På meg virker det litt tafatt og unnvikende om man som voksen ikke har et skikkelig håndtrykk.

Anonymkode: 3a9f0...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De vet da jo selv om de har en sykdom/skade som påvirker håndtrykket. @Katten retter jo spørsmålet mot de som ikke har en sykdom/skade. Eller har du misforstått spørsmålet? 

Tror ikke du forstod hva ab mente. 

Flere skriver her at de dømmer mennesker med slappe håndtrykk, men de vet ikke hvorfor personen har et slapt håndtrykk så hvorfor dømme noen nedenom og hjem når de faktisk ikke vet om det er grunn til at personen har en skade eller sykdom?

Det blir bare så idiotisk å skulle dømme noen på et så tynt grunnlag. Skal jeg dømme alle med et for hardt håndtrykk som det ene og det andre da? At de er et dårligere menneske enn de som har et akkurat passe håndtrykk. 

Ja, det høres veldig dumt ut, men det gjør faktisk det å dømme mennesker med slappe håndtrykk også. 

Anonymkode: e6a94...e21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du forstod hva ab mente. 

Flere skriver her at de dømmer mennesker med slappe håndtrykk, men de vet ikke hvorfor personen har et slapt håndtrykk så hvorfor dømme noen nedenom og hjem når de faktisk ikke vet om det er grunn til at personen har en skade eller sykdom?

Det blir bare så idiotisk å skulle dømme noen på et så tynt grunnlag. Skal jeg dømme alle med et for hardt håndtrykk som det ene og det andre da? At de er et dårligere menneske enn de som har et akkurat passe håndtrykk. 

Ja, det høres veldig dumt ut, men det gjør faktisk det å dømme mennesker med slappe håndtrykk også. 

*faktisk ikke vet om det er grunn til at personen har et slapt håndtrykk, og at det kan være en skade eller sykdom skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, fra alvor til spøk, den håndhilsegreia er ekkel, kan en ikke bare si hei, har aldri skjønt poenget, og synes det er merkelig at dere tydeligvis legger så mye vekt på det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så tror jeg at håndhilsenen min er slapp, men ingen har sagt noe da. 

For meg er grunnen enkel; Jeg syns det er utrolig skummelt å møte nye folk, og blir da så opptatt av å høre på det de sier og si mott eget navn riktig at jeg rett og slett glemmer å gi et fast håndtrykk. Jeg klarer rett og slett ikke gjøre begge deler, fordi jeg blir så nervøs. 

En annen grunn er at når jeg kjenner at motparten har et sterkere håndteykk enn meg, så blir jeg svakere i armen, helt automatisk. 

Det var ikke før jeg flyttet for å studere (er 19 år), at jeg begynte å håndhilse på folk. På vgs. var det alltid bare å si hei og smile... Jobber med saken da, for føler meg skikkelig svak når håndtrykket mitt er så slapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...