Gå til innhold

Hva mener du om burkini?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Olava skrev:

Slik jeg har forstått det så er det i hovedsak menn de skal/vil dekke seg for. I en de aller fleste badeanlegg i Norge er det kjønnsfordelt garderobeopplegg. Altså, de dusjer bare med kvinner. Dermed får de dusjet seg nakne og rene før de tar på seg burkinien og tusler ut i svømmehallen som alle 

Da har du misforstått. På,skoler er det vanlig at muslimske elever får benytte lærergarderoben til dusjing, ev fått dusje før de andre elevene.

Anonymkode: 555a7...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man dusjer som når man bruker badedrakt/bikini, nemlig uten. 

Anonymkode: 29f7a...d54

Men muslimske kvinner kan jo ikke dusje naken foran andre

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er HELT norsk, men har konvertert og bruker hijab. Jeg er natuligvis for Burkina, men dette er i hovedsak fordi jeg mener man bør kunne velge selv hva man går i. Hvor er forskjellen på at en mann (ektemann) bestemmer dette, og at staten bestemmer og lovpålegger det. 

Da er isåfall Norge ikke noe bedre enn landene der kvinner undertrykkes. 

Anonymkode: 06cdf...1d7

Du er i mot sexkjøpsloven også da?

Skrevet

Du skjønner fint lite ser jeg. Jenter og kvinner som bruker slike drakter dusjer ikke nakne.

Ser for meg store problemer etterhvert hvor huden ikke blir gjort ren for klor og de utvikler allergi og eksem av dette.

Anonymkode: 1bbbb...447

Klart de dusjer nakne!!! Har du aldri vært i hammam? 

Skrevet

Jeg synes at folk må kle seg, og bade i,  det de selv vil. Forstår ikke problemet!?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, tirben skrev:

Klart de dusjer nakne!!! Har du aldri vært i hammam? 

Nei, de gjør ikke det.

Skrevet (endret)

Nei, de gjør ikke det.

Jeg har bodd i Tyrkia og vært i offentlige bad med muslimske kvinner.

Endret av tirben
Skrevet
1 minutt siden, tirben skrev:

Tyrkia er liberale i forhold til andre muslimske land.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er i mot sexkjøpsloven også da?

Hæ? Hva mener du? 

Skrevet

Da har du misforstått. På,skoler er det vanlig at muslimske elever får benytte lærergarderoben til dusjing, ev fått dusje før de andre elevene.

Åja, ja da har jeg misforstått. Men fint at skolene finner løsninger for de elevene. 

Det kunne jo også vært en idé å begynne å bygge svømmeanlegg med dusjer som har vegger og forheng imellom. 

Jeg vil ihvertfall ikke at Norge skal ha en lov som tvinger folk til å kle av seg offentlig. Det mener jeg blir helt feil. Og det burde heller ikke bety at alle muslimske kvinner bare skal holde seg unna alle svømmeanlegg. Jeg er for inkludering, ikke ekskludering. Det blir det faktisk om vi lager et forbud mot et enkelt klesplagg. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frankrike vil forby det, mens i Sverige kjøper kommuner det inn.

http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/svensk-kommune-kjper-burkinier-til-elevene/3423367145.html

Mens andre land har innført forbud mot plagget, går Sverige i stikk motsatt retning.

Hässelholm kommune i Sverige har gått til innkjøp av burkinier - en heldekkende svømmedrakt som er laget for å dekke muslimers behov for tildekning.

Jeg skjønner ikke hvorfor kommunene skal kjøpe den? Den som vil gå i burkini må da kjøpe den selv på lik linje med at vi andre kjøper bikini. Jeg syntes det er et fjollete plagg, men ser jo at den er et skritt videre for de mest religiøse å kunne tilpasse seg vestlig levesett der bading er en del av skole og sosialt liv. Barna har tross alt blitt påprakket kleskoder av sine foreldre. De ønsker å opprettholde kleskoden og å passe inn i samfunnet. Fint at disse nå kan være med på badeaktiviteter.

Gjest making.a.mess
Skrevet
3 minutter siden, Olava skrev:

Åja, ja da har jeg misforstått. Men fint at skolene finner løsninger for de elevene. 

Det kunne jo også vært en idé å begynne å bygge svømmeanlegg med dusjer som har vegger og forheng imellom. 

Jeg vil ihvertfall ikke at Norge skal ha en lov som tvinger folk til å kle av seg offentlig. Det mener jeg blir helt feil. Og det burde heller ikke bety at alle muslimske kvinner bare skal holde seg unna alle svømmeanlegg. Jeg er for inkludering, ikke ekskludering. Det blir det faktisk om vi lager et forbud mot et enkelt klesplagg. 

Dusjer med forheng er ikke noen god ide. Tenk deg alt som kan foregå bak dem. Jeg setter pris på at dusjrommet har åpen løsning uten krinkelkroker pedoer eller annet pakk kan gjemme seg. Lurt at muslimene kan bruke lærergarderoben. For det gjør vel ikke noe at disse ser hverandre? Er ikke hamam et sted der kvinner er nakne samtidig? Og det er jo muslimsk

Skrevet
1 minute ago, Olava said:

Hva skal man med et plagg som dekker all hud og som er upraktisk når vi har badedrakter med korte ermer og ben???

