Gå til innhold

Hvem kontakte? Sopp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vet jeg burde ha kontakta legekontoret mitt i dag. Men dagen gikk i fult på jobb, og vips så var legekontoret stengt. Men saken er at jeg har fått sopp nedentil, og normalt hadde jeg bare kjlpt canesten og behandlet meg. Men nå ønsker jeg å høre mes helsepersonell før jeg gjør noe. Og nå er det jo helg. Men burde jeg kontakte legevakt, eller er det greit å høre med føden? Tenker føden har jo full kontroll på graviditet og den slag. Litt mer skeptisk på legevakta. Er 23 uker på vei

Anonymkode: 7b620...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du venter til mandag og kontakte fastlegen hvis det er nødvendig. Sopp er ikke legevaktsmateriale, det er hverken akutt eller farlig. Det har heller ikke direkte noe med graviditet/barnet og gjøre - så føden er ikke stedet å henvende seg. 

Du kan jo høre med de ansatte på apoteket :) farmasøyter har stålkontroll på preparater - og teknikerne har ofte god peiling på produktene de selger også.

Anonymkode: 905d0...c66

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke canesten krem, men ikke tabletten. Har spurt legen om dette selv, og han sa det. Er du usikker, spør du på apoteket. De skal ha all informasjon du trenger i et slikt tilfelle. Ikke vent til mandag, da det brått kan bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så plaget at det ikke kan vente til mandag, så kan du ringe 116117 og snakke med lege eller sykepleier der. Du kan også spørre på tryggmammamedisin, men jeg vet ikke hvor ofte de svarer. Eventuelt kan du se det som står her https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-9682. Relis er en trygg side, så du kan bare søke mer der og se hva du selv lander på. Personlig har jeg brukt både krem og stikkpille i 2.trimester i samråd med lege.

Anonymkode: b7ef0...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med sopp i dette svangerskapet, og har brukt både canesten krem og stikkpiller etter å ha snakket med de på apoteket. I pakningsvedlegget står det at man skal rådføre seg med lege, men i følge både de på apoteket og venninner som har opplevd samme problematikk er det uproblematisk å bruke det.

Anonymkode: 2552e...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende står på Felleskatalogen:

"Graviditet, amming og fertilitet

Graviditet: Ingen skadelige effekter hos mor/foster/nyfødt barn er vist. Forskrivning skal skje med forsiktighet, spesielt i 1. trimester. Applikator bør ikke benyttes, kapsler/tabletter føres inn med fingrene."

https://www.felleskatalogen.no/medisin/canesten-bayer-ab-547234

Du kan også stikke innom et apotek og ta en prat med farmasøyten. De har generelt veldig god kunnskap på veldig mange ting. Hvis du etter det fremdeles er usikker, så ringer du legen din på mandag. 

Anonymkode: ea825...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vet jeg burde ha kontakta legekontoret mitt i dag. Men dagen gikk i fult på jobb, og vips så var legekontoret stengt. Men saken er at jeg har fått sopp nedentil, og normalt hadde jeg bare kjlpt canesten og behandlet meg. Men nå ønsker jeg å høre mes helsepersonell før jeg gjør noe. Og nå er det jo helg. Men burde jeg kontakte legevakt, eller er det greit å høre med føden? Tenker føden har jo full kontroll på graviditet og den slag. Litt mer skeptisk på legevakta. Er 23 uker på vei

Anonymkode: 7b620...e41

Du får vente til mandag. Legevaktene regner ikke soppinfeksjon som akutt enten du er gravid etter ei. 

Det du kan gjøre er å kjøpe naturell youghurt og smøre deg med både invendig og utvendig. Det er ufarlig. 

Anonymkode: 1e5ef...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cocosa skrev:

Du kan bruke canesten krem, men ikke tabletten. Har spurt legen om dette selv, og han sa det. Er du usikker, spør du på apoteket. De skal ha all informasjon du trenger i et slikt tilfelle. Ikke vent til mandag, da det brått kan bli verre.

Jo man kan bruke "stikkpilla", men man skal bruke fingeren og ikke innføringshylsa.

Endret av Nerine_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Nerine_ skrev:

Jo man kan bruke "stikkpilla", men man skal bruke fingeren og ikke innføringshylsa.

Okei, jeg fikk i alle fall beskjed om å ikke bruke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Hadde ikke tenkt at jeg måtte inn for sjekk, men bare ringe legevakta for å høre hva de sier om saken. Og vet dette ikke er akutt, men har vært sår i noen dager, innså i går kveld at det måtte være sopp, pga kløe og svie og forverring. Og tenkte å ringe legen i dag. Men aktiv jobb, så det ble bortglemt i tidsklemma. Plutselig var klokks 15. Og det var for seint. Men får se hva jeg gjør 👍

Anonymkode: 7b620...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også det da jeg var gravid (2 mnd siden). Legen sa da at jeg skulle bruke canestenpillen uten hylse+krem. De sa det samme på apoteket.

Anonymkode: 03d49...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på føden for litt siden pga noen andre ting og jm kommenterte at jeg kanskje hadde sopp da hun så jeg hadde litt irriterte slimhinner. Hun sa jeg skulle kjøpe den kuren som går over flere dager med stikkpiller. Føre den inn med fingeren i stedet for aplikatoren og bruke krem om symptomene er på utsiden også :)  Gravide trengte ofte mindre doser over lengre tid sa hun, og at den med bare en pille ofte ikke hjalp. Det er ikke legevakt-materiale og heller ikke noe du kontakter føden for. 

Anonymkode: abfad...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Cocosa skrev:

Okei, jeg fikk i alle fall beskjed om å ikke bruke den :)

Det står i pakningsvedlegget at du skal bruke den uten innføringshylsen. Ofte kommer sopp innenfra og da er det ikke nok å bare smøre utvendig i underlivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...