Hele drakta handler om sex. Men problemet er at menn tenker sex når de ser en kvinne UAVHENGIG av hva hun har på seg. 

Derfor er jeg imot plagget, fordi det tar ikke tak i roten til problemet. Nemlig menns tanker og holdninger til kvinnekjønnet. 

Er søren så pisslei av alt dette religiøse pissverket. Først hadde vi kristendommen med alle de tåpelige tildekkingsreglene, pluss alle de andre religiøse gruppene, og nå har vi muslimene. 

Hvis alt fokus skal gå på å dekke til kvinnekroppen så blir verden aldri noe bedre sted for noen av oss og da er det like greit at vi går ad undas slik Stephen Hawking har sagt. Innen 100 år. Bye bye menneskerasen.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Mrs.Purdey said:

Dusjer med forheng er ikke noen god ide. Tenk deg alt som kan foregå bak dem. Jeg setter pris på at dusjrommet har åpen løsning uten krinkelkroker pedoer eller annet pakk kan gjemme seg. Lurt at muslimene kan bruke lærergarderoben. For det gjør vel ikke noe at disse ser hverandre? Er ikke hamam et sted der kvinner er nakne samtidig? Og det er jo muslimsk

Pedofile lærere/vaktmestre osv kan enkelt sette opp kamera på slike lukkede rom. 

• Liker 1
Skrevet

Synes flere kunne gått med det 😊

Anonymkode: 22924...dbd

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hva mener du? 

Du mener man skal få velge hva man skal gå med. Da mener du vel også at voksne folk selv må få velge om de vil selge/kjøpe sex?

Skrevet
57 minutter siden, tirben skrev:

Bruker de burkini i tyrkia da?

Skrevet
50 minutter siden, Olava skrev:

Det klesplagget ekskluderer jo i seg selv. Samme med særbehandling i garderoben

Skrevet

Hygienemessig er det motbydelig. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er jo et godt poeng. Vi skal ikke gjøre det enklere å begå overgrep. Da er jeg tom for idéer til løsninger på problemet for denne gang hvertfall. 
Jeg vet helt ærlig ikke hvordan akkurat de reglene er. Jeg gikk en gang i klasse med bare jenter, og én av jentene var muslim. Hun pleide ofte å ta av seg hijaben mens vi var i klasserommet (hadde også kvinnelige lærere), og fortalte oss at det gikk greit å ta den av så lenge det ikke var noen fra det andre kjønn tilstede. Jeg antok dermed at dette kanskje gjaldt for dem i svømmeanlegg også, men sånn er det altså ikke. Så da vet jeg ikke hvordan reglene deres er angående det. Men det varierer sikkert blant dem, hvor strenge de er på ting og tang i religionen sin. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man med et plagg som dekker all hud og som er upraktisk når vi har badedrakter med korte ermer og ben???

Hele drakta handler om sex. Men problemet er at menn tenker sex når de ser en kvinne UAVHENGIG av hva hun har på seg. 

Derfor er jeg imot plagget, fordi det tar ikke tak i roten til problemet. Nemlig menns tanker og holdninger til kvinnekjønnet. 

Er søren så pisslei av alt dette religiøse pissverket. Først hadde vi kristendommen med alle de tåpelige tildekkingsreglene, pluss alle de andre religiøse gruppene, og nå har vi muslimene. 

Hvis alt fokus skal gå på å dekke til kvinnekroppen så blir verden aldri noe bedre sted for noen av oss og da er det like greit at vi går ad undas slik Stephen Hawking har sagt. Innen 100 år. Bye bye menneskerasen.

De føler kanskje de gjør det rette med å dekke til alt av armer og bein også? Jeg kan ikke svare på hvorfor burkini er bedre enn den drakta du nevner, for jeg er ikke muslim, men sånn er det altså for dem. De foretrekker å dekke til alt. Jeg kan også se for meg at enkelte kvinner som er oppdratt og oppvokst og vant til å dekke seg til gjerne er mer komfortabel med å dekke seg til også i badesituasjoner. Skal vi da komme og fortelle dem at det er galt, så da må de kle av seg? Jeg syns det blir like feil som at vi skulle tvunget dem til å bruke burkini. 

Jeg tror en del av menneskeheten alltid kommer til å være religiøs. Men da går vi inn på en helt annen diskusjon. 

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det klesplagget ekskluderer jo i seg selv. Samme med særbehandling i garderoben

Særbehandling gjør nok det ja. Men hva folk velger å ha på seg er vel ikke det? Joda, vi ser jo at de er muslimer når de har på seg en burkini, men ellers enn det er det ikke annet enn et medmenneske i en annen drakt. De må vel ikke være lettkledde for å være inkludert. 

Men jeg tenker at de har jo selv valgt å bosette seg i akkurat dette landet. Ellers er det jo en del andre land å velge i, som tar imot innvandrere. Når de velger å bo akkurat her, så syns jeg de kan ha såpass respekt for vårt land og vår kultur at de i det minste tilpasser seg de fleste av normene våre. Én av de er altså at man dusjer naken med andre av samme kjønn, før man kan ta på seg burkinien og bade som alle andre. Hva man har på seg i bassenget har vel ingen noe med, men påkrevd hygiene skal følges uansett. Dusjer med forheng vil vi ikke ha i sånne sammenhenger fordi det forenkler overgrep. Sikkerheten kommer selvsagt foran religion. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